Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Hoe lang mag het maximaal duren totdat de vergisting begint?  (gelezen 21783 keer)

Jojobier en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline casa di kuki

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
  • Drink matig, maar regelmatig
Re: Hoe lang mag het maximaal duren totdat de vergisting begint?
« Reactie #50 Gepost op: 10-04-2013 10:03 u »
Dan moet je kijken bij de ervaring met Saisongisten. Vergistingsgraden flink boven de 90 % zijn geen uitzondering.

Bert
Wow, zo veel? Komt dat door de hoge temperatuur? (Had begrepen dat je Saison moet laten gisten op ongeveer 24 graden?) Of heeft het meer met het gisttype zelf te maken?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #51 Gepost op: 10-04-2013 17:42 u »
Heeft meer met het vergistingsvermogen van complexere suikers te maken.
Er is maar 1 specifieke saison-gist die een hoge(re) temperatuur nodig heeft om op gang te blijven, dat is de Belgian Saison (tot 28-30 grc).
De rest (French Saison, Belle Saison, Farmhouse Ale) kunnen met normale(re) temperaturen overweg (20-24 grc)

Offline PatrickBrouwer

• Junior lid
  • **
  • Bier is het vloeibare goud
« Reactie #52 Gepost op: 01-06-2013 22:58 u »
Ik vind het zonde om voor mijn kleine vragen een nieuw topic te openen, dus doe ik het in dit geval in het meest recente topic. (Mochten jullie dit graag anders zien, dan hoor ik het graag).

Afgelopen vrijdag ben ik iets te gehaast begonnen met het brouwen, waardoor ik helemaal vergeten was om mijn SmackPack (Wyeast Belgian Ardenns 3522) te smacken. Zo'n twee uur voor het enten heb ik mijn pack gesmacked, maar tot overmaat van ramp bleek deze uiteindelijk helemaal niet gesmacked te zijn. Afijn, zak open geknipt en toegevoegd. Noodoplossing dus.

Ondanks de enkele druppeltjes vloeibare gist, kwam de vergisting na 21 uur op gang (stressvol afwachten).

Zowel Jacques als Adrie geven aan dat de kans op een 'gestokte' vergisting groot is bij een kleine hoeveelheid gente gist. Hoe groot is mijn kans dat de vergisting vroeg stopt? En wat is daar de reden dan van?

* Edit:

Het gaat om een Activator bedoeld voor 20 l wort. Mijn brouwsel is een Brewferm Tripel van 9 liter.

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #53 Gepost op: 01-06-2013 23:04 u »
Maak je maar niet te veel zorgen, je hebt voldoende gist toegevoegd. Uiteraard was opgezwollen beter geweest, maar daar doe je nu toch niks meer aan.

Relax, geen zorgen, neem een hobbybrouwsel! ;)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #54 Gepost op: 06-06-2013 22:43 u »
@PatrickBrouwer

Hoe gaat het nu met de vergisting?

Offline PatrickBrouwer

• Junior lid
  • **
  • Bier is het vloeibare goud
« Reactie #55 Gepost op: 08-06-2013 11:36 u »
Hoi Jacques, ik heb er uiteindelijk een topic over geopend. De vergisting verloopt zeer moeizaam waarbij ik telkens het gevoel heb dat ik een handje moet helpen. Door bijvoorbeeld het vat herhaaldelijk te zwenken.

Verassend genoeg is het SG van 1065 naar 1015 gegaan in 1 week. Dus dat is behoorlijk voor zo'n moeizaam verloop. Ik denk dat het herhaaldelijk zwenken hier goed geholpen heeft.

Nu wil ik maandag verder kijken wat te doen.

Offline Dirtbag

• Senior lid
  • Syntax error!
« Reactie #56 Gepost op: 08-06-2013 15:22 u »
Ikzelf zit dus met hetzelfde probleem.

Donderdag http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,1571.msg144163.html#msg144163 gebrouwen, ik had de dag van te voren de budvar lager gesmackt. Echter deze was al ruim anderhalf jaar oud en bolde dus niet meer op.

