Smokey Oktoberfest

Gestart door William, 29-04-2013 21:13 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

William

Gisteren de Munchener Lager II gesmackt (Wyeast 2352) en na een nachtje roeren was de starter al helemaal uitvergist (een beetje te ver dus). Na het uitzetten van de roerder had ik binnen een uur al een mooie laag gist op de bodem liggen. Dat betekent dat ik op morgen op mijn vrije dag lekker kan brouwen.

Het moet een mildgerookt oktoberfestbier worden. Met 20% rookmout hoop ik dat het niet te rokerig wordt hoewel bij het klamschroten de rookgeur al duidelijk naar voren kwam.

Het recept gaat er ongeveer zo uit zien.

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkWK83
Naam receptMild Smoked Oktoberfest
Brouwdatum28-04-2013
BiertypeMärzen en Oktoberfest
Volume15 l
Begin SG1,050 SG
Berekende kleur (Morey)18 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)24 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
17,00 lVeghel water6,73spoelwater

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
1,00 kgRookmoutWeyermann6 EBC27,0 %
2,00 kgPilsmoutDingemans3 EBC54,1 %
0,50 kgMünchenermoutDingemans15 EBC13,5 %
0,20 kgAroma 150Dingemans150 EBC5,4 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
67,0 °C1 min.45 min.5,1 l/kg
72,0 °C10 min.15 min.5,1 l/kg
78,0 °C1 min.5 min.5,1 l/kg

Hop
HoeveelheidNaam% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
15,0 gSelect Spalt6,6 %90 min.14,3 IBU
10,0 gHallertau Hersbrucker 5,2 %30 min.5,8 IBU
20,0 gSaaz3,0 %15 min.4,3 IBU

Gist
HoeveelheidNaamtype
1,00 l starterMunich Lager II(2352)ondergist


Gerb

Jij verzint de stijlen waar je bij staat! Het lijkt me een mooi bier worden. Ik heb nu een stout met de helft zelfgerookte mout en die is erg goed, maar ik weet natuurlijk niet welke rookmout jij hebt. Succes met brouwen!

William

Citaat van: Gerb op 29-04-2013  21:28 uJij verzint de stijlen waar je bij staat! Het lijkt me een mooi bier worden. Ik heb nu een stout met de helft zelfgerookte mout en die is erg goed, maar ik weet natuurlijk niet welke rookmout jij hebt. Succes met brouwen!

In navolging van jou Gerb , onze dutch Mad Fermentationist ;).

De rookmout is van Dingemans, niet zo'n hele heftige maar dat hoeft het voor mij ook niet te zijn. Het is spannend hoe deze gist ermee omgaat. Deze schijnt nogal wat moutigheid en romigheid te geven. Dat kan het rokerige misschien wat afzwakken.

Gerb

Leuk man! Ik ruil hem op het OBBK graag met je! Ik ben nu bezig met het melanoidinemoutexperiment.

Oscar

Citaat van: Gerb op 29-04-2013  22:53 uIk ben nu bezig met het melanoidinemoutexperiment.

Dat is een mooie mout!  :brouwen:

Gerb

Hoe is het brouwen van dit bier gegaan? Was het wort rokerig? Welke temperatuur zet je hem?

William

Citaat van: Gerb op 01-05-2013  09:47 uHoe is het brouwen van dit bier gegaan? Was het wort rokerig? Welke temperatuur zet je hem?

Het brouwen ging voorspoedig. Iets te weinig liters en een te hoog eind sg maar met twee liter water erbij had ik 16 liter sg 1053.
Het wort was licht rokerig, gelukkig niet extreem. Ook in de smaak van het zoete wort kwam de rook redelijk door.

De Munchener Lager gist heb ik gisteravond rond 10 uur toegevoegd. Ik ga het wort in eerste instantie op 11°C houden. Als hij op deze temperatuur snel start dan laat ik de temperatuur misschien nog een graadje zakken.

Helaas geen TControl link omdat ik de webserver niet geconfigureerd had in de nieuwe Tcontrolversie maar ik zag vanaochtend al wat activiteit.

Vooralsnog alles onder controle.

Henielma

Citaat van: William op 01-05-2013  11:10 uHelaas geen TControl link omdat ik de webserver niet geconfigureerd had in de nieuwe Tcontrolversie maar ik zag vanaochtend al wat activiteit.

Een echt screenshot (foto van het scherm) kan natuurlijk altijd.  :biersmile:

William

Citaat van: Henielma op 01-05-2013  21:07 uEen echt screenshot (foto van het scherm) kan natuurlijk altijd.  :biersmile:

Inderdaad.

En dan kun je zien dat de Munich Lager inderdaad een slow starter is.


William

Na twee weken is de vergisting vrijwel volledig voorbij en heb ik het bier overgeheveld om de slurrie voor een volgende brouwsel veilig te stellen,
Deze rokerige oktoberfest staat nu op een sg van 1019, ofwel een vergistingsgraad van 65%. IK denk dat er nog wel een paar sg-punten afgaan bij de nagisting

De Munich Lager II is inderdaad een trage gist maar wel een gist die de moutsmaken sterk naar boven haalt. Het monster smaakte me goed. Een rooksmaak die duidelijk aanwezig is maar niet te overheersend is. Ook is de gist sterk flocculent. Het overgeheveld jongbier was al behoorlijk helder.

Een mooie seizoensgist die Munich Lager II (2352).

Hoppenbrouwers

Ik geef dit bier om begrijpelijke reden nog maar eens een stootje.
Nogmaals gefeliciteerd William. Ik ben heel benieuwd naar de smaak :D

RobinB

Citaat van: William op 16-05-2013  15:51 uEen mooie seizoensgist die Munich Lager II (2352).

Heb je hem bewaard?
Anders weet je maar nooit wanneer hij er weer is als VSS... ;)

William

Citaat van: Hoppenbrouwers op 22-09-2013  21:20 uIk geef dit bier om begrijpelijke reden nog maar eens een stootje.
Nogmaals gefeliciteerd William. Ik ben heel benieuwd naar de smaak :D

Je hebt hem volgens mij al een keer geproefd naast een destillatiekolom :-)
Er komt nog wel een proefmomentje.

Citaat van: RobinB op 22-09-2013  22:12 uHeb je hem bewaard?
Anders weet je maar nooit wanneer hij er weer is als VSS... ;)

Nee niets bewaard. Met de slurrie heb ik een bock gebrouwen waar het moutaroma ook mooi naar voren kwam.

Ik zal in ieder geval een flesje bewaren om nog eens op te kweken (al is dit helemaal niet conform mijn uitgangspunt - gist moet gewoon goed - geen gehannes met gist).

RobinB

Ik wil het opkweken ook wel doen anders?
Heb net een batch instaan. :)

William

Citaat van: RobinB op 22-09-2013  23:10 uIk wil het opkweken ook wel doen anders?
Heb net een batch instaan. :)

Ik zal een flesje apart zetten met jouw naam erop.

RobinB


Hoppenbrouwers

Citaat van: William op 22-09-2013  22:52 uJe hebt hem volgens mij al een keer geproefd naast een destillatiekolom :-)
Er komt nog wel een proefmomentje.
Verrek! Nu je het zegt, je hebt helemaal gelijk. Die vond ik toen wel erg lekker ja  :)
Maar ik ben de smaak alweer bijna kwijt... Toch nog maar een keer proeven dan  ;)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.