Passende siliconenring op elke vorm

Gestart door BLUB, 26-05-2013 21:27 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BLUB

Bij het bouwen van mijn installatie kwam ik voor het probleem om de doorvoeren op een rond oppervlak
hittebestendig en voedselveilig uit te voeren.
Na wat surfen op het net kwam ik bij "Silicones and more" uit Geleen, die twee componenten siliconen
leveren in 250 gram a 15,25 euro per brievenbuspost.
Deze worden gebruikt om bakvormpjes en dergelijke te maken en kunnen dus in de oven.

Na een bepaalde hoeveelheid te hebben gemengd vorm je om de doorvoer een ring en draait hem
handvast aan, als het uitgehard is, afhankelijk van de temperatuur draai je het geheel strak aan en snij
je eventueel het overtollige weg.
Misschien is dit een nuttige tip voor deze of gene.


Het setje



Eventueel bijsnijden


Of niet


Groet

BLUB

RobinB

Is het eindproduct ook voedselveilig (volgens de leverancier)?

BLUB

Jazeker Robin,

Het wordt gebruikt om vormpjes en zo te maken waarmee je koekjes en dergelijke in de oven kan bakken.
De vormpjes gaan dus ook in de oven, ze zijn tot 280 graden bestand en voedselveilig.

BLUB


RobinB


William

En dat met die felle kleurtjes.

Ik heb pas ook naar dat spul gekeken omdat ik zocht naar een veilige afdichting tussen een rvs ketel en rvs deksel waarvan de originele ring vergaan was. Ik heb het uiteindelijk toch niet aangedurfd omdat het bij mij met warme damp in contact zou komen. Ik  had het idee dat die bakmatjes meer met drogere substanties in contact komen. Misschien is dat toch niet zo. :weetniet:

BLUB

William,

Het zijn geen bakmatjes, het zijn twee componenten die je moet mengen
en vormen waarna ze uitharden.

Groet  BLUB


René K

Vaak als er iets met siliconenvormen gebakken wordt in de oven verdampt er ook veel vocht. Bijvoorbeeld bij het bakken van cakejes in die vormen. Ik neem aan dat hier rekening mee gehouden is en dat het materiaal daar tegen kan en voedselveilig is.

William

Citaat van: BLUB op 26-05-2013  22:12 uHet zijn geen bakmatjes, het zijn twee componenten die je moet mengen
en vormen waarna ze uitharden.

Dat begrijp ik maar ik denk dat de siliconen bakmatjes op dezelfde wijze zijn gemaakt. Ik vind het knap dat ze die kleuren er zo vast in krijgen

Citaat van: René K op 26-05-2013  22:14 uVaak als er iets met siliconenvormen gebakken wordt in de oven verdampt er ook veel vocht. Bijvoorbeeld bij het bakken van cakejes in die vormen. Ik neem aan dat hier rekening mee gehouden is en dat het materiaal daar tegen kan en voedselveilig is.

Het zal inderdaad wel veilig zijn.

Zelf heb ik een siliconenslang in de lengte in twee helften geknipt. Dat sluit ook goed af.

Cisdevésser

Hoi,

Onderstaande link gevonden bij onze zuiderburen op het Vlaams Hobbybrouw Forum.

http://www.instructables.com/id/Homemade-silicone-O-rings-and-tubing/

groetjes....Cis

edo117

Ik vandaag ook op zoek naar een oplossing voor de afsluiting van een kraan op  de ketel:

1 - een siliconen maak kitje bij de cup cake winkel (13 euro) is na opening 3 maanden houdbaar.
2 - een siliconen bakvorm bij de action voor 3 euro en daar de ringen uitknippen .

Ik heb gekozen voor het laatste.
zie: https://drive.google.com/folderview?id=0B1iv-YiO2B-KLTdEaGM4MGFkYVU&usp=sharing

Ronnie

Citaat van: BLUB op 26-05-2013  21:27 u...Na wat surfen op het net kwam ik bij "Silicones and more" uit Geleen, die twee componenten siliconen...

Nuttige tip, want vandaag steeds moeilijker aan te komen voor particulieren.
- Kan je me een idee geven van de houdbaarheid van de 2 producten?
- Is de katalysator ("verharder") op basis van azijnzuur?
- kan het basisproduct onder diepvries een lang leven krijgen?
- of koelkast?

Vroeger, zowat 25 jaar geleden kon ik dat in Gent kopen... moeilijk geworden vandaag.

Gerlachus

Misschien een tip die hier niet zo bruikbaar is, maar ik wil hem jullie niet onthouden.

Je kunt een siloconenvorm maken met gewone siliconenkit. Normaal hardt die heel langzaam uit, dat komt omdat siliconenkit onder invloed van vocht uithardt en daarom een huid vormt waar later heel moeilijk vocht doorheen komt.

Maar, er is een truc. Je kunt de siliconenkit mengen met maïzena. Ja, gewone maïs-zetmeel. De verhouding bepaalt de snelheid maar als je 4 delen kit pakt en 1 deel maïzena, dan hardt het geheel in 24 uur uit. Dus tot in de kern! Het voorkomt dat de kern dus plakkerig blijft.

Het principe is dat maïzena heel veel vocht bevat en dat in zeer goed verdeelde vorm. Als je dit mengt met de kit (gaat wel moeilijk, je moet stevig roeren) dan komt dus overal de kit in aanraking met vocht en kan zo "drogen".
Ik heb dit al enkele keren toegepast in elektronica die buiten geïsoleerd moest zijn en dit werkt echt super. Dat spul uit Geleen zal vast nog beter werken, maar deze methode kun je doorgaans thuis gemakkelijk al eens proberen.

javaboon

Is dat maïzena poeder? Of een papje? 

bierhenkie

Citaat van: javaboon op 27-10-2013  20:55 uIs dat maïzena poeder? Of een papje?
Ik zou het echt met poeder doen. Met een papje introduceer je nog meer vocht, dat je door het zetmeel juist wilt laten absorberen.

javaboon

Eh, kit heeft vochtnodig om te harden.

bierhenkie

Citaat van: javaboon op 28-10-2013  11:18 uEh, kit heeft vochtnodig om te harden.
Dat zit dus al in de kit. De bedoeling was om het er zo snel mogelijk uit te krijgen door zetmeel, in dit geval maizena, toe te voegen. Dit onttrekt vocht aan de kit, zodat deze sneller droogt. Of het ook echt hard en duurzaam wordt, is vraag 2.

javaboon


tjleet

Citaat van: Gerlachus op 27-10-2013  20:36 uJe kunt een siloconenvorm maken met gewone siliconenkit.
Heb je het dan over bijv. sanitaire kit?

Pim

Citaat van: bierhenkie op 28-10-2013  11:37 uDat zit dus al in de kit. De bedoeling was om het er zo snel mogelijk uit te krijgen door zetmeel, in dit geval maizena, toe te voegen. Dit onttrekt vocht aan de kit, zodat deze sneller droogt. Of het ook echt hard en duurzaam wordt, is vraag 2.
Volgens mij klopt jouw statement niet.

Siliconenkit hardt uit onder invloed van vocht. Dat stelt Gerlachus ook in zijn bericht.
Het is dus niet zoals bij veel lijmen dat er een oplosmiddel moet verdampen om de lijm te laten uitharden. Siliconenkit werkt dus wezenlijk anders.

Pim

Citaat van: tjleet op 28-10-2013  12:08 uHeb je het dan over bijv. sanitaire kit?
Let op want de Sanitair kwaliteit van siliconenkit bevat schimmel-werende en mogelijk zelfs -dodende middelen. Dit zou ook schadelijk kunnen zijn voor gisten.
Wellicht kan een chemicus hier zijn licht over laten schijnen.

BLUB

Citaat van: Ronnie op 27-10-2013  18:31 uNuttige tip, want vandaag steeds moeilijker aan te komen voor particulieren.
- Kan je me een idee geven van de houdbaarheid van de 2 producten?
- Is de katalysator ("verharder") op basis van azijnzuur?
- kan het basisproduct onder diepvries een lang leven krijgen?
- of koelkast?

Vroeger, zowat 25 jaar geleden kon ik dat in Gent kopen... moeilijk geworden vandaag.

Hoi Ronnie

Het setje wat ik had was volgens de THT 1 jaar houdbaar.
De twee componenten zijn allebei kneedbaar en moet je door elkaar kneden tot het 1 kleur heeft.

De voordelen ten opzichte van andere methodes is het kneedbare en geen geklieder zoals met kitten.

Zeer belangrijk is tevens de temperatuurbestendigheid tot 280 graden en het belangrijkste de voedselveiligheid!

Ik heb er al verscheidene moeilijke aansluitingen mee uitgevoerd, ik vind het topspul   :brouwen:

Groet

BLUB

Ronnie

OK, thanks vr de info, Blub!
voedselveilig is inderdaad het belangrijkste.

RobinB

Ik heb ook een pakketje van silicones and more gekocht en gebruikt. Nog niet voor bier of voedingstoepassingen, maar het is wel handig om allerlei vormpjes mee te maken, bijvoorbeeld stoppen.
Het wordt redelijk vlot vormvast, maar heeft wel ca. 24 uur nodig om echt uit te harden.
Wat ook wel een voordeel is, is dat het niet echt hecht aan gladde oppervlakken.
Het plakt dus niet aan de ondergrond of mal vast.

YOz

Leuke tip! Het lijkt erg op Sugru; http://sugru.com/, maar dan lijkt het goedkoper voor grotere hoeveelheden.

Op de website van Sugru staan trouwens een hoop leuke voorbeelden om inspiratie op te doen waar je zulke 'siliconen pasta' voor kan gebruiken. (aanrader!)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.