De Arduino is denk ik een slimme keuze van Gerico (goedkoop, algemeen toegankelijk en goed verkrijgbaar en zeer flexibel) om te kunnen communiceren met de buitenwereld via digitale en analoge in en uitgangen.
Zelf zou ik het liefste de Arduino willen koppelen aan een stand alone programma geschreven in een handige programmeertaal Delphi, C etc. Daarbij gaat het om de juiste drivers om het programma te laten communiceren met de Arduino via USB, liefst met wat programmeercode in de gebruikte programmeertaal. Daar ben ik (en Gerico geloof ik ook) nog niet uit. Alle suggesties zijn welkom.
(liefst de source code in C of Delphi(pascal))
Zonder drivers kan ik nog terugvallen op een elektuur voorstel wat ik wel werkend heb gekregen, waarbij je de audio kaart van je computer gebruikt om data vanuit het programma naar de Arduino te sturen en omgekeerd via een digitale input en output van de Arduino. De snelheid daarvan (ca 5-10 kbit/seconde) is ruim voldoende hiervoor en ik heb daar al een communicatieprotocol voor bedacht, Dat zal zeker lukken.
Als dat eenmaal lukt ligt de wereld van de automatisering/meeten en regelen van het brouwproces aan je voeten en kun je het zo gek niet bedenken of het kan, zeker als je wat verstand hebt van programmeren en elektronica. (brouwproces sturen, gisting volgen via bellentellen, pulsen tellen, gistingskast regelen, automatisch SG en Brix meten, kleur meten pH meten etc.)
HansH