Welk drukvat

Gestart door jorisstoop, 26-02-2005 19:06 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jorisstoop

Hoi,

Omdat ik binnenkort een drukvat wil gaan aanschaffen voor mijn bier heb ik wat vragen.
Bij Brouwland heb ik de volgende dingen gezien:

drukvat mini 5 l + gummistop ( 4,95 eur )
(057.020.9)
Kost inclusief tap met koolzuur +/- €60

drukvat beersphere kompleet 27 l ( 57,34 eur )
(057.027.5)

Deze werken allebei met koolzuurpatronen. De S30 voor de tweede, en voor de eerste staat er niet bij welke. deze patronen zijn nogal duur,
maar hoe worden deze nagevuld? en is dit veel goedkoper?

Bij de 5-liter vaatjes is ook een tap zonder koolzuur te verkrijgen, maar dat lijkt mij niet zo goed werken, en de oplossingen voor een soda-keg zijn iets te prijzig.

Maar welk drukvat werkt nu het handigste?
En is het bier na opening nog een redelijke tijd houdbaar?
En hoe kunnen de koolzuurpatronen worden bijgevuld, en is dit goedkoper en hoelang gaan die patronen mee?
En zijn er nog andere oplossingen (drukvaten)?

Alvast heel erg bedankt voor de reacties,
Joris

Bas

De S30 patronen kunnen volgens Brouwland worden nagevuld. De koolzuurpatronen die je bij de 5 liter vaatjes moet gebruiken niet, die zijn gemaakt voor eenmalig gebruik waarna je ze weggooit. Er zit namelijk een metalen plaatje in dat je doordrukt als je 'm in de koolzuurpatroonhouder duwt. Als je dit onhandig doet, dan is je koolzuurpatroon al half leeg voordat je gaat tappen.

Ik ken de beersphere niet. Als je 5 liter vaatjes gebruikt (met koolzuurpatroon) is de houdbaarheid erg beperkt is mijn ervaring (een dag of 2), doordat de gummistop geen perfecte afsluiter is.

Grt, Bas H.

Wil

 :) mijne heren,
Waar gebruikje de koolzuur nu eigenlijk voor?
Je gebruikt het om je vatje leeg te tappen, je drukt dus de vloeistof met behulp van koolzuur uit je vat.
Als je weet dat je een vaatje in 1 avond leeg krijgt kan je het ook met een fiets of luchtbedpomp doen.
Wel voor zorgen dat er natuurlijk geen vetten en dergelijke in de pomp zitten.
Als je zelf een vat hebt gevuld (eigen brouw) kan je de helft er al uit tappen voor dat je druk te laag wordt.
groetjes Wil

jorisstoop

Hoi,

Dit is allemaal wel duidelijk, maar ik heb gelezen dat je dus die 5-liter vaatjes csowiezo leeg
moet tappen in 1 a 2 dagen, maar ik wil juist dat je het bier, net als bij gewone bierfusten een paar
weken goed kan houden, is dat oom mogelijk?
Ik denk dat dat met echte fusten en soda-kegs wel kan, maar zijn er ook andere oplossingen

Joris

Bas

Als je bier langer dan 1 dag wil bewaren na het aanslaan van het vat, dan moet je koolzuur als drijfgas gebruiken. 5 liter vaatjes vallen af, doordat deze slecht aflsuiten en er toch lucht bij het bier kan komen. Helaas, de enige oplossingen om bier op vat langer goed te houden die ik ken zijn fusten en soda kegs.

Of ... gewoon in flesjes bottelen.

Grt, Bas H.

jorisstoop

Oke,

Dan wordt het dus wat langer doorsparen, of 2dehands kijken.
Een koolzuur-fles is namelijk nogal duur, en een manometer is ook al €75.
Weten jullie of de normale koolzuurflessen en manometers die bij fusten worden gebruikt ook opp soda-kegs kunnen worden aangesloten?

