Wyeast niet vloeibaar?

Gestart door Cisdevésser, 11-03-2005 22:18 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Cisdevésser

Hoi allemaal,

Zojuist gelezen op nieuwsgroep  rec.crafts.brewing.
Hier beweerd iemand dat een smacpack Wyeast bestaat uit gedroogde gist, het binnenpakje dat kapotgedrukt moet worden zou een soort startervloeistof zijn.

Hier de originele text

I just read it again in the newsgroup, so I thought I should share the
knowledge: Wyeast yeast is dried yeast, not liquid yeast.
I never opened a packet myself, but a friend of mine, a microbiologist,
is making himself a yeast bank in his -80°C freezer, and told me they
were
dried, packaged with a pocket of liquid nuitrient. So they technically
are
not liquid yeast.

Pascal

Nu is mijn vraag, heeft iemand van ons al eens een pak opengemaakt ( per ongeluk of opzettelijk ) waar het binnenste zakje nog van heel was, of is dit een hoax ?

groetjes... Cis

Herman

In Duitsland neemt men met een spuit de vloeistof uit de (buitenste) buidel en spuit dit in een flesje met isotone zoutoplossing NaCL 0,9%. Hieruit nemen ze dan steeds wat vloeistof om een starter te maken. Jouw verhaal lijkt me dan ook niet correct.

Herman

Eduard

Ha, Herman,

De zogenaamde 'kochsalzlösung' voor het langdurig bewaren van gist. Dit ga ik zeer binnenkort ook uitvoeren omdat ik niet zo gemakklijk aan Wyeast- en andere gisten kan komen. Voor zover ik weet zit er inderdaad vloeistof in, dat voel je ook wel. Als er een poeder in zou zitten dan zou het zakje anders aanvoelen. Maar ik heb geen zin om hier een zakje Wyeast aan te offeren.

Groet uit wit Oslo

Eduard  samenvol

Kijk trouwens eens naar ZDF, daar wordt vandaag de Holmenkollen World Cup Noordse combinatie uitgezonden, vindt op een uur fietsen hiervandaan plaats.

Caspar

Volgens mij zijn het twee soorten vloeistof die je mengt, wanneer je het binnenste zakje plopt en alles door elkaar schud. Tenminste, zo voelt het wel aan  ;)

Eduard

Eensch. Het zou zo zijn dat de buitenste vloeistof uit gistcellen bestaat en het binnenste zakje uit gistvoedingsstof. Ik heb al weer een paar nieuwe zakjes liggen die binnenkort geknapt gaan worden.

gelfling

Wyeast heeft ook gisten die niet vloeibaar zijn. Dit zijn de zogenaamde nutrient gisten. Deze zitten of als korrelgist in apparte zakjes of als een soort smackpack verpakt. Zo hoef je niet eerst 15 min je wort te laten koken en af te koelen en is de giststarter altijd steriel. Voor wat ik begrepen heb, wordt deze oplossing niet geexporteerd, en zul je die hier ook niet snel tegen komen.

Nico


Caspar

Ik kan jullie bij deze verzekeren dat de Wyeast smack packs compleet vloebaar zijn. Bij het brouwen van mijn Quaprupel maakte ik gebruik van een Wyeast XXL. Toen ik hem ontving vanuit de leverancier was ie al iets opgebold (hetgeen me niet echt lekker zat... ik had al slechte ervaringen met XXL's)... 2 dagen voor het brouwen smackte ik hem (nou dat dacht ik dan ;)). Hij bolde nog ietsje op, maar niet indrukwekkend... uiteindelijk besloot ik toch maar een giststarter te maken (gezien ik geen zin had het brouwen nog verder uit te stellen  :brouwen:)

Tot mijn verbazing zag ik dat het binnenste zakje helemaal nog niet geknapt was! Ik heb dus zowel de buitenste vloeistof (de gist bleek) als het binnenste zakje vloeistof (de voeding) apart en alsnog bij de starter gevoegd. Vergisting kwam zeer vlot op gang, maar verloopt niet echt snel en hard (ondanks dat ik de starter constant heb belucht).

Begin SG 1074, nu 1028 (9 dagen verder). Ik zal snel het recept posten (dat was ook een verhaal apart, hoe deze is ontstaan  :pan:).

Drents Hopbier

Hallo, op mijn pagina http://home.wanadoo.nl/hoorns.hopbier/yeastrehydr.html  heb ik beschreven wat ik in een pakje Wyeast aantrof.
Het aantal cellen dat in een gezwollen pakje zit is mij (nog )
 niet duidelijk. Wyeast zegt 35-75 x 10 tot de 8e cellen per ml. Dit zouden 250 miljard per pakje zijn, wat mij veel lijkt. Elders las ik dat er zo'n 5 miljard cellen in zitten.
Ik heb de vraag aan Wyeast voorgelegd, maar weet niet of ze antwoorden.

Moge uw maisch tijdig J2- zijn

Adrie

In een pak Wyeast zitten ongeveer 2,5 miljard gistcellen. Ray Daniels heeft dit voor ons geteld en volgens mij geeft de fabrikant dit getal ook. 250 miljard is inderdaad veel te veel, dan zouden we geen giststarters meer hoeven maken!

