Wat *moet* er in mijn nieuwe brouwhok?

Gestart door koffie, 22-05-2013 22:55 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

koffie

Helemaal vergeten om het eindresultaat te posten :)
Inmiddels is de schuur behoorlijk af op 1 punt na : de douchebak voor spoelen. Dit komt na de winter aan de beurt, voorlopig was ik even klaar met geld uitgeven en klussen.
Vooral het bij de hand hebben van warm water, veel werkruimte en alles binnen handbereik is echt een grote plus voor het brouwen.
Voorheen liepen we met jerrycans van 5 liter van de keuken naar de schuur (ongeacht het weer) voor het halen van maisch- en spoelwater.
Tegenwoordig zetten we de emmer op de vloer en later deze in 1 keer vollopen met de gewenste hoeveelheid warm water.
Uiteraard brengt een keuken zelf ook veel met zich mee. Tegenwoordig hebben we een mooie inbouwkoelkast met bijbehorende vriezer voor het koud houden van de biertjes en hopjes. Ook een koffiemachine staat in de schuur zodat we de brouwavond met een lekker bakkie kunnen starten :)


De brouwplek. Aan dit tafeltje zitten wij terwijl de maisch- of kookpan naast on op de verhoogde kookplaats staat. Ondertussen kunnen we een filmpje kijken :)
De tafel zit vast aan de muur met scharnieren voor een tuindeur. De poten kunnen heel gemakkelijk onder de tafel vandaan gehaald worden en dan klapt de tafel naar beneden tegen de muur aan.


Begin van het keukenblok. In de praktijk blijkt de linkerkant van het aanrecht een ideale plek te zijn voor een lidl inmaakketel met heet spoelwater.


Het werkgedeelte van de keuken. Origineel zat er een kookplaat in, dit gat is weer netjes gedicht. Onder die kookplaat zat een oven, met wat extra spulletjes heb ik hier weer een soort van kastje kunnen maken. Achter de deur staat de LPG fles, in de lade zit een elektrisch aangedreven schrootmolen. De dubbele spoelbak is erg fijn. Liever had ik meer ruimte tussen de spoelbakken en de bovenkastjes, maar dat was simpelweg niet mogelijk.


Er zat zelfs een mooie kast met glazen deur bij de keuken. Hier dus maar bierglazen in gezet :)


Rechter zijkant van de schuur


Linker zijkant van de schuur


Close-up van de brouwplaats


Tegen de dorst


Tegen de dorst

(Let niet op de rommelige foto's, zijn zojuist even vlug gemaakt).

Herman

Netjes hoor! Het voor het aftimmeren gebruikte type hout is wel erg ontvlambaar, als ik me niet vergis.

Citaat van: koffie op 11-10-2013  22:39 uTegenwoordig hebben we een mooie inbouwkoelkast met bijbehorende vriezer voor het koud houden van de biertjes en hopjes.
Houdt er wel rekening mee dat deze normaliter stoppen met werken als de omgevingstemperatuur te laag wordt. Dan ontdooit de vriezer.

Adbrouwt

Ziet er erg  mooi uit. Echt een men cave geworden. Op de vraag wat moet er in mijn nieuwe brouwhok is het antwoord simpel natuurlijk: Heel veel eigenbrouw achter een goed slot om diefstal te voorkomen  ;)  :proost:

bierfan

Echt een mooi hok.
Gaat hier misschien ooit ook eens komen als ik geld teveel heb.
Ikzelf zou alleen die koelkast voor het koud bier gebruiken als gistkast.

Voor de rest is alles in mijn ogen toppie..

David Steeman

Mooi hoor!

