Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Nagisting  (gelezen 38071 keer)

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
Re: Nagisting
« Reactie #25 Gepost op: 22-03-2013 18:47 u »
Afsterf is wel straf. Het voedsel is op, afsterven is toch weer iets anders. Alsof ze met z'n allen dood gaan. En dat doen ze ook al tijdens de groei fase. Misschien flocculatiefase?

Logaritmisch is zonder h. Ik vind exponentiele groei beter, hoewel het woord exponentieel weinig toevoegt.

Op de verticale as mag het woord log weg. Dat snapt toch niemand.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #26 Gepost op: 22-03-2013 18:52 u »
Afsterf is wel straf. Het voedsel is op, afsterven is toch weer iets anders. Alsof ze met z'n allen dood gaan. En dat doen ze ook al tijdens de groei fase. Misschien flocculatiefase?

Logaritmisch is zonder h. Ik vind exponentiele groei beter, hoewel het woord exponentieel weinig toevoegt.

Op de verticale as mag het woord log weg. Dat snapt toch niemand.

De gistcellen sterven echt af. Dat gaat geleidelijk. Daarom is het zaak het bier niet te lang op de gist te laten staan.

Het woordje log hoort er te blijven staan. Wel ben ik met je eens dat veel mensen de betekenis niet geheel zullen begrijpen.

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #27 Gepost op: 22-03-2013 18:56 u »
De gistcellen sterven echt af. Dat gaat geleidelijk. Daarom is het zaak het bier niet te lang op de gist te laten staan.

Het woordje log hoort er te blijven staan. Wel ben ik met je eens dat veel mensen de betekenis niet geheel zullen begrijpen.

Zet dan ook maar log op de tijd as.  ;D Het doel van wiki is toch dat mensen het begrijpen. Het woordje log maakt het enkel moeilijker en voegt niks toe. Sterker nog je kan je afvragen of de helling van de grafiek dan nog wel klopt. Zeker gezien het andere grafiekje met de specifieke gistsoorten.

Tuurlijk sterven ze af, maar dat doen ze continu, ook tijdens de lag, groei en continu fasen. Problemen met afsterven krijg je pas na maanden. Een verstandig brouwer bottelt ruim binnen 4 weken na brouwen. Dan is er nog niks aan de hand.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #28 Gepost op: 22-03-2013 20:25 u »
De problemen met afsterven krijg je eerder dan je denkt. Doordat er meer gistcellen sterven dan er bij komen komt de inhoud van dode gistcellen vrij in het bier. Je krijgt meer zwavelachtige smaakjes (hoeft niet altijd slecht te zijn afhankelijk van je persoonlijke smaak). Maar ook meer [urlhttp://nl.wikipedia.org/wiki/Thiol]thiolen[/url] en die wil je niet in je bier. Daarnaast komen er meer eiwitsplitsende enzymen vrij de schuimhoudbaarheid aantasten. Met het bottelen mag zeker niet te lang gewacht worden zeker niet als er relatief warm nagegist wordt om een bier volledig uit te laten gisten.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #29 Gepost op: 22-03-2013 20:37 u »
Een andere invalshoek

Ingo

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #30 Gepost op: 22-03-2013 20:43 u »
Sterker nog je kan je afvragen of de helling van de grafiek dan nog wel klopt.
Tijdens exponentiele groei heb je in een dergelijke grafiek (logaritmische y-as, lineaire x-as) een rechte lijn, dus dat klopt wel. Of dat ook zo is tijdens de afsterf fase vraag ik me af.
Verder ben ik het wel een beetje met EBC eens, een grafiek met een lineaire schaal geeft net zo veel informatie en is voor iedereen te begrijpen. En bij zo'n grafiek krijg ik twijfels of het wel helemaal correct is (de fase tussen exponentieel en stationair is meestal langer dan de exponentiele en tijdens de lag-fase vind ook groei plaats).

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #31 Gepost op: 22-03-2013 21:32 u »
Tijdens exponentiele groei heb je in een dergelijke grafiek (logaritmische y-as, lineaire x-as) een rechte lijn, dus dat klopt wel. Of dat ook zo is tijdens de afsterf fase vraag ik me af.
Verder ben ik het wel een beetje met EBC eens, een grafiek met een lineaire schaal geeft net zo veel informatie en is voor iedereen te begrijpen. En bij zo'n grafiek krijg ik twijfels of het wel helemaal correct is (de fase tussen exponentieel en stationair is meestal langer dan de exponentiele en tijdens de lag-fase vind ook groei plaats).

