Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Alles over 5 liter partyvaatjes  (gelezen 22055 keer)

Offline koffie

• Super lid
  • Land: nl
  • Wat in het vat zit, verzuurt wel zeker!
Alles over 5 liter partyvaatjes
« Gepost op: 20-06-2013 10:43 u »
De laatste tijd zijn er nogal wat topics/vragen over de bekende 5 liter partyvaatjes.
Bekend van vroeger: als je een feestje had dan haalde je een 5 liter blik in huis had en had je een heus thuistapje waarmee je kon tappen als een echt pro :)
Tegenwoordig moet je goed zoeken naar deze blikken, omdat de markt verzadigd is met beertender en perfect draft tapsystemen.
In Duitsland zijn de blikken (en apparatuur) echter veel makkelijker te verkrijgen.

De 5 liter partyvaatjes c..q. 5 liter blikken
Eigenlijk is het niet veel meer dan een groot blik waar 5 liter bier in kan. Simpel :)
Aan de bovenkant zit een rond gat (voor de tapstang) en bij de commerciële biermerken zit een ingebouwd tapje aan de onderkant. Als je een leeg blik koopt gemaakt om zelf te vullen zit er meestal geen ingebouwd tapje in.

Het vullen van het vaatje
Het vullen van het vaatje is makkelijk. Vul je vaatje met een hevelslang door de opening aan de bovenkant. Net als bij flesjes zul je moeten nagisten, er zijn namelijk weinig (betaalbare) systemen waarmee je CO2 kunt toevoegen zonder te tappen.
Als je vaatje gevuld is, moet je deze afsluiten. Dit doe je met een zogenoemde gummidop met een overdrukventiel. Er zijn losse plastic dopjes te verkrijgen (in plaats van het overdrukventiel) maar dit raad ik ten zeerste af. Indien er teveel druk opgebouwd wordt zal je vaatje aan alle kanten uitzetten en mogelijk openscheuren. Bespaar hier dus niet op!
Mocht je problemen hebben om de gummidop erin geduwd te krijgen, smeer dan een heel klein beetje voedselveilige vaseline (keglube) aan de onderkant van de dop, dan glijd hij er zo in.
Mocht je aan siliconen doppen (ipv gummi) kunnen komen zou ik die zeker gebruiken!

Tappen uit je vaatje
Voor dit gedeelte ga ik even uit van het normale tapsetje zoals je die overal ziet, exotische varianten komen straks.
Zorg dat de drukregelaar dicht staat (ook als er nog geen CO2 patroon in zit). Maak de tapstang van je setje even nat onder de kraan, dit zorgt ervoor dat hij er makkelijker in gaat. Zet vervolgens de onderkant van de tapstang precies op het overdrukventiel. Duw nu rustig met de tapstang het ventiel naar binnen. Wacht tot je het ventiel er helemaal in gedrukt hebt en je deze naar beneden hoort vallen. Duw nu verder totdat de tapstang niet verder kan. Klik nu het tapje vast aan de bovenkant van het blik.
De kans is groot dat er voldoende druk op het blik staat om meteen te tappen. Begin dus eerst rustig met tappen, en pak pas een CO2 patroon als de druk weg is.
Stop het patroon in de houder en draait deze voorzichtig op de tap. Op het moment dat je tegendrukt voelt, draai je met een ferme druk in 1 keer de houder vast. Tijdens dat laatste stukje doorboor je namelijk het patroon, zodat de CO2 van het patroon je blik in kan.
Stel nu rustig de druk in, en tap verder.
Als je blik leeg is en het patroon niet, draai dan de regelaar dicht. Zolang deze dicht is kun je namelijk het tapsetje met behoud van CO2 (uiteraard alleen de CO2 in het patroon) overhevelen naar een volgende blik.

Andere tapsetjes
Naast het normale setje zijn er ook nog andere setjes.
Van het merk biermaxx zijn er 2 setjes te koop welke er als een beertender-achtige uit zien. Beide versies hebben een aparte CO2-regelaar aan de buitenzijde van het setje.
De passief gekoelde versie werkt met ingevroren koelelementen welke rondom het vaatje komen, de actief gekoelde versie werkt met een peltier element om het vaatje te koelen.
Een andere veel voorkomend systeem is de beercooler, vaak voor een habbekrats op Marktplaats te vinden. Deze is vergelijkbaar met de biermaxx.
Mijn ervaring met de beercooler is wisselend. Veel voorkomende klachten zijn : niet goed sluiten van het deksel (laat los), speling tussen het deksel als deze wel goed sluit en lekkende CO2 leidingen. Als je echter een goed functionerend setje hebt, zul je hier naar hartenlust mee kunnen tappen!

Voor alle systemen geld: probeer je vaatje zoveel mogelijk voor te koelen in de koelkast, dan heb je tijd genoeg om een vaatje tot het laatste biertje koud leeg te drinken :)

In combinatie met een 'echte' tapset
Zelf tap ik uit soda kegs en 5 liter vaatjes. Ik ben dus op zoek gegaan naar een manier om beide types door elkaar te kunnen gebruiken, zodat ik elk type bier door mijn droogkoekler kan tappen.
Allereerst heb ik er voor gezorgd dat mijn keg koppelingen op de leidingen aangesloten zijn volgens de geldende standaard in NL/BE/DE : 5/8" voor de bierleiding en 3/4" voor de CO2.
Vervolgens heb ik een tapstang gekocht welke lijkt op de gewone mobiele tapstang. Het grote verschil zit 'm in de aansluitingen op de tapstang. Het setje heeft namelijk aansluitingen zoals ik zonet beschreven heb (5/8" voor de bierleiding en 3/4" voor de CO2).
Het enige nadeel is, dat je een half vaatje niet los kunt koppelen zoals je dit met een fust/keg wel zou kunnen doen.

Schoonmaken van de vaatjes
Hoewel er meerdere wegen naar Rome zijn, zal ik hier de methode zoals ik ze schoonmaak bespreken.
Net als bij flesjes is het zaak om zo snel mogelijk schoon te maken als het bier op is.
Heb je een feestje en geen tijd om schoon te maken? Laat dan (indien mogelijk) de tapstang erin zitten!
Het schoonmaken: haal eerst de gummidop los en spoel deze goed schoon. Vervolgens vul je het vaatje voor een kwart met heet water. Goed schudden met je hand op het gat en leeg laten lopen.
Herhaal dit tot er geen gist meer in het vaatje zit. Ondertussen is je overdrukventiel er ook netjes uit gevallen.
Vul nu het blik tot aan de de vulopening met heet water, en gooi er oxi bij.
Laat dit 1 a 2 uur lekker staan schuimen.
Indien je vaatje een ingebouwd tapje heeft: na 15 minuten even het tapje doorspoelen met deze mix van water en oxi.

Na 1 tot 2 uur laat je het vaatje leeg lopen (indien met ingebouwd tapje: leeg laten lopen via het tapje.
Spoel het het blik nu enkele malen goed om met heet water. Indien ingebouwd tapje: wederom via het tapje leeg laten lopen.

Kijk goed in het blik of hij van binnen schoon is (door het gat kijken met een zaklampje). Zo nodig de handelingen herhalen.
Houd het blik op de kop en schud goed leeg. Droog de buitenkant af en zet het blik op een warme plaats weg. Zelf zet ik het blik bovenop de kachel, dan kan hij goed drogen. Een andere mogelijkheid is op de schouw van een haard.

Artikelnummers, verkoopadressen en prijzen
CO2 patronen per 10
Standaard tapsetje
Startset vaatjes, tapje en CO2
Gummidop met overdrukventiel
Candirect.de tapsetje met standaard aansluitingen 76220956

Vergeet vooral niet op marktplaats rond te kijken voor tapsetjes en lege blikken! :)
Mochten er nog vragen of onduidelijkheden zijn, hoor ik dat graag. Ook andere aanvullingen zijn uiteraard welkom.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Online Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
Re: Alles over 5 liter partyvaatjes
« Reactie #1 Gepost op: 20-06-2013 10:52 u »
Wat ik nog mis in deze uitvoerige handleiding is het schoonmaken en ontsmetten van de vaatjes.
Probleem is het naar binnen staande randje waardoor je niet alle (schoonmaak- of ontsmettings)vloeistof er uit krijgt.
Misschien ook wat aandacht voor roestvorming bij langer gebruik.

Bert
Nu ik het Forum helemaal heb gelezen, heb ik geen vragen meer.

Offline koffie

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 20-06-2013 11:04 u »
Bedankt, ik heb schoonmaken toegevoegd :)
Zelf heb ik weinig last van roestvorming, hooguit bij enkele vaatjes aan de onderste en bovenste rand  aan de buitenkant. Persoonlijk stoort dit mij niet.

Online Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
« Reactie #3 Gepost op: 20-06-2013 11:10 u »
Bedankt, ik heb schoonmaken toegevoegd :)
Zelf heb ik weinig last van roestvorming, hooguit bij enkele vaatjes aan de onderste en bovenste rand  aan de buitenkant. Persoonlijk stoort dit mij niet.

Roestvorming aan de buitenkant zou ik ook niet van wakker liggen, maar waar ik op doelde was roest aan de binnenzijde. De vaatjes zijn van blik dat aan de binnenkant is gelakt, door het plaatsen en verwijderen van de rubber stop beschadigt de laklaag aan de rand. Bij mij ontstond daar na veelvuldig gebruik roest. Oplossing was af en toe wat (gevulde) vaatjes in Duitsland halen ter vervanging.

Bert

Offline koffie

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 20-06-2013 11:15 u »
Nu je het zegt: dat heb ik ook wel eens ja. Bij mij gaan dat soort vaatjes er dan ook uit.
Kwestie van je vaatjes flink laten rouleren :) Supermarkten in Duitsland, Marktplaats en Aldi/Lidl zijn ideale manieren om aan nieuwe vaatjes te komen.

Bij de Mitra (of soms supermarkt) kun je vaak wel aan een 'krat' komen waar 2 beertender fustjes in gaan. Hier passen ook prima 2 van onze 5 liter vaatjes in. Handig opstapelen dus :)
Zelf neem ik overigens vaak een tuk of 4 voorgevulde vaatjes mee op vakantie. Kost me slechts 2 kratten aan ruimte, en het losse tapsetje neemt amper ruimte in. Kwestie van het blik goed koelen in de koelkast en dan met icepacks in zo'n plastic tonnetje zetten.

Offline hobbybob

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #5 Gepost op: 24-06-2013 08:46 u »
Volgens Van der Kooy komt er binnenkort een nieuwe versie van deze vaatjes op de markt, deze werken dan met een verwisselbare binnenzak van plastic voor eenmalig gebruik.

Dus na gebruik nieuwe binnenzak erin en gaan maar weer.

Het beste bier brouw jezelf laat anderen je niets wijsmaken.

Offline Reinout

• Vol lid
  • A meal without beer is called breakfast
« Reactie #6 Gepost op: 24-06-2013 13:40 u »
Is het ook mogelijk om deze vaatjes geforceerd te carboniseren?
Beer brings people together...

Offline koffie

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 24-06-2013 13:46 u »
Is het ook mogelijk om deze vaatjes geforceerd te carboniseren?
In theorie wel: kwestie van bottelen en dan direct de tap erop aansluiten en CO2 toevoegen.

Offline Reinout

• Vol lid
  • A meal without beer is called breakfast
« Reactie #8 Gepost op: 24-06-2013 13:54 u »
Heeft iemand dat weleens geprobeerd?
Beer brings people together...

Offline Ronald_

• Super lid
    • vandeStreek bier
« Reactie #9 Gepost op: 24-06-2013 14:07 u »
Dat zou ik niet doen.. Geforceerde carbonatie vereist dat je 3 bar er op zet- wat dan langzaam afzwakt omdat het bier CO2 opneemt. Deze vaatjes zou ik niet op 3 bar willen zetten, soms misvormen ze namelijk al van CO2 uit hergisting..

Ik brouw 9 vd 10 keer met sander_123

vandeStreek bier

Offline Aart

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 24-06-2013 14:08 u »
Wat zijn nou ongeveer de éénmalige kosten als ik hier mee zou willen beginnen? Ik heb nog niks in huis op dit gebied, tot nog toe alles op fles gedaan.
En heb je daarna nog veel kosten of valt dat mee?

Offline Ronald_

• Super lid
    • vandeStreek bier
« Reactie #11 Gepost op: 24-06-2013 14:14 u »
Wunderbar op Martkplaats = paar tientjes, dan een paar vaatjes (maar je kan dus ook volle pilsvaatjes kopen). En je bent klaar.
Ik brouw 9 vd 10 keer met sander_123

vandeStreek bier

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 24-06-2013 14:27 u »
Dat zou ik niet doen.. Geforceerde carbonatie vereist dat je 3 bar er op zet- wat dan langzaam afzwakt omdat het bier CO2 opneemt.
Dat hoeft helemaal niet. Je kan gewoon op de druk carboniseren waarop het bier uiteindelijk moet uitkomen, afhankelijk van de temperatuur. Een week laten staan en klaar.
Ik gebruik meestal 0.7-1 bar bij 4-10 graden afhankelijk van het bier(type).

In combinatie met een 'echte' tapset
...
Vervolgens heb ik een tapstang gekocht welke lijkt op de gewone mobiele tapstang. Het grote verschil zit 'm in de aansluitingen op de tapstang. Het setje heeft namelijk aansluitingen zoals ik zonet beschreven heb (5/8" voor de bierleiding en 3/4" voor de CO2).
Heb je hier een foto/plaatje van? Ik gebruik mijn 5 liter vaatjes eigenlijk niet meer, maar zou het wel handig vinden als het nog wel kan.
Voorraad: Imperial Amber, Megablend '12, Megablend '13, Oranjebloesem mede,
Rijpend: Frambozen/Bramenmede, Megablend '13/14
Vergisting: ESB
"Don't fear Embrace the foam!

Offline koffie

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 24-06-2013 15:03 u »

Offline EvdBroek

• Super lid
  • Selissen Bier
« Reactie #14 Gepost op: 01-07-2013 19:15 u »
Gisteren even mijn laatste brouwsel over geheveld naar partyvaatjes. Dat gaat echt veel sneller dan met flesjes... en veel makkelijker.
Dit ga ik vaker doen!

Offline Dirtbag

• Senior lid
  • Syntax error!
« Reactie #15 Gepost op: 25-07-2013 23:24 u »
Gister kwam ik er achter dat het vaatje met mijn eigen pils bol was gaan staan in de bodem. Meteen maar even buiten gezet en de rubber stop met een tang iets open gedrukt om druk af te laten.

Vervolgens het vaatje maar in de schuur gezet. Ik denk dat de temperatuur stijging hem de das om heeft gedaan aangezien hij al een maand in het vat zat.

Zodra ik het vaatje dat nu in de cooler staat bijna leeg is ga ik nogmaals druk aflaten, vervolgens de deuk iets terug vormen (anders past hij niet in de cooler). Dan nogmaals druk aflaten en dan in de koelkast zetten om hem af te laten koelen voor gebruik.

Deze was trouwens volledig uitgegist voordat het het vat in ging en ik heb er in totaal 15 gram (3 gram de liter) suiker in gedaan.

Volgende keer misschien toch maar 7 gram in totaal?

Oja, geen veiligheidsventiel :)

db
Alcoholprobleem, sneller kunnen brouwen dan drinken

Offline luc b

• Junior lid
  • **
« Reactie #16 Gepost op: 26-07-2013 12:07 u »
Ik heb vroeger wel eens info vergaard over partyvaatjes.
Iedereeen raadde dit af owv de vaststelling dat er te veel schuimvorming was bij het tappen.
Ik vermoed dat jij dit opgelost heb door in het begin van het vaatje de CO2 patroon niet te gebruiken.
Mag ik er van uit gaan dat dit probleem aldus opgelost is?

Hoe lang gaat zo'n patroon mee?

Hoeveel bier en suiker doe jij in zo'n vaatje?

Is het noodzakelijk dat je vaatje gekoeld wordt?
Voor mij persoonlijk hoeft dit eigenlijk niet. Ben een beetje een speciale op dat vlak.

Offline Pizzabakker

• Senior lid
  • Wie brouwt heeft vrienden.
« Reactie #17 Gepost op: 26-07-2013 12:24 u »
Zonder koeler wordt het zeken een schuimfestijn. Hoe kouder het bier hoe meer opgelost koolzuur het kan bevatten.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #18 Gepost op: 26-07-2013 22:42 u »
Hoe lang gaat zo'n patroon mee?

Bij mij een paar dagen. De rubbers van de vaatjes lekken...
Bierbrouwen is niet altijd een exacte wetenschap, alhoewel het er soms wel op lijkt.
Biertypen komen en gaan, bier zal altijd bestaan!

Offline Dirtbag

• Senior lid
  • Syntax error!
« Reactie #19 Gepost op: 27-07-2013 11:12 u »
Tja, als hij lekt is het een kwestie van hoe hard hij lekt. De beercooler in nu aangesloten op een 500 gram cilinder en lekt niet. Ik kan je dus niet vertellen hoelang ik met de beercooler een patroon kan gaan.

Welk systeem je ook gebruikt, je zult hem moeten controleren op lekkages en deze verhelpen. Bij de beercooler betekent dat ik hem verbouwd heb en de tapstang behoorlijk stevig heb vast gedraaid. De beerking tapkop heb ik het schroefdraad afgekit. Deze lekt nu ook niet meer. Als het goed is. :)

mvg

db

Offline Dirtbag

• Senior lid
  • Syntax error!
« Reactie #20 Gepost op: 30-07-2013 20:43 u »
.....
Zodra ik het vaatje dat nu in de cooler staat bijna leeg is ga ik nogmaals druk aflaten, vervolgens de deuk iets terug vormen (anders past hij niet in de cooler). Dan nogmaals druk aflaten en dan in de koelkast zetten om hem af te laten koelen voor gebruik.
...

Uitgevoerd, geen succes.

Bij het terug vormen is er een klein scheurtje ontstaan. Ik heb vervolgens een ander vaatje schoongemaakt en het daarin overgebracht op misschien de slechtste manier, via een trechter. Vervolgens nog eens 6 gram suiker in het nieuwe vaatje en dop er op, 20 uur later heb ik het vaatje in de koelkast gezet voor koelen.

Ik ge er gewoon van uit dat ik nu ervaring op kan gaan doen met geoxideerd bier. Jammer dat het met 5 liter tegelijkertijd fout ging. Mocht het echt niet te zuipen meer zijn dan gaat het door de gootsteen. :(

db

Offline bierhenkie

• Super lid
  • Land: 00
« Reactie #21 Gepost op: 30-07-2013 20:54 u »
Binnen 20 uur is die 6 gram suiker echt niet vergist... :huilen:

Offline Aart

• Super lid
« Reactie #22 Gepost op: 30-07-2013 20:59 u »
Klopt het dat je minder suiker nodig hebt dan bij flesjes als je hergisting op fust hebt?

Zo ja, hoeveel minder? En waarom is dat?

Offline guuz

• Groningsch Bier- en Wijnmakersgilde
  • Senior lid
  • www.biergildegroningen.nl
« Reactie #23 Gepost op: 30-07-2013 23:38 u »
Ik het ze nog maar een paar keer gebruikt, maar ik halveer de hoeveelheid suiker die nodig is voor flesjes en een max van 4 g per liter. Ook gebruik ik die rubberdoppen met een overdrukventiel.
gistvat: - - -saison
nagisting: - -
gebotteld/gisting fles: 2 x 25 l Dubbel
voorraad,Tripel, Citra APA,  Bier de Garde, dubbel, kloon Doe maar van De Prael, RIS, Irish Red Ale

Offline Pizzabakker

• Senior lid
  • Wie brouwt heeft vrienden.
« Reactie #24 Gepost op: 31-07-2013 09:25 u »
Citaat
Zo ja, hoeveel minder?

Maximaal 3 gram per liter

Citaat
waarom is dat?

Omdat de 5 liter vaatjes veel minder druk aan kunnen dan flessen.

Offline Aart

• Super lid
« Reactie #25 Gepost op: 01-08-2013 11:45 u »
Maximaal 3 gram per liter

Omdat de 5 liter vaatjes veel minder druk aan kunnen dan flessen.
Maar met zo'n overdrukventiel heb je toch geen last van te veel druk?

Offline Anton

• Super lid
  • You're never too old to learn something stupid.
« Reactie #26 Gepost op: 01-08-2013 11:49 u »
Maar we veel rotzooi, het ventiel laat niet alleen de overdruk er af maar er komt ook veel schuim en bier mee.
groet,
Anton

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #27 Gepost op: 03-08-2013 13:18 u »
En heel soms gaan ze niet op tijd open waardoor je blik alsnog opbolt.
Het is een veiligheidsmaatregel, geen instelbare drukregelaar. :)
Biertypen beperken je creativiteit niet, gebrek aan fantasie wel!

planning: ooit een California Common.
Vergisting: -
Fust: APA.