Joris

Bas

Citaat van: jorisstoop op 28-02-2005  13:08 uWeten jullie of de normale koolzuurflessen en manometers die bij fusten worden gebruikt ook opp soda-kegs kunnen worden aangesloten?
Ik zie niet in waarom niet. Je sluit de koolzuur van een soda keg aan via een koolzuur-leiding, wat gewoon een PVC slangetje is. Waar die CO2 precies vandaan komt, en hoe je die op de gewenste druk hebt gekregen, vind zo'n soda keg echt niet interessant (zover een soda keg iets te vinden heeft).

Grt, Bas H.

Wil

Als je een fust (van welke grote ook) aanslaat moet je er goed op letten dat alle koppelingen (van de slangen)goed schoon zijn maar ook dat de koppeling op je fust goed schoon is. Als je dat niet hebt is je bier zo weg. Hoe kan je het reinigen zal je vragen. Gebruik alcohol van minsten 80% dat dood alles wat rond de koppelingen leeft. Of koolzuur helemaal zuiver is weet ik niet, maar met een beetje geluk kan je het 2 weken goed houden. Dit is ook afhankelijk van het soort bier. Houd er gewoon rekening mee dat als een fust is aan geslagen het snel achteruit gaat in kwaliteit. Oxydatie en ijzerachtige smaak en zuur komen dan veel voor.
Groetjes Wil

jorisstoop

Hoi,

Bij de beertentder zeggen ze toch dat het 3 weken houdbaar is. Lijkt me dan toch raar, als het nooit wordt doorgespoeld. Ik weet wel dat het bij ons (in de kroeg) een fust wel 3 weken houdbar blijft, maar dan wordt ook elke dag alles afgesloten en schoongemaakt, dat scheelt natuurlijk heel veel. En er wordt elke dag veel van getapt, dus bier zit nooit lang in de leiding.
Ik denk dat het toch een kwestie van proberen is. Misschien toch maar een keer zo'n soa-keg systeem aanschaffen, lijkt me wel een stuk handiger dan normale fusten. Ik heb nog een oude koelkast staan, om er zo'n kegerator van te bouwen. http://thegatesofdawn.ca/kegerator.shtml komt uit het topic http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,1342.0.html

Joris

Bas

De beertender heeft een luchtdichte zak met bier in het vaatje zitten. Door de beertender wordt dmv een compressor (lucht)druk opgebouwd aan de buitenzijde van de zak. Doordat er nooit contact is tussen de buitenlucht en het bier zal het bier lang houdbaar blijven. Hierover is al een discussie op dit forum geweest, zoek daar maar naar meer informatie.

Grt, Bas H.

William

Ik heb een mini drukvaatje (5 liter) gekregen waar ooit Warsteiner heeft ingezeten. Het mooie van dit vaatje is dat er onderin een tapkraantje (plastic + hardplastic) zit wat je er uit kunt trekken en daarna kunt tappen. Ook kun je het kraantje er weer indrukken. Op de bovenkant zit een opening waarin een gummistop op zit. In de gummistop zit een opening waarin een hard plastic plugje hoort te zitten. Dit plugje ligt in het vaatje  :echtboos: en past natuurlijk net niet door de opening   :( (dit zal wel zo gepland zijn).
Kan het zo zijn dat door interne druk opbouw dit plugje als het ware de gummistop vastzet en zo min of meer het geheel gasdicht maakt

Is dit vaatje geschikt om hier in te bottelen in combinatie met niet te veel bottelsuiker (vooropgesteld dat ik staat ben om dat  >:D >:D >:D plugje om de een af andere manier weer vast te krijgen.

Edgar

Klinkt als een party-vaatje (google 'party-fass'). Het plastic plugje waar je over spreekt kan normaalgesproken wél door het gat bovenin het vaatje, al kost het wat moeite.

Het plugje dient om een tapsysteem aan te kunnen sluiten zonder drukverlies. Je drukt het plugje hierbij inderdaad naar binnen, tegen de druk van het vaatje in.

Yep dat vaatje is geschikt om te 'bottelen' (al ken ik alleen de versie zonder tapkraantje), met volgens de gebruiksaanwijzing maximaal 3 gram suiker per liter. Te vullen tot de bovenste verdikking van het vaatje.

