Provisiebier

Gestart door Hoppie, 10-03-2005 19:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hopmans

Jongens, Ik weet het niet meer.   :weetniet:

Ik heb nog liggen:

1000gr Pilsmout
7300gr Pale Ale
400  gr Munich
500  gr Cara-Munich
700  gr Cara-Aroma 300
750  gr Chocolademout

1500gr Mais
500  gr Tarwe

10    gr Hallertau Herbrucker 2,5%
10    gr Golding 4,5%
80    gr Saaz 3,0%

Weet iemand een recept te bakken met deze ingredienten?
Mijn smaak: Vol zoetig mout, warm, fruitig, honing, beetje koreander, 6-9% alc., licht hoppig.

Schieten maar !  :dansen:

Groetjes,

Hoppie

MO

Een bitter? een pale ale? Wel wat hoppig voor jou smaak.

Nieuwe ingredienten kopen?

Hopmans

misschien wel iets van dit:

Kenmerken biertype Quadrupel


Zwaarte
SG 1070- 1094     Plato 17,5 - 23,5

Bitterheid
17 - 40 EBU

Kleur
60 - 95 EBC

Smaakomschrijving
Geur: karamelmout, zoetig-kruidig, soms hoppig
Smaak: moutig, zoetig, karamel, kandij, bitterig
Mondgevoel: plakkend, alcoholwarmend (soms overheersend)
Nasmaak: fruitig, bitter chocolade, karamel, zoetig, bitterig


Wat is de maximale storting van de cara-mouten ?
Van Chocolademout weet ik dat dat ongeveer 2% is.

 :degroeten:

Caspar

Wat dacht je van een Scotch Ale... misschien nog iets te bitter ;)? Heb je wel wat resten weggewerkt en kan je een frisse start maken  :gistsmile:

Groetjes Cas

MO

quadrupel, een ZWAAR BIER dus. Heb je wel de juiste gist nodig. 10% van elke caramout zou ik wel durven. Mag ik je volmout aanraden? Dat is lekker jongen!

Hopmans

Hey Martin,

Je bedoeld; Geen suiker er in ?
Uiteraard ! misschien een beetje mais er in smokkelen om daar vanaf te komen?   :weetniet:

Oh Caspar, Thanks for the tip! Is ook een goed plan. Maar ik denk toch Quadrupel.



Groetjes,

Hoppie

Hopmans

Kloppen de specs wel van de quadrupel?

Kleur
60 - 95 EBC = zwart

Lijkt mij wel erg donker.

MO

Je hebt een punt. Ik heb nu niet de Walsh bij de hand. Ik denk dat de Trappe Quadrupel ongeveer kleur 24 heeft. Ondanks dat de bierkeurmeesters voorschrijven dat er voor ONK bieren drie commerciele varianten moeten bestaan, ken ik geen ander voorbeeld van een quadrupel. Maar goudblond is volgens mij wel de bovengrens.

Johannes

Goudblond de bovengrens???? Quadrupel: Rochefort 10, Rochefort 8, Westvleteren Abt, Chimay Blauw, ST bernardus Abt enz. dus eerder ondergrens zou ik zeggen.

:degroeten:

Johannes

MO

Ik meende dat alle bieren die jij opsomt Barley wines zijn:

Zwaarte
SG 1088 - 1120     Plato 22 - 30

Bitterheid
30 - 120 EBU

Kleur
40 - 100 EBC

Smaakomschrijving
Geur: vol, mout, zoetig, hoppig, fruitig-kruidig
Smaak: vol, zoet, bitterig, mout,
Mondgevoel: alcoholwarmend, plakkend
Nasmaak: kruidig, bitter tot zeer bitter

Bas

Zover ik weet valt de Chimay blauw onder de quadrupels.

Grt, Bas H.

Hopmans

CiteerIk meende dat alle bieren die jij opsomt Barley wines zijn:

Zwaarte
SG 1088 - 1120     Plato 22 - 30

Bitterheid
30 - 120 EBU

Wat op zich ook weer raar is, want ik heb recepten gezien met louter blonde mouten.
Bovendien zie ik bij de smaakomschrijving niets van caramel, chocola etc.

De kleuren kloppen bij meerdere specs niet.

Zo is een rodenbach kleur 34 ipv min. kleur 40

grroetjes,

Hoppie

Hopmans

Wat is dit eigenlijk?

Kenmerken biertype Bières de Garde (ambree) (F)


Zwaarte
SG 1060 - 1080     Plato 15 - 20

Bitterheid
15 - 25 EBU

Kleur
25 - 30 EBC

Smaakomschrijving
Geur: fruitig en soms iets hoppig
smaak: fruitig, zoetig, soms caramelachtig, moutbitterig, soms muffe kelder-achtig
Mondgevoel:plakkerig, soms wat wrangig
Nasmaak: fruitig, caramelachtig, soms droog, bitterig en/of wranig

 :degroeten:

MO

Dit is precies wat er staat: een tuinbiertje. Laatst een paar gedronken. Niet veel bijzonders moet ik zeggen. Misschien had ik niet de goeie.
Van de Barley wine is ook een blonde versie, dus dat klopt wel weer. Verschil met een tripel is echter niet heel groot.

Biertypes liggen dicht bij elkaar. Ik verwissel kennelijk barley wine met quadrupel. En La Trappe quadrupel is volgens bierwedstrijd regels geen quadrupel want te licht van kleur.

Zullen we ons maar niet te druk maken over de types. Hoppie, tipje: koop eens heel veel verschillende bieren (vers!) en proef welke je de lekkerste vindt. Laat je daardoor leiden, en niet door de biertypes. De types blijft een geforceerd verhaal waarin wordt geprobeerd bieren in hokjes in te delen die zich lang niet altijd eenvoudig in laten delen. Vandaar die nooit-eindigende discussie daarover hier op het forum.

Zullen we het weer over je recept hebben?

Hopmans

OK, Martin  :proost2:

Vanavond wat op papier zetten.

Groetjes,
Hop

Titus

Ha Hoppie,
Je hebt veel pale ale mout, waarom mak je niet een lekkere Irish Red?
Mocht je nog naar de club avond komen kan ik wel gist voor je meenemen (delta E).

Doe je nog mee aan de clubkampioenschappen? 18 maart bieren inleveren voor klasse A,E en V!
Ik hoor wel.

greetz, Titus
 :proost2:

Hopmans

He',

Dat is ook een goed plan !  :idea:

Club kampioenschappen?
Voor 18 maart inleveren ?
Ik wilde mijn blondie nog een weekje laten staan ivm zweefgist.
Het is nog niet allemaal naar de bodem gezakt.
Weet je wat, ik kook mijn filterzak wel steriel om de boel te filteren.
Morgen dan bottelen, ben ik denk net op tijd.
Ik kom dus wel.
Afgelopen keer was me even te droge materie; ledenvergadering omtrent financien.
Dat is niets voor Hoppie.
18-03-05 lezing over spontaan gistende bieren. Daar heb ik wat aan.
Cursus gist kweken wil ik ook bij zijn.

Alles goed man?
Tijd niet op het forum gezien.


Titus

Ha Hoppie,
kijk wel even goed in het club boekie van maart. Ik had hem vanochtend in de brievenbus.
Het onderwerp is veranderd en daarna hebben we het vervolg van de ALV. je kan dan trouwens altijd nog naar huis toe als je dat niet meer zitten.

Wanneer ga je brouwen? Als je een quadrupel gaat maken is die op tijd klaar voor het vervolg van de club kampioen schappen (klasse B en D)

cheers, Titus
 :proost2:

Hopmans

Volgende week ligt in de planning.
Ik zou ook een zuur biertje mee kunnen nemen.
Maar of dat nou zo'n populair biertje is weet ik niet.

Oh, is het onderwerp veranderd?
Ik heb wel begrepen dat iemand anders een lezing gaat doen, maar dat daardoor het onderwerp veranderd. Maar dat maakt ook allemaal niet zoveel uit. Het gaat natuurlijk ook voor de gezelligheid. Als de vergadering begint, zal ik denk niet tot het einde blijven.
Vergaderen is echt niets voor mij. Ligt uiteraard ook wel een beetje aan de onderwerpen.

 :proost:
 

Caspar

Citaat van: Hoppie op 11-03-2005  10:27 uKloppen de specs wel van de quadrupel?

Kleur
60 - 95 EBC = zwart

Lijkt mij wel erg donker.

Dat ligt maar net aan de formule die je gebruikt ;)

Eduard

Beste Titus en Hoppie,

Mag ik jullie vriendelijk vragen om interne info over de activiteiten bij jullie hobbybrouwvereniging via persoonlijke berichten naar elkaar te sturen? Zo kunnen we een teveel aan dataverkeer naar de server van hobbybrouwen.nl een beetje indammen, de informatie is immers niet relevant voor het gros van de lezers.

Om weer on-topic te gaan: misschien is een Belgian Pale Ale ook wel wat voor jou. Eventueel een sterkere variant. En ik sluit mij aan bij vorige berichten, namelijk dat het biertype niet zo belangrijk is. De smaak en het aroma, daar draait het om.

