Denny's Amarillo

Gestart door William, 13-06-2013 22:02 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

William

Komende zaterdag wil ik een APA brouwen. De naam van dit bier verklapt de hop en de gist aan. Dit is voor mij de eerste keer dat ik deze gist gebruik.
De moutstort en het maischschema heb ik al eerder gebruikt voor een APA. Het gaf voldoende body en volheid aan het bier.
Als ik zin heb ga ik dit bier ook nog koudhoppen.

De slurrie van deze vergisting is bedoeld voor een US Black IPA, een nieuwe klasse tijdens de OBBK keuring ;)

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkWK85
Naam receptDanny's Amarillo
Brouwdatum15-06-2013
BiertypePale Ale (American)
Volume16,72 l
Begin SG1,058 SG
Berekende kleur (Morey)13 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)34 IBU
Brouwzaalrendement77,0 %
Kooktijd75 min.

Water
[row]
HoeveelheidIngrediënt
18,00 lWater uit Veghel7,16spoelwater

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,85 kgPale Ale moutDingemans7 EBC89,9 %
0,43 kgVienna moutWeyermann7 EBC10,1 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
55,0 °Cinmaischeninmaischen4,2 l/kg
69,0 °C10 min.60 min.4,2 l/kg
75,0 °C10 min.10 min.4,2 l/kg

Hop
HoeveelheidNaam% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
10,0 gAmarillo - bloem11,5 %75 min.17,9 IBU
10,0 gAmarillo9,5 %30 min.10,9 IBU
20,0 gAmarillo9,5 %5 min.5,7 IBU
15,0 gAmarillo9,5 %0 min.0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamtype
1,00 l starter = 70 ml compacte gistDaenny's Favorite 50(1450)bovengist


RobinB

Eh, is het niet Denny's favourite? ::) ;)

William

Citaat van: RobinB op 13-06-2013  22:10 uEh, is het niet Denny's favourite? ::) ;)

yep :)

William

Citaat van: RobinB op 13-06-2013  22:10 uEh, is het niet Denny's favourite? ::) ;)

Maar dan wel Denny's Favorite ;D

RobinB

Scherp! ;D

Engels vs Amerikaans.

Herman

Dat zal best lekker zijn. Als ik het me goed herinner is het geen heel snelle gist, die Denny's.

William, weet je overigens wat een van Denny's meest favoriete brouwsels is? "Herman Holtrop's Rochefort 8". Hoe een bericht over een gezamenlijk recept ineens mijn recept wordt. Afijn, is wel lollig. Zo is de link naar dit forum ook weer gemaakt.

http://www.homebrewersassociation.org/pages/community/brewer-of-the-week/show?title=brewer-of-the-week-denny-conn

Hoppenbrouwers

Wie is denny?
Toevallig heb ik ook een dergelijk recept in de planning voor volgende week. Ziet er smakelijk uit. Zal wel lekker ruiken in je keuken met al die amarillo.

William

Citaat van: Hoppenbrouwers op 13-06-2013  22:47 uWie is denny?

Volgens mij de naamgever van de gist. Zie de link van Herman.

William

En het rook weer erg lekker in de keuken tijdens het koken van het wort met daarin de Amarillo.
Uiteindelijk zat er 16,5 liter met een sg van 1057 in het vat.

Nu maar wachten tot TControl de eerste blub detecteert

Henielma

Citaat van: William op 15-06-2013  21:21 uNu maar wachten tot TControl de eerste blub detecteert

Binnen 2 uur het eerste koolzuur gemeten zo te zien via de Tcontrol link. Een goede starter gehad. En dat bij 18 ºC.  8) 

William

Citaat van: Henielma op 16-06-2013  11:44 uBinnen 2 uur het eerste koolzuur gemeten zo te zien via de Tcontrol link. Een goede starter gehad. En dat bij 18 ºC.  8)

Het duurde iets langer. Het wort zat rond 17.00 hr in het vat maar ik heb de grafiek opnieuw gestart rond 20.00.  Maar actief binnen 4 uur is ook niet slecht.

De Wyeast had ik de zaterdag ervoor gesmacked en deze was binnen 4 uur opgebold. Daarna direct opgeschaald in 1 liter wort. De starter was maandagavond al helemaal klaar. Daarna in de koelkast gezet en deze er zaterdag weer uitgehaald. Met een snelle start als resultaat.

William

Dit bier is zowat klaar met de hoofdvergisting. Het SG is nu 1018 komend vanaf 1057, dus een vergistingsgraad van zo'n 67%. Het maischschema heeft z'n werk gedaan.

De smaak is heerlijk sinaasappel en licht moutig. De Denny's Favourite doet het goed. Het enige nadeel lijkt de uitvlokking van de gist te zijn. Wat ik onder uit de emmer aftapte was zowat melkwit. Dit moet straks nog een tijdje koud staan.

Maar eerst binnenkort hevelen en dan kan de koudhop erbij (2 g/l Amarillo)


William

Het SG is niet veel verder meer gedaald - 1016 is het resultaat en het zit nu in de fles.

Het is gekoudhopt gedurende 10 dagen bij 8°C. Het amarillo-aroma zit er in ieder geval royaal in.

Omdat ik nog slurry had staan van de gist waar dit bier meer is vergist heb ik aan 3 flesjes respectievelijk 1.2, 3.2 en 6.2 ml  dikke gistslurrie toegevoegd. Ik laat deze flesjes minimaal een half jaar staan en zal dan eens kijken wat het effect op schuimstabiliteit is.

Zaterdag ga ik brouwen met de slurrie van dit bier - een Black IPA

Caspar

Nice, simpel recept met een enkele hop, nieuwe gist proberen... helemaal mijn ding de laatste tijd :biersmile: . De 1016 is echter niet ver, durf je een zwaarder bier aan met deze gist ondanks het zoetere maischschema?

William

Citaat van: Caspar op 04-07-2013  21:21 uNice, simpel recept met een enkele hop, nieuwe gist proberen... helemaal mijn ding de laatste tijd :biersmile: . De 1016 is echter niet ver, durf je een zwaarder bier aan met deze gist ondanks het zoetere maischschema?

De Black IPA zal met een droger schema worden gemaischt. Het schema van dit bier was wel heel erg zoet vol  ;). Deze gist moet 10% aankunnen daar zal het niet aan liggen. Hij vergist wel wat langzamer en flocculeert erg langzaam. Een weekje koud zetten helpt gelukkig.

Ik zal straks het recept van de Black IPA posten. Ik moet alleen nog een naam bedenken die in lijn is met de Black Bastard, Black Betty en Black Sister :denken:

RobinB


William

Citaat van: RobinB op 04-07-2013  21:34 uBlack Denny! ;D

Te lief >:D

Gerb


William

Citaat van: Gerb op 04-07-2013  21:50 uBlack MOFO

of Black SOAB of Black Whore >:D

Het is Black Beast geworden...

Gerb

Black Metal had ook gekund..

William

Citaat van: Gerb op 04-07-2013  22:00 uBlack Metal had ook gekund..

Alleen bij een geoxideerd bier en die maken we niet!

Hoppenbrouwers

Black sabbath kan ook. Maar dan mag je m eigenlijk alleen van vrijdag op zaterdag drinken. Geeft ook weer beperkingen  ;)

William

Citaat van: William op 04-07-2013  20:59 uOmdat ik nog slurry had staan van de gist waar dit bier meer is vergist heb ik aan 3 flesjes respectievelijk 1.2, 3.2 en 6.2 ml  dikke gistslurrie toegevoegd. Ik laat deze flesjes minimaal een half jaar staan en zal dan eens kijken wat het effect op schuimstabiliteit is.

Ik twijfel of ik dit durf te posten maar ik ga uit van gezond verstand van onze twee debaters ;D

Zoals eerder geschreven heb ik bij een aantal flesjes meer gist toegevoegd tijdens het bottelen om na te gaan of de hoeveelheid gist in de fles effect heeft op schuimstabiliteit. Na iets meer dan twee maanden na het bottelen een korte evaluatie waarbij ik de standaard versie (zonder extra gist) heb vergeleken met die met 6.2 ml extra gistslurrie in de fles.

.....standaard extra slurrie
uiterlijkdonker van kleur, fiijn schuim, blijven dun ringetje schuim lichter van kleur, meer schuim maar grover, sneller inzakkend
geurlicht diacetyl, vol, citrus clean, fris, framboos, zeer prettig
smaakbitter, vol clean, fruitig, minder bitter

Tja, wat betreft uiterlijk lijkt de versie met veel meer gist zich duidelijk slechter te gedragen. Het schuim is na zo'n 5 minuten helemaal weg terwijl in de versie zonder extra gist er een mooi ringetje blijft staan. Echter de smaak van de versie met extra gist is duidelijk beter.

De extra gist lijkt er voor te zorgen dat de hergisting veel beter verloopt en dat ook andere componenten beter uitvlokken waardoor het bier met extra gist duidelijk lichter van kleur is (ziet er mooier uit) en door de vlottere hergisting veel beter smaakt. Nu is 6 ml extra slurrie in een 30 cl flesje misschien wel veel hoewel ik de hoeveelheid sediment in het flesje ten opzichte van de standaard viuseel moeilijk kond onderscheiden.

Over twee maanden zal ik weer een versie met extra gist vergelijken met de standaard versie. Misschien is de diacetyl  dan vertrokken in de standaardversie.

Jacques

Qua smaak van het bier een verrassende test. Zelf heb ik vaak bieren van anderen gedronken waaraan extra gist was toegevoegd en die een uitgesproken gistsmaak hadden.

Trouwens na 2 maanden nog steeds diacetyl is wel opmerkelijk. Misschien een eigenschap van de Denny gist? Toen ik met deze gist gebrouwen heb viel mij ook de volle smaak op. Dat kan van diacetyl komen als deze rond de smaakdrempel zit.

RobinB

6,2 ml is wel veel inderdaad, zo'n 20%.
Bijzondere resultaten, ben benieuwd naar je volgende flesjes. :duimop:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.