Belgian abby 2

Gestart door bertarna, 20-06-2013 19:48 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bertarna

Voor 20 liter
Gewenste begin SG 1060

4381 g pilsmout 3 EBC
938 g cara 50 EBC
938 g pale ale  7 EBC

maischwater 24 liter
spoelwater 12,5 liter

Styrian golding3,9% 22 g 60 minuten
Styrian golding 3,9%14 g 10 minuten
Saaz 3,% 28 g 60 minuten
Amarillo 8,9% 7 g 60 minuten


15 minuten op 53 graden
30 minuten op 63 graden
40minuten op 72 graden
1 minuut op 78 graden

Gist is Belgian abby 2 smakpack zonder starter

Is dit wat?
Vorig jaar ongeveer hetzelfde gemaakt met T58 gist, lekker bier geworden maar kon beter en daarom nu de Belgian abby 2, alsook had ik toen de Amarillo vervangen door Magnum daar er toen geen Amarillo verkrijgbaar was, dus nu met Amarillo.

Oscar

Gebruik wat brouwsoftware je je kunt veel beter inschatten wat je maakt. Even het recept voor je in ingevoerd:

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptBelgia Abby 2
Kenmerk
Brouwdatum30-6-2013
BiertypeTripel
Aantal liters20
Gewenst begin SG1060 (6,5 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement60,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal benodigd brouwwater30,6 liter
Maischdikte3,6 l/kg
Maischwater24,0 liter
Spoelwater6,6 liter
Kooktijd60 minuten
Berekende kleur27 EBC (Ray Daniels)
Berekende bitterheid22 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC72,0 %4,831 kg3 EBC
Ambermout 50 EBC14,0 %0,938 kg49 EBC
Palemout 7 EBC14,0 %0,938 kg8 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Styrian Golding3,9 %22 gr60 minuten10 EBU
Saaz (CZ)3,2 %8 gr60 minuten3 EBU
Amarillo8,9 %7 gr60 minuten7 EBU
Styrian Golding3,9 %14 gr10 minuten2 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
Gistsoort1762 Belgian Abbey II
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume starter0 ml
Beluchtingstijd0 uur
Temperatuur giststarter0°C

Maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
153°C15 minuten3,6 l/kg
263°C30 minuten3,6 l/kg
372°C40 minuten3,6 l/kg
478°C1 minuten3,6 l/kg

Je gaat dus uit van een Brouwzaalrendement van 60% dat is erg laag !!! 75% of meer is realistischer. Je komt nu zeker weten uit op een hoger SG dan gewenst. Met je bitterheid zit je wel goed.

Zal verder een prima bier worden. Ik zou 'm nogevne aanpassen i.v.m. je rendement.

John

Als je het rendement aanpast klopt ook het alcoholpercentage wat beter bij een tripel.

Oscar

Citaat van: John op 20-06-2013  20:45 uAls je het rendement aanpast klopt ook het alcoholpercentage wat beter bij een tripel.

Ik weet niet of dit een tripel moet worden, dat is een suggestie van mij. Maar we hoeven daardoor niet in hokjes te gaan denken...

John

Klopt...

Enne Oscar: gebruik jij de kleurberekening van Ray Daniels?  :D

Oscar

Nou meestal niet, maar stond toevallig ff zo ingesteld  :)

orangeloo

Citaat van: Oscar op 20-06-2013  23:56 uNou meestal niet, maar stond toevallig ff zo ingesteld  :)

Maar welke dan wel... :weetniet:
Ik kan mij nog herinneren dat er vorig jaar een  beetje een discussie was ontstaan , deze wil ik zeker niet over doen.
Maar ben wel benieuwd welke jij nou zelf gebruikt... :brouwen:

Oscar

Citaat van: orangeloo op 20-06-2013  23:59 uMaar ben wel benieuwd welke jij nou zelf gebruikt... :brouwen:

De brouw-bier (BrouwVisie) methode. Maar ik kijk niet zo zeer naar het getal, maar de de kleur van de kleurvlak en dat komt bij mij meestal goed uit... :)

bertarna

Dank je om het in brouwsoftware te zetten, wou ik doen maar dan moest ik in lbs en oz en weet ik veel werken (pro masch)

Dus meer water toevoegen ? Of meer mout?
Eventueel suiker tijdens koken ?

bertarna

Ah ja, ik heb geen starter gemaakt, is de bedoeling om het pakje Wyeast na natuurlijk wel smacken (gisteren gedaan en staat redelijk bol nu) op het wort te gieten.
Met 20 liter zal dit hopelijk voldoende zijn?
Wil morgen brouwen dus nu te laat voor starter.

bertarna

Maar op een hoger SG uitkomen vind ik geen ramp, alcoholpercentages vind ik niet zo belangrijk, als het maar goed smaakt.

Oscar

Citaat van: bertarna op 21-06-2013  19:38 uMaar op een hoger SG uitkomen vind ik geen ramp, alcoholpercentages vind ik niet zo belangrijk, als het maar goed smaakt.

Dat je het geen ramp vindt maakt niet zo veel uit. Echter als je je SG kunt sturen kun je ook beter je smaak sturen. Controle over je uitkomsten geeft ook enige controle over je smaak.

Je kunt natuurlijk kiezen voor de methode "ik zie wel wat er van komt", maar een stukje controle geeft een een stukje reproduceerbaarheid als het een goed bier is geworden.

bertarna

Tot nu toe was het altijd een beetje van ik zie wel wat er van komt, maar het is toch de bedoeling dat mijn bieren altijd beter worden.
Dus wat moet ik nu doen?
Voor lager SG is dan meer water of minder mout?

RobinB

Citaat van: Oscar op 21-06-2013  00:44 uik kijk niet zo zeer naar het getal, maar de de kleur van de kleurvlak en dat komt bij mij meestal goed uit....
Dat zeg je wel steeds, maar het kleurvak is uiteraard gekoppeld aan het getal. Deze redenering gaat dus niet op. :)

orangeloo

Citaat van: orangeloo op 20-06-2013  23:59 uIk kan mij nog herinneren dat er vorig jaar een  beetje een discussie was ontstaan , deze wil ik zeker niet over doen.

Lijkt mij vrij duidelijk  :)

RobinB

Dat hoef jij ook niet... ;)


Ik ook niet hoor, maar wel bijzonder dat je eerst dat zegt en vervolgens er tóch op doorgaat. ;)

bertarna

Vandaag gebrouwen, alles goed gegaan :)
Enige probleem is dat ik op een totaal verkeerde SG ben uitgekomen, kom uit op 1050
Hieraan nog iets doen? Suiker toevoegen dag 2 van gisting of zo?
Of niks aan veranderen?
Ik denk dat ik te fijn heb geschroot, filteren ging erg goed maar zat toch veel stof tussen het kaf.

bert braadslee

Bij fijn schroten krijg je meer vergistbaar oppervlak en daardoor in potentie een hoger SG. Hier zit het probleem niet denk ik.
Is de hoeveelheid vloeistof aan het eind niet erg veel?

bertarna

Kwam op 21liter uit, ongeveer zoals gewenst;
Ook erg traag gefiltert dus dat kan het ook niet zijn

bert braadslee

En wat zei de jodiumproef? Zetmeel aanwezig of niet?

RobinB

Citaat van: bert braadslee op 22-06-2013  19:50 uBij fijn schroten krijg je meer vergistbaar oppervlak en daardoor in potentie een hoger SG.

Hihi, gevalletje klok-klepel. ;)
Tijdens het maischen heb je met vergisten immers nog niks van doen.

