Nieuw roerwerk

Gestart door Pim, 14-04-2013 19:29 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pim

Omdat ik in een iets te kleine maischketel toch een 40+ liter brouwsel met een hoog alcohol- en bodygehalte wil kunnen brouwen, ben ik genoodzaakt een zwaar beslag te maken. En dan is roeren een berenklus! Een gekregen roerwerk was hier niet tegen bestand omdat er te weinig vermenging plaats vond. Toevallig liep ik tegen iemand aan die op zijn werk een heuse worm van RVS kon maken en toen was een idee voor een nieuw roerwerk geboren.

Gisteren voor het eerst gebrouwen met de nieuwe aanwinst en het bleek uitstekend te werken! Waar ik voorheen tot 7-8 min na vlam uit nog een verhoging van de temperatuur met variaties van 5-10 graden aan de bovenkant van het beslag kon meten, wordt het nu beperkt to 2-2,5 graad binnen 1 minuut.

De worm haalt het warme beslag van de bodem van de ketel omhoog. Via de ruimte aan de buitenkant en aan de binnenkant (via de "spaken") van de worm kan het koudere beslag naar beneden bewegen.

Bijgaand enkele plaatjes van de worm en de aandrijving (ruitenwissermotor). Die wordt wel lekker warm (graad of 50... het is ook voor hem hard werken  >:D ) maar daar went'ie maar aan.

De rvs krul (10cm breed, 4mm dik) nog zonder aandrijfas. De onderkant is breder om de hele bodem van de pan mee te nemen:


Na zijn vuurdoop. Je draait hem uit de pan:


aanzicht 1. Ruimte tussen de spaken is in totaal zo'n 8cm:


aanzicht 2. Hoogte van de worm is ongeveer 40cm. Deze blijft 8-9cm onder de bovenkant van het beslag om zuurstofinslag te voorkomen:


Het roerwerk zit in de maischketel. De aandrijving wordt op het deksel geschroefd dmv een fust-koppeling:

Peterrr

Mooi stukje vakwerk, en het ruitenwissermoterje zal inderdaad hard moeten werken...

grt Peterr

Jacques

Citaat van: Pim op 14-04-2013  19:29 uOmdat ik in een iets te kleine maischketel toch een 40+ liter brouwsel met een hoog alcohol- en bodygehalte wil kunnen brouwen


Het ziet er allemaal heel mooi uit. Maar zou het niet eenvoudiger zijn geweest een grotere brouwketel te kopen? Dan kun je dikke en wat dunnere brouwsels maken. En in een dunner beslag gaat het roeren een stuk makkelijker.

De Kiekert

Ruitenwissermotor van vrachtwagen of personenwagen?

Pim

Citaat van: Jacques op 14-04-2013  20:30 uHet ziet er allemaal heel mooi uit. Maar zou het niet eenvoudiger zijn geweest een grotere brouwketel te kopen? Dan kun je dikke en wat dunnere brouwsels maken. En in een dunner beslag gaat het roeren een stuk makkelijker.
Maar dat is juist de lol, Jacques...  zo weinig mogelijk kopen en een oplossing vinden om hetgeen je al hebt toch te kunnen gebruiken.   :biersmile:

Pim

Citaat van: De Kiekert op 14-04-2013  21:05 uRuitenwissermotor van vrachtwagen of personenwagen?
Dat weet ik eigenlijk niet zeker (krijgertje) maar ik vermoed dat het van een vrachtwagen is. Maar hij is wel 12 V terwijl ik eigenlijk dacht dat vrachtwagens altijd 24 V aan boord hadden. 
Kortom...  een beetje wazig maar het werkt prima!

kleine Minstreel

Leuk om te zien dat het werkt. Ik heb alleen de schroef gezien en nu dus het resultaat. Zo blijven we Bouwers, Brouwers maar zeker geen mauwers.

David Steeman

Super om te horen dat het systeem werkt!

Christian1990

Ziet er goed uit, mocht je er nog een over hebben, laat het even weten ;-)

HopSwiers

Knap staaltje roerwerk!  :brouwen:

David Steeman

Ah deze topic had ik gemist... Dat ziet er erg strak gemaakt uit zeg, en mooi om te horen dat het werkt. Hier ga je jaren geniet van hebben. Ik stel me dan altijd voor dat mijn kleinkinderen komen rondsnuisteren in de kelder en daar alle ouwe gereedschap vinden dat opa vroeger zelf in mekaar heeft gezet. Net zoals ik dat vroeger gedaan had bij mijn eigen vader. Ik heb nooit begrepen hoe en waarom die z'n eigen laspost of acculader maakte, nu dus wel :-)

orangeloo

Citaat van: waaslandwolf op 16-05-2013  10:48 uAh deze topic had ik gemist...


Iets mis met het korte termijn geheugen?  :weetniet:    ^-^ :) ;)

Een klein maandje geleden:
Citaat van: waaslandwolf op 15-04-2013  17:00 uSuper om te horen dat het systeem werkt!

Ja sorry hoor kon 't niet laten.  :nut: hihi
Maar inderdaad ik was ook vaak te vinden in de garage van mijn vader.  :duimop:


Pim

Citaat van: orangeloo op 16-05-2013  12:37 uIets mis met het korte termijn geheugen?  :weetniet:    ^-^ :) ;)


Korte termijn geheugen..  alcohol... Tja...  hoe zat dat ook al weer?    >:D

Haha   :biersmile:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.