Shock Horror: Zoetstof en smaakstof in "bier".

Gestart door Edgar, 22-02-2005 22:16 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edgar

Zag ik van de week op de plank in de supermarkt: "Kriekbier" van Liefmans. In de lijn 'Fruitesse' verkopen ze dit spul, 3% alcohol, acesulfam-K (jawel, kunstmatige zoetstof), en het veelbetekenende 'aroma's'. Oftewel kunstmatige smaakstoffen.  :-[

Appel en framboos zitten ook in de lijn. Het mankeert nog aan Pink Grapefruit en Lemon Paradise.

Ik was eerlijk gezegd in de veronderstelling dat de Belgische warenwet het niet zou toelaten om een dergelijk mengsel als '-bier' aan te prijzen, maar ik lijk het mis te hebben. Of Liefmans, van wie je beter verwacht eerlijk gezegd, overtreedt misschien de wet. Ook al omdat ze op hun site hun 'kriekbier' -daar bedoelen ze dan plots een ander bier mee- als een natuurbier aanprijzen.

Ik vind het niet kunnen.

 :degroeten:

Eduard

De Belgen staan nu niet bepaald bekend om één of ander Reinheitsgebot. Aan de ene kant een verlossing want de Belgen kunnen zeer zeker heerlijk bier brouwen, maar aan de andere kant geen verzekering voor het toevoegen van stoffen die niet bepaald biereigen zijn. In Duitsland moet alles wat met bier te maken heeft maar niet aan het Reinheitsgebot voldoet 'Biermischgetränk' genoemd worden. Als overheid zou je dan richtlijnen moeten opstellen voor welke ingrediënten in een bier toelaatbaar zijn en welke niet. Op zijn minst moeten dit soort stoffen op het etiket worden vermeld. Over het algemeen ben ik vrij precies in het bekijken van etiketten van waren voor ik ze koop, dus deze had sowieso niet in mijn mandje beland. Verder kan ik me wel enigszins voorstellen dat Liefmans hieraan begint, want de biermarkt is niet altijd even mooi, en als onafhankelijke bierbrouwerij moet je toch iets om hoe dan ook je omzet/winst op het goede spoor te trekken. Het kan lukken, maar voor 't zelfde geld is dit spul over 5 maanden al niet meer te krijgen.

Misschien is zo'n noodkreet (want zo kun je het zien, check anders eens hun site) wel een goede aanleiding om het wél in orde zijnde bier van deze brouwerij te kopen om zodoende deze te steunen en niet te 'dwingen' tot het maken van dit soort 'bijprodukten'.

In Noorwegen is dit overigens geen thema. Al het binnenlandse bier voldoet aan de Noorse 'renhetsloven' (identiek aan het Beierse Reinheitsgebot) en het handjevol goede bier dat wordt geïmporteerd is tenminste niet van bedenkelijke oorsprong.

Groeten uit het nu eindelijk door de vorst gevonden Oslo

Eduard  samenvol

Edgar

Ik deed uiteraard niet moeilijk en had het lekkere andere kriekbier van dezelfde brouwerij in mijn karretje liggen.

'Kriekbier' op het etiket! Pfffff... Al aan het oefenen voor Inbev zeker...

 :degroeten:

Edwin

Ha mannen :proost:

Het lijkt op de zoveelste poging om de jeugd weer aan bier te krijgen. Dat daar suplementen bij worden gebruikt verbaast me eigenlijk niet zoveel. Er zijn naar mijn mening meer brouwerijen die dat doen. Bieren donkerder kleuren met karamel is ook toevoegen van kleurstoffen. Andere zoetstoffen toevoegen is naar mijn idee ook gemeengoed. Ik denk dat vergistbaarheid en kostprijs mede oorzaak zijn van dat gebruik. Laatst dronk ik een (te) zoet bier waarbij ik dezelfde zoetbeleving kreeg als bij cola light. De bijsmaak was in ieder geval hetzelfde. Nu vraag je natuurlijk bij welk bier dat was, maar dat weet ik echt niet meer.