Offline EvdBroek

• Super lid
  • Selissen Bier
« Reactie #28 Gepost op: 04-08-2013 20:01 u »
Ik ben zojuist terug van mijn vakantie in Zuidfrankrijk … helaas erg weinig bier daar. Ik heb wel in de plaatselijke Lidl, 5 liter vaatjes kunnen kopen, met ingebouwd (en uitschuifbaar) tapje.
Is dit type vaatje ook te hergebruiken … en wat doen je met het ingebouwde tapje?
De bovenste ontluchtingsstop heb ik er inmiddels uitgekregen (was wel een karwijtje)

Offline koffie

• Super lid
« Reactie #29 Gepost op: 04-08-2013 20:21 u »
Die kun je uitstekend gebruiken.
Schoonmaken zoals altijd, alleen ook even het ingebouwde tapje doorspoelen met oxi.
Als je het kraantje openhoudt bij het leeggieten van het vaatje, heb je mooi een ontluchtingsgat :)

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #30 Gepost op: 04-08-2013 21:54 u »
Ik zou dat kraantje juist niet gebruiken, om hem droog en dus schoon te houden. Lijkt me een ideale infectiebron wanneer gebruikt.

Offline EvdBroek

• Super lid
  • Selissen Bier
« Reactie #31 Gepost op: 05-08-2013 10:48 u »
Ik ben niet van plan het ingebouwde tapje te gaan gebruiken, ik ga die dus goed reinigen en daarna gewoon terugduwen.

Het is overigens best een lastig klusje om het bovenste ventiel er uit te krijgen. Op youtube had ik een filmpje gezien van iemand die dat er ineens met soort schroevendraaier uit wipte. (http://www.youtube.com/watch?v=8ZGKhHe_L5Q )

Zelf ben ik er wel een half uur mee bezig geweest. Heeft iemand hier nog handige tips voor?

Offline koffie

• Super lid
« Reactie #32 Gepost op: 05-08-2013 10:51 u »
Ik zou dat kraantje juist niet gebruiken, om hem droog en dus schoon te houden. Lijkt me een ideale infectiebron wanneer gebruikt.
Je moet het kraantje inderdaad niet gebruiken, maar wel elke keer even goed reinigen na gebruik.

Online Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
« Reactie #33 Gepost op: 05-08-2013 12:53 u »
Zelf ben ik er wel een half uur mee bezig geweest. Heeft iemand hier nog handige tips voor?

Ik gebruik de achterkant/bovenkant/handgreep ( :weetniet:) van een lepel/vork. Geen scherpe rand die de zaak kan beschadigen en toch een behoorlijke hefboom.

Bert

Offline Dirtbag

• Senior lid
  • Syntax error!
« Reactie #34 Gepost op: 06-08-2013 21:17 u »
Aangezien de titel van deze thread "Alles over 5 liter partyvaatjes" is kwam ik tot de conclusie dat het hiernamaals van een partyvaatje er ook wel onder kon vallen. In mijn geval had hij zijn leven niet goed geleefd (bij het eerste gebruik opgebold) en het vaatje is naar het vagevuur gegaan.

Zie hier iets leuks dat je met een 5 liter vaatje kan doen nadat hij niet meer bruikbaar is voor bier.

Men kan beginnen met het doorzagen van het vaatje, ik heb hem op een derde doorgezaagd zodoende dat de bovenkant met het gat het grootste deel wordt. Dit heb ik gedaan met een decoupeerzaag. Elk andere zaag zal ook wel werken.

Vervolgens heb ik van het grote deel de rand omgeslagen.

Dusdanig dat het gedeelte dat ik om heb geslagen weer vlak ligt tegen het grote deel. Dit is alleen voor gebruikersgenot, je kunt je minder snel snijden hierdoor.

Vervolgens heb ik een laagje gemaakt van de recente C1000 folder en er een laagje BBQ kooltjes op gedaan. Als slagroom op de cake heb ik er ook een scheutje lampolie bijgedaan.

Het enig wat nog nodig is, is een vuurtje.

Het resultaat is een prachtig klein vuurtje dat, tot mijn spijt, met BBQ kooltjes niet fatsoenlijk blijft branden. Na de introductie van kleine stukjes hout bleef hij wel veel mooier branden. (tip voor mijzelf, kleine handbijl opscharrelen)

Tevens is het aansteken met papier wel de bedoeling dat het gaatje onderin open blijft. Een andere tip zou kunnen zijn om een roostertje te maken zodat de lucht aan de onderkant niet zo snel geblokkeerd zal worden.

Nu kun je volledig in stijl, na de BBQ, waarbij je eigen bier dronk nog lekker even buiten genieten met een leuk brandertje. :)

mvg

db

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #35 Gepost op: 06-08-2013 21:42 u »
Misschien helpt het om in de (nu) onderrand rondom gaatjes te boren voor beluchting?
Blijft hij beter branden denk ik. :)

Offline bert braadslee

• t Wort Wat!
  • Super lid
  • Goed bier is een eerste levensbehoefte.
« Reactie #36 Gepost op: 06-08-2013 22:16 u »
De beste toepassing voor dit soort vaatjes tot nu toe...
 >:D
't wort gefermenteerd

Offline hobbybob

• Super lid
« Reactie #37 Gepost op: 06-08-2013 22:23 u »
Roostertje erop heb je gelijk een BBQ.

Maar och ik ben tevreden over de werking van die vaatjes, meeste van mijn brouwsels gaat toch in fles.
Probeer vanaf vandaag van ieder brouwsel minstens 1 5 liter vaatje te vullen. (vandaag dus 5 liter "Fryske Saison")
Het beste bier brouw jezelf laat anderen je niets wijsmaken.

Offline Dirtbag

• Senior lid
  • Syntax error!
« Reactie #38 Gepost op: 06-08-2013 22:33 u »
Probleem is ook dat BBQ kooltjes bedacht zijn om een half uurtje te branden en dan te blijven gloeien. Met hout blijft hij netter branden.

Misschien dat ik nog gaatjes ga maken in wat nu de bodem is, met een oude schroevendraaier en een hamer.

Maar vandaag niet, hij is net iets te warm :)

db

Offline JanSt

• Vol lid
  • In the beginning..
« Reactie #39 Gepost op: 07-08-2013 10:26 u »
Geweldige oplossing! :)
Vroeger had ik een sixpack, nu een beertender.