William

Dat klinkt goed en ga dan ook zeker proberen een paar liter op deze wijze te bottelen. Het mooie van dit systeem is dat de tapkraan netjes verwerkt zit hoewel het tappen waarschijnlijk niet snel zal gaan.
Zie bijgesloten foto's:



Tappen gebeurt door het rode vlak tegen de wijzers van de klok te draaien.

Adrianus Tripel

Beste medebrouwers,

Al eens gedacht aan het Bavariavaatje van 10 liter? Dit vat is eenvoudig open te maken en na reiniging goed te vullen. De ingelaste koolzuurpatroon heb ik gevuld door de drukregelaar van een koolzuurfles op 7 bar te zetten en de slang stevig tegen het ventiel aan te drukken. Werkt perfect. Kosten tapkop plus koelelement en isolatietas was 25 euro.

Groeten Ad

bazje

Nu ben ik nog niet zo'n topbrouwer als de meeste actieve deelnemers op dit forum, maar die Warsteinervaatjes zijn mij wel degelijk bekend !

Om het even welk bier je erin doet, is het inderdaad mogelijk om deze opnieuw te vullen.
Gebruik altijd vaatjes die niet langer leeg zijn als een week en zet er meteen water in wanneer je ze krijgt (of zelf net leeg hebt) en niet van plan bent ze meteen schoon te maken.
Wassen, desinfecteren en spoelen op gebruikelijke wijze.
Vergeet hierbij niet het "kraantje", zowel bij wassen, desinfecteren als spoelen. (gewoon open zetten en door laten lopen boven de gootsteen.)
Het plastic plugje dat in het vaatje ligt eruit "pulken" (geduld en handigheid is een schone zaak !)
Jongbier met bottlesuikeroplossing direct via bovenkant in vaatje laten lopen.
Ik heb nog nooit minder suiker toegevoegd als voorgeschreven.
Mocht de druk te hoog worden, zal het "blikwerk" uitzetten. Stopje zit zo goed vast dat dit heel veel druk aankan.
Om druk te verminderen kun je met (een schoongemaakte !) schroevendraaier voorzichtig via de dop lucht laten ontsnappen.
Op deze manier heb ik toch al een vaatje of 10 mogen gebruiken en  met succes !
Zeer gemakkelijk voor georganiseerde bierproefavondjes bijvoorbeeld.
Let wel : Ik had eens een vaatje waar mijn bier al bijna 2 jaar inzat en dit gaf wel een metaalsmaakje.
Normaal gesproken zijn bij mij de vaatjes binnen een half tot driekwart jaar leeg, dus als je je daaraan houdt, zul je daarvan geen last hebben !

Bazje....


Eduard

Ik zou toch voor de Corneliusvaatjes gaan. Die zijn redelijk 'standaard', ze zijn goed schoon te krijgen (arm met afwasborstel gaat tot de bodem), zijn niet zo slijtageonderhevig en je kunt ze nog eens uitwisselen met andere thuisbrouwers. De eenmalige aanschafkosten zijn weliswaar redelijk hoog, maar dan kun je er ook jaren tegenaan. Die 5-litervaatjes, daarvan valt altijd maar te bezien of ze echt goed schoon te krijgen zijn. Ze gaan op den duur roesten bij het vulgat. Ze kunnen niet zoveel druk aan, en voor een goede CO2-contrôle kom je uiteindelijk toch uit bij een soort koolzuurfles.

Maar wie weet hebben anderen hier toch andere ervaringen die je kunt overwegen.

William

Citaat van: bazje op 28-08-2006  12:55 uIk heb nog nooit minder suiker toegevoegd als voorgeschreven.

Bedoel je dat je de normale 7 - 8 gr/l doseert en af en toe de druk aflaat als je denkt dat de druk te veel oploopt.

