Herman brouwt een dagje mee op Texel!

Gestart door Herman, 10-05-2013 23:03 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Herman

Voor wie het gemist heeft eerst even een artikeltje:





Herman

Afgelopen woensdag was het dan zo ver, ik heb meegebrouwen met de Texelse Bierbrouwerij. Maurice Diks stelde mij in staat een dag mee te lopen en te ervaren hoe er 2 brouwsels van d'Olle Grieze Weizen werden gebrouwen olv brouwmeesters Ron en Lex. Nogmaals hartelijk dank voor deze ervaring, fantastisch om 15 liter opgeschaalde te zien worden naar 2* 30 hl. De 1e brouw werd al rond 04u opgestart, ik ben rond 8u aangeschoven, op tijd voor de 2e brouw. Deze heb ik van begin tot eind meegemaakt.

Het bier is op verzoek van het ABT wel iets sterker dan mijn origineel, ook is de hop een beetje aangepast. De essentie van het recept is echter wel intact, ik krijg een seintje als het bier geproefd kan worden. Ik heb afgesproken dat we e.e.a. dan zijdelings met het origineel zullen proeven.

Ook nu was er weer even kort aandacht van de pers:



MO

Prachtig Herman. En wat een hoeveelheden!

RobinB

Mooi man! :duimop:

Leuk ook dat het een ABT bier wordt, zal hem zeker gaan proeven over een week of wat, 6? :)

Herman






Het lijkt net of ik heel druk aan het werk was, maar de credits voor het werk gaan toch echt naar Ron en Lex (en Maurice Diks voor het bieden van de gelegenheid). Ik mocht op fotogenieke momentjes ook even wat doen, maar toekijken is ook heel leerzaam! Mannen, bedankt voor deze dag! Leuk ook om te zien hoe de brouwerij geprofessionaliseerd is, van klein naar middelgroot. Momenteel meer dan 20 fte in dienst!

Voor foto's (of diavoorstelling) van de brouwdag kun je kijken op deze pagina

Oscar

Herman, mooie fotosessie. Die 20 pakken Wyeast, hebben ze die zo aan het wort toegevoegd ? Of hebben ze iets van een starter gemaakt ?

Herman

Nee geen starter, dat vroeg ik ook al. De 20 pakken zijn toegevoegd aan de 1e batch van 30 hl, daar kwam later dus de 2e bij. Het rook aan het eind van de middag al aardig naar banaan in de brouwerij.

Oscar

Dus een starter van 30 hl voor een totale batch van 60 hl   ;D ;)

Herman

Och, 1 pakje voor 20 liter moet kunnen. Dus 20 voor 3000 liter kan dan zeker. Dat er dan een paar uur later nog es 3000 liter bij komt mag de pret niet drukken. Overigens is de nieuwe gistzaal niet te zien op de foto's. Recent zijn hier 4 nieuwe gisttanks van elk 13500 liter geplaatst...

Oscar

Citaat van: Herman op 11-05-2013  00:06 uOch, 1 pakje voor 20 liter moet kunnen. Dus 20 voor 3000 liter kan dan zeker. Dat er dan een paar uur later nog es 3000 liter bij komt mag de pret niet drukken.

In die paar uur, is de hoeveelheid gist al minstens verdubbeld.... ;)

Herman

Het wort wordt hier wel flink belucht met zuivere zuurstof, iets dat ik op mijn hobbybrouwschaal niet doe. Ik pas wel weer een magneetroerder toe. We zullen zien hoe e.e.a. uitpakt. Het is niet de 1e keer dat deze gist bij de Texelse wordt gebruikt, dat komt wel goed.

Oscar

Citaat van: Herman op 11-05-2013  00:12 uHet wort wordt hier wel flink belucht met zuivere zuurstof, iets dat ik op mijn hobbybrouwschaal niet doe. Ik pas wel weer een magneetroerder toe.

Ik denk dat het effect het zelfde is, echter voor 30/60 hl een starter maken op een magneetroerder... ;D  Ik merk het her er der bij kleine brouwerijen dat er verschillende methoden worden gebruikt om te werken met vloeibare gist... wel interessant...

Jacques

Zo te zien heb je een leuk dagje gehad. Ik ben benieuwd naar het bier.

William

Dat ziet er uit als een hele leuke ervaring Herman. Bedankt voor het delen.

Ik neem aan dat Wyeast pakjes netjes waren opgebold? Zouden ze het brouwen uitstellen als ze nog niet waren opgebold? Je wil toch wel graag met actieve gist starten.

Adbrouwt

Mooie foto's maar heeft het bier al een naam, zoiets als het Texels Wit of gaat het toch de Borgerder Weizenbier worden?  :proost:

Drents Hopbier

Citaat van: Herman op 10-05-2013  23:08 uAfgelopen woensdag was het dan zo ver, ik heb meegebrouwen met de Texelse Bierbrouwerij. Maurice Diks stelde mij in staat een dag mee te lopen en te ervaren hoe er 2 brouwsels van d'Olle Grieze Weizen werden gebrouwen olv brouwmeesters Ron en Lex.

Is jouw recept ergens op het forum te vinden?

Hopbier

Herman

De naam is d'Olle Grieze (daar bedoelen stad-Groningers de Martinitoren mee) Weizen. Ik heb geen invloed op deze naam, deze ligt bij de organisatie.

Het recept zal ik nog plaatsen.

Kleine_Schriek

Gaaf hè in het groot brouwen  ;D En zo te zien heb je een top dag gehad  :brouwen:

MM

Het lijkt me een mooie belevenis. Nog gefeliciteerd met je eerste plaats.

Wybe

Top Herman! 6000 liter!
Lijkt me een waanzinnige ervaring om een Waddenzee vol bier te brouwen  :groots:
'k Ben benieuwd hoe deze megabatch t.z.t. smaakt  t.o.v. het origineel. :biersmile:

Herman


René K

Gaaf Herman. Dat lijkt me echt een mooie ervaring! Binnenkort zal ik eens binnenstappen bij een ABT café om het bier te proeven (en waarschijnlijk opscheppen dat ik de brouwer ken  :biersmile:).

Drents Hopbier

Citaat van: Herman op 11-05-2013  17:18 uIk heb het recept hier geplaatst.

Klopt het dat dit bier 7 weken heeft staan te vergisten (incl. nagisting)?

Waarom heeft de Texelse Brouwerij (op verzoek ABT) het stamwort verhoogd naar 14 °P ?
Was de hoeveelheid toegevoegde gist wel voldoende als zij op 4 °P eindigen en jij op 2,3 °P uitkwam?

Hopbier

Herman

Citaat van: Drents Hopbier op 11-05-2013  21:04 uKlopt het dat dit bier 7 weken heeft staan te vergisten (incl. nagisting)?

Waarom heeft de Texelse Brouwerij (op verzoek ABT) het stamwort verhoogd naar 14 °P ?
Was de hoeveelheid toegevoegde gist wel voldoende als zij op 4 °P eindigen en jij op 2,3 °P uitkwam?

Hopbier
Nee, daar klopt niks van en is aangepast. 21-3 gebrouwen en 3-4 gebotteld. Blijkbaar worden deze data door BrouwHulp aangepast toen ik het recept opstartte om een forum export te maken.

De verhoging is op verzoek van het ABT, een bier van ca 5% alcohol als bier van de maand verkoopt blijkbaar niet zo goed als een van 6%.

Wat bedoel je met de laatste zin? Het bier is net gebrouwen, het eind SG is dus nog niet bekend.

Drents Hopbier

Citaat van: Herman op 11-05-2013  21:20 uWat bedoel je met de laatste zin? Het bier is net gebrouwen, het eind SG is dus nog niet bekend.

Ik dacht op de foto te zien stamwort 14 °P en eind 4 °P.

Hopbier

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.