Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Wiki blikbrouwen, wat wordt er nou aangeraden?  (gelezen 6548 keer)

Offline bjorri

• Senior lid
  • Land: nl
  • eeuwige beginner
Wiki blikbrouwen, wat wordt er nou aangeraden?
« Gepost op: 18-02-2013 17:55 u »
Een paar maanden na mijn start lees ik nog eens de wiki door. Het volgende is niet helemaal consequent lijkt mij.

Citaat
Voor het brouwen met blikken komen een tweetal starterspakketten in aanmerking: het “Brewferm startpakket compleet” en het “Brewferm „deluxe” startpakket compleet”.
....
Aangeraden wordt het meest eenvoudige starterspakket te kopen

Verder alle lof voor de duidelijke uitleg natuurlijk. Mijn persoonlijke ervaring is dat het niet zoveel uitmaakt welk pakket je neemt al dan niet met aanvullingen, uiteindelijk ga je toch nog veel meer aanschaffen of verzamelen.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Erick

• Super lid
  • Land: sy
    • Erick
Re: Wiki blikbrouwen, watwordt er nou aangeraden?
« Reactie #1 Gepost op: 18-02-2013 18:24 u »
Hoezo niet?
Er komen er 2 in aanmerking en daarvan wordt er 1 aangeraden... :weetniet:

Offline bjorri

• Senior lid
  • eeuwige beginner
« Reactie #2 Gepost op: 18-02-2013 18:59 u »
Startset BASIC hebben ze ook.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 18-02-2013 21:22 u »
Startset BASIC hebben ze ook.

Daar heb je niet zo veel aan. Er zit zelfs geen hydrometer in. Je hebt nu eenmaal een bepaalde hoeveelheid spullen nodig.

Offline bjorri

• Senior lid
  • eeuwige beginner
« Reactie #4 Gepost op: 18-02-2013 21:50 u »
Point made!

Mijn voorstel is om dan in de wiki de minimale en de gewenste aanwezige spullen te noemen zonder die indeling in startpakketten. Als je weet wat nodig is kan je zelf wel de keuze maken of je een startpakket in welke vorm dan ook koopt of gewoon losse spullen. De huidige omschrijving in combinatie met het huidige aanbod maakt het verwarrend. Waarschijnlijk wijzigen die pakketten ook zo nu en dan

Haal dit topic ook maar weg want ik heb niet zo'n behoefte om te profileren op deze manier'. Een eventueel volgend voorstel gaat wel per PM :-)

Nogmaals, alle waardering.

BTW (naschrift): Mijn eerste aanschaf buiten het startpakket was de STC1000, een koelkast en refractometer, dat geklooi met buisjes en drijvers...

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #5 Gepost op: 18-02-2013 22:06 u »
dat geklooi met buisjes en drijvers...

Toch heeft de hydrometer ook wel z'n voordelen. Je hoeft niet te corrigeren bij een meting tijdens/na de vergisting en samen met de refractometer kan je er leuke schattingen van het begin SG mee maken. :)

Offline bjorri

• Senior lid
  • eeuwige beginner
Re: Wiki blikbrouwen, wat wordt er nou aangeraden?
« Reactie #6 Gepost op: 19-02-2013 10:23 u »
Dat ie tijdens de vergisting vreemde waarden aangeeft kwam ik ook al achter, Gezien dat er een uitvoerige draad over is.  Die draad ga ik nog wel lezen maar is er ook ergens een correctietabel?

Offline Bas_Pierik

• Junior lid
  • **
  • Schipbek'n
Re: Wiki blikbrouwen, wat wordt er nou aangeraden?
« Reactie #7 Gepost op: 19-02-2013 10:32 u »
Ik had gekozen voor het starterspakket compleet, maar daar had ik nog wel een 2e emmer bij gekocht. Die 2e emmer komt altijd wel van pas (flessen schoonmaken, mout bewaren overhevelen na de hoofdgisting e.d.) Als je precies dezelfde emmer haalt als die in het pakket zit, hoef je ook geen 2e waterslot te halen.

Tags: