Stoom / sap extractor

Gestart door orangeloo, 30-05-2013 20:27 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

orangeloo

Onlangs kon ik voor een zacht prijsje van € 15,- een stoom extractor overnemen. ^-^
Omdat ik mijzelf de opdracht heb gegeven jaarlijks minimaal 1 experiment te doen met krieken, leek mij de extractor wel weer eens een leuk projectje.
Nu wil ik in navolging op mijn kriekenbier met verse kersen eens een poging wagen de krieken eerst via deze extractor tot sap te maken.
En dan het sap toe voegen aan een basis biertje. Voordeel hiervan is minder infectie risico's.  :gistsmile:

Omdat deze week bij de AH de meloenen in de reclame waren heb ik er 6 gekocht om eens proef te draaien.
Uiteindelijk had ik 2750 gram meloen met als oogst 2,2 liter meloen sap.  :)
Het SG van 1027 viel mij wel een beetje tegen, waarschijnlijk toch iets te lang gestoomd denk ik.  :o
Nu blijkt het suikergehalte van meloen 7,8% te zijn. Dat is dan een SG van1030, dus dan valt het niet tegen.  :brouwen:

Dus toch goed dat ik eens heb proef gedraaid voor ik de krieken tot sap stoom.  ^-^
Hier nog een paar actie fotootjes. 


segtom

Ziet er goed uit, waarom zou je te lang gestoomd hebben dan? Je suiker verdampt naar mijn inziens toch niet alleen het water? Misschien zit de suiker nog voor een groot deel vast in de  pulp ipv in het sap.

orangeloo

Citaat van: segtom op 30-05-2013  20:39 uZiet er goed uit, waarom zou je te lang gestoomd hebben dan? Je suiker verdampt naar mijn inziens toch niet alleen het water? Misschien zit de suiker nog voor een groot deel vast in de  pulp ipv in het sap.
De stoom uit het water uit de onderste pan kan niet of nauwelijks weg. Dus zal na condensatie ook in de middelste sap opvang ketel komen. Kortom het sap wordt verdund met water.  :(

segtom

Ah zo dat had ik niet gezien, daar moet je wel rekening mee houden dan als je het toevoegt aan bier dat het de smaak wat verdunt.

RobinB

Of je kookt het weer wat in, met het risico op smaakverlies/-verandering.
Of je voegt wat extra suiker toe.

orangeloo

Nu lees ik net hier dat het suikergehalte van meloen 7,8% is.

Klopt het dat dat dan 7,8 Brix/Plato is? In A3 zijn boek blz 74 staat dat bij fruit Brix en Plato gelijk is.
Dat zou dan 1030 SG zijn. Dan valt het gemeten SG van mijn meloensap nog niet tegen. :brouwen:

RobinB


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.