Biervat met eigen bier vullen

Gestart door Jorre, 16-06-2013 17:41 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jorre

Liefste hobbybrouwers
Hier ben ik met een nieuwe vraag :)

Nu ik grotere hoeveelheden begin te brouwen (60 l) en af en toe een feestje organiseer en een eigen biertap heb zou ik graag mijn bier afvullen in een gewoon biervat (30 of 50 l).
Ik vroeg me af hoe ik daaraan best begin?
Gewoon van de lagertank zo steriel mogelijk afvullen en een klein beetje hergistingssuiker (3 g/l) toevoegen?
Nu mijn volgend biertje superlekker gaat wil ik dat het meteen geslaagd is haha.

Alvast bedankt voor jullie mening!
Groetjes
Jorre

koffie

Ja dat kan, precies op die manier zoals je aangeeft.
Probleem alleen is (vind ik) dat het met zulke hoeveelheden moeilijk te sturen is hoeveel CO2 druk je hebt.
Makkelijker zou zijn om niet her te gisten op fust, maar geforceerd te carboniseren (zoek even op het forum hiernaar).

Jorre

Ja ik weet hoe dat werkt :)
Ik test het wel eens alle twee.
Maar ik heb een vat nodig he;)
Waar heb jij de uwe gehaald? (Als je er hebt?)

koffie

Ik vul gewoon soda kegs. Een andere optie is om keggy's te gebruiken.

Maartennijhof

Wat ik doe:
1:Fust goed schoonmaken met OXI pro.
2:Zo hoog mogelijk vullen (weinig kopruimte)
3:koolzuurdruk er op zetten 2 BAR  (je hebt hiervoor wel een tapkop met directe afsluiter voor nodig)
4:het vat schudden tot je geen koolzuur meer hoort stromen.
5:vat met een druk van 2 BAR in zijn geheel in de koelkast zetten en minimaal 2 tot 3 dagen wachten.

KLAAR!
je bier is nu perfect om te tappen.

René K

Citaat van: Maartennijhof op 17-11-2013  09:36 uWat ik doe:
1:Fust goed schoonmaken met OXI pro.
2:Zo hoog mogelijk vullen (weinig kopruimte)
3:koolzuurdruk er op zetten 2 BAR  (je hebt hiervoor wel een tapkop met directe afsluiter voor nodig)
4:het vat schudden tot je geen koolzuur meer hoort stromen.
5:vat met een druk van 2 BAR in zijn geheel in de koelkast zetten en minimaal 2 tot 3 dagen wachten.

KLAAR!
je bier is nu perfect om te tappen.

Wat ik zelf altijd nog doe na stap 3 is koolzuur/lucht aflaten met het overdrukventiel. Hierdoor wordt alle zuurstof verdreven wat nog aanwezig in het fust (in de kleine kopruimte) en vervolgens op druk brengen en schudden.

Edit: het betreft hier om soda kegs met een overdrukventiel.

Maartennijhof

ik heb helaas geen vat waarmee dit kan.
We hebben een aantal standaard 10, 19,5, 30 en 50 liter fusten open gemaakt welke we telkens weer vullen.
Ook het afvullen van "normaal" bier (dus met suikerwater) vullen we tegenwoordig onder koolzuurdruk af.
Dit gaat vele malen sneller dan via een brouwemmer waar elke keer maar 25 liter in kan en d.m.v. zwaartekracht een fles moet laten vol lopen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.