Vervolgens besloten om een nieuwe te in Almere (100 km enkele reis voor mij) en ben op de motor gestapt.
Ik heb ze gebeld en ze hebben hem al gesmackt voor mij  :duimop:
Toen ik thuis kwam voelde het pakje warm aan, niet er aan gedacht dat de zwarte tanktas te warm kon worden....

Ongeveer 4 uur na smacken toegevoegd aan het wort.

Nu zaterdag heb ik nog steeds een SG van 1050. Daarom lijkt het me het beste om er een korrelgist in te mikken.

Ik heb de volgende op voorraad:
Safbrew: S-33 en WB-06 en T-58
Safale: S-04 em US-05
Saflager W-34/70 en S-23

De S-23 lijkt me het meest geschikt.

Op het zakje staat dat ik voor 20 liter op een temperatuur van 12-15 celcius twee zakjes moet gebruiken. (heb ik)

De data sheet op de fermentis site geeft aan dat ik het moet toevoegen bij 20 graden.
http://www.fermentis.com/wp-content/uploads/2012/02/SFG_S23.pdf

Of toch de 34/70 en dan het wort opwarmen naar 20 celcius en dan toevoegen?
http://www.fermentis.com/wp-content/uploads/2012/02/SFG_W34pdf.pdf

eeeuhhhh, Help?

db

Offline tjleet

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Land: be
  • Hobbybrouwen.nl is nog steeds mijn informatiebron
« Reactie #57 Gepost op: 08-06-2013 15:30 u »
Misschien toch nog even wachten? :weetniet:

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #58 Gepost op: 08-06-2013 20:26 u »
Als je korrelgist toe gaat voegen, zou ik eerder de w34/70 kiezen, mits je daar ook 2 zakjes van hebt.

Je kan het dan ook gewoon rehydreren in 10x z'n volume water van 23 +- 3 C volgens de instructies en dat toevoegen.
Als je het direct in het wort strooit, zou ik niet alles opwarmen, slechts een halve liter of zo. Gaat ook sneller. :)

Offline Dirtbag

• Senior lid
  • Syntax error!
« Reactie #59 Gepost op: 08-06-2013 21:43 u »
Als je korrelgist toe gaat voegen, zou ik eerder de w34/70 kiezen, mits je daar ook 2 zakjes van hebt.

Je kan het dan ook gewoon rehydreren in 10x z'n volume water van 23 +- 3 C volgens de instructies en dat toevoegen.

Om de een of andere reden had ik er zelfs 4 op voorraad. Twee ervan geweekt in water volgens instructies en toegevoegd aan het wort en nu maar afwachten.

db

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #60 Gepost op: 08-06-2013 22:05 u »
W34/70 is prima.

ik had de dag van te voren de budvar lager gesmackt. Echter deze was al ruim anderhalf jaar oud en bolde dus niet meer op.

Gist starten moet je altijd op tijd doen. Helemaal als je met ondergisters aan de gang gaat.
Jouw conclusie dat e.e.a. niet meer opbolt omdat deze ruim anderhalf jaar oud is niet correct. Maar ik neem aan dat je bedoelde deze bolde niet op tijd op, omdat ie anderhalf...

Ik heb de ervaring dat de zakjes wel opbollen, maar het kan bij oude zakken (ik heb ze wel eens opgestart die ik al > 3 jaar koel had liggen) wel lang duren (tot ca een week).

Heb je die gist nog een kans gegeven om alsnog op te bollen of heb je deze gewoon weggegooid?

Offline Dirtbag

• Senior lid
  • Syntax error!
« Reactie #61 Gepost op: 10-06-2013 12:07 u »
Ik had hem al open gemaakt en herkende de inhoud niet als zijnde gist zoals ik dat tot dusver gewend was. Zodra ik wist dat er eentje klaar lag in Almere heb ik het gerioleerd.

Niet het meest praktische achteraf. :)

De vergisting is nu rustig aan bezig, gister een SG van 1040. De korrel is dus aangeslagen, we zullen zien hoe het gaat worden :)

Ik ben bezig om spullen te verzamelen om zelf een giststarter te kunnen maken en eventueel gist langdurig te kunnen bewaren. Ik was van plan dit te doen met de budvar. Blijkbaar kan ik eerst nog een paar keer oefenen met andere gisten voordat ik een Wyeast kan bewaren. :)

db

Offline tomsbier

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #62 Gepost op: 17-06-2013 22:50 u »
Ik was dit topic eens uitgebreid aan het doorlezen. Ik heb nl iets vergelijkbaars. 2 blikken Brewferm Abdij + Wyeast 1214 Activator. Het gistzakje was bij mij echter wel goed bol voor ik het heb toegevoegd. Na 24 uur nog geen vergisting. Ik twijfel nu of ik nog even moet wachten of alsnog de korrelgist moet toevoegen. Wat is wijsheid? Oja... en ik heb, zoals wordt geadviseerd in de wiki, nog geen suiker toegevoegd. Is het misschien toch verstandig nu suiker toe te voegen?

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #63 Gepost op: 17-06-2013 22:52 u »
Hoeveel liter wort van welk SG had je?
Wat was de productiedatum van de Wyeast?

Offline tomsbier

• *
« Reactie #64 Gepost op: 17-06-2013 22:55 u »
16 liter wort, met een SG van 1060 (dus suiker nog niet toegevoegd). De gist is van 24 april 2013.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #65 Gepost op: 17-06-2013 22:59 u »
Als je er zeker van bent dat je vat niet lekt (CO2), verwacht ik wel dat het nog op gang komt. Hij was immers ook vrij vlot opgebold?
Als je vat wel lekt, zou het zomaar al aan het gisten kunnen zijn. :)

Offline tomsbier

• *
« Reactie #66 Gepost op: 17-06-2013 23:07 u »
Dit is mijn derde brouwsel, en eerder lekte het vat niet. Dat heb ik ook gecontroleerd voor eerste gebruik. Nog maar even afwachten dan...

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #67 Gepost op: 18-06-2013 00:01 u »
Ik was dit topic eens uitgebreid aan het doorlezen. Ik heb nl iets vergelijkbaars. 2 blikken Brewferm Abdij + Wyeast 1214 Activator. Het gistzakje was bij mij echter wel goed bol voor ik het heb toegevoegd. Na 24 uur nog geen vergisting. Ik twijfel nu of ik nog even moet wachten of alsnog de korrelgist moet toevoegen.

Wat zie je op het wort? Nog helemaal niets, of al kleine bloemkooltjes?

Offline tomsbier

• *
« Reactie #68 Gepost op: 18-06-2013 08:04 u »
Nou, vannacht is de vergisting dan toch, na alleen een beetje zwenken, op gang gekomen. Een dikke laag schuim en een bijna continu actief waterslot. :)
Toch meer geduld dus de volgende keer...

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #69 Gepost op: 18-06-2013 09:05 u »
Toch meer geduld dus de volgende keer...

En meer en vitalere gist... :brouwen:

Offline Hoppenbrouwers

• Super lid
  • bung macht den Meister
« Reactie #70 Gepost op: 03-01-2014 19:14 u »
Even dit topic omhoog schoppen omdat het me nog niet geheel duidelijk is.

Afgelopen maandag een brouwsel pils gemaakt. Het is de bedoeling om deze te vergisten met de 2001 urquel lager. Ik kwam er t laat achter dat dit pak al een half jaar oud was dus toch maar gesmackt 1,5 dag van te voren. Pak was maar amper opgebold maar omdat ik deze gist graag wilde proberen toch maar toegevoegd. Nu, 5 dagen later is er nog geen activiteit in het waterslot. Alhoewel ik wel het idee heb dat er wat druk komt. Ik kijk elke dag even en druk alle vloeistof naar de andere kant zdat ik verschil kan zien. Vandaag zag ik voor het eerst dat hij wel wat druk opgebouwd had maar niet genoeg voor activiteit.
Mijn belangrijkste vraag in dezen is nu of het kwaad kan voor het wort. En of de vergisting het nog aan zal kunnen met deze ene wat oudere smackpack?

Online William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #71 Gepost op: 03-01-2014 19:23 