Biersteen in CCT

Gestart door hansm, 14-04-2013 19:30 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hansm

Een paar weken geleden mijn Kölsch afgevuld. Hij kwam een beetje zurig over. pH gemeten, 4,25. Niets aan de hand dus. Nog even een druppeltje van het proefmonster onder de microscoop bekeken. Alleen wat gistcellen en hier en daar een piramidevormig kristalletje. Niets aan de hand dus...

Gewoon het volgende brouwsel vergist, een Blonde. Na 6 dagen pH 4,25, heel normaal voor een bier met Wyeast 3522. Smaakte niet zuur of zo, gewoon normaal...

Maar toch wat raars. In mijn RVS CCT een witte aanslag.

Wat zou dat kunnen zijn? Het leek een beetje op de witte oxi-aanslag, maar dat kan niet. Ik maakt het vat nooit schoon met oxi. Als het jongbier eruit gaat een grondige schoonmaakbeurt met een afwasmiddel en voor het volgende brouwsel sproeien met StarSan. Zoals zoveel doen. Soda-aanslag kan het dus niet zijn. Al helemaal niet omdat bier zuur is, en dat zou die aanslag zeker niet moeten bevorderen.

Wat verder opviel was dat die aalslag alleen in het rechte stuk van de CCT zat, en niet in de conus. En ook niet boven het niveau waarop het normaal met wort gevuld wordt. Het moest dus iets met het bier te maken hebben, maar waarom dan niet in de conus?

Eureka...! Biersteen! Biersteen is niet bruin, maar wit! Tenminste, als er geen verhitte eiwitten inzitten, zoals biersteen in de kookketel.

Dat het niet in de conus zat, kwam door mijn werkwijze. Ik maak een dag voor de brouwdag een hele emmer StarSan en laat daat alle kranen en losse onderdelen van mijn CCT even in weken. Dan worden alle kranen en onderdelen aan de CCT bevestigd en giet de hele emmer StarSan (minus een plantenspuitje) in mijn CCT. Handig om te controleren of er geen lekkages zijn. De hele conus staat vol maar het rechte stuk niet. Dat wordt besproeid met StarSan uit het plantenspuitje.

Ik ben de hele dag bezig geweest om de aanslag weg te krijgen. Gisteravond al begonnen met een alkalisch middel (Sodasan vaatwasmiddel), maar daar leek het alleen maar erger door te worden. Vandaag afwisselend een aantal uren zuur (Chemipro Acid), alkalisch (Chemipro Oxi) en weer zuur (weer Acid). Nu is het (vrijwel) weg. Voor het volgende brouwsel vul ik mijn hele gistvat voor de zekerheid nog een keer helemaal met een (zure) StarSan-oplossing, dan zou het probleem helemaal opgelost moeten zijn. En dan toch mijn schoonmaakregime nog eens evalueren.

Dus... voor iedereen die iets van RVS heeft waarin bier bewaard wordt (CCT, Soda-kegs, biervaten): controleer regelmatig op witte aanslag, dat zou wel eens biersteen kunnen zijn. En af en toe een zuurbehandeling!

En die Kölsch? Ik weet het nog niet. De Hobgoblin-kloon staat nog op tap (daar is niets mis mee), daarna is de Kölsch pas aan de beurt.

 :proost:

Hoppenbrouwers

Biersteen krijg je toch ook goed weg met natronloog (gootsteenontstopper)?

Gerald

Citaat van: Hoppenbrouwers op 14-04-2013  19:38 uBiersteen krijg je toch ook goed weg met natronloog (gootsteenontstopper)?

Alleen tast natronloog je rvs weer aan. ;)

Hoppenbrouwers

Citaat van: Gerald op 14-04-2013  19:49 uAlleen tast natronloog je rvs weer aan. ;)
Is die aantasting alleen esthetisch of vreet het echt door ijzer heen?

hansm

Citaat van: Hoppenbrouwers op 14-04-2013  19:38 uBiersteen krijg je toch ook goed weg met natronloog (gootsteenontstopper)?

Nee, biersteen krijg je niet weg door natronloog. Biersteen bestaat uit organisch materiaal en calciumoxalaat. Calciumoxalaat kan je alleen verwijderen door zuur. Maar dan moet je wel zorgen dat het organische materiaal al weg is. Dus afwisselend alkalisch en zuur.

Jacques

Bij mij geen biersteen in mijn CCT. Ik maak mijn CCT elke keer na gebruik schoon met een sponsje met daarop wat Cif. Dit schuurmiddel geeft geen krassen maar polijst eerder het CCT. Voor gebruik wordt de CCT even ingespoten met Star San.
Ik heb mijn CCT de nodige jaren in gebruik maar de binnenkant ziet er nog steeds glimmend uit.

William

Die schoonmaakmiddelen willen ook nog wel eens raar doen in combinatie met hard water.

Het kristal dat je ziet zou dan ook een calciumzout van het schoonmaakmiddel kunnen zijn. Als het schoonmaakmiddel een zeepachtige-structuur heeft kun je lastig oplosbare complexen krijgen. Vaak los je die vooral goed op in hete olie. Je zou kunnen kijken of zo'n microscopisch kristal in hete olie wel oplost.

Hete olie is geen oplossing maar kan wel duiden waar het probleem ligt.

hansm

Citaat van: William op 14-04-2013  20:49 uDie schoonmaakmiddelen willen ook nog wel eens raar doen in combinatie met hard water.

Het kristal dat je ziet zou dan ook een calciumzout van het schoonmaakmiddel kunnen zijn. Als het schoonmaakmiddel een zeepachtige-structuur heeft kun je lastig oplosbare complexen krijgen. Vaak los je die vooral goed op in hete olie. Je zou kunnen kijken of zo'n microscopisch kristal in hete olie wel oplost.

Hete olie is geen oplossing maar kan wel duiden waar het probleem ligt.

Ik ben geen chemicus, dus wellicht het je gelijk. Maar het kristal wat ik zag kwam me bekend voor ;)
Maar 1 zo'n kristal zegt natuurlijk helemaal niets.

Ik heb niet gekeken wat hete olie deed, maar wel even met aceton. Deed helemaal niets. Wegvegen met fosforzuur (80%) trouwens ook niet (na de initiële behandeling met Sodasan). De truc was lang, warm en zuur (55 graden pH 2,4)

William

Vetachtige kristallen en calciumzepen lossen vaak goed op in aceton dus die hete olie kun je wel laten zitten. :)

EBC

Ja, biersteen. Elke vergisting weer. Die witte laag. Altijd, elk bier. Maar alleen aan de bovenkant, daar waar het schuim gezeten heeft. De conus is schoon.

Ik schuur het weg met een schuurspons. Maar elke vergisting is het weer daar. Ook op mijn koelspiraal, die in het vergistende bier hangt. En ook op de tapstang in mijn Corneliusvaatjes. Altijd weer, met elk bier, die witte aanslag.

De enige manier om het te verwijderen lijkt de schuurspons, soms Star San, maar ook dat werkt niet altijd.

Wie zegt dat hij het niet heeft, maakt slecht bier  ;D

Jacques

Citaat van: EBC op 14-04-2013  22:16 uWie zegt dat hij het niet heeft, maakt slecht bier  ;D

Ik zie het gewoon niet. Meteen na gebruik wordt alles weggewerkt met een sponsje en Cif. Mijn CCT is daarna van binnen blinkend schoon.
Dankzij Cif verdwijnen hopharsen als sneeuw voor de zon. Een groot voordeel van rvs boven plastic. Plastic is veel zachter dan rvs. Bij plastic zou ik deze werkwijze niet aandurven.

EBC

Citaat van: Jacques op 14-04-2013  22:49 uIk zie het gewoon niet. Meteen na gebruik wordt alles weggewerkt met een sponsje en Cif. Mijn CCT is daarna van binnen blinkend schoon.
Dankzij Cif verdwijnen hopharsen als sneeuw voor de zon. Een groot voordeel van rvs boven plastic. Plastic is veel zachter dan rvs. Bij plastic zou ik deze werkwijze niet aandurven.

Ik heb het altijd, op het verticale gedeelte van mijn Fermenator. Niet op de conus, maar net die 10 cm verticale wand. Steeds weer, een witte kalkachtige aanslag. Na schoonmaken lijkt het weg, maar de volgende dag, na goed indrogen, blijft daar een witte aanslag. Dan ga ik tekeer met schuurmiddelen en dan is het weg. Maar toch ontstaat het elke keer weer.

Ook na een paar weken in een cornelius vaatje krijg ik het. Maar eigenlijk enkel op de tapstang. De wanden van de vaatjes blijven schoon...raar maar waar.

Jacques

Waarom niet meteen aan de slag met een schuurmiddel? Heb je maar één keer werk.

RobinB

Citaat van: Gerald op 14-04-2013  19:49 uAlleen tast natronloog je rvs weer aan. ;)
Chloor tast je RVS aan, maar natronloog toch niet?
Dacht dat alle profs juist RVS gebruiken zodat ze met (oa.) natronloog kunnen CIPpen. :)

Oscar

Citaat van: RobinB op 14-04-2013  23:08 uChloor tast je RVS aan, maar natronloog toch niet?
Dacht dat alle profs juist RVS gebruiken zodat ze met (oa.) natronloog kunnen CIPpen. :)

Loog tast je RVS niet aan!  :)

De-Geert

Afhankelijk van de concentratie loog, de temperatuur en het type RVS. Maar doorgaans kan het inderdaad wel  :brouwen:

EBC

Citaat van: Jacques op 14-04-2013  23:07 uWaarom niet meteen aan de slag met een schuurmiddel? Heb je maar één keer werk.

Ik zal volgende keer eens gaan Ciffen. Is er nog een speciale variant Cif aan te raden?

Jacques

Citaat van: EBC op 15-04-2013  07:12 uIk zal volgende keer eens gaan Ciffen. Is er nog een speciale variant Cif aan te raden?

In ieder geval niet de variant met chloor. Ik gebruik altijd de gele variant. Na gebruik goed naspoelen.

hansm

Citaat van: Jacques op 14-04-2013  20:39 uBij mij geen biersteen in mijn CCT. Ik maak mijn CCT elke keer na gebruik schoon met een sponsje met daarop wat Cif. Dit schuurmiddel geeft geen krassen maar polijst eerder het CCT. Voor gebruik wordt de CCT even ingespoten met Star San.
Ik heb mijn CCT de nodige jaren in gebruik maar de binnenkant ziet er nog steeds glimmend uit.

Jacques, dat jij er geen last van lijkt te hebben komt denk ik doordat jouw wanden van binnen gepolijst zijn. Een Blichmann is wat ruwer, daar hecht de biersteen makkelijker aan.
Biersteen kan zich waarschijnlijk wel ophopen in lasnaden (en die heeft een Blichmann weer niet) en misschien andere niet gepolijste plekken.

Citaat van: EBC op 14-04-2013  22:59 uIk heb het altijd, op het verticale gedeelte van mijn Fermenator. Niet op de conus, maar net die 10 cm verticale wand. Steeds weer, een witte kalkachtige aanslag. Na schoonmaken lijkt het weg, maar de volgende dag, na goed indrogen, blijft daar een witte aanslag. Dan ga ik tekeer met schuurmiddelen en dan is het weg. Maar toch ontstaat het elke keer weer.

Dat had ik dus ook.  Precies hetzelfde. Maar beter dan een schuurmiddel is lang weken in zuur. Ik heb Chemipro Acid gebruikt, volgens Amerikaande fora zou StarSan ook moeten werken.

Citaat van: EBC op 14-04-2013  22:59 uOok na een paar weken in een cornelius vaatje krijg ik het. Maar eigenlijk enkel op de tapstang. De wanden van de vaatjes blijven schoon...raar maar waar.

Ik zal mijn soda-kegs ook nog eens nakijken!

PietO

Het biersteen effect hoeft dus niet specifiek voor een CCT te zijn als ik de verklaringen goed begrijp. Ook vergisten in een RVS-vat (b.v. de beroemde gamel) zou er dus last van kunnen hebben. Ikzelf heb dit nog niet ontdekt. Soms maak ik mechanisch schoon met staalwol (allerfijnste versie geschikt om te polijsten).


hansm

Citaat van: PietO op 15-04-2013  09:32 uHet biersteen effect hoeft dus niet specifiek voor een CCT te zijn als ik de verklaringen goed begrijp. Ook vergisten in een RVS-vat (b.v. de beroemde gamel) zou er dus last van kunnen hebben. Ikzelf heb dit nog niet ontdekt. Soms maak ik mechanisch schoon met staalwol (allerfijnste versie geschikt om te polijsten).

Biersteen vormt zich overal. Ook in kunststof en glas. Alleen kan je kunststof en glas schoonmaken met caustic Chemipro Caustic en dan heb je geen last van biersteenophoping. Maar met RVS gebruiken we geen caustic Chemipro Caustic...

Biersteen hecht niet zo goed aan heel gladde, gepolijste wanden. Daarom heb je er waarschijnlijk geen last van (of in ieder geval veel minder).

hansHalberstadt

Citaat van: hansm op 15-04-2013  09:51 uAlleen kan je kunststof en glas schoonmaken met caustic en dan heb je geen last van biersteenophoping. Maar met RVS gebruiken we geen caustic...
Volgens mij was er al eerder geconcludeerd dat je met RVS juist wel caustic (natronloog) kan gebruiken. (Hoe krijg je anders fusten schoon in een brouwerij?) Plastic en natronloog kan een probleem geven heb ik gemerkt. PET flessen vallen heel snel uiteen met natronloog erin heb ik ooit ondervonden.
HansH

hansm

Citaat van: hansHalberstadt op 15-04-2013  12:24 uvolgens mij was er al eerder geconcludeerd dat je met RVS juist wel caustic (natronloog) kan gebruiken. (hoe krijg je anders fusten schoon in een brouwerij?) Plastic en natronloog kan een probleem geven heb ik gemerkt. PET flessen vallen heel snel uiteen met natronloog erin heb ik ooit ondervonden.
HansH

Sorry, ik bedoel Chemipro Caustic. Chloor in combinatie met RVS is niet heel verstandig. Het gaat wel, maar je moet ontzettend uitkijken met de contacttijd en de temperatuur.

heijligers

Citaat van: hansm op 15-04-2013  12:34 uSorry, ik bedoel Chemipro Caustic. Chloor in combinatie met RVS is niet heel verstandig. Het gaat wel, maar je moet ontzettend uitkijken met de contacttijd en de temperatuur.
Op de Chemipro Caustic staat dan ook dat het alleen kortstondig gebruikt mag worden op RVS.

EBC

Ik ga mijn CCT toch niet helemaal vol doen met Chemipro Caustic oplossing om het bovenste randje aankoeksel op te lossen... ff blijven nadenken heren.  :nut:

ik gebruik momenteel overigens Flich voor het reinigen van rvs. Dat is een geweldig product van een kerel uit Zwevegem in België. Alle metalen zijn in een oogwenk blank ermee. Maar biersteen, daar heeft het spul toch moeite mee.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.