Drents Hopbier

Hallo, de laatste info van Wyeast die ik kreeg (staat nu ook op mijn site ): http://home.wanadoo.nl/hoorns.hopbier/yeastrehydr.html#zakje

Gemiddeld aantal cellen:  35-75 x 10^8  of 3,5-7,5 miljoen per ml (aantal jaren geleden). Wyeast zegt NU (e-mail dd 12-5-2005) dat er 1.2 x 10^9 cellen per ml in een pakje zitten. Tijdens het activeren van de gist (dik worden van het zakje) vermeerdert de gist zich hooguit 10%. 50 ml van de geactiveerde gist is na opstarten in 0.5 liter goed voor 19 liter (5 gallon) wort van <14 graden Plato. Volgens Wyeast zou dit de concentratie zijn die ook door professionals gebruikt wordt voor laboratoriumgist.

Een Activator is de benaming voor het pakje van 125 ml (vroeger XL smack pack). Deze naam wordt nu ca. 1 jaar gebruikt. Het bevat 95 ml gistslurry en 30 ml gistvoeding. Het is geschikt om zonder starter te gebruiken voor 19 liter wort, waarin dan komen 6x10^6 gistcellen per ml.

Moge uw maisch tijdig J2- zijn

Adrie

Dat is nuttige info. Alleen wil ik een kanttekening plaatsen bij dat laatste. Zo'n XL-pack is niet genoeg voor 19 liter van een zwaarder wort, heb ik uit ervaring gemerkt. Dan blijft een goede giststarter nodig.

Edgar

De Wyeast-man op Brouwland noemde dezelfde getallen als HH hierboven, met als kanttekening dat er variatie is tussen de verschillende soorten gist. Ook hij gaf aan dat één XL-verpakking niet genoeg is voor een zwaarder bier (HH zegt het trouwens ook al hierboven) en óók niet voor ondergistende bieren. Die laatste hebben 12 * 106 cellen nodig en voor zwaardere bieren gaf hij 1 * 106 per °P als richtlijn.

 :degroeten:

SiriS

Komt allemaal toch weer exact overeen met Ray Daniels; blz 116 t/m 119 !!!!!

Groet, SiriS

Drents Hopbier

Hallo SiriS,

Lastig rekenen met al die grote getallen. Maar Ray Daniels schrijft (blz118) dat Wyeast claimt ca. 2,5 miljard cellen in een gezwollen (standaard)zakje. En Wyeast zegt (mij) nu dat er ca. 72 miljard in een gezwollen (standaard)zakje zitten! (55 ml x 1,2 miljard + 10 % vermeerdering.

Wyeast "We have changed our yeast concentration and packaging over the years since Ray published his book.   Our cell counts and pitch rates are now the same as we recommend for  professional brewers.  We recommend pitch rates of 6 million cells/ ml for normal strength ale fermentations, <14 P.  If you are pitching into cold wort and running a cold fermentation (lagers),  you will want to make a starter to increase the cell count.  A 1 pint starter should be sufficient."

Moge uw maisch tijdig J2- zijn


Adrie

Merkwaardig, op de specificatiepagina op de site van Wyeast staat nog steeds een aantal van 35 - 75 * 10^8 cellen/ml. Zit er echt 55 ml in een zakje, Hans? Het lijkt mij wat minder, maar ik heb het nooit opgemeten. Hoe kom jij aan die 55 ml?

hansm

Hoi Adrie (en de rest),

Volgens http://www.wyeastlab.com/hbrew/retailpkg.htm zitten er 15 tot 18 miljard gistcellen in een 50 ml. smackpack en een "Starter culture is recommended". Loopt de website iets achter?

 :degroeten:

Adrie

Blijkbaar is de website van Wyeast niet helemaal consistent. Bedankt, deze pagina had ik nog niet gezien.

Drents Hopbier

Citaat van: Adrie op 16-06-2005 &nbsp;10:13 uMerkwaardig, op de specificatiepagina op de site van Wyeast staat nog steeds een aantal van 35 - 75 * 10^8 cellen/ml. Zit er echt 55 ml in een zakje, Hans? Het lijkt mij wat minder, maar ik heb het nooit opgemeten. Hoe kom jij aan die 55 ml?

Adrie,
Destijds heb ik het zakje opengeknipt en de inhoud van de 2 zakjes gemeten. In de grote (buitenste) verpakking zat 35 ml gistslurry met 4°Brix (of dit door alcohol of suiker komt weet ik niet) en het binnenste plastic zakje bevatte 20 ml donkere vloeistof, die wat naar appelstroop rook. Met 14°Brix, dus ca. 14% suiker. Samen werd dat 55 ml met s.g. van 1,032.
Vandaag weer een zakje opgeofferd (door de aanstaande verhuizing kom ik tijdelijk niet tot brouwen en het zakje had al de datum 25sep02). Dit was Wyeast 3068 WHNSTPHN W.
Hier bevatte de buitenste verpakking 30 ml gistslurry met 8°Brix (lijkt dus toch van alcohol afkomstig) en het binnenpakje 22 ml donkere vloeistof met 14,5°Brix.
Samengevoegd geeft dat 52 ml met 11°Brix. Zie foto.

Hans

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.