Ik wil het overmatig gebruik van dit soort stoffen zeker niet goedpraten. Lekker zijn die bieren allerminst. Maar ik vind het wel erg moeilijk een grens aan te geven. Mag karamel wel en caroteen niet? Ik weet het niet.

Edwin

MO

Ik ken de warenwet niet goed, maar volgens mij is de definitie van bier een gefermenteerde moutoplossing. Waarom zou je er geen zoetstoffen aan toe mogen voegen? Ik houd ook niet van de smaak, maar het scheelt weer calorien als jet het in plaats van suiker doet. Kortom: ik vind het niet zo'n ramp.

Overigens zijn de de meeste tafelbieren ook aangezoet met zoetstof. nou en ?

Hopmans

CiteerHet lijkt op de zoveelste poging om de jeugd weer aan bier te krijgen.

Hoi brouwers,

Ik dacht ook altijd, dat de huidige jeugd alleen maar breezers dronk.
Maar het valt best wel mee. De prijs van een bier is toch behoorlijk lager, waardoor de kids dit toch massaal naar binnen kieperen.
Tja het bier wordt toch in het algemeen veel zoeter.
Een fabriekspils klonen, zou niet meer lukken met natuurlijke ingredienten denk ik.
Er zit gewoon compleet geen smaak aan. Ik persoonlijk vindt dit knap.
Doe het ze maar eens na Ha Ha.

 :degroeten:

wim

De jeugd aan het bier krijgen. Dan zijn de zoete fruitbiertjes natuurlijk geschikt, een goede kans voor Liefmans en Belle vue. Zonde alleen dat Liefmans gelijk het bier verkwanselt.
Kunnen ze niet gewoon hun fruitbieren in "trendy" flesjes stoppen. Breezers zijn ook zeker niet goedkoop en bevatten ook 5% alcohol.
Als puber wil je toch ook wel stoer zijn en niet cheap dus een goedkoop biertje met minder alcohol moet het dan afleggen tegen de Breezers.

Maar ergens best jammer dat de "traditionele" Europese dranken het af moeten leggen, de Fransen verzuipen in hun wijn en binnenkort weten de brouwers niet meer wat ze met hun pilsplas aan moeten.
Maar zo gaat dat he?
Ooit werd er druk mede gebrouwen en gedronken tot mensen erachter kwamen dat wijn bereid van druiven eigenlijk ook best lekker was. Nu kun je op een enkele imker na dan nergens meer mede kopen.

Gelukkig maken we het lekker zelf, en zoals Hoppie ook al aangeeft ambachtelijker met betere grondsoffen dan de professionals, als ik het etiket van nota bene de Trappsiten van Chima moet geloven. Liefmans gaat dan nog een stap verder. Jammer.

:degroeten:

Wim

Jacques

Dat wij betere grondstoffen zouden gebruiken dan de professionals valt nog te bezien. Er is geen enkele reden om daar van uit te gaan. Wel letten de commerciële brouwers beter op de kosten.
Wat er is mis met moutextract?

Wel vind ik het jammer dat Liefmans in kwaliteit achteruit holt. Het is al lang niet meer de kleine sympathieke brouwerij van Rosa Blancquaert waar ik vele jaren geleden mijn bierhart voor klopte. Weer eens een bewijs dat overnames ronduit slecht zijn voor ambachtelijke brouwmethodes.

Edgar

Citaat van: MO op 23-02-2005  09:45 uIk ken de warenwet niet goed, maar volgens mij is de definitie van bier een gefermenteerde moutoplossing.

Dit produkt staat daar wel heel ver vanaf. Nepzoet nepkersensap met belletjes en alcohol vind ik geen bier. Dat is brouwersbreezer.

CiteerWaarom zou je er geen zoetstoffen aan toe mogen voegen? Ik houd ook niet van de smaak, maar het scheelt weer calorien

Dat vind ik nou wel één van de vreemdste argumenten. Het concept 'Cola Light' gaat dan ook aan mij voorbij. Maar kennelijk zijn er zoetverslaafden die zoet MOETEN eten en drinken, zoals er in Amerika nepvet gegeten wordt om toch maar het gevoel te hebben dat je caloriën binnenkrijgt. Ik snap het niet. En het is nog vies ook.

Maar om je vraag te beantwoorden: Omdat het in een kader staat van algehele verzoeting en smaakvervlakking (gek genoeg ondersteund door smaakversterking, maar dat is weer een heel andere discussie) die ik betreur. En omdat het daarmee één van de magische kanten van bier wegduwt (het ontstaan van heerlijke smaken  uit melige pap) en het reduceert tot een kil ontworpen en samengesteld product van voedseltechnologen. Ik proef graag brouwersbloed in bier. Noem me maar een romanticus.

 :degroeten:

MO

Nu ik dit oude onderwerp weer lees, moet ik bekennen dat ik een grote rol bakzeil uit de schuur moet halen. Wat zijn die zoetstoffen toch vies in bier. Mijn vrouw drinkt niet graag bier maar om mij te plezieren sipt ze af en toe aan een witbiertje of een kriek. Maar een goede, niet aangezoete kriek is nauwelijks te koop! Liefmans, Timmermans, Belle-vue: allemaal kunstmatig aangezoete rotzooi! Geloof het of niet: zelf Boon kriek is kunstmatig aangezoet. Wat een viezigheid allemaal. Bah. Viezeriken. Ik ga zelf kriek maken, ze rotten maar mooi op.

Caspar


Edgar


Adrie

Tja, ik had laatst een Liefmans Goudenband gekocht omdat ik dacht dat ie lekker was (was ie vroeger ook). Nu was het ook een zoete meuk. Zelfs mijn vrouw vond hem te zoet, kun je nagaan. En er zat ook nog een kurksmaak aan.

Nog zoiets: koop nooit bier met een kurk, want in de meeste gevallen zit de kurksmaak in het bier en niet meer in de kurk. Het ziet er leuk uit, maar daar houdt het dan ook mee op.

Liemingbrouwer

Hallo MO

Zelf kriek maken moet nog niet denk ik "De drie fonteinen" heeft nog een goede kriek, lambiek, geuze.
Zelf heb ik ook nog een goede kriek geproefd toen we verleden jaar op brouwerij bezoek waren met de "Leuvense Biertherapeuten" in de buurt van Doornik.  Alleen weet ik de naam van de brouwerij die we bezochten niet meer, het was een heel kleine twee-manszaak die toch wel commercieel verkochten.  Ik zal het even navragen en zal zogouw ik de naam weet laat ik iets weten.
Wil je toch zelf kriek maken dan wil ik wel mee klonen (we drinken dan pas over een jaar van deze kriek!!)

Groetjes
Liemingbrouwer

MO

Je hebt helemaal gelijk, maar ik sprak over goed verkrijgbare krieken, dus kriek rondom Oss. Supermarkten en 1 slijter hier in deze omgeving zijn prima voorzien van bier, maar alleen de krieken die ik aanhaalde kan ik hier hopen. Ik weet wel dat er nog een paar echte Krieken te vinden moeten zijn, de 3 fonteinen is een goed voorbeeld, zo zijn er nog wel een paar (Kriek Girardin etc), maar daar moet ik wel voor naar Belgie of Baarle-Nassau of zo. Het is niet anders. St Louis is overigens ook kunstmatig aangezoet.

Als ik kriek ga maken, ben ik van zins om dat via Hoppies methode te doen, dus aanzuren met een paar liter azijnzuur. Ik heb wel geduld maar jaren duren me te lang! Geen Kriek lambiek maar Muifel kriek dus. Oei, ik krijg er meteen trek in!

Liemingbrouwer

MO

Sorry wij zijn gewoon, zeker in Leuven, van meerdere soorten in de drankencentrale te vinden.  En de afstand voor ons tot Beersel (3 fonteinen) is maar 40 Km. dus wij gaan al eens een biertje drinken bij de brouwer.
Ik lees dat Hoppie melksuiker zou gebruiken.  Is dat geen kunstmatige zoetstof? of zie ik dat verkeerd.

Groetjes
Liemingbrouwer

Adrie

Melksuiker is geen kunstmatige zoetstof, het komt gewoon in melk voor. Het is wel vreemd in bier in die zin dat het niet in mout of wort voorkomt.

MO

Met de methode Hoppie bedoelde ik het aanzuren met azijnzuur. Ik heb zijn versies van Rodenbach geproefd en dat waren echt geniale bieren. Volgens mij had hij uiteindelijk geen melksuiker toegevoegd, toch Hop? Hij had melksuiker in zijn Nederlands oud bruin toegevoegd, maar dat is oorspronkelijk toch een "nep"bier.

Hopmans

Citeerik heb zijn versies van Rodenbach geproefd en dat waren echt geniale bieren.
Waar is het blozende poppetje gebleven ?  :)

Nee, ik heb de Lowach niet aangezoet met melkzuursuiker.
Dat was wel eerst de bedoeling, omdat ik had gehoort dat Rodenbach dat ook deed.
Maar dat was liefmans dus.

Ik denk dat aanzuren voor een snelle kriek zeer succesvol zal zijn, omdat de krieken
(of zelfs gewone kersen) de gistsmaken naar de achtergrond drukken.
Het is dus niet zo pietlutterig als met de Rodenbachkloon, waarbij het origineel geen fruit
bevat, maar wel naar een beetje fruit smaakt door de 80 wilde gisten en bacterien.
Ik moet dat dus nabootsen met divers fruit.

Maar bij een kriek wint de kriek het van de wildegist-smaak.
Dus de wilde gist hoef je dan niet meer na te bootsen.

Ik zou het ook doen met zuur in ieder geval.

 :degroeten:


Drents Hopbier

Citaat van: Hoppie op 03-02-2006  12:08 uNee, ik heb de Lowach niet aangezoet met melkzuur.
Dat was wel eerst de bedoeling, omdat ik had gehoort dat Rodenbach dat ook deed.

Het is dus niet zo pietlutterig als met de Rodenbachkloon, waarbij het origineel geen fruit
bevat, maar wel naar een beetje fruit smaakt door de 80 wilde gisten en bacterien.
Totale verwarring hier op 't forum.
Rodenbach vergist zijn wort met "gewone" gist en laat dan een gecontroleerde melkzuurgisting plaatsvinden (in eikenhouten vaten). Dus geen 80 wilde gisten en andere beestjes.

ps ik zag net op tijd 't poppetje achter de opmerking van Edgar
als er een Rodenbach smaak gecreeerd moet worden zou ik melkzuur in plaats van azijnzuur nemen

Hans Hans

Hopmans

Ik gebruik beide zuren Hans.
Het azijnzuur hoort er ook in ivm estervorming.
Martin heeft een keer een wetenschappelijke site gevonden waarop te zien was dat dit
zuur in dit soort bieren voorkomt, zie dit onderwerp.

Het is ook te proeven trouwens.

 :degroeten:

MO

Hans, op Rodenbach.be staat dat de eerste vergisting een normale en een melkzure vergisting is. Tijdens het rijpen op eikenhouten foeders worden er facultatief anaerobe micro organismes aanwezig op het hout geactiveerd door zuurstof dat door het hout komt, organische zuren worden dan omgezet in fruitige esters.

Die 80 gisten van Hoppie zittten dus op/in de foeders. Wel wilde gisten dus.


maar we off-topicen weer helemaal uit de bocht (sic)

Hopmans

Vandaag voor het eerst een Liefmans Goudenband geproefd (shame on you Hoppie).
Hij deed me een beetje denken aan mijn eerste Lowbach, maar minder verfrissend.
Ik vond het inderdaad niks dat zoete.
En een overdreven kurksmaak zat eraan.
Het is ook tevens de laatste keer geweest dat ik dit bier heb geproefd.
Het kan van mij gestolen worden.  :-X

 :degroeten:


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.