En tot hoever vul je dit vaatje? Edgar zei dat je deze mocht vullen tot de bovenste dikke rand.

gr
William

bazje

William,

Beperk je tot 7 gram per liter, zit je altijd safe !
Vullen tot aan de bovenste dikke rand, of niet iets daarboven.
Hoe meer plaats in het medium, hoe meer druk er opgebouwd kan worden !
Verder zet ik veiligheidshalve ALTIJD mijn gebotteld bier (fles of blik) in een oude roestige weckketel om na te kunnen gisten. Dit is beter voor mijn laminaatvloer  ;D
Daarna gaat het spul of in de koeling in de kelder, of ik zet het ernaast. Koel genoeg en keldervloer is betegeld, dus kan wat hebben.
Slechts 1 keer heb ik het meegemaakt dat het blik met een "plofje" aan de onderkant uitzette. (Was met Diablo, zo'n blik van Brouwland).
Daar heb ik toen ook volgens genoemde procedure iets van de druk laten ontsnappen.
Verder heb ik dit nooit toe hoeven passen.
Beste Tip in deze : Wacht niet te lang, maar consumeer !!
En zoals gezegd is het gewoon reuze handig als je toch al van plan bent op een bepaald moment met meerder mensen te proeven. Minder (geen) flessen wassen, bottelen en wederom uitspoelen en makkelijk te doseren bij "degustatie"

William

Citaat van: bazje op 28-08-2006  12:55 uIk heb nog nooit minder suiker toegevoegd als voorgeschreven.
Mocht de druk te hoog worden, zal het "blikwerk" uitzetten. Stopje zit zo goed vast dat dit heel veel druk aankan.
Om druk te verminderen kun je met (een schoongemaakte !) schroevendraaier voorzichtig via de dop lucht laten ontsnappen.
Op deze manier heb ik toch al een vaatje of 10 mogen gebruiken en  met succes !

Ik heb in dit Warsteiner blik mijn 2e brouwsel afgevuld met 7 gr/l bottelsuiker. Dit is een week geleden maar er is nu al een behoorlijke druk opgebouwd, dusdanig dat de grijze stop al langzaam eruit werd geperst. Het blik was niet meer in te drukken. Het was dan ook nodig om de druk af te laten door het binnenste stopje opzij te drukken -  wat een behoorlijk gesis gaf. Misschien is het toch beter om iets minder suiker te gebruiken - of mijn eind sg was nog een beetje hoog (1.018).

Ik overweeg om hiervoor een beer king CO2 aftap of een PartyStar aan te schaffen. Deze ga ik dan wel aanschaffen via http://www.fass-frisch.de/ als de verzendkosten een beetje redelijk zijn (scheelt zowat de helft!)

gr
William

MO

Waarom heb je dan zoveel suiker gebruikt. Uit alle discussies blijkt toch dat je maximaal rond de 5 g/L moet gaan zitten?

Edgar

Citaat van: William op 15-09-2006  21:05 uMisschien is het toch beter om iets minder suiker te gebruiken - of mijn eind sg was nog een beetje hoog (1.018)

Al doende leert men. Wat was je start-SG? Inderdaad is 7g/l zoals MO zegt te veel voor die vaatjes. Wel bedankt voor de tip van het druk-aflaten, ik wist niet dat het kon.

William

Citaat van: MO op 15-09-2006  21:14 uWaarom heb je dan zoveel suiker gebruikt. Uit alle discussies blijkt toch dat je maximaal rond de 5 g/L moet gaan zitten?

Advies van Bazje......bij hem werkt het blijkbaar wel altijd goed

William

Citaat van: Edgar op 15-09-2006  21:18 uWat was je start-SG?

Het start SG was 1055 uit mijn hoofd. Het bier heeft ongeveer 2 weken in de mandfles gezeten waarbij het sg nog maar 2 punten was gedaald. Je zou verwachten dat ie klaar zou zijn...

Edgar

Met 67% schijnbare vergistingsgraad had je kunnen bedenken dat er nog te veel vergistbare suiker aanwezig zou zijn, en dan ben je automatisch veel voorzichtiger (in plaats van avontuurlijker) met suiker voor de nagisting.

EBC

Nog een keer voor de partyvaatjesgebruikers:

Voor 5 liter partyvaatjes is 3 gram bottelsuiker absolute max. liever 2,5 gram. Doe je meer, dan zullen je vaatjes steevast vervormen.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.