Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Werkmethode tweede gisting / hergisting op fles  (gelezen 20457 keer)

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
Re: Werkmethode tweede gisting / hergisting op fles
« Reactie #25 Gepost op: 13-07-2017 22:43 u »
Een oud bericht maar het beantwoord mijn vraag redelijk.. alleen ben ik benieuwd wat een middenweg is voor koud lageren en op welke temperatuur als ik redelijk helder bier wil hebben?
Als ik na een week hoofdvergisting een week nagist op dezelfde temperatuur en dan mijn bier op ± 2 graden een dag of 2-3 laat staan zijn er dan nog genoeg gistcellen aanwezig voor hergisting op fles?

Met de korte tijden die je voorstelt, is koud lageren af te raden. Ik adviseer tenminste drie tot vier weken op vergistingstemperatuur. Dan bottelen. Koude lagering na twee weken veroorzaakt in veel gevallen bier dat naderhand nog verder uitgist en problemen veroorzaakt. Daarbij zijn diverse gistingsbijproducten nog niet voldoende opgeruimd, met smaakafwijking tot gevolg.

Koud lageren is in mijn ervaring een vrij zinloos iets in hobbybrouwland. Met een weekje extra op kamertemperatuur verkrijg je gelijke helderheid en geen enkele negatieve smaakervaring, integendeel. Er zijn veel stokpaardjes in deze regio. Zo ook de mijne. We proberen teveel de commerciële brouwerijen te imiteren. En dat is een fout uitgangspunt.

Ik bottel na 4 weken op hoofdgistingstemperatuur. Mijn bier is kraakhelder en heeft nauwelijks gist in de fles. Niemand, ook professionele proevers van professionele brouwerijen, en dat zijn zeer serieuze en scrupuleuze proevers, herkennen er autolyse in. Je mag deze mannen niet vergelijken met de bierkeurmeesters van de gebruikelijke ONK achtige wedstrijden, want dat zijn, met alle respect, maar amateurs.

Je lijdt vooral onder het lijden dat je (onterecht) vreest.

Je hebt in beide gevallen nog voldoende gistcellen over. Als je bottelgist toevoegt, voeg dan niet teveel toe.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #26 Gepost op: 13-07-2017 22:53 u »
Hoe snel je bier helemaal uitgist is sterk afhankelijk van de hoeveelheid gist die je gebruikt. Als je 4 weken nodig hebt om helemaal uit te gisten is dat een teken dat je vrij weinig gist gebruikt. Bij Belgische bieren niet ongebruikelijk om meer esters te krijgen maar voor strakke Amerikaanse biertypen is dit minder gewenst.
Wanneer je meer gist ent gaan zowel de hoofd- als de nagisting snel, maar heb je ook meer gist na de vergisting. Hierdoor krijg je eerder last van autolyse.

Zoals zo vaak is er niet één antwoord. Het beste resultaat is van meerdere factoren afhankelijk.

Offline tdp

• Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #27 Gepost op: 14-07-2017 09:05 u »
Met de korte tijden die je voorstelt, is koud lageren af te raden. Ik adviseer tenminste drie tot vier weken op vergistingstemperatuur. Dan bottelen. Koude lagering na twee weken veroorzaakt in veel gevallen bier dat naderhand nog verder uitgist en problemen veroorzaakt. Daarbij zijn diverse gistingsbijproducten nog niet voldoende opgeruimd, met smaakafwijking tot gevolg.

Koud lageren is in mijn ervaring een vrij zinloos iets in hobbybrouwland. Met een weekje extra op kamertemperatuur verkrijg je gelijke helderheid en geen enkele negatieve smaakervaring, integendeel. Er zijn veel stokpaardjes in deze regio. Zo ook de mijne. We proberen teveel de commerciële brouwerijen te imiteren. En dat is een fout uitgangspunt.

Ik bottel na 4 weken op hoofdgistingstemperatuur. Mijn bier is kraakhelder en heeft nauwelijks gist in de fles. Niemand, ook professionele proevers van professionele brouwerijen, en dat zijn zeer serieuze en scrupuleuze proevers, herkennen er autolyse in. Je mag deze mannen niet vergelijken met de bierkeurmeesters van de gebruikelijke ONK achtige wedstrijden, want dat zijn, met alle respect, maar amateurs.

Je lijdt vooral onder het lijden dat je (onterecht) vreest.

Je hebt in beide gevallen nog voldoende gistcellen over. Als je bottelgist toevoegt, voeg dan niet teveel toe.

Inderdaad, coldcrashen, koud lageren en dergelijke heeft mijn inziens inderdaad weinig zin. Gewoon de gist goed de tijd geven en zijn werken laten doen. Uitvergist staat m.i. los van hoelang je het bier in je gistvat laat zitten. Op het moment dat je de gist gewoon de tijd geeft om zijn werk te doen, hoef je die extra handelingen niet uit te voeren.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #28 Gepost op: 14-07-2017 13:52 u »
Inderdaad, coldcrashen, koud lageren en dergelijke heeft mijn inziens inderdaad weinig zin. Gewoon de gist goed de tijd geven en zijn werken laten doen. Uitvergist staat m.i. los van hoelang je het bier in je gistvat laat zitten. Op het moment dat je de gist gewoon de tijd geeft om zijn werk te doen, hoef je die extra handelingen niet uit te voeren.

Het gaat om het laten flocculeren van de gist nadat de vergisting is afgerond. Sommige gisten flocculeren heel snel uit (binnen 5 dagen). Andere hebben meer tijd nodig (5 tot 15 dagen) en weer andere doen er lang over (2 weken tot 6 weken of langer). Door de temperatuurverlaging stimuleer je het flocculeren en slaat de gist eerder neer. Voor sommige gisten is dit niet nodig voor andere is het wel heel erg gewenst.

Zoals zo vaak is er niet één antwoord. Het beste resultaat is van meerdere factoren afhankelijk.

Offline hans_nwk

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #29 Gepost op: 14-07-2017 14:06 u »
Ik heb het zeker niet wetenschappelijk getest maar heb het idee dat na een paar dagen rond een graad of 12 (bovengisters natuurlijk) de gist een stuk meer neergeslagen is dan zonder een paar dagen koelen. Om de eiwitten neer te laten slaan helpt dat niet.

Bij de meeste gisten werkt een week tot anderhalve week op hoofdvergistingstemperatuur en een dag of 4 op 12 °C goed.

Groet,
Hans