Biersteen in CCT

Gestart door hansm, 14-04-2013 19:30 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hansm

Citaat van: EBC op 15-04-2013  21:11 uIk ga mijn CCT toch niet helemaal vol doen met Chemipro Caustic oplossing om het bovenste randje aankoeksel op te lossen... ff blijven nadenken heren.  :nut:

ik gebruik momenteel overigens Flich voor het reinigen van rvs. Dat is een geweldig product van een kerel uit Zwevegem in België. Alle metalen zijn in een oogwenk blank ermee. Maar biersteen, daar heeft het spul toch moeite mee.

Chemipro Caustic is ook niet verstandig. Koop gewoon een liter Chemipro Acid.

Voordat je begint eerst zorgen dat organisch materiaal afgebroken is (Oxi, of een ander alkalisch reinigingsmiddel zoals vaatwaspoeder).

Vul je CCT met heet water tot boven de biersteenrand en giet die liter Acid erbij. Af en toe met een plastic schuursponsje over de biersteen (in het begin is het misschien wel wat heet). Een uurtje of 8 later ben je je biersteen kwijt.

Ik heb 300 ml Chemipro Acid gebruikt op 20 liter water (pH was 2,4). Na 4 uur en daarna een nog een Chemipro-Oxi-behandeling was het nog niet weg maar wel veel minder. Ik heb toen de Acid-behandeling herhaald.

hansm

Een salpeterzuuroplossing schijnt trouwens beter (sneller) te werken, maar dat had ik niet in huis ;)

De-Geert

Citaat van: EBC op 15-04-2013  21:11 uIk ga mijn CCT toch niet helemaal vol doen met Chemipro Caustic oplossing eender welk schoonmaakmiddel om het bovenste randje aankoeksel op te lossen... ff blijven nadenken heren.  :nut:
Dat lijkt me ook niet echt efficient, misschien is rondpompen langs de wand een optie?

EBC

Gewoon een schuurspons en weg is het  ;)

Herman

Schuurspons in de stijgpijp?

hansm

Citaat van: EBC op 16-04-2013  22:23 uGewoon een schuurspons en weg is het  ;)

Dan zijn jouw schuursponsjes beter dan die van mij. Na het opdrogen zat de witte aanslag er weer >:(

RobinB

Beetje zoutzuur zou toch ook wel werken?
Kost niet veel bij de bouwmarkt.

hansm

Citaat van: RobinB op 17-04-2013  19:20 uBeetje zoutzuur zou toch ook wel werken?
Kost niet veel bij de bouwmarkt.

Ja, zoutzuur werkt ook. Maar je moet er wel mee uitkijken. Zoutzuur bevat natuurlijk chloor en biersteen laat zich moeilijk afbreken. De contacttijd is wellicht langer dan je zou wensen bij RVS / chloorcontact.

William

Zoutzuur is weer wat slechter voor verschillende soorten rvs dus hier mee oppassen.

RobinB

Goed punt, ik heb geen RVS vaten dus bij mij is het niet zo'n issue. ;)

bob

Ik lees hier heel veel over biersteen bestrijding maar waaruit bestaat biersteen eigenlijk?

RobinB

Wel blijven opletten hè?
Citaat van: hansm op 14-04-2013  19:57 uBiersteen bestaat uit organisch materiaal en calciumoxalaat.
;)

hansm

Citaat van: bob op 17-04-2013  20:20 uIk lees hier heel veel over biersteen bestrijding maar waaruit bestaat biersteen eigenlijk?

Hier en hier staat wat interessante informatie.

bob

Citaat van: RobinB op 17-04-2013  20:28 uWel blijven opletten hè?;)

Organisch materiaal is voor mij een ruim begrip.

Citaat van: hansm op 17-04-2013  20:34 uHier en hier staat wat interessante informatie.

Dank, dit ga ik eens doornemen.

RobinB

Ja, maar het draait om het calciumoxalaat. ;)

12345

Als ik het eens mag samenvatten:

Biersteen bestaat uit organisch materiaal en calcium-oxalaat en is een prima voedingsbodem schuilplaats voor micro-organismen.

De afzetting is zichtbaar als:
- een wit waas op metaal
- matglas op glas

Het komt voor :
- in bierflesjes (een van de oorzaken van gushing)
- in (RVS) vergistingsvaten (ik denk toch ook in plastic vaten?)
- waarschijnlijk ook in erlenmeiers (hoewel ik het daar nog niet gezien heb)

Verwijderen:
- Profylactisch: na gebruik RVS afdoen met pannensponsje (de schuurkant) eventueel met Ciff zonder chloor
- Hardnekkige aanslag (zie boven de 2 links van HansM)
- - Stap 1 in loog om de organische materialen op te lossen. 2% (hete) oplossing of langdurig in koude oplossing *
- - - voor glas: NaOH (wc-ontstopper Kruidvat) en / of Chemipro Caustic
- - - voor RVS: NaOH en niet chemipro caustic want dat bevat chloor
- - Stap 2 in zuur om de calciumoxalaat op te lossen. Ca. 1 liter op 20 liter water.
- - - HCl voor glas
- - - Salpeterzuur en /of Fosforzuur voor RVS.

Voor RVS CCT's
- - 1 Oxipro om organisch materiaal op te lossen. Hoewel ik betwijfel of dat goed werkt. NaOH lijkt me beter.
- - 2 Salpeterzuur is moeilijk te krijgen, Chemipro Acid is misschien een goed alternatief? Samen met een schuursponsje

In bijzonder hardnekkige gevallen: de hele procedure herhalen.

* In mijn ervaring is 0,25% 1 uur lang bij 20 ºC voldoende in minder ernstige gevallen.

nembrionic

Ik gebruik een oplossing op basis van fosforzuur.

Pepe

Wat voor concentratie fosforzuur gebruik je? Wat voor andere componenten voeg je toe?

RobinB

Ik weet niet of het biersteen daadwerkelijk een goede voedingsbodem is voor micro-organismen, het is wel zeker een goede schuilplaats. :)

12345

Klopt helemaal en is al gewijzigd. Ik kwam op het idee omdat ik denk dat biersteen door zijn grove structuur (calciumoxalaat met opgenomen organische bestanddelen die het rooster verstoren) ook goed wort opneemt. En dat is dan weer wél een voedingsbodem. En oxipro en Star San komen daar niet goed meer bij. Maar ik heb nog nooit een microscopische foto van biersteen gezien.

12345

Inmiddels ook mijn RVS CCT na 6 - 7 x gebruiken eens bekeken. En jawel, een witte band van ca. 10 cm breed net boven de conus, dus volgens mij in de laag van het bovenste bier of net de schuim. Waarom het daaronder niet te zien is, is me een raadsel. In de kranen zit het ook niet.

Eerst maar eens het schuursponsje met Cif geprobeerd. Ik kon aan het schuursponsje voelen waar het spul zat: geeft meer weerstand. Maar Nakka: na drogen was-ie er weer.   :(

Toen een schuursponsje met 75% Fosforzuur. Het spul blijft er mooi op staan, dus dat valt mee. Na een kwartier nog eens geschuurd, na een half uur nog eens. Afspoelen en drogen laten EN! daarwasieweer.  >:(

En 75% fosforzuur is toch echt wel sterk spul want het beet het oranje van mijn rubber handschoenen af.

Volgende keer dan maar eerst met NaOH en daarna Fosforzuur in de weer gaan. En proberen ergens salpeterzuur te krijgen.

RobinB

Waarom niet gewoon wat verdunde HCl?
Bij korte contacttijd is daar volgens mij weinig mis mee.
CaCl is in ieder geval wateroplosbaar itt CaPO4...

12345

Citaat van: RobinB op 23-11-2013  16:16 uWaarom niet gewoon wat verdunde HCl?
Bij korte contacttijd is daar volgens mij weinig mis mee.
CaCl is in ieder geval wateroplosbaar itt CaPO4...

Ik ben bang voor putcorrosie want dan ben je nog veel verder van huis.
En dat krijg je ook van Chemipro caustic want daar zit ook een chloorverbinding in.

Ik herinner me vaag dat Heineken hier een jaar of 25-30 geleden problemen mee had. Ze hadden spiksplinternieuwe RVC ketels gekocht en die lekker ontsmet met chloorhoudende middelen. Al na een paar maanden hadden ze putcorrosie. Ai, dat was een heel drama.

Henielma

Citaat van: 12345 op 23-11-2013  16:13 uInmiddels ook mijn RVS CCT na 6 - 7 x gebruiken eens bekeken. En jawel, een witte band van ca. 10 cm breed net boven de conus, dus volgens mij in de laag van het bovenste bier of net de schuim. Waarom het daaronder niet te zien is, is me een raadsel. In de kranen zit het ook niet.

Is deze witte rand niet gewoon gistbrand. Dus de gistafzetting op het RVS ter hoogte van het gistschuim?

12345

Citaat van: Henielma op 23-11-2013  17:04 uIs deze witte rand niet gewoon gistbrand. Dus de gistafzetting op het RVS ter hoogte van het gistschuim?

Op de eerste plaats heb ik het sterke idee dat het ter hoogte van het bovenste bier zit.
Verder: gistafzetting krijg je toch wel weg met een schuursponsje met Ciff? Ik heb echt wel een kwartiertje geboend... Later nog een paar keer met fosforzuur.

Dit spul wil gewoon niet goedschiks weg, het is wit en ruw (voldoet aan de beschrijving van biersteen).  >:(

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.