Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Welke gasbrander?  (gelezen 5834 keer)

Offline hetspook

• Vol lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
    • fotografie
Welke gasbrander?
« Gepost op: 25-06-2013 14:04 u »
http://www.gasproducten.nl/buitenkoken/powerfire/default.htm

Van bijvoorbeeld deze site, ik heb nog wel een fles staan.
Wil zo veel mogelijk brander voor zo weinig mogelijk geld natuurlijk.

Mijn eerste brouwsel was een rampenplan, heb een 25L pan en thuis alleen een elektrisch kookstel, daar op kreeg ik de pan met 8 l water niet hoger als 70 graden (hopkoken gedaan met 3 kleinere pannetjes, 8 uur bezig geweest voor 10 l bier en vervolgens stopte de vergisting binnen 24 uur.)
Dat moet dus anders. Ik wil een brander waar ik zo de pan op kan zetten (32 cm doorsnede).

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline cpmb

• Vol lid
  • Van Blik tot Volledig mout
Re: welke gasbrander
« Reactie #1 Gepost op: 25-06-2013 14:19 u »
Hoi,
ik heb zelf deze gehaald http://gaswinkel.com/gasbarbecues/powerfire.htm dit is compleet met gasslang en druk regelaar.

Lijkt mij wat goedkoper dan de site die jij opgaf en die zijn ook voor aardgas dus niet voor flessen.

Ik heb hier nu eenmaal een moutextract brouwsel mee gemaakt in een opengemaakt fust.
Ik kwam met deze brander op een temperatuur verhoging van ongeveer 3 graden per minuut met de kraan vol open.

Offline sander_123

• Vol lid
  • RDWHAHB
    • vandeStreek bier
« Reactie #2 Gepost op: 25-06-2013 17:29 u »
http://gaswinkel.com/gasbarbecues/powerfire-3poot.htm

Dit is ook een prima brander voor weinig geld..

Offline hetspook

• Vol lid
    • fotografie
« Reactie #3 Gepost op: 25-06-2013 19:24 u »
http://gaswinkel.com/gasbarbecues/powerfire-3poot.htm

Dit is ook een prima brander voor weinig geld..

Deze en dan de niet beveiligde versie zonder slang 26,95.
(Heb je ervaring met dat ding? Waait hij snel uit bijvoorbeeld want dan moet ik wel de beveiligde versie hebben)

Offline hobbybob

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 25-06-2013 20:24 u »
Voor die 10 euro zou ik het niet laten, dan altijd de beveiligde.

Offline hetspook

• Vol lid
    • fotografie
« Reactie #5 Gepost op: 25-06-2013 22:54 u »
Voor die 10 euro zou ik het niet laten, dan altijd de beveiligde.

Scheelt 21 euro, bijna 2x zo duur.

Offline hobbybob

• Super lid
Re: Welke gasbrander?
« Reactie #6 Gepost op: 26-06-2013 08:18 u »
Dan 21 euro maar heb je wel beveiligd en met een piezo ontsteking.

Offline cpmb

• Vol lid
« Reactie #7 Gepost op: 26-06-2013 08:39 u »
voor die 21 euro zou ik de veiligheid niet weglaten
tenzij je de hele tijd bij je koken wilt blijven.
Ik heb voor de 4 poot gekozen omdat hier volgens mij mijn fust beter op staat en ook omdat je deze kan ombouwen naar aardgas.
Ook staat hierbij dat deze evt binnenshuis gebruikt kan worden, dus kan ik ook evt in mijn schuur brouwen. Bij de 3 poot zie ik dat er niet bij staan.
In vergelijking tot ander winkels waren zij naar mijn idee het goedkoopste.

Een andere optie is om eens op de markt in Beverwijk te kijken. De schrijver hier brouw-bier.nl brouwerij heeft zijn branders daarvandaan gehaald.
Maar ik weet natuurlijk niet of dat bij jou in de buurt is.

Offline John

• Super lid
  • Vergist wort wordt nooit meer wort!
« Reactie #8 Gepost op: 26-06-2013 08:40 u »
Dan 21 euro maar heb je wel beveiligd en met een piezo ontsteking.
Doen!

Offline Pim

• De Roerstok
  • Super lid
  • Er is geen mooier Hol........ ....dan alcoHol !
« Reactie #9 Gepost op: 26-06-2013 09:12 u »
Ik twijfel nog steeds tussen de 4-poot en de 3-poot dus lift ik graag even mee op deze discussie. Wellicht kan iemand licht scheppen in deze duisternis   8)

Voor zover ik dat op basis van de fotos kan inschatten, hebben beide uitvoeringen exact dezelfde 9,5KW brander ! Eventueel ombouwen naar aardgas zou dan voor beide modellen hetzelfde moeten zijn.
Vreemd genoeg is het prijsverschil tussen de twee aanzienlijk maar waar dat verschil dan in zit is mij onduidelijk. Ik ga altijd uit van een uitvoering met de genoemde beveiliging en ontsteking.
Verder vraag ik mij af of de 4-poot niet aanzienlijk stabieler is dan de 3-poot. Ik heb er straks een pan met 45L kokende wort op staan en ik moet er niet aan denken dat die stellage om zou lazeren en iemand (ernstig) zou kunnen verwonden. Maar wie weet is die 3-poot juist wel stabieler   :weetniet:

Bij voorbaat dank voor jullie inzichten.   :biersmile:

Offline John

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 26-06-2013 09:24 u »
Ik heb de 4 poot-uitvoering maar heb de brander in een stevig frame geschoven (herms). Dik tevreden!

