Jeneverbes

Gestart door Erwin, 23-04-2013 15:47 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Erwin

Mijn vraag is tweeledig, wellicht een splisting-kandidaat op voorhand.

a. Ik heb dit boek "The Homebrewer's Garden" gekocht om mezelf in te lezen over telen van hop en gerst in de achtertuin. Dat gaat goed komen. Het boek heeft ook een hoofdstuk over kruiden, er wordt Jeneverbes genoemd en wat mij opvalt is deze zin: "Juniper's piney foliage and pungent berries have been used to flavor traditional ales in the Netherlands for centuries, as well as liquors such a gin." Ja, dat van gin dat weten we wel, maar traditional ales, dat intrigeert me. Heeft iemand daar meer informatie over?

b. De jeneverbes als plant heeft vele vormen, de originele zou Juniperus communis zijn. (zie de wiki link, met een plaatje van een struik in Nederland). Ik las achter dat de beste consumptie bessen uit Albanie en Macedonie komen. Hoezo is dat? Smaken die dan anders dan Nederlandse of Amerikaanse bessen? Is dat een ander ras? Er zijn blijkbaar vele rassen en als ik bij het aanbod van een tuincentrum kijk, zie ik nog weer andere namen, van gekweekte subrassen denk ik. Ik wil eigenlijk gewoon een jeneverbes in de tuin zodat ik een tradidioneel biertje kan brouwen. Moet ik dan een Juniperus communis uit de Veluwse grond laten trekken en die laten opsturen?

Ben benieuwd of er zich een Jeneverbes-deskundige onder jullie bevindt.

Ronald_

Ik weet het antwoord niet exact, maar ik kan me voorstellen dat Jeneverbes onderdeel is van het kruidenmengsel Gruit.

Wel kan ik je vertellen dat ik een Sahti bier (fins) heb gebrouwen, zonder hop en alleen met Jeneverbessen. Dat is een heerlijk bier geworden :)!

Als je er mee gaat brouwen, simpelweg een "thee" maken en dan de hoeveelheid bepalen.

Erwin

Thee maken, dat klint als een prima idee!
Ik heb ondertussen begrepen dat hier in de omgeving enorm veel "Eastern Juniper" struiken staan.
 http://en.wikipedia.org/wiki/Eastern_Juniper
Dat schijnt zowaar een plaag te zijn. Mijn achtertuin blijft dus gespaard voor andere planten.
Ben benieuwd of de bessen van deze soort net zo goed bruikbaar zijn als de Europese Jeneverbes.
Kan er weinig over vinden.

Jacques

Jeneverbes was inderdaad één van de kruiden die in gruit gebruikt werd. Naar mijn idee was gruit niet iets specifieks voor Nederland. Ik sluit niet uit dat in heel west Europa zo rond 1300-1400 jeneverbes werd gebruikt voor het aankruiden van bier.

KC

In bijvoorbeeld (Strong) Scotch Ale zit ook vaak jeneverbes. In Schotland groeit haast geen hop en dus was het duur om te importeren en werd er niet meer gebruikt dan nodig en vaak gekruid met allerlei zaken.
Ik heb het maar gewoon uit het kruidenrekje in de Jumbo :)

PP

Citaat van: Erwin op 23-04-2013  15:47 uBen benieuwd of er zich een Jeneverbes-deskundige onder jullie bevindt.

Jeneverbes in een pilsner bier (subtiel gehopt) is een mooie combinatie.
Kruiden doseren blijft echter moeilijk.
Vandaar dat ik een alcoholisch extract maak van geplette jeneverbessen.

Daarna een hoeveelheid (mililiters) toevoegen aan een bier totdat je de smaak / geur net kunt waarnemen.

Van 1 batch kun je zo meerdere concentraties uittesten die bij jouw smaakprofiel passen.

Succes met de juniperus, groet Paul

Esterenbrouw

Paul, hoe maak je een alcoholisch extract?

PP

Citaat van: Esterenbrouw op 24-04-2013  22:07 uPaul, hoe maak je een alcoholisch extract?

Plet de jeneverbessen met een stamper en vijzel.
Voeg 77 vol% alcohol toe (= steriel). Indien niet voorhanden gebruik blanke jenever o.i.d.
Meng 10 % bessen met 90% vloeistof (bijv. 10 g + 90 ml).
Schud af en toe.
Laat de vloeistof enkele dagen bezinken tot kraakhelder (het extract heeft een gelige kleur).
Zuig de heldere bovenlaag af met een spuit.

Schenk 2 glazen van je bier in.
Voeg aan het 2e glas enkele druppels extract toe. Roer het mengsel.
Ruik en proef. Verhoog de dosering totdat je tevreden bent.
Gebruik het andere glas als referentie.

M.b.v. deze methode kun je op kleine schaal experimenteren met kruiden.
Tip: voer het experimenteer met een 2e proever uit. Levert veel info op.

Groet, Paul
 

Shaytan

Klinkt zeer interessant Paul! Ik zou alleen de goedkoopste wodka gebruiken ipv jenever (of voor consumptie geschikte pure alcohol). Wodka is absoluut neutraal van smaak, jenever heeft al een smaak van kruiden. Dat is niet zo bezwaarlijk als je jeneverbessen wilt gaan gebruiken, maar met andere smaakjes kan dat wel storend werken.

Een bier met jeneverbes, Ronald? Ik zal het overwegen voor mijn winterbier... Rogue heeft ook een Juniper Ale, overigens.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.