Groeten uit wit en nu wel wat koudig Oslo

Eduard  samenvol

Hopmans

Sorry Eduard  :-[

Maar...., hierbij dan het recept ; Een Ambree?  ???

Naam hobbybrouwer die het recept aangeleverd heeft: Hoppie
Bron van het recept: Uit de duim gezogen, doch de kruidnagel gejat van Herman.
Locatie op het forum waar discussie over het recept heeft plaatsgevonden: Discussie recepten
Naam brouwsel: Tuinbier
Biertype: Ambree?
Begin SG: 1080
Eind SG: 1027?
Kleur (berekend): 29 EBC
Berekende bitterheid: 23 EBU

Vermeld de hoeveelheden per 23 liter wort/bier

Mout
1000  gram       13 %      Pilsmout                3 EBC
4955  gram      65,2%     Pale Ale                 7 EBC
 400   gram       5,3%      Munichmout         17 EBC
 250   gram       3,3%      Cara-Munich       120 EBC
 500   gram       6,6%      Mais                      1 EBC
 500   gram       6,6%      tarwe                    4 EBC
7600  gram       totaal

Water
19 L maischwater
21 L spoelwater

Maischschema
52ºC   10 min.
63ºC   30 min.
73ºC   20 min.
78ºC   01 min.

Hop
30 gram    Golding                         4,5 % alfa    bloemen      kooktijd 60 min
13 gram    Hallertau Hersbrucker     2,5 % alfa     bloemen      kooktijd 60 min
10 gram    Saaz                            3,0 % alfa     bloemen      kooktijd 10 min

Kruiden
3  gram     Koreander                                                          kooktijd 1  min
1  gram     Komijnzaad                                                        kooktijd 1  min
2  stuks     Kruidnagel                                                          kooktijd 10 min

Overig
1 sinaasappel zonder schil en pit ( lekker tegendraads )          kooktijd 5  min
1 pot bloemenhoning                                                        kooktijd 5  min

Zout
3 gram

Iers mos
7 gram

Kooktijd
Totale kooktijd wort: 90 min

Gist
Naam gist:  Windsor

Vergistingstemperatuur en duur
hoofdgisting   5  dagen bij  20 gr C
lagering        14 dagen bij  18 gr C

Bijzonderheden
Brouwzaalrendement: 58% EU
Vergistingsgraad: ?
Extractgehalte: 19.251 graden Plato
Alc. 7,5 %vol. max.


Groetjes,

Hoppie

Hopmans

Ik krijg in ene een brainwave.  :idea:

Zou ik in bovenstaand recept geen Nothingham en Windsor er in kunnen doen?
Nothingham voor het doorhalen en Windsor voor een fruitaccent?

Of toch maar weer the good old Westmalle. ???

Groetjes,

Hoppie

MO

1. Leuk recept. Origineel ook. Geen idee of dit kruidig genoeg is voor een ambree biere de garde. Je gebruikt in ieder geval eerder te weinig dan te veel kruiden, en daar ben ik wel een voorstander van
2. een schep honing, en dan nog eens 10 min meekoken, dat zul je niet proeven. Als je honing wilt proeven, moet je het eigenlijk niet meekoken maar dan heb je weer kans op infecties. Oude discussie.
3. Westmalle zal het niet best doen bij 18 grC. Westmalle: oplosmiddel/fruitig, zeer goede uitvergisting. Nottingham: neutraal van smaak, vergist ver door. Windsor: fruitig en vergist zeker niet ver door. Als ik jouw smaak ken, zou ik voor windsor gaan. En dan 1g/L gist, want je hebt nogal een flink start SG en een nagenoeg volmout. Beide gisten? Alles kan, en het is wel weer tpyisch Hoppie: (te) veel experimenteren en misschien iets te weinig leren...

Adrie

Westmallegist doet het best bij 18 graden, hoor. De trappisten zelf vergisten bij 19-20 graden.

Hoppie, als je de smaak van de kruiden wilt proeven, zou ik toch voor een neutrale gist gaan (Nottingham). Het kan zijn dat de fruitigheid van de Windsor niet harmonieert met de smaak van de kruiden. Vergeet niet dat je ook nogal wat verschillende moutsoorten gebruikt en die dragen ook bij aan de smaak. Het kan wel, maar een moutig, kruidig en fruitig bier is misschien wat teveel van het goede. Het ligt er een beetje aan wat je wilt: een zeer complex bier brouwen of de smaak van de kruiden onderzoeken.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.