MTG Bock

Gestart door William, 16-05-2013 21:50 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

William

Vandaag heb ik de Munich Lager II gist van het smokey oktoberfest jongbier gehaald. De 300 ml slurrie wil ik gebruiken om onze clubbock - de MTG bock - te vergisten. Dat belooft een moutige bock te worden. Ik ben benieuwd hoe deze afsteekt tegen de US-05 varianten die door een aantal andere clubgenoten gemaakt wordt.

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkWK84
Naam receptMTG Bock
BiertypeBockbier
Volume17,22 l
Begin SG1,062 SG
Berekende kleur (Morey)34 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)23 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
[row][row]
HoeveelheidIngrediënt
21,00 lWater uit Veghel6,0 mlMelkzuur5,94spoelwater

Waterprofiel onbehandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
43 mg/l10 mg/l60 mg/l235 mg/l70 mg/l1 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2,16 kgPilsmoutDingemans3 EBC44,5 %
2,16 kgMünchenermoutDingemans15 EBC44,5 %
0,24 kgCara 120Dingemans120 EBC5,0 %
0,24 kgCara 45Dingemans45 EBC5,0 %
0,24 kgAbbey maltWeyerman45 EBC5,0 %
0,05 kgChocolademoutDingemans900 EBC1,1 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
66,0 °C1 min.90 min.4,3 l/kg
75,0 °C10 min.1 min.4,3 l/kg

Hop
HoeveelheidNaam% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
32,0 gHallertau Hersbrucker  5,2 %90 min.23,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamtype
300 ml slurrieMunich Lager II(2352)ondergist


ed

Toch stiekem weer anders?  >:D

Ed

RobinB

Ga je de gist nog spoelen om de rook eruit te krijgen?
Of denk je dat dat wel losloopt?

William

Citaat van: ed op 16-05-2013  22:07 uToch stiekem weer anders?  >:D

Ed

Iemand moet het doen hé ;). Jij doelt op de hop? Dat is wat ik nog in de vriezer had aan duits spul. Een mooie gelegenheid om dat op te maken in een niet hop gedomineerd bier?

William

Citaat van: RobinB op 16-05-2013  22:08 uGa je de gist nog spoelen om de rook eruit te krijgen?
Of denk je dat dat wel losloopt?

Ik denk dat het wel los zal lopen. De slurrie is behoorlijk compact en kan ik waarschijnlijk wel volledig scheiden van het bovenstaand jongbier.

Hoppenbrouwers

Ziet er lekker uit. Ik denk dat deze zo ook wel redelijk vol van smaak zal worden. Binnenkort ook maar eens een poging aan gaan wagen.

MO

Nu 14 deelnemers, dus weer een succesvolle samen-brouw actie. Ik net als de anderen pas half juni op zijn vroegst brouwen.

William

Citaat van: MO op 17-05-2013  13:50 uNu 14 deelnemers, dus weer een succesvolle samen-brouw actie. Ik net als de anderen pas half juni op zijn vroegst brouwen.

Ik kijk alweer uit naar de proefavond, 14 bocken!

Met deze ondergist zal het wel iets langer duren voordat mijn bock op de fles zit en is hervergist.

Inmiddels ben ik aan het hopkoken.

William

Hij zit weer in het vat op 19°C. Nu eerst koelen tot 16°C en dan mag de gist er bij.

Een iets hoger rendement (+5%) en dus meer liters door de tijd te nemen om het beslag uit te laten zakken (15 minuten) voordat ik begon met spoelen.


Henielma

Hij is inmiddels bijna bij de 13 ºC. Het is weer van een afstand te volgen.  ;)

Misschien wel 15 MTG bocken want ik brouw 'm waarschijnlijk ook maar heb de spullen al in huis.

William

De cara45 die ik heb gebruikt in dit recept is trouwens een mout die ik nog nooit eerder heb gebruikt. Lijkt meer iets voor een dubbel of quadrupel maar in een bock denk ik ook niet verkeerd.

CiteerWeyermann® Abbey Malt® 40-50 EBC
Hoge mate van modificatie van zowel eiwitten en zetmeel. Excellente brosheid. Lage β-glucaanwaarden. Hoog moutaroma. Voegt een diepe amberkleurige tot rood-bruine kleur, moutigheid, body en mondgevoel aan het nier. Bevordert de smaakstabiliteit. Stort 50 %.

De Kiekert

Bij jou citaat staat Weyermann. In jou recept hanteer je Dingemans. :o
Uitwisselbaar?

William

Citaat van: De Kiekert op 17-05-2013  22:12 uBij jou citaat staat Weyermann. In jou recept hanteer je Dingemans. :o
Uitwisselbaar?

Nee, die lijken me duidelijk verschillend. De Weyermann "Cara45" stond nog niet in de BrouwHulp database en aangezien ik soms gemakzuchtig ben ;D

Ik zal het aanpassen ;)

MO

De rest brouwt met cara 40 van Holland Malt. Hoezo zelfde recept, zelfde ingredienten?

William

Citaat van: MO op 17-05-2013  22:47 uDe rest brouwt met cara 40 van Holland Malt. Hoezo zelfde recept, zelfde ingrediënten?

Dan neem ik die van mij wel niet mee ;D

William

Na een weekje is hoofdvergisting vrijwel volledig voorbij en zit nu op een vergistingsgraad van 65%. Afgaande op het vorige brouwsel met deze gist zullen daar nog 5 - 7% bijkomen.

Ditmaal een screenshot van de Tcontrol import functie van BrouwHulp waar ik de Tcontrol grafiek heb kunnen bijpoetsen omdat de CO2-productie curve een grote piek liet zien omdat ik de ijkfactor van de bellenteller had aangepast. Het effect van deze aanpassing zie je nog terug in de sg-curve.

Een handige functie van BrouwHulp die importfunctie :duimop:



William

Gisteren heb ik deze bock gebotteld op een eind SG  van 1018 (vergistingsgraad=75%). Inclusief bottelsuiker wordt dat zo'n 6,5% alcohol.

Het jongbier had een mooie diepe moutige smaak. Ik denk dat dit vooral door de gist (Munich lager II) komt maar misschien dat de Abbeymalt 45 door ook wel aan bijdraagt. We zullen de verschillen proeven tijdens de MTG-proefsessie.

Heeft iemand de Abbey 45 van Weyermann wel eens gebruikt? Sommigen zeggen dat deze vergelijkbaar is met de Aroma 50.

CiteerWeyermann® Abbey Malt® 40-50 EBC
Weyermann® Abbey Malt® 40-50 EBC Hoge mate van modificatie van zowel eiwitten en zetmeel. Excellente brosheid. Lage ß-glucaanwaarden. Hoog moutaroma. Voegt een diepe amberkleurige tot rood-bruine kleur, moutigheid, body en mondgevoel aan het nier. Bevordert de smaakstabiliteit. Stort 50 %.

RobinB

Heb er wel bij gestaan, maar niet meegenomen. :)
Heb je er ook nog op gekauwd?

Henielma

Zojuist de Bavarian Lager gist van Wyeast besteld. Binnenkort ga ik een dergelijke bock ook maken met de Bavarian Lager gist.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.