Beginnende brouwer of nieuw op dit forum? Bekijk dit topic.
Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.
Steun het forum. Koop via deze links: Boeken over bier, Engelstalige brouwboeken, of een ander artikel van Bol.com
Hahahahahahahaha altijd lachen dit soort opmerkingen... gewoon droog uit de kast...
En hoi Aart Jij spreekt van het product Star San wat me eigenlijk nog vrij onbekend is maar ik zoek het wel eens op Maar is het ook niet goed als ik eerst de maatbeker eens onderdompel in water met sulfiet met citroenzuur?
Hoi beste heren mag ik een vraagje stellen?Jullie zeggen na het koken kan je het volume aanvullen met water uit de kraan.Is het zo niet dat we het wort koken om de vluchtige stoffen en bacteriën er uit te krijgen,door dan kraantjeswater bij te voegen is dat dan niet gevaarlijk voor vluchtige stoffen enz....Of is het misschien beter dat ik het water een tijdje kook en afkoel tot 20 ˚c alvorens bij te vullen?
maar is het ook niet goed als ik eerst de maatbeker eens onderdompel in water met sulfiet met citroenzuur?
Begin vooral niet over sulfiet als desinfectiemiddel. Daarover wil de discussen nogal eens uit de hand lopen
Ok ok ik snap het plaatje.Geen sulfietvraag meer en bedankt voor de watertip ik ga het vanaf nu zo doen .Ja na de hoofdvergisting zal ik niets meer aan het volume kunnen doen zeker? En trouwens ik was niet helemaal duidelijk ik desinfecteer mijn materiaal door eerst 2x te wassen met chemipro causti daarna 1x met chemipro oxien daarna spoel ik nog eens na met sulfiet en citroenzuur.Is dat proper genoeg?
Verdunnen met water doe je bij voorkeur voor de vergisting. Door het hogere SG is het gistprofiel anders.
ik poets al mn materiaal op deze manier behalve de spiraalkoeler niet koper en caustic gaan niet samenMaar voor de rest roerders, ketels, inox maatbekers, gistflessen en vaten kortweg alles...
Alles wat in contact komt met kokend wort hoeft alleen huishoudelijk schoon te zijn. Alleen het gistvat wordt op een brouwdag gedesinfecteerd. De rest gaat met een sopje.
Ik neem aan dat bij jou ook slangen, hevels, gistflessen en dergelijke ook gedesinfecteerd worden.
Slangen, hevels en dergelijke worden met bijna kokend hete wort gedesinfecteerd.Alleen het gistvat wordt gestarsand.
Ik doelde op het gebruik van slangen, hevels en gistflessen na de hoofdgisting.Maar voor wat betreft het desinfecteren van je spullen voordat je kookt heb je gelijk. Huishoudelijk schoon is voldoende. Dat wel zeggen dat alle zichtbare verontreinigingen verwijderd moeten zijn.
Na de hoofdvergisting wordt alles wat met het jongbier in aanraking komt gedesinfecteerd, met hitte (bottelsuiker /koudhopzakjes) of met starsan, behalve de kroonkurken.
Hoeven kroonkurken niet gedesinfecteerd te worden?
Je kan nooit te schoon werken,
Beter veilig dan sorry zou ik zeggen.
Klopt, maar als je rationeel nadenkt en beter weet....houd je tijd over die je dan in andere belangrijke dingen kunt steken.Een kleine moeite kan ook verspilde moeite zijn...Beter nadenken dan ergens teveel tijd aan besteden..... Wat inhoud dat je schoon moet werken, maar te schoon kost te veel tijd en overal waar te- voor staat is niet goed....