Wat je waarschijnlijk (correct) bedoelde is dat het zetmeel met fijn schroten waarschijnlijk beter beschikbaar is voor de omzetting. Keerzijde van de medaille is dat filteren op de traditionele manier lastiger en daardoor mogelijk minder efficiënt spoelen/filteren (preferente banen enz) is.
Dat laatste is hier waarschijnlijk ook het geval geweest.

De zetmeelproef is vrij waardeloos, het wort is al heel snel negatief (<30 min) en als je hard genoeg op een korreltje drukt blijft die positief ook na >75 min maischen.

Belangrijker is dan het SG van je maisch aan einde maischen (hier is een refractometer dus super voor). Dat is simpel te modelleren (spoelrendement is nog geen issue) en dus te voorspellen. Als je binnen 90-95% van het haalbare zit (in theorie kan je ook >100% komen) zit je goed genoeg. Als je dan toch veel lager uitkomt, ligt het dus aan je filteren/spoelen. :)

bertarna

Volgende probleem, wort gekoeld tot 22 graden, gist toegevoegd rond 16 uur, nu nog geen activiteit in het vat..
Gewoon pakje gist doen opzwellen en op de 20 liter wort gegoten, zou toch moeten lukken zo ?
Pakje leek op ontploffen te staan, komt dit nog goed ?
Eerste keer dat ik alles volgens boekje doe, koelspiraal gekocht zodat het wort snel koel genoeg ging zijn.
Duurt normaal 2 uur tegen dat het koel genoeg is (gistingsemmer in kuip water methode), doe er dan altijd bij 30 graden er de gist bij en zo heb ik altijd binnen de paar uur de gisting op gang.
Nu ik het eens juist doe gist het niet..
Volgende keer zeker terug een giststarter maken.

RobinB

Je had nog geen suiker toegevoegd?
Dan moet het inderdaad kunnen, al houd het niet over.
Wat was de productiedatum van je gist en hoe lang duurde het opbollen?

Op zich zijn er 2 opties;
De vergisting is al bezig, maar je merkt het niet (ergens een gaslek). Dit lijkt minder waarschijnlijk wanneer het vat het eerder wel goed deed.
Of je moet wat meer geduld hebben.

bert braadslee

Citaat van: RobinB op 22-06-2013 &nbsp;22:48 uHihi, gevalletje klok-klepel. ;)
Tijdens het maischen heb je met vergisten immers nog niks van doen.

Wat je waarschijnlijk (correct) bedoelde is dat het zetmeel met fijn schroten waarschijnlijk beter beschikbaar is voor de omzetting.

Duh...
Weer een gevalletje van te snel typen. Ik bedoelde de enzymatische omzetting.

hansm

Citaat van: bertarna op 22-06-2013 &nbsp;19:52 uKwam op 21liter uit, ongeveer zoals gewenst;
Ook erg traag gefiltert dus dat kan het ook niet zijn

21 liter na koken of 21 liter na hopfilteren? Hou er rekening mee dat je ook nog verlies hebt tussen einde koken en wat er uiteindelijk in je gistvat komt. En om het allemaal nog wat complexer te maken: tijdens het koelen "krimpt" het wort ook nog eens bijna 4%. Dat scheelt ook nog bijna een liter.

Je moet je recept berekenen op basis van gekoeld wort, ná het koken, vóór het hopfilteren. Het verlies tijdens het hopfilteren moet je dan voor lief nemen. Wil je tóch een bepaalde hoeveelheid in je gistvat, dan moet je daar rekening mee houden bij het opstellen van het recept.

Dus: 20 liter in je gistvat en (stel) 2 liter verlies tijdens het hopfilteren / blijft achter in de hop, kookketel, leidingen en koeler ==> recept berekenen op 22 liter.

Als je je recept berekend hebt op 20 liter maar er blijkt dat er uiteindelijk 21 liter in je gistvat zit, kan het zomaar het geval zijn dat je ongeveer 23 liter had na het koken. En dan is je begin SG lager dan verwacht ;)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.