Succesvolle vreemde brouwsels

Gestart door wilbertd, 18-05-2013 19:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wilbertd

Ik had nog wat ingrediënten over dus als experiment een paar liter blond bier gebrouwen met chillipeper (chilipoeder) en honing.
Ik wilde eerst een blond bier brouwen met berkensap, maar ik had daar helaas te lang mee gewacht (dat goedje is bijzonder kort houdbaar).

En toen dacht ik; wat is jouw meest bizarre/vreemdste brouwsel waarvan het resultaat eigenlijk verrassend goed was?

Oscar


wilbertd

Haha, ja daar had ik ook al aan gedacht. Was het te drinken?

Etn82

Citaat van: Oscar op 18-05-2013  20:16 uBlond bier met koffie  :)

Heb zelf een blond bier "gedroogboont" met groene koffiebonen. Het resultaat is bijzonder, niet bijzonder lekker. Maar 100 g bonen op 4 liter was misschien ook een beetje veel van het goede.

Hoe heb jij de koffie(bonen) toegevoegd?

Oscar

Citaat van: Etn82 op 19-05-2013  11:28 uHoe heb jij de koffie(bonen) toegevoegd?

Maischen  :)

Gerb

Koffie, kokos, chocolade, citroenblad, chipotle pepers, pandanblad, tijm, en nog een aantal dingen. Citroenblad (Djeroek peroet) en pandanblad waren zeker apart, maar niet per se heel erg lekker. Mijn vrienden vonden dit wel lekkere bieren. Fris en 'aziatisch'. Mijn beste bier vind ik de Chipotle stout.

Shaytan

Citaat van: Gerb op 19-05-2013  14:04 uKoffie, kokos, chocolade, citroenblad, chipotle pepers, pandanblad, tijm, en nog een aantal dingen. Citroenblad (Djeroek peroet) en pandanblad waren zeker apart, maar niet per se heel erg lekker. Mijn vrienden vonden dit wel lekkere bieren. Fris en 'aziatisch'. Mijn beste bier vind ik de Chipotle stout.

Even muggenziften: djeroek peroet is LIMOENblad (door het luie volkje tegenwoordig 'lime' genoemd).  Afgezien daarvan vind ik het pandanblad en de tijm een beetje raar daarin, maar de rest vind ik wel interessant, Gerb. Had ik graag geproefd. Chipotle stout ook, overigens. Die houd ik zeker in gedachten.

Hier in China hebben ze paarse rijst die ontzettend veel kleur afgeeft. Ik eet er af en toe een pannekoek mee in de ochtend en het beslag ziet er dan bepaald onappetijtelijk grauw uit, maar de pannekoek wordt echt ontzettend paars. Ik zit erover te denken om met een pondje van die bloem een 'Halloween' pumpkin ale te brouwen, lekker leip kleurtje wordt dat ongetwijfeld.

Gerb

Als je nog eens in de buurt bent, kom je maar wat halen, afgezien van het muggeziften  ;) De smaak van djeroek is inderdaad ook meer limoen dan citroen. Tijm wordt naar verluid ook in de N'ice Chouffe gebruikt. Het pandanblad geeft een beetje de indruk van spekkoek. Het bier was ook met rijst gebrouwen, dus het lag in de lijn.

Volgens mij zijn er zeker een aantal commerciele bieren die wilde rijst gebruiken. Het geeft een bier een nootachtige smaak.

seed7

Citaat van: Shaytan op 23-05-2013  14:33 uHier in China hebben ze paarse rijst die ontzettend veel kleur afgeeft.

Da's leuk spul die zwarte rijst, als je er een zuur biertje mee maakt wordt het knalrood :)

Ingo

Oscar

Citaat van: seed7 op 23-05-2013  16:20 uDa's leuk spul die zwarte rijst, als je er een zuur biertje mee maakt wordt het knalrood :)

Mooi ingrediënt voor een Vlaams rood dus... :)

tjleet

Citaat van: Oscar op 23-05-2013  16:25 uMooi ingrediënt voor een Vlaams rood dus... :)
Met een oosterse toets.

seed7

Was de naam even kwijt, er zit anthocyanines in.

Ingo

Shaytan

Gerb, volgens mij heb ik je vorig jaar eens via Facebook een berichtje gestuurd. Als ik in Nederland ben, logeer ik voornamelijk in Leiden (daar heb ik 25 jaar gewoond), dan is de Veen wel te doen op de fiets...

bertarna

Tot nu toe enige 'vreemde' ingrediënt wat ik ooit gebruikt heb is rosemarijn tijdens het koken; en zo vreemd zal dit waarschijnlijk niet zijn.
Ik moet zeggen wel erg lekker biertje geworden met aangenaam kruidige toets.

Gerb

O ja, dat was jij. Ik hoor het wel als je in de buurt bent, Shaytan..

Jacques

Citaat van: bertarna op 23-05-2013  19:29 uTot nu toe enige 'vreemde' ingrediënt wat ik ooit gebruikt heb is rosemarijn tijdens het koken; en zo vreemd zal dit waarschijnlijk niet zijn.
Ik moet zeggen wel erg lekker biertje geworden met aangenaam kruidige toets.

Zo heel vreemd is dat inderdaad niet. Rozemarijn was vaak onderdeel van het gruit in de Middeleeuwen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.