Offline HermanH

• Senior lid
  • Land: be
  • Dimidium facti qui coepit habet
« Reactie #11 Gepost op: 26-06-2013 09:41 u »
Ik heb ook zo'n 4-poot gekocht met pizo-ontsteking en vlambeveiliging (deze branders mag je dus binnenshuis gebruiken ivm de brandverzekering mocht er toch iets mee gebeuren!?) Ook zo'n hogedrukontspanner erbij gekocht, man man wat een hellevuur t.o.v. die gewone bijgeleverde ontspanner!!  8)
Zie deze link: http://gaswinkel.com/gasbarbecues/powerfire.htm
Je kan deze in werking zien op de link van mijn eerste brouwseltje, 2de laatste foto.
Zie deze link: http://www.chateau-ifach.be/bierbrouwen/eerste_brouwsel/
Heb er wel 3 Ytong-stenen onder gelegd tegen al dit raketgeweld, en geloof me, 't is nodig hoor, zeker als hij op een houten plank/schap staat zou ik dit zeker overwegen! Warmt goed 35 liter wort op van 62 tot 72C. in 7 minuten....  :nut:
Grtz, Herman.

Offline John

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 26-06-2013 10:30 u »
Ik heb ook zo'n 4-poot gekocht met pizo-ontsteking en vlambeveiliging...
Heb er wel 3 Ytong-stenen onder gelegd tegen al dit raketgeweld... Warmt goed 35 liter wort op van 62 tot 72C. in 7 minuten....  :nut:

Gebruik je aardgas of anders? Ik ben wel tevreden maar dat "raketgeweld" heb ik helaas niet meegemaakt (aardgas)

Offline casa di kuki

• Junior lid
  • **
  • Drink matig, maar regelmatig
« Reactie #13 Gepost op: 26-06-2013 12:07 u »
Hoi,
ik heb zelf deze gehaald http://gaswinkel.com/gasbarbecues/powerfire.htm dit is compleet met gasslang en druk regelaar.

Lijkt mij wat goedkoper dan de site die jij opgaf en die zijn ook voor aardgas dus niet voor flessen.

Ik heb hier nu eenmaal een moutextract brouwsel mee gemaakt in een opengemaakt fust.
Ik kwam met deze brander op een temperatuur verhoging van ongeveer 3 graden per minuut met de kraan vol open.

Heb je hem  binnen of buiten gebruikt? En als je hem binnen gebruikt, kun je hem dan gewoon op het aanrecht zetten? Of moet er dan iets onder, stoeptegels bijvoorbeeld?

Offline HermanH

• Senior lid
  • Land: be
  • Dimidium facti qui coepit habet
« Reactie #14 Gepost op: 26-06-2013 23:20 u »
Gebruik je aardgas of anders? Ik ben wel tevreden maar dat "raketgeweld" heb ik helaas niet meegemaakt (aardgas)
Ik gebruik (op aanraden van de gasboer, toen hij hoorde dat er een hogedrukontspanner op kwam) de zwarte Primagaz flessen van 10,5 kg ipv de blauwe. Waarom? Er werd mij ooit ergens verteld dat die hogedrukontspanner zou bevriezen, echter niks is minder waar, hij houdt ferm stand. Je kan die ontspanner wel niet "eindeloos" opschroeven qua druk, eens de vlammen van de brander beginnen te komen moet je letterlijk "wat gas terugnemen", ook de luchtschuif op de brander moet steeds gans open staan.

Offline cpmb

• Vol lid
« Reactie #15 Gepost op: 27-06-2013 11:09 u »
Heb je hem  binnen of buiten gebruikt? En als je hem binnen gebruikt, kun je hem dan gewoon op het aanrecht zetten? Of moet er dan iets onder, stoeptegels bijvoorbeeld?

Ik heb hem buiten gebruikt en ik had er een tegel onder gelegd, warmte gaat uiteraard niet alleen naar boven ;)
Als ik hem binnen zou gebruiken zou dat in een schuur zijn op een aparte tafel en ja dan zou ik er ook een tegel onderleggen.
Zekerheid voor alles :-D

Offline casa di kuki

• Junior lid
  • **
  • Drink matig, maar regelmatig
« Reactie #16 Gepost op: 27-06-2013 11:36 u »
Ik heb hem buiten gebruikt en ik had er een tegel onder gelegd, warmte gaat uiteraard niet alleen naar boven ;)
Als ik hem binnen zou gebruiken zou dat in een schuur zijn op een aparte tafel en ja dan zou ik er ook een tegel onderleggen.
Zekerheid voor alles :-D
Bedankt!

Veiligheid voor alles inderdaad, voor je het weet zit er een rond zwart gat in je aanrecht.

Mijn vriendin vindt dat brouwen wel leuk, vooral dat ik opeens zo vaak de keuken schoonmaak... maar met een verwoest tafelblad scoor ik waarschijnlijk minder punten  :D

Offline hetspook

• Vol lid
    • fotografie
« Reactie #17 Gepost op: 12-07-2013 13:55 u »

De 3 poot gekocht, ging prima.
Die ontsteking heb je overigens wel nodig omdat je redelijk vaak het gas aan en uit moet zetten.
17 liter na filteren binnen 15 min aan de kook gekregen.
Mijn pan is 32cm doorsnede en staat stabiel op dit apparaat. Erg zwaar en degelijk.

Nadeel van de leverancier is dat 'meteen leverbaar' toch nog een week moet duren. Had afgelopen weekend willen brouwen en heb het uiteindelijk afgelopen donderdag gedaan.

Offline JanEric

• Senior lid
« Reactie #18 Gepost op: 12-07-2013 15:23 u »
Ziet er goed uit.
Ik heb sinds kort een pan van 30 cm doorsnee en ga denk ik ook voor de 3-poot, zo te zien past deze er prima op.

Tags: brander