Pale-mout in plaats van Vienna-mout mogelijk?

Gestart door Eduard, 12-03-2005 12:08 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Eduard

Hier in Noorwegen kan ik niet aan Vienna-mout komen maar wel aan Pale-mout. Beide mouten hebben een EBC van rond de 7, maar ik hoor her en der dat de mouten niet hetzelfde zijn. Kan ik Pale-mout gebruiken i.p.v. Vienna-mout in brouwsels zoals Märzenbier en Weizenbier, en welke smaak- en geurverschillen kan ik verwachten?

Groeten uit wit Oslo

Eduard samenvol

Johannes

Hoi Eduard,

Hier is volgens mij eerder over gesproken echter ik kan de desbetreffende topic niet terugvinden. Als ze beide dezelfde kleur hebben kan er nooit veel verschil in zitten. Ik geloof dat een of meerdere forumleden ooit een proef hebben gedaan met het brouwen van vienna en palemout als ik me goed herinner bleek daaruit dat de mouten exact hetzelfde zijn.

Johannes

Eduard

Dat klinkt geruststellend. Overigens was ik net nog even de Weyermann-site aan het afstruinen en daar staat dat pale-mout wat varieert tussen de 5,5 en 7,5 EBC, en wiener-mout tussen de 7 en 9 EBC. Dan ga ik gewoon pale-mout gebruiken. Het wordt een forse bestelling deze keer omdat ik de mout uit Bergen (Noorwegen) ga betrekken. De portokosten zijn vrij hoog dus het loont om veel tegelijk te bestellen, ook omdat dan meer korting bedongen kan worden. Voorlopig ga ik voor 90 kg mout  :brouwen: , verschillende soorten.

Met vriendelijke groet vanuit stralend Oslo,

Eduard  samenvol

Caspar

Hoi Eduard,

Pale Ale is een Broeimout en Vienna een Caramelmout, er zit dus wel smaakverschil in denk ik... zie ook:

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,1934.0.html

Groetjes Cas

Eduard

Hmm, eerlijk gezegd twijfel ik daaraan. In het productoverzicht van Weyermann staat het onder normaal mout geschaard (niet onder de cara-mouten). De beschrijving is als volgt:

Wiener Malz 7 - 9 EBC

Exportbier
Märzenbiere
Festbiere
Hausbräubiere

100 % stort mogelijk
Erzielung ,,goldfarbiger Biere" und Förderung der Vollmundigkeit

Pale Ale Malz 5,5 - 7,5 EBC

für alle Biere geeignet
Ale
Stouts
Porters

100 % stort mogelijk
produziert hervorragende Lagerbiere und Ales


Er wordt hier dus duidelijk vermeld dat Pale voor Engelse biersoorten is en Wiener voor Duitse biersoorten. Caramout kan trouwens maar 10 - 30% van de storting uitmaken, in tegenstelling tot deze basismouten.

Maar welke gevolgen het heeft voor het bier vraag ik mij nog steeds af. Het zou kunnen zijn dat het verschil eigenlijk minimaal is...

Caspar

Mijn info komt ook van Brouwland... zo te lezen zou je absoluut gelijk kunnen hebben!


Herman

Naar mijn ervaring gist pale ale verder door en geeft vienna een wat voller bier, het laat wat meer onvergistbare suikers achter. Gebaseerd op een bier met 100% pale en een ander met viennamout.
Ik zou ipv vienna denk ik eerder ca 90%pale en 10% lichte munchener gebruiken. Google anders eens op rec.crafts.brewing, dit onderwerp is heel vaak aan de orde geweest (al dan niet andersom).

 :biersmile:

Eduard

Kijk, daar was ik op uit! :)

Prima, het bier wat ik ga brouwen heeft bevat ook münchener mout dus dan kan ik de verhouding gewoon een beetje aanpassen.

Groeten uit bewolkt Oslo,

Eduard  samenvol

Adrie

Heren,

Ik heb regelmatig Viennamout gebruikt in plaats van Pale mout en dit leverde prima resultaten op. Maar je kunt natuurlijk pas echt hierover een uitspraak doen als je een recept met vienna brouwt en hetzelfde recept maar dan met pale mout. In ieder geval denk ik dat het verschil minimaal is en dat je ze best kunt uitwisselen.

Herman,

Had je die bieren vergist met dezelfde gist? Zo niet, dan kun je denk ik zo'n uitspraak in zijn algemeenheid niet doen.

Groeten,

A3

Herman

A3,

Klopt, maar zelfs dan kun je smaakverschillen niet voor 100% aan een van de variabelen toeschrijven... :lessmile: Blijft overeind dat ik niet geloof dat pale ~ vienna.


Adrie

Wel als je alles hetzelfde houdt, behalve de mout...   :weetbeter:

Eduard

Zo, morgenochtend komt mijn megalading met (voornamelijk Muntons-) mout uit Bergen aan. De verkoper vroeg zich terecht af of ik wel genoeg hop had, en waar ik dat dan vandaan gehaald had :)  Meneer is een beetje te duur qua hop en dankzij Christiaan van dit forum heb ik nu een rijke en brede hopvoorraad waarop ik een jaar hoop te teren. Nog bedankt daarvoor!

Gisteren heb ik ook nog 10 kg pilsmout, gemout in Zweden maar met Noorse gerst als grondstof, gekocht bij de brouwclub. Dit spul schijnt het bier wat troebel te maken dus waarschijnlijk moet ik wat rusten hier en daar inlassen. De brouwclub had een 1-staps op 66 °C en dat was niet zo'n succes. Heeft iemand enig idee welke rust er voor zulk wellicht minder goed opgelost mout van belang is?

Groeten uit een deze middag strakblauw Oslo

Eduard
 samenvol

MO

Een eiwitrust bij 52 grC lijkt me dan een aardig idee.

Eduard

Mooi, dan doe ik die erin. Verder wordt dit trouwens een pils naar Adrie's recept (Zaneken). Alleen gaat er deze keer een SafLager in, aangezien het toch half een experimenteerbiertje is.

Uit België heb ik trouwens nog aromatabletten besteld, waarmee je je bier een hoparoma kunt meegeven. Ik heb de 'hoppy'-variant gekocht en als deze op tijd aankomt doe ik die erbij. Hopelijk wordt het een sterk ruikende pils à la 'Jever' (één van mijn Duitse favorietpilsners).

MO

Jever rocks! All brewers are hopheads (behalve Hoppie dan)

Edgar

CiteerAlleen gaat er deze keer een SafLager in

Alweer een korrelgist! Er zit hier ergens een nest.

 :degroeten:


De Gouden Appel

Eduard,

Ik heb begrepen dat er toch een verschil is tussen Pale mout en Vienna mout. Pale mouten zijn oorspronkelijk afkomstig uit Groot Brittanie en door het koele klimaat hebben de granen daar oorspronkelijk een lager eiwitgehalte, een van de redenen waarom de Engelse bieren een mindere schuimkraag hebben. Vienna mout wordt van een eiwitrijkere gerst gemaakt en zal, mits goed gemaischt, een betere schuimkraag opleveren en ook meer body hebben. Voor Continentale bieren is Vienna mout beter geschikt als je watv meert kleur aan je bier wilt geven. Wil je er een Engels bier mee maken dan kun je wellicht de eiwitafbraak wat langer laten verlopen waardoor de schuimkraag minder zal worden

Ha det bra.

Marco


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.