Zie ik nu een spiegel onder je dampkap hangen? Als je die gebruikt om vanop afstand in je ketel te kunnen kijken dan vind ik hhet geniaal  ;D

koffie

Bedankt voor de complimenten :)

Citaat van: Herman op 11-10-2013  23:50 uNetjes hoor! Het voor het aftimmeren gebruikte type hout is wel erg ontvlambaar, als ik me niet vergis.
Houdt er wel rekening mee dat deze normaliter stoppen met werken als de omgevingstemperatuur te laag wordt. Dan ontdooit de vriezer.
Ik heb overal OSB plaat gebruikt, geen idee of dat sneller of langzamer vlam vat dan ander hout. Hoewel het goed heet word rondom de brandplaats, heb ik nog nooit problemen gehad met de brander in de buurt van hout.

De schuur is inmiddels geïsoleerd, dus ik ga er vanuit dat het nu in de winter helemaal nooit meer vriest, want voordat ik de boel isoleerde had ik ook al amper last van vorst in de schuur.

Citaat van: Adbrouwt op 12-10-2013  00:16 uZiet er erg  mooi uit. Echt een men cave geworden. Op de vraag wat moet er in mijn nieuwe brouwhok is het antwoord simpel natuurlijk: Heel veel eigenbrouw achter een goed slot om diefstal te voorkomen  ;)  :proost:
;)

Citaat van: waaslandwolf op 12-10-2013  07:51 uMooi hoor!

Zie ik nu een spiegel onder je dampkap hangen? Als je die gebruikt om vanop afstand in je ketel te kunnen kijken dan vind ik hhet geniaal  ;D
Er hangt inderdaad een spiegel aan de muur op de kookplek.
Op die manier kunnen we vanuit onze stoel het kookproces in de gat houden :)

zeebrew

Ik zie dat je geen koffieliefhebber bent? >:D
Afgezien van een vergistingsijskast mis ik niets.

zwahiel

Citaat van: waaslandwolf op 12-10-2013  07:51 uMooi hoor!

Zie ik nu een spiegel onder je dampkap hangen? Als je die gebruikt om vanop afstand in je ketel te kunnen kijken dan vind ik hhet geniaal  ;D

Exact my thoughts. Heerlijke oplossing, zo simpel maar zo effectief :)

Adrie

Heel fraai! Daar ga je een hoop plezier (aan) beleven.

Jules

Geweldig: een uitgekomen droom!

Als je bang bent  voor de hitte: leg wat alu-folie met de blinkende kant naar de hittebron. Mijn brander staat op een natuursteentegel van 60 bij 60 cm. De eerste is gebarsten van de hitte. Daarna leg ik altijd folie erop: dat kaatst de meeste hitte weg van de tegel.

Deze heeft op deze manier al heeel wat brouwsels overleefd.

Veel plezier in je brouw-walhalla!

RobinB

Ziet er goed uit!
Waar heb je die "Abbaye de Oudkerken" vandaan? Die heb ik al heel lang niet meer gezien. :)

koffie

Dank weer voor de lovende woorden  :proost:

Citaat van: Jules op 12-10-2013  13:10 uGeweldig: een uitgekomen droom!

Als je bang bent  voor de hitte: leg wat alu-folie met de blinkende kant naar de hittebron. Mijn brander staat op een natuursteentegel van 60 bij 60 cm. De eerste is gebarsten van de hitte. Daarna leg ik altijd folie erop: dat kaatst de meeste hitte weg van de tegel.

Deze heeft op deze manier al heeel wat brouwsels overleefd.

Veel plezier in je brouw-walhalla!
Dank voor de tip, zoals je op de foto's kan zien heb ik al alu-folie onder de brander (ook vanwege het opvangen van geknoeide wort).
Op de vorige brouwplek had ik ook een grote natuurstenentegel, maar die is ook gebroken. Ik gok vanwege de hitte en de zware pan icm een niet 100% waterpas staande tafel.

Citaat van: RobinB op 12-10-2013  19:56 uZiet er goed uit!
Waar heb je die "Abbaye de Oudkerken" vandaan? Die heb ik al heel lang niet meer gezien. :)
Aldi of Lidl, is ook zwaar over de datum.
Is mijn standaard biertje voor bakken (of koken) wanneer er een abdijbier doorheen moet.

seed7

Mooi hok!

Een ding wat ik graag zou hebben en bij jou ook zo niet zie is een laag geplaatste spoelbak met een hoog geplaatste kraan. Het schoonmaken in een aanrechtbak is altijd een beetje gehannes.

Ingo

koffie

Citaat van: seed7 op 13-10-2013  09:34 uMooi hok!

Een ding wat ik graag zou hebben en bij jou ook zo niet zie is een laag geplaatste spoelbak met een hoog geplaatste kraan. Het schoonmaken in een aanrechtbak is altijd een beetje gehannes.

Ingo
Zie mijn update post in dit topic, staat op de planning ;)
Ik heb overigens wel al koud- en warmwaterleidingen naar de plek waar die bak moet komen gemaakt.

George81

Ik mis de eerder getipte keukenrol nog.
Bij de Lidl deze week hebben ze die grote papierrollen in de aanbieding. Goedkoop en je doet er lekker lang mee.

koffie

Citaat van: George81 op 22-10-2013  15:39 uIk mis de eerder getipte keukenrol nog.
Bij de Lidl deze week hebben ze die grote papierrollen in de aanbieding. Goedkoop en je doet er lekker lang mee.

Hangt er al een tijdje hoor ;)

Citaat van: koffie op 11-10-2013  22:39 u
Er zat zelfs een mooie kast met glazen deur bij de keuken. Hier dus maar bierglazen in gezet :)

koffie

Het heeft even mogen duren, maar inmiddels is de schuur voorzien van een heuse douche ;)

Destijds al rekening gehouden met die wens en op de verwachte plek warm en koud waterleiding daar aangesloten en afgedopt. Inmiddels dus een douchebak gebouwd met een douchecabine erop. Spoelen van vaten, potten en pannen gaat nu een stuk makkelijk  :brouwen:



Niet per se de mooiste douche, wel super praktisch :)

Adbrouwt

Dat ziet er goed uit. Na een dag brouwen lekker douchen met de pannen en potten lekker schrobben en spetteren. Ik wacht met smacht op het filmpje met de go pro.  ;)

koffie

Ik verwacht dat 1 van de kids op een warme zomerdag de douche daadwerkelijk als douche zal gebruiken na een plons   :nut:

Markiej87

Citaat van: Adbrouwt op 24-06-2016  22:43 uDat ziet er goed uit. Na een dag brouwen lekker douchen met de pannen en potten lekker schrobben en spetteren. Ik wacht met smacht op het filmpje met de go pro.  ;)
Hier heb ik hardop om gelachen.

Ziet er allemaal mooi uit koffie! :)

Dirtbag

Prachtig brouwhok, er valt me alleen iets anders op.

Op deze foto:
http://zooi.oostindie.com/images/3822013_10_11_22.13.03.jpg

Die balk van de vliering, is dat er vertekening van het fototoestel of hangt die in werkelijkheid ook zo ver door?

db

koffie

Die hangt daadwerkelijk zover door :P
Dat vlierinkje zat er niet standaard in, voor meer opslagruimte die erin gemaakt. Ik was te zuinig met aantallen en dikte van de balken waardoor de boel doorhangt. Vooralsnog gaat het prima zo, mocht de boel nog verder gaan doorhangen overweeg ik in de nok een ketting vast te maken aan de vloer van die vliering.

j.heesters3

Koffie

Mooi brouwhok. Ziet er erg goed uit. Dan is het hier maar behelpen maar misschien in de toekomst en vrouwtje lief aankijken. Geniet en brouw ze.

Jos

Vazoem

Mooi brouwhuisje heb je zo gemaakt zeg! :groots: Ik moet iedere keer tussen hobby kamer en badkamer lopen en achteraf het halve huis dweilen. Veel plezier daar!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.