Offline alrikdew

• Super lid
  • Bierologisch, heel logisch!
« Reactie #40 Gepost op: 07-08-2013 10:58 u »
Ik heb al een paar keer de vaatjes gebruikt maar ik moet vaak wel 5 tot 6 keer tappen voor ik 1 GLAS heb getapt... Je zou denken dat dit minder zou worden na verloop van tijd wanneer het vaatje bijna leeg is maar dit is niet het geval! Hoe kan ik dit oplossen? Langer door laten vergisten? Vind het best zonde van mijn biertjes...
Hoofdgisting: Ipa
nagisting:
Lagering: imp. stout, tjechisch pilsener
op fles: milkstout, blond.
planning: IPA, choclate blueberry cheesecake brown ale,

Offline cpmb

• Vol lid
  • Van Blik tot Volledig mout
« Reactie #41 Gepost op: 07-08-2013 11:00 u »
Ik gebruik ook deze party vaatjes en wil deze eigenlijk in een koelbox plaatsen en dan een tap door de koelbox wand. Dus een mobiele tapkoelbox :-)
Dus ik was aan het zoeken en kwam wat sites/berichten tegen waar een doe het zelf tapstang werd gemaakt.
Misschien dat iemand hier ook wat mee kan.
Ik ga zeker zelf ook proberen dit te maken.

Tapstang met rvs stangetje -> 2 ontwerpen
Tapset met slangen 1
Tapstang met slangen en t-stuk
Tapsetje voor vaatje met luchtgat boven en tapje onder -> Ziet er makkelijk uit
CPMB
Grain+hops+hot water+time=wort
Wort+yeast+more time=beer

Planning : Meer/Vaker

Offline JB1

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #42 Gepost op: 18-08-2013 10:26 u »

Het enige nadeel is, dat je een half vaatje niet los kunt koppelen zoals je dit met een fust/keg wel zou kunnen doen.

Kan je ook aangeven waar je de tapstang met 5/8" voor de bierleiding en 3/4" voor de CO2 hebt gekocht?

Offline koffie

• Super lid
« Reactie #43 Gepost op: 18-08-2013 10:32 u »
Candirect.de tapsetje met standaard aansluitingen 76220956

Overigens overweeg ik om bij zapfanlagedokter.de een CO2 slang te kopen de je bij een normaal mobiel tapje op de CO2 patroonhouder schroeft. Scheelt je dure patronen van 1 euro (moet je wel je CO2 fles meezuelen).

Offline Rich

• Senior lid
  • The past is alive
« Reactie #44 Gepost op: 20-02-2014 12:36 u »
Wellicht nuttig voor andere beginners die aan het vaatje gaan:

Ik ben deze weg ook ingeslagen en heb gekocht:

4x 5L vaatje Brouwmarkt         € 23.80
4x overdrukventiel Brouwmarkt   € 21.00
verzending Brouwmarkt:              € 5.95
2x doos CO2 patronen (totaal 20 stuks, minimale afname) Fass-Frisch € 16.00
1x Party-Star Deluxe tapset  Fass-Frisch € 32.00
verzending Fass-Frisch € 13.00

Totaal: € 111.75

Aardige som maar ik hoop hier een redelijk aantal vullingen (en ledigingen :) ) mee te kunnen doen.
Bestellen bij Fass-Frisch ging prima, per email gedaan, betaald via overschrijving met een heel verhaal erbij, is binnen een dag verzonden.

Offline koffie

• Super lid
« Reactie #45 Gepost op: 20-02-2014 15:09 u »
Als je dan toch uit Duitsland haalt, doe dan alles bij 1 leverancier :) :

4 Stück 5 Liter Partyfässer mit Zapfhahn, inklusive 4 Stück Kombistopfen € 20,52
4x Gummistopfen mit Druckventil € 15,60
2x CO2-Patrone 16 g 10-Stück-Packung € 19,00
5 Liter Partyfass Zapfsystem komplett mit CO2-Patronen-Injektor € 26,21

verzendkosten: € 12,-
Totaal : € 93,33

Offline Rich

• Senior lid
  • The past is alive
« Reactie #46 Gepost op: 20-02-2014 16:33 u »
Ja zag toen de vaatjes al besteld waren pas de Party Star Deluxe :) Was eigenlijk eerst van plan de Profi-tap mee te bestellen bij de volgende lading supplies. Helaas pindakaas ;)

Offline John

• Super lid
  • Vergist wort wordt nooit meer wort!
« Reactie #47 Gepost op: 20-02-2014 17:09 u »
Ik heb ook nog zo'n tapje (weet niet of het "de luxe" is) incl. 10 CO2 patronen. Mag weg voor 15,-
Fles:
Fust:
Lagering:
Gistkast:
Planning:

Offline Rich

• Senior lid
  • The past is alive
« Reactie #48 Gepost op: 20-02-2014 17:41 u »
Dit is de Party Star Deluxe:

Offline John

• Super lid
  • Vergist wort wordt nooit meer wort!
« Reactie #49 Gepost op: 20-02-2014 17:56 u »
Dan is die van mij niet de luxe: mijn tapje is van kunststof.
Fles:
Fust:
Lagering:
Gistkast:
Planning:

Offline koffie

• Super lid
« Reactie #50 Gepost op: 20-02-2014 18:00 u »
Die DeLuxe zijn trouwens niet kapot te krijgen, ideale tapjes!

Offline Dirtbag

• Senior lid
  • Syntax error!
« Reactie #51 Gepost op: 24-02-2014 16:19 u »
Ik vind de Beer King 200 maar een matig tapdingetje.

Dat is dus deze:

Heel veel schuim doordat er maar een erg dun stroompje gaat door het raar openen. Is dit iets wat andere gebruikers ook hebben? Typisch gesproken tap ik een glas in drie keer vol waarbij ik elke keer ene minuutje moet wachten.

Ik denk dat het komt door de uitvoering van het kraantje in samenwerking met een matige afwerking in het buisje.

Ik hoop altijd nog een keer bij een kringloop een ouderwetse set tegen te komen zoals die een 20 jaar geleden populair waren.

db

Offline Maarten

• Super lid
« Reactie #52 Gepost op: 24-02-2014 18:56 u »
Ik heb dit setje met plezier gebruikt, en nog steeds liggen. Ik gebruik het alleen niet vaak meer, omdat ik een koelkast heb waar dezelfde vaatjes in passen. Om mee te nemen is ie ideaal en ik wil m ook graag houden! Volgens mij tapt het prima, je moet alleen live de koolzuurknop bedienen, omdat de druk snel terugloopt, en dan ineens heel veel CO2 wordt toegevoegd. En met wat handigheid komt het mooi in het glas.

Even over een wat oudere post: briljant vuurkorfje!
Mocht iemand trouwens zien dat de Lidl weer middelmatige weizen in deze vaatjes aanbiedt, niet geheim houden, he?  :biersmile:

Offline alrikdew

• Super lid
« Reactie #53 Gepost op: 03-03-2014 10:29 u »
Ik laat er altijd wat CO2 uitlopen wanneer ik de kraan erin steek. Dan is de druk wat minder en kan er echt een heel mooi biertje worden getapt! Alleen heb ik altijd dat het bier een andere kleur heeft als ik hem tap dan de bieren uit de fles. Ook al komt dit bier allemaal van dezelfde batch. Herkenbaar voor iemand?
nagisting:

Offline Dirtbag

• Senior lid
  • Syntax error!
« Reactie #54 Gepost op: 03-03-2014 21:49 u »
Ik laat er altijd wat CO2 uitlopen wanneer ik de kraan erin steek. Dan is de druk wat minder en kan er echt een heel mooi biertje worden getapt! Alleen heb ik altijd dat het bier een andere kleur heeft als ik hem tap dan de bieren uit de fles. Ook al komt dit bier allemaal van dezelfde batch. Herkenbaar voor iemand?

ik laat ook eerst de overdruk van het vaatje af door het rubber te manipuleren. Kleurverschil heb ik nog niet echt waar genomen. Wel helderheidsverschillen door andere hoeveelheid bezonken gist.

db

Offline alrikdew

• Super lid
« Reactie #55 Gepost op: 03-03-2014 22:32 u »
ik had 3 vaatjes gevuld met een tripel. Het eerste vat dat ik aansloeg was wel prima van kleur en niet anders dan de flesjes. Het tweede vaatje had een totaal andere kleur! deze was een beetje grijzig en zag er onsmakelijk uit. Het bier smaakte verder wel bijna hetzelfde. Kan dit bijv. ook oxidatie zijn?
nagisting:

Offline javaboon

• Vol lid
  • iets met brouwforum.nl
    • nieuwe honk
« Reactie #56 Gepost op: 03-03-2014 22:34 u »
Of iets wat in het vat los is gekomen van de wand?

Offline Eric v B

• Super lid
  • Et hätt noch emmer joot jejange.
« Reactie #57 Gepost op: 15-09-2014 12:44 u »
Afgelopen weekend ben ik op een rommelmarkt geweest en daar stonden een aantel Perfect draft apparaten van Philips(?). De prijzen vielen wel mee in vergelijking met de huidige aankoopprijs. Er stond er zelfs een van €15,-.
Graag wil ik weten of de 5 liter party vaatjes van Brouwland/markt te gebruiken zijn in de Perfect Draft appparaten?
en als dat zo is, moet je er veel aan ombouwen?
Voor zover ik het begrepen heb is de Perfect Draft alleen om te koelen. Koolzuur zit al in de vaatjes, of niet?

Offline alrikdew

• Super lid
« Reactie #58 Gepost op: 16-09-2014 00:34 u »
Afgelopen weekend ben ik op een rommelmarkt geweest en daar stonden een aantel Perfect draft apparaten van Philips(?). De prijzen vielen wel mee in vergelijking met de huidige aankoopprijs. Er stond er zelfs een van €15,-.
Graag wil ik weten of de 5 liter party vaatjes van Brouwland/markt te gebruiken zijn in de Perfect Draft appparaten?
en als dat zo is, moet je er veel aan ombouwen?
Voor zover ik het begrepen heb is de Perfect Draft alleen om te koelen. Koolzuur zit al in de vaatjes, of niet?

Geloof niet dat dat echt mogelijk is. Je kan wel de bij behorende vaatjes open maken en de zak die er in zit schoonmaken en hervullen. Ook houdt het bier dacht ik zijn druk doordat het vaatje gevuld wordt met lucht maar de zak waar het bier in zit niet. Hierdoor wordt de zak in elkaar gedrukt waardoor het bier er uit stroomt. Er zijn wel mensen op dit forum die dit doen. Weet zo snel alleen even niet wie.
nagisting:

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #59 Gepost op: 16-09-2014 21:13 u »
Mja, maar de perfect draft enz koelen niet zo goed.
Een Wunderbar met compressor moet je hebben! :)

Offline mvbrewery

• Junior lid
  • **
  • Waar het hart van vol is loopt de fles van over.
« Reactie #60 Gepost op: 16-09-2014 21:47 u »
Had hier ook over gelezen maar hoelang kan je het gebruiken na "openen" in verband met CO2 en schuimvorming etc.
Waar het hart van vol is loopt de fles van over.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #61 Gepost op: 16-09-2014 21:55 u »
Voor de 5 L vaatjes heb ik daar geen ervaring mee. Kegs blijven maanden goed. :)

Offline dutch food geek

• Senior lid
  • Startend brouwer
« Reactie #62 Gepost op: 29-10-2014 12:25 u »
Ik heb een vraagje naar aanleiding van deze discussie.
Stel: Ik wil starten met tappen, dan zijn partyvaatjes een mooie oplossing. Niet te duur en beter te maken met een wunderbar of een Bier Maxx (nieuw te verkrijgen in D).
Alleen nu de vraag. Stel ik vul een vat af en begin met tappen (gebruik makend van de tips in dit topic en de rest van het forum). Nu heb ik twee biertjes op en vind ik het eigenlijk wel genoeg.
Ik heb echter geen actieve koeling, dus als ik mijn bier op het aanrecht laat staan,, dan heb ik lauw bier. Dus weer koelen.

Gaat dat? Kan ik gewoon de tap eruit trekken, goed schoonmaken, vaatje terug in de koelkast, leggen laten en wanneer ik weer een getapt biertje wil. Vaatje uit koelkast vissen. Tap er weer in. Biertje tappen. Enz enz , net zo lang tot het vaatje leeg is. (ja, ik snap dat het voor feestjes een betere oplossing is, maar getapt bier  :lekkerbier:

Hoe lang zou ik een vaatje op die manier goed kunnen houden? Of moet ik gewoon de tapkop erop laten zitten en het hele zwikkie in de koelkast mikken?

:denken:

Dan voeg ik later nog wel eens een tapdingetje toe ;)
Beer is proof that God loves us and wants us to be happy - Benjamin Franklin

Offline Sander van Dijk

• Super lid
  • Land: in
  • Als je je glas op z'n kop houdt... is tie leeg!
« Reactie #63 Gepost op: 29-10-2014 12:40 u »
Of moet ik gewoon de tapkop erop laten zitten en het hele zwikkie in de koelkast mikken?

Ik heb zelf geen ervaring met deze partyfustjes, maar ik weet wel, dat je de tapkop er niet uit kunt halen zonder drukverlies. Je moet dus inderdaad het hele zwikkie in de koelkast mikken  :)
Net klaar met de verbouwing, maar nu een klein jaar naar India, dus van brouwen zal voorlopig weinig komen.

Offline alrikdew

• Super lid
« Reactie #64 Gepost op: 29-10-2014 12:40 u »
Die partyvaatjes van 5L kan je niet meer loskoppelen. Ik zou denk ik eerder een droogkoeler met tap erop kopen en bij de kweker vragen of je een aantal lege fusten van ze mag kopen. Bij die van mij mag ik ze kopen voor 30 eui per stuk.

Ik ben best wel teleurgesteld in dit systeem. Ik raad het dan ook af om dit te kopen.
nagisting:

Offline Sander van Dijk

• Super lid
« Reactie #65 Gepost op: 29-10-2014 12:48 u »
Hoe lang zou ik een vaatje op die manier goed kunnen houden?

Ik heb zelf, dus geen ervaring, maar ik heb (hier) wel veel gelezen over deze partyvaatjes. Er zit veel kwaliteitsverschil tussen de verschillende tapsetjes. Bijvoorbeeld de Partyfas professional is veel beter dan bijvoorbeeld een Beer King setje. Je schijnt bij die laatste meer drukverlies te hebben en alles is wat minder degelijk uitgevoerd.

Ook moet je alle schroefdraad verbindingen goed aftapen en is het goed om wat (voedselveilig) vet te gebruiken om de aansluiting van de tapstang en het rubberen dopje beter af te sluiten. Maar met deze vaatjes schijn je toch altijd wel iets (CO2) lekkage te hebben, dus de houdbaarheid is beperkt. Hoe beperkt weet ik niet.  :(
Net klaar met de verbouwing, maar nu een klein jaar naar India, dus van brouwen zal voorlopig weinig komen.

Offline dutch food geek

• Senior lid
  • Startend brouwer
« Reactie #66 Gepost op: 29-10-2014 13:03 u »

Ik heb zelf geen ervaring met deze partyfustjes, maar ik weet wel, dat je de tapkop er niet uit kunt halen zonder drukverlies. Je moet dus inderdaad het hele zwikkie in de koelkast mikken  :)

Okay... Dat is dan dus duidelijk :) Hele zwikkie de koelkast in...

Ik heb zelf, dus geen ervaring, maar ik heb (hier) wel veel gelezen over deze partyvaatjes. Er zit veel kwaliteitsverschil tussen de verschillende tapsetjes. Bijvoorbeeld de Partyfas professional is veel beter dan bijvoorbeeld een Beer King setje. Je schijnt bij die laatste meer drukverlies te hebben en alles is wat minder degelijk uitgevoerd.

Ook moet je alle schroefdraad verbindingen goed aftapen en is het goed om wat (voedselveilig) vet te gebruiken om de aansluiting van de tapstang en het rubberen dopje beter af te sluiten. Maar met deze vaatjes schijn je toch altijd wel iets (CO2) lekkage te hebben, dus de houdbaarheid is beperkt. Hoe beperkt weet ik niet.  :(

Ik zit te kijken naar dit setje: http://www.Brouwmarkt.nl/bier-brouwen/bier-tappen-CO2/mini-drukvaatjes/startset-profi-tap-luxe-mini-drukvaatjes.html
Dat is volgens mij niet de standaard beer king tapkop, maar een net wat betere... Of ben ik nu gek? Anders kijk ik wel of wat leuks bij elkaar kan rapen in D, link staat ergens terug in dit topic...
Dus wel wat lekkage en dus beperkte houdbaarheid... Aan de andere kant, zo'n 5 liter vaatje is ook zo leeg...

Die partyvaatjes van 5L kan je niet meer loskoppelen. Ik zou denk ik eerder een droogkoeler met tap erop kopen en bij de kweker vragen of je een aantal lege fusten van ze mag kopen. Bij die van mij mag ik ze kopen voor 30 eui per stuk.

Ik ben best wel teleurgesteld in dit systeem. Ik raad het dan ook af om dit te kopen.

Dat geeft niet echt een antwoord op mijn vraag... Om een aantal redenen...
a) kosten, er zit nogal een verschil tussen en droogkoeler en alle aanverwante zaken en een party vat systeempje
b) ruimtebeslag, ik heb daadwerkelijk geen idee waar ik een complete tapinstallatie in mijn appartement moet laten
Beer is proof that God loves us and wants us to be happy - Benjamin Franklin

Offline Sander van Dijk

• Super lid
« Reactie #67 Gepost op: 29-10-2014 13:19 u »
Ik zit te kijken naar dit setje: http://www.Brouwmarkt.nl/bier-brouwen/bier-tappen-CO2/mini-drukvaatjes/startset-profi-tap-luxe-mini-drukvaatjes.html
Dat is volgens mij niet de standaard beer king tapkop, maar een net wat betere... Of ben ik nu gek? Anders kijk ik wel of wat leuks bij elkaar kan rapen in D, link staat ergens terug in dit topic...

Inderdaad, die van Brouwmarkt is de wat betere. Inderdaad kun je bij bijvoorbeeld Can Direct in Duitsland ook veel vinden  Link

Ik bedoelde eigelijk de Party star de Luxe van Fass Frisch , hier te vinden  Dit schijnt een hele goede te zijn.

Edit: het is trouwens wel aan te raden om die gummi doppen met ontluchtingsventiel te gebruiken.

Offline Lonnes

• Senior lid
« Reactie #68 Gepost op: 30-09-2015 19:41 u »
Ik vind dat flesjes verzamelen, schoonmaken en ontsmetten toch best een gedoe. Wat ik me afvraag, als je zo'n 5 liter vaatje eenmaal hebt aangesloten, hoe lang blijft het bier erin dan goed? Deze bijvoorbeeld:

http://www.Brouwmarkt.nl/bierbrouwen/bier-tappen-CO2/mini-drukvaatjes/startset-beer-king-mini-drukvaatjes.html
Hoofd: earl grey IPA
Na: ---
Her: ---

Op fles: RIS, black IPA, saison, english bitter, rookstout en wat restjes

Offline Zooms

• ABV De Bierkaai
  • Senior lid
  • www.debierkaai.net
« Reactie #69 Gepost op: 30-09-2015 21:14 u »
Tsja Lonnes,

Dat is op 28 augustus allemaal bij de Bierkaai behandeld...

Bij deze sets is het probleem vaak dat er koolzuurverlies optreedt. Daardoor moet je er of koolzuurdruk op laten staan, of flink investeren in koolzuurpatronen of fles. De houdbaarheid is redelijk goed, op voorwaarde dat je tapsysteem schoon was voor het gebruik. Gewoon na het tappen even met een spuitflesje met Star San je tapopening uitspoelen, buitenkant schoonmaken. En regelmatig even tappen helpt ook.

Ronald
Biertypes komen en gaan, maar BIER blijft altijd bestaan!

Offline Lonnes

• Senior lid
« Reactie #70 Gepost op: 30-09-2015 21:24 u »
Ha, dank! Ik was er de 28e graag bij geweest, maar redde op en neer op één avond vanaf Asturias niet ;-)

Offline abroeders

• Super lid
Alles over 5 liter partyvaatjes
« Reactie #71 Gepost op: 30-09-2015 21:52 u »
Zolang je het vaatje goed onder CO2 druk kunt houden lijkt mij een week of zelfs langer mogelijk. Neem nooit van die handpompjes die lucht in je vaatje pompen om de druk op te bouwen. Probleem bij mij is echter dat een CO2 patroon na 24uur (zonder te tappen) gewoon leeg is. Ik heb naast de gummi doppen nu via via 2 siliconen doppen gekregen. Wellicht dat deze beter afdichten tussen de tapstang en dop. Ik heb nu 1 vaatje gebotteld met de siliconen dop. In oktober ga ik deze uitproberen.
Ook moet je het complete setje in je koelkast kwijt kunnen. Als het vaatje warm is tap je veel te veel schuim. Het moet dus goed gekoeld zijn. Ik gebruik de vaatjes nu enkel nog maar voor feestjes. 5 liter is dan snel genoeg op, en een restje is geen straf om daags erna nog even te legen. Als je echt dagen wil bewaren kost het je een kapitaal aan CO2 patronen. Ik denk dat je voor een langere bewaarperiode beter voor cornelius kegs kunt gaan, alhoewel de investering dan wel stukken hoger is.
Ik heb trouwens het setje van Brouwmarkt. Dit is 1 van de degelijkste setjes verkrijgbaar. Bij can direct heb je trouwens ook RVS adapters om zo'n 5 liter vaatje aan een echte tap te hangen.
Op een engelstalig forum heb ik gelezen dat mbv deze adapter het zelfs mogelijk moet zijn om je party vaatje onder CO2 druk te carboniseren in je koelkast.
Voor vloeibare gisten maak je eigenlijk altijd een  Giststarter

Offline Lonnes

• Senior lid
« Reactie #72 Gepost op: 01-10-2015 08:05 u »
Dank voor de uitgebreide toelichting, ik weet genoeg. Alleen leuk voor feestjes dus! Ik blijf nog wel even flessen spoelen...  ;)

Offline Zooms

• ABV De Bierkaai
  • Senior lid
  • www.debierkaai.net
« Reactie #73 Gepost op: 01-10-2015 11:26 u »
Dank voor de uitgebreide toelichting, ik weet genoeg. Alleen leuk voor feestjes dus! Ik blijf nog wel even flessen spoelen...  ;)
Binnen de Bierkaai zijn verschillende leden met deze vaatjes bezig (omdat de tapsetjes blijkbaar voor extreem weinig te krijgen zijn). Hier zijn ook wat discussies over gevoerd in de app-groep. Wellicht kan je ervaringen delen met deze leden (of je aansluiten bij de app-groep, dan zie je het vanzelf)

Offline errr

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #74 Gepost op: 15-08-2016 15:29 u »
Voor een zacht prijsje heb ik de Beer King tap op de kop getikt met de bedoeling op een zeker moment een (of meerdere) 5 liter vaatje(s) af te vullen voor feestjes. Om te voorkomen dat ik  5 liter eigen brouwsel verpest zou ik de tap graag eens willen ‘proefdraaien’. Weet iemand of het mogelijk is om een 5 liter vaatje te vullen met consumenten pils uit de supermarkt?

Offline Dirtbag

• Senior lid
  • Syntax error!
« Reactie #75 Gepost op: 15-08-2016 17:12 u »
Voor een zacht prijsje heb ik de Beer King tap op de kop getikt met de bedoeling op een zeker moment een (of meerdere) 5 liter vaatje(s) af te vullen voor feestjes. Om te voorkomen dat ik  5 liter eigen brouwsel verpest zou ik de tap graag eens willen ‘proefdraaien’. Weet iemand of het mogelijk is om een 5 liter vaatje te vullen met consumenten pils uit de supermarkt?

Water?

/edit, of anders in de winkel een 5 liter vaatje Paulaner/Erdinger/Franciskaner opscharrelen?

In Nederland niet altijd even goed te vinden maar als je bijvoorbeeld even over de grens wipt en naar de wallstraat 10 in Emmerich gaat vindt je er vast wel eentje :)

db

Offline Zooms

• ABV De Bierkaai
  • Senior lid
  • www.debierkaai.net
« Reactie #76 Gepost op: 15-08-2016 21:03 u »
Ik heb mijn tap gekocht van iemand die een soort van illegaal café runde. Hij haalde blikjes bier in de winkel (flesjes was zoveel werk), maakte die open en deed ze in een fust... Dan koolzuurdruk erop en doen alsof je echt tapbier hebt.

Ja, het kan dus.

Van de andere kant bekeken:

Nee, het kan niet. Je bier komt met zoveel zuurstof in aanraking dat de kwaliteit heel snel achteruit gaat. Bij het openen en overgieten van het bier ontstaat daarnaast veel schuim. Je krijgt je vaatje dus ook niet vol.

Wat kies jij, ja of nee? Gewoon proberen zou ik zeggen. Het hoeft niet veel te kosten, en dan kan je zelf zeggen of het goed genoeg is voor je!

Offline Rich

• Senior lid
  • The past is alive
« Reactie #77 Gepost op: 15-08-2016 21:40 u »
Wat je ook kan doen is een paar liter appelsap vergisten en dan hergisting op het vat. Heb je wat turbocider om mee te testen. Je zal dan het schuimen missen maar wel een indruk krijgen van het tapgedrag met die patronen en regelaar. Mits beetje schoon vergist niet eens zo smerig :)

Offline errr

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #78 Gepost op: 15-08-2016 21:50 u »
..... Mits beetje schoon vergist niet eens zo smerig :)

Hahaha, heel bemoedigend.

Ik ga het denk ik eerst eens met water proberen. Daarna kan ik altijd nog de stap maken naar afvullen met pils uit de betaalbare super  ;).

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #79 Gepost op: 15-08-2016 22:18 u »
Om te voorkomen dat ik  5 liter eigen brouwsel verpest zou ik de tap graag eens willen ‘proefdraaien’. Weet iemand of het mogelijk is om een 5 liter vaatje te vullen met consumenten pils uit de supermarkt?

Natuurlijk kan dat. Maar het bier wordt er niet beter van. Door het overgieten in het vaatje krijg je oxidatie van het bier.
Bierbrouwen is niet altijd een exacte wetenschap, alhoewel het er soms wel op lijkt.

Offline errr

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #80 Gepost op: 09-01-2017 15:43 u »
Zo'n 3/4 weken geleden het vaatje afgevuld met een tripel en 3 gram suiker per liter. Het vaatje had een overdrukventiel. Afgelopen weekend de tap erop gezet (Beer King met een patroon, ging vlekkeloos). Bier kwam eruit met schuim, echter geen spoor van koolzuur te bekennen. Heeft iemand een idee wat er mis gegaan kan zijn?

Offline ray71

• Vol lid
  • bier, bier bier, weij wille Bier!
    • Microbrouwerij 't Gruuske
« Reactie #81 Gepost op: 09-01-2017 17:50 u »
Die ervaring heb ik ook. Gebruik het systeem niet meer. Heb me overgegeven aan GEDULD en spaar voor droogkoeler met tapkranen.  :-))

bier brouwen nog mooier dan bier drinken. :-))
"Waarom heeft niemand eerder over deze hobby verteld!!."

Brouwerij 't Gruuske!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #82 Gepost op: 09-01-2017 21:21 u »
Zo'n 3/4 weken geleden het vaatje afgevuld met een tripel en 3 gram suiker per liter. Het vaatje had een overdrukventiel. Afgelopen weekend de tap erop gezet (Beer King met een patroon, ging vlekkeloos). Bier kwam eruit met schuim, echter geen spoor van koolzuur te bekennen. Heeft iemand een idee wat er mis gegaan kan zijn?

Ontsnappen van koolzuur langs het rubber?

Tags: thuistap