Het idee achter het plaatje is om een idee te krijgen van de verschillende fases. Het voornaamste is dat de hoofdgisting overgaat in de nagisting en dat tijdens de nagisting het aantal gistcellen dat in oplossing is vermindert. Maar ook dat het aantal levende cellen met de tijd verminderd.
Volgens mij werkt een schematische tekening het beste.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #32 Gepost op: 22-03-2013 21:35 u »
Tijdens exponentiele groei heb je ...

Op zich denk ik dat je geen logaritmische as moet gebruiken en de exacte curve ook niet van belang is. Waar het om gaat is dat het concept van lag, groei etc. duidelijk geillustreerd is. In het laatste plaatje zou je dan denk ik ook de (u) achter tijd moeten weghalen en op de y-as alleen 'hoeveelheid gist' neerzetten, verder dimensie loos houden.

De Lallemand curves (gebruiken ook lineaire schaal) laten wel mooi zien dat geen gist gelijk is en ook dat de groei niet evenveel is per stam.

Misschien is het ook een leuke om de SG curves van Lallemand in een enkele plaatje te zetten,  iets voor morgen.

Ingo

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #33 Gepost op: 22-03-2013 23:46 u »
Het idee achter het plaatje is om een idee te krijgen van de verschillende fases. Het voornaamste is dat de hoofdgisting overgaat in de nagisting en dat tijdens de nagisting het aantal gistcellen dat in oplossing is vermindert. Maar ook dat het aantal levende cellen met de tijd verminderd.
Volgens mij werkt een schematische tekening het beste.

Voor de duidelijkheid zou ik dan onderbrekingen maken in de x-as met een verandering van de tijdseenheid.
Nu lijkt het net of er vrij lang groei is, heel eventjes stationair/plateau en vervolgens even snel als de groei het "afsterven".

In de werkelijkheid kunnen de groei en stationaire fases best even lang zijn en is vooral de "afsterf" fase véééél langer en geleidelijker.
Van deze plaatjes zou je al gauw in paniek kunnen raken...

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #34 Gepost op: 23-03-2013 09:18 u »
Toch nog eens verder zitten grasduinen.

Voor de duur van de verschillende fases zouden we kunnen aansluiten bij het artikel van Christopher White van White Labs. Een verwijzing naar dit artikel is in de wiki opgenomen.

Verder heb ik nog zitten zoeken naar informatie over de afsterffase. In het boek Brewing Yeast and Fermentation van Chris Boulton en David Quain vond ik relevante informatie op bladzijde 486 en volgende. Heel interessant is te lezen dat het afsterven van gistcellen gerelateerd is aan de aanwezigheid van glycogeen en de bewaartemperatuur. Hoe hoger de temperatuur des te sneller de gist afsterft. Dat afsterven gaat bij hogere temperaturen veel minder geleidelijk dan ik had gedacht. In eerste instantie gebeurt er niet zo veel maar vervolgens gaan er bij hogere temperaturen ineens veel cellen dood. Het volgende plaatje uit het boek laat het zien.

Wanneer de nagisting op 18 ºC of hoger plaatsvindt en men laat het bier op de gist staan gedurende 3 weken kan het zijn dat er al veel cellen dood zijn. In het boek wordt ook iets in die richting gesuggereerd.
Het een en ander zal ongetwijfeld ook afhankelijk zijn van de gebruikte gist.
Ik zal nog eens bekijken hoe ik dit verwerk in de wiki.

@seed7
Zou je zo vriendelijk willen zijn om een schematische tekening te maken van het bovenstaande plaatjes.

Voor wat betreft het laatste plaatje dat je gemaakt hebt denk ik dat we aardig in de richting zitten. Voor de lengte van de fases zou je kunnen aansluiten bij het artikel van Christopher White. De overlap in de verschillende fases zou ik kleiner maken. Uit de knik in de lijn kan naar mijn oordeel voldoende opgemaakt kunnen worden dat er sprake is van een vloeiende overgang.
Bij de afsterffase zou nog tot uitdrukking kunnen komen dat de vergisting feitelijk beëindigd is.
De term groeifase vind ik de lading wel dekken.

Je hebt er al met al veel werk mee. Jouw inspanningen waardeer ik zeer. Een goed voorbeeld dat samenwerking tot iets heel moois kan leiden.

Offline hansm

• Super lid
« Reactie #35 Gepost op: 23-03-2013 09:34 u »
Betekent "viability" in dit kader dat de cellen al dood zijn, of dat ze niet meer in staat zijn te herstellen?

Als het dat laatste is, hoeft dat nog niet direct tot problemen te leiden. Ze zullen dan weliswaar op termijn sterven, maar van uiteenvallen van de cellen is dan vooralsnog geen sprake.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #36 Gepost op: 23-03-2013 09:38 u »
Plaatje van vanochtend, het SG verloop tijdens vergisting gebaseerd op de Lallemand curves. Kunnen we aannemen dat aan het "begin" van de onderste kromming richting het vlakke stuk de nagisting begint (Windsor ~4 °Plato)? Dit komt bij 4 van de 5 gisten ook redelijk overeen met het maximum aantal cellen in suspensie, uitzondering lijkt Windsor.

@Jacques

ik zal in de loop van het weekeinde naar je opmerkingen hierboven kijken.

Het "prutsen" met dit soort plaatjes vergroot mijn gevoel voor de materie, doe het graag.

Ingo

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #37 Gepost op: 23-03-2013 10:12 u »
Betekent "viability" in dit kader dat de cellen al dood zijn, of dat ze niet meer in staat zijn te herstellen?

Als het dat laatste is, hoeft dat nog niet direct tot problemen te leiden. Ze zullen dan weliswaar op termijn sterven, maar van uiteenvallen van de cellen is dan vooralsnog geen sprake.

Uit de tekst van het boek maak ik op dat de vitaliteit bepaald is met behulp van een methyleenblauwkleuring. De cellen zijn dus dood...

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #38 Gepost op: 23-03-2013 10:16 u »
Plaatje van vanochtend, het SG verloop tijdens vergisting gebaseerd op de Lallemand curves. Kunnen we aannemen dat aan het "begin" van de onderste kromming richting het vlakke stuk de nagisting begint (Windsor ~4 °Plato)? Dit komt bij 4 van de 5 gisten ook redelijk overeen met het maximum aantal cellen in suspensie, uitzondering lijkt Windsor.

Volgens mij mogen we dat inderdaad aannemen. Als het SG niet meer daalt stopt de hoofdgisitng.

@Jacques

ik zal in de loop van het weekeinde naar je opmerkingen hierboven kijken.

Het "prutsen" met dit soort plaatjes vergroot mijn gevoel voor de materie, doe het graag.

Ingo

Voor mij geldt hetzelfde. Door het schrijven van artikelen leer je veel.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #39 Gepost op: 23-03-2013 10:40 u »
Dat afsterven gaat bij hogere temperaturen veel minder geleidelijk dan ik had gedacht.

Let wel op!
Dit is niet de situatie zoals hij zich voordoet in onze brouwsels; dit gaat over continu geroerde monsters van 1 l. Vergelijkbaar met continu geroerde starters.
Het is bekend dat het continu blijven roeren en/of beluchten van je starter in de afwezigheid van voedingsstoffen je gist snel uitput. Dát is wat dit plaatje aangeeft. :)

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #40 Gepost op: 23-03-2013 11:15 u »
Mijn verwachting is dat je soortgelijk verschijnsel zult zien bij ongeroerde slurry, zij het dat het allemaal langer duurt. Hoeveel langer is de grote vraag. In ieder geval is het geen goed idee om het bier lang op de gist te laten zitten. Dat geldt zeker als de temperatuur wat hoger is (boven de 16 ºC).
Hier op het forum is redelijke consensus dat een periode van 3 weken zo'n beetje het uiterste is. Langer kan maar dan moet de temperatuur wel lager zijn. Echter een lagere temperatuur staat het goed uitgisten in de weg. Nagisting is een lastig onderwerp. Je moet het juiste compromis vinden.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #41 Gepost op: 23-03-2013 11:22 u »
Hier op het forum is redelijke consensus dat een periode van 3 weken zo'n beetje het uiterste is.

3 weken van wat?
3 weken op de hoofdgist of 3 weken in de mandfles na het hevelen voor de laatste nagisting en klaring?

Mbt het eerste (hoofdgist) ben ik het grosso modo eens van die 3 weken, al is de stelling "uiterste" wat boud. 4 weken is ook nog geen probleem en dat is toch alweer 33% langer.

Mbt het tweede zeker niet. Het (bijna) bier kan probleemloos en zonder bijsmaken (veel) langer in de mandfles staan dan 3 weken. Is net zoiets als gist van bier dat is hergist in de fles; daar is ook na een jaar nog goed levende gist uit op te kweken.

Offline hansm

• Super lid
« Reactie #42 Gepost op: 23-03-2013 11:24 u »
Mijn verwachting is dat je soortgelijk verschijnsel zult zien bij ongeroerde slurry, zij het dat het allemaal langer duurt. Hoeveel langer is de grote vraag.

Ik denk dat je hier wel gelijk in hebt, maar dat het zonder zuurstof echt veel langer duurt. Het gaat er volgens mij om hoe lang de gist met z'n reservestoffen doet. Onder invloed van zuurstof worden die razendsnel verbruikt, maar als de gist wacht op betere tijden, zonder zuurstof, kan het misschien wel maanden duren voordat het op is.

Als bij 18 ºC alle gist na 3 dagen dood zou zijn, zouden we toch ook nooit gist uit commerciële flesjes kunnen opkweken  :weetniet:

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #43 Gepost op: 23-03-2013 11:34 u »
Ik denk dat je hier wel gelijk in hebt, maar dat het zonder zuurstof echt veel langer duurt. Het gaat er volgens mij om hoe lang de gist met z'n reservestoffen doet. Onder invloed van zuurstof worden die razendsnel verbruikt, maar als de gist wacht op betere tijden, zonder zuurstof, kan het misschien wel maanden duren voordat het op is.

Als bij 18 ºC alle gist na 3 dagen dood zou zijn, zouden we toch ook nooit gist uit commerciële flesjes kunnen opkweken  :weetniet:

Juist!

Door het roeren en beluchten blijft de gist in een andere metabole fase waardoor het snel kan groeien bij aanbod van voeding, maar ook snel uitput en afsterft bij afwezigheid van voeding.

Gesedimenteerde gist is gist in een andere metabole fase, noem het de slaapfase. In deze slaapfase is de gist zeer inactief. In de aanloop er naartoe slaan ze voorraden op en daarmee kunnen ze in die slaapfase heel lang overleven (>jaar).
Dus het globale proces komt wel overeen met het plaatje, de tijdsassen helemaal niet.
Vandaar mijn suggestie:
Voor de duidelijkheid zou ik dan onderbrekingen maken in de x-as met een verandering van de tijdseenheid.
:)

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #44 Gepost op: 23-03-2013 12:26 u »
3 weken van wat?
3 weken op de hoofdgist of 3 weken in de mandfles na het hevelen voor de laatste nagisting en klaring?

Mbt het eerste (hoofdgist) ben ik het grosso modo eens van die 3 weken, al is de stelling "uiterste" wat boud. 4 weken is ook nog geen probleem en dat is toch alweer 33% langer.

Mbt het tweede zeker niet. Het (bijna) bier kan probleemloos en zonder bijsmaken (veel) langer in de mandfles staan dan 3 weken. Is net zoiets als gist van bier dat is hergist in de fles; daar is ook na een jaar nog goed levende gist uit op te kweken.

Veel langer dan 3 weken het bier op alle gist laten staan is niet aanbevelenswaardig. Het bier is dan met veel gist in contact.
Na het overhevelen ben je een grote hoeveelheid gist kwijt. Dat je zonder veel bijsmaken het bier kunt laten staan dan 3 weken bij kamertemperatuur bestrijd ik. Het bier wordt daar zeker niet frisser van smaak van. Sommige schrijvers beweren dat het bier hierdoor een zeepachtige smaak krijgt.

In het kader van het schrijven van een wiki wil je zo veel mogelijk duidelijk verstrekken. Dat sommige gisten het toestaan dat je langer kunt wachten met het bottelen vergroot de duidelijkheid niet.

Overigens heb ik gemerkt dat mijn bieren frisser van smaak zijn sinds ik probeer zo min mogelijk gist mee te nemen bij het bottelen. De hoeveelheid gist in de fles maakt wel degelijk uit. Is het je ook wel eens opgevallen hoe weinig gist er zit in commerciële flesjes met hergisting op de fles. Veel minder dan bij de meeste hobbybrouwers. Voor een gedeelte heeft dat te maken met het uitfilteren van de eiwitten maar dan nog is het soms maar en heel dun laagje.

Dat je gist nog kunt opkweken uit een ouder flesje is een ander verhaal. Daar heb je niet veel cellen voor nodig. Maar we weten ook met zijn allen dat het opkweken uit een jong flesje veel sneller gaat dan uit een oud flesje. Dat heeft duidelijk te maken met de vitaliteit van de gist.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #45 Gepost op: 23-03-2013 13:27 u »
Veel langer dan 3 weken het bier op alle gist laten staan is niet aanbevelenswaardig. Het bier is dan met veel gist in contact.
Ah, je bedoelt dus de hoofdgisting, dat beantwoorde mijn vraag, zie boven.

Citaat
In het kader van het schrijven van een wiki wil je zo veel mogelijk duidelijk verstrekken. Dat sommige gisten het toestaan dat je langer kunt wachten met het bottelen vergroot de duidelijkheid niet.

Niemand had het over verschillende gisten toch? Ik niet igg...
Waar het over ging was verschillende stadia van de gist.
Daardoor was de grafiek die je uit Boulton haalde niet representatief voor de situatie van nagisting/klaren na het hevelen naar de mandfles.

Citaat
De hoeveelheid gist in de fles maakt wel degelijk uit.

Ook hier was (nog) niet over gesproken, dus niet tegen gesproken. Het is logisch dat de hoeveelheid gist in je fles op termijn een smaakinvloed geeft.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #46 Gepost op: 23-03-2013 13:29 u »
Door het roeren en beluchten [...]

In het plaatje staat de gist onder stikstof, dus geen beluchten.

Ingo

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #47 Gepost op: 23-03-2013 13:31 u »
Klopt, maar roeren heeft an sich ook al een dergelijk effect. :)

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #48 Gepost op: 23-03-2013 13:58 u »
Nog even verder zitten zoeken.
Kwam een verhaaltje van Wyeast tegen. Gaat over het bewaren van gist. Nagisting uitvoeren terwijl er geen vergisting meer plaatsvindt is in feite niets anders dan het bewaren van gist vandaar dat dit verhaal ook van toepassing is bij een langere nagisting.
In het verhaal wordt een relatie gelegd tussen de duur van het bewaren en de hoeveelheid glycogeen in de gistcel. Gesteld wordt dat je gist 10 tot 14 dagen kunt bewaren onder optimale omstandigheden. Hoe langer de gist wordt bewaard des te meer glycogeen reserves aangesproken worden. Als de glycogeen reserves op zijn daalt de levenskracht van de gist en gaat deze dood. Vervolgens noemt Wyeast een aantal factoren die een succesvol bewaren bevorderen. Als ik kijk naar de factoren dan zie ik dat de omstandigheden tijdens de nagisting die alles behalve gunstig zijn voor het in goede conditie houden van de gist. Immers:
- de temperatuur is vrij hoog om het bier de gelegenheid te geven uit te gisten;
- het bier bevat vaak een hoog alcoholgehalte;
- tussen de gist zit vrij veel trub.
Het artikeltje is hier te vinden.

Op de site van WhiteLabs staat in een soortgelijk artikel dat na 4 weken bewaren zo'n 50% dood is.
Zie http://www.whitelabs.com/beer/craft_yeast_storage.html

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #49 Gepost op: 23-03-2013 14:06 u »
Ah, je bedoelt dus de hoofdgisting, dat beantwoorde mijn vraag, zie boven.

Alle gist heb je pas na de hoofdgisting.

Klopt, maar roeren heeft an sich ook al een dergelijk effect. :)

Hoe groot dat effect is weten we niet. Om de data van Chris Boulton geen waarde toe te kennen omdat de gist geroerd is gaat mij te ver. De levenskracht van gist gaat veel sneller achteruit zie ook de artikelen waarnaar ik verwees in mijn vorige post.

Tags: