Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Hoe lang mag het maximaal duren totdat de vergisting begint?  (gelezen 23645 keer)

Offline Hoppenbrouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Land: nl
  • bung macht den Meister
    • Peels Bierbrouwersgilde
Re: Hoe lang mag het maximaal duren totdat de vergisting begint?
« Reactie #75 Gepost op: 12-01-2014 18:55 u »
Serieus?
Had je daarom gevraagd?
Jazeker.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #76 Gepost op: 13-01-2014 21:50 u »
Oke, gelukkig! :duimop:

Offline mfkeur

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #77 Gepost op: 16-07-2017 20:22 u »
Hallo allemaal,
Mijn weizen heeft na 24 uur wel een schuimlaag, maar geen activiteit op het waterslot. Ook ruik ik wel een alcoholgeur als ik het deksel open maak.
Als ik korrelgist wil toevoegen om de vergisting meer op gang te krijgen, kan ik dat gewoon uitstrooien in het wort?

Met vriendelijke groet,
Martijn

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #78 Gepost op: 16-07-2017 21:22 u »
Lijkt op gisting maar ook op een lekkend gistvat

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #79 Gepost op: 16-07-2017 21:42 u »
Hallo allemaal,
Mijn weizen heeft na 24 uur wel een schuimlaag, maar geen activiteit op het waterslot. Ook ruik ik wel een alcoholgeur als ik het deksel open maak.
Als ik korrelgist wil toevoegen om de vergisting meer op gang te krijgen, kan ik dat gewoon uitstrooien in het wort?

Met vriendelijke groet,
Martijn

Zoals beermenke ook schrijft is dit een gevalletje lekkend gistvat. Meer gist enten heeft geen enkele zin.
Lees het artikel over dit onderwerp. http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=beginnende_brouwer:controle_gistvat

Offline stijnzeegers

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #80 Gepost op: 17-07-2017 11:26 u »
Ik heb ook een probleem met een op gang komende vergisting.

Afgelopen zaterdag 17 liter bokbier gebrouwen met een sg van 1065. 's Middags de Wyeast Bavaria lager in een smackpack geactiveerd. Toen ik de gist wilde enten was er nog niet een bolling in de verpakking die ik wel verwachten.

Ik heb de gist overgegoten in een (schoon) glas met wat afgekoelde wort en dit een nachtje laten staan. De volgende ochtend was er naar mijn idee geen activiteit in het glas en dus besloten om te enten in het gistingsvat in de hoop dat het op gang kwam.

Nu 24 uur later weinig tot geen activiteit in het gistvat op een temperatuur van 10 graden. Wat zal ik doen? De Bavaria lager gist van Wyeast is bij Brouwmarkt niet leverbaar meer. Kan ik een andere (korrel) gist toevoegen om de boel goed op gang te helpen?

Online brouwerwaldonk

• Vol lid
  • Land: be
  • VAW is mijn informatiebron
« Reactie #81 Gepost op: 17-07-2017 12:07 u »
Volgende keer smack pack eerst activeren. Als het helemaal bol staat, dan pas brouwen. 

Offline stijnzeegers

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #82 Gepost op: 17-07-2017 12:32 u »
Volgende keer smack pack eerst activeren. Als het helemaal bol staat, dan pas brouwen.

Ik heb de verpakking 's middags geactiveerd en ruim 6 uur laten staan. De verpakking geeft 3 uur aan. Maar daar kan ik dus niet vanuit gaan.

Maar denk je dat ik de vergisting op gang kan helpen met bijvoorbeeld de Bavaria lager gist van Mangrove Jacks.

Offline Eric v B

• Super lid
  • Et htt noch emmer joot jejange.
« Reactie #83 Gepost op: 17-07-2017 12:38 u »
Ik heb de verpakking smiddags geactiveerd en ruim 6 uur laten staan. De verpakking geeft 3 uur aan. Maar daar kan ik dus niet vanuit gaan.

Maar denk je dat ik de vergisting op gang kan helpen met bijvoorbeeld de Bavaria lager gist van mangrove jacks?
In de ideale wereld is het misschien 3 uur. Ik heb gemerkt dat het nog wel eens kan verschillen. De ene keer is het inderdaad een paar uurtjes maar ik heb ook wel eens gehad dat het een paar dagen duurde voordat de zak gespannen was verpakking strak stond.

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #84 Gepost op: 17-07-2017 13:47 u »

Afgelopen zaterdag 17 liter bokbier gemaakt met een sg van 1065. 'smiddags de Wyeast bavaria lager in een smackpack geactiveerd. Toen ik de gist wilde enten was er nog niet een bolling in de verpakking die ik wel verwachten.

Ik heb de gist overgegoten in een (schoon) glas met wat afgekoelde wort en dit een nachtje laten staan. De volgende ochtend was er naar mijn idee geen activiteit in het glas en dus besloten om te enten in het gistingsvat in de hoop dat het op gang kwam.

Nu 24 uur later weinig tot geen activiteit in het gistvat op een temperatuur van 10 graden. Wat zal ik doen? De bavaria lager gist van Wyeast is bij Brouwmarkt niet leverbaar meer. Kan ik een andere (korrel) gist toevoegen om de boel goed op gang te helpen?

Een ondergist kan met gemak 24 uur duren.
Smacken is overigens enkel een indicatie van vitaliteit, het doet verder weinig voor de gist en is niet nodig.

1 pack op 17 liter SG 1,065 bij 10 C?
Dat is ongeveer 3 pakken gist te weinig. Ik zou die korrel toevoegen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #85 Gepost op: 17-07-2017 21:08 u »

Afgelopen zaterdag 17 liter bokbier gebrouwen met een sg van 1065. 's Middags de Wyeast Bavaria lager in een smackpack geactiveerd. Toen ik de gist wilde enten was er nog niet een bolling in de verpakking die ik wel verwachten.

Nu 24 uur later weinig tot geen activiteit in het gistvat op een temperatuur van 10 graden. Wat zal ik doen? De Bavaria lager gist van Wyeast is bij Brouwmarkt niet leverbaar meer. Kan ik een andere (korrel) gist toevoegen om de boel goed op gang te helpen?

Als je vergist bij 10 C heb je ongeveer 3 keer zo veel gist nodig dan wanneer je bij 15 C de vergisting uitvoert. Je hebt dus veel te weinig gist gent. Het gevolg hiervan is dat de vergisting heeeel langzaam op gang zal komen. Wanneer je temperatuur verhoog naar 13 14 C zal de vergisting veel sneller starten.   

Tags: vergisting