Hoe bepaal ik mijn koolzuursterkte?

Gestart door afleiding-2, 30-05-2013 18:51 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

afleiding-2

Ik heb onlangs een bier gebrouwen uit blik, maar de tweede die we gedaan hebben is volledig zelf gebrouwen. Nu heb ik het blikbier geproefd en vind ik het koolzuurgehalte te laag. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat we een goed stevig koolzuurgehalte in het bier krijgen?

Een Duvel vind ik een mooi koolzuurgehalte hebben.

Ik heb wel wat eerdere berichten op het forum gelezen, maar daar wordt het mij niet duidelijker door.

William

Door de hoeveelheid suiker die je gebruikt voor het bottelen.

Een Duvel mag denk ik wel 8 gram suiker per liter bier hebben (afhankelijk van hoeveel koolzuur al is opgelost tijdens de vergisting wat meer is bij lagere temperaturen).

Met brouwprogramma's kun je uitrekenen om welke koolzuurdruk (tot 4 volume% voor Duvel) het gaat en hoeveel suiker je dan moet toevoegen

afleiding-2

We hebben 16 liter, dus dan gaat het om 128 gram.

Ik zal BrouwHulp eens downloaden.

Alvast bedankt.

William

Dan moet je er wel zeker van zijn dat het bier uitvergist is. Als dat niet zo is zou de koolzuurdruk wel eens erg hoog kunnen worden. Bij twijfel maar iets voorzichtiger zijn met de suikerpot.

hansm

Citaat van: William op 30-05-2013  19:41 uDan moet je er wel zeker van zijn dat het bier uitvergist is. Als dat niet zo is zou de koolzuurdruk wel eens erg hoog kunnen worden. Bij twijfel maar iets voorzichtiger zijn met de suikerpot.

En je moet ook nog rekening houden met de koolzuur die al in je bier zit vóór het bottelen (afhankelijk van de temperatuur van nagisting / lagering 1,7-2,0 gram per liter).

Duvel bevat ongeveer 8 gram koolzuur per liter. Minus de 2 gram die er al inzit betekent dat 6 gram koolzuur per liter toevoegen. 6 gram koolzuur komt uit 12 gram suiker (de rest wordt omgezet in alcohol). Dus 12 gram suiker per liter toevoegen voor een Duvel-koolzuurhoeveelheid.

MAAR: kijk uit, dit is heel veel. Als het bier nog niet uitvergist is krijg je bommen! Houd voor de veiligheid maximaal zo'n 6 á 7 gram suiker per liter aan!

afleiding-2

Het jong bier staat nu bijna twee weken en er gebeurt niks meer in het vat. Maandag willen we bottelen. Zou 7 a 8 gram dan goed zijn?

RobinB

Als je SG niet meer daalt /gedaald is sinds de meting van ca. een week geleden, dan wel. Als het waterslot ook al een week oid stil is, is de kans redelijk dat het uitgegist is.

8 g/L geeft een aardige hoeveelheid koolzuur. Het kan zelfs zijn dat je eerst alleen schuim schenkt?
Maar probeer het uit, misschien bevalt het je prima! :)

hansHalberstadt

Citaat van: William op 30-05-2013  19:26 u(tot 4 volume% voor Duvel)
Is dat niet erg hoog? Of bedoel je 4 VOL?
1 VOL is 10 liter (bij omgevingsdruk) koolzuurgas=20 gram=40 g bottelsuiker laten oplossen in 10 liter bier=>0.2 gew% koolzuur. Met ca 0.2% wat er al van nature inzit kom je dan op 0.4 gew% met 1VOL en 1 gew% met 4 VOL.
Bij ca 0.7 gew% krijg wordt je mond opgeblazen als je een slok neemt.
4 vol% = 40 ml vloeibare koolzuur opgelost in 1 liter bier. Dat is heel erg veel.
HansH

William

Citaat van: hansHalberstadt op 30-05-2013  21:33 uis dat niet erg hoog? of bedoel je 4 VOL?
1 VOL is 10 liter (bij omgevingsdruk) koolzuurgas=20gram=40g bottelsuiker laten oplossen in 10 liter bier=>0.2 gew% koolzuur. met ca 0.2% wat er al van nature inzit kom je dan op 0.4 gew% met 1VOL en 1gew% met 4 VOL.
Bij ca 0.7gew% krijg wordt je mond opgeblazen als je een slok neemt.
4 vol% = 40 ml vloeibare koolzuur opgelost in 1 liter bier. Dat is heel erg veel.
HansH

Ik bedoel inderdaad vol.

Broeder Tuk

Het is jammer dat er niet een hele simpele som/schema is (lbo nivo) om dit te berekenen.
Er hoeven maar 2 lijstjes in het schema te staan:

Hoeveel koolzuur je uitvergistte bier bevat bij een bepaalde temperatuur.
En de ideale hoeveelheidkoolzuur per biertype.(bestaat daar geen lijst van?)

De som staat wel in het boek van A3 en daar kan ik nog mee uit de voeten maar daar staat geen lijst in met hoeveelheden koolzuur per biertype. En ik kon zo 1,2,3 niks op internet vinden wat mij een duidelijk overzicht gaf.

heijligers


Hopmans

Citaat van: Broeder Tuk op 31-05-2013  02:23 uHet is jammer dat er niet een hele simpele som/schema is (lbo nivo) om dit te berekenen.
Er hoeven maar 2 lijstjes in het schema te staan:

Hoeveel koolzuur je uitvergistte bier bevat bij een bepaalde temperatuur.
En de ideale hoeveelheidkoolzuur per biertype.(bestaat daar geen lijst van?)

Broeder tuk...

http://hbd.org/brewery/library/YPrimerMH.html


Broeder Tuk

Ik wil niet zeuren hoor maar dat is in het Engels en er staat een heel verhaal bij met informatie die ik in principe niet nodig ben. 
Wat is de som van : gewicht% omrekenen naar volume ?


Edit: het duurt even maar dan heb je ook wat.

Het is dus 5 x gew% = het aantal Volumes CO2

hansm

Volume is de Amerikaanse manier, 1 Vol is ongeveer 2 gram per liter. 4 Vol komt dus overeen met 8 gram per liter.
Zie verder deze berekening.

Broeder Tuk

Voor de verdere berekening neem ik gewoon die som van Adrie want daar kun je ook meteen de temperatuur in meenemen.

S = ___C____   – 0,00297 x T²  + 0,205 x T – 5.98
          0,286

S  bottelsuiker (g/ L bier )
C gewenst koolzuurgas
T temperatuur bier

hansHalberstadt

Citaat van: Broeder Tuk op 31-05-2013  02:23 uHoeveel koolzuur je uitvergistte bier bevat bij een bepaalde temperatuur.
even gekeken in de CO2 calculator van Bierpro:

temp CO2 gew% (gisten bij atmosferische druk)
30     0.13
25     0.15
20     0.17
15     0.20
10     0.23
5       0.28
0       0.34

Ik houd altijd 0.5% aan als gewenste koolzuur voor mijn bieren. bij 15 ºC (mijn temperatuur na de hoofdgisting) moet ik dan nog 0.3% erbij krijgen. Dat is 30 gram koolzuur per 10 liter bier. om 30 gram koolzuur te krijgen moet je 60 gram suiker laten vergisten, dus dan bottel je met 6 gram suiker per liter.   
Kortom: voor elke 0.1% kooluur die je erbij wilt hebben moet je 2 gram suiker per liter bier toevoegen.
Dus bijvoorbeeld uitgegist bij 20 ºC (0.17%) en je wilt 0.6% koolzuur, betekent 0.6-0.17=0.43% erbij=4.3 x 2=6.8 gram suiker per liter bier toevoegen.

Simpeler kan het toch niet.
HansH

Oscar

Citaat van: Broeder Tuk op 31-05-2013  02:23 uHet is jammer dat er niet een hele simpele som/schema is (lbo nivo) om dit te berekenen.

Tip : Brouwsoftware... die rekent het voor je uit... Niveau "kind kan de was doen"  ;)

Citaat van: Broeder Tuk op 31-05-2013  02:23 uEr hoeven maar 2 lijstjes in het schema te staan:
Hoeveel koolzuur je uitvergiste bier bevat bij een bepaalde temperatuur.
En de ideale hoeveelheid koolzuur per biertype. (Bestaat daar geen lijst van?)

Zit verwerkt in de brouwsoftware... daarin staan tabellen met alle gegevens over biertypen, dus ook de CO2 gehaltes per biertypes  ;)

Citaat van: Broeder Tuk op 31-05-2013  02:23 umaar daar staat geen lijst in met hoeveelheden koolzuur per biertype. En ik kon zo 1,2,3 niks op internet vinden wat mij een duidelijk overzicht gaf.

In de Brouwsoftware zit deze lijst wel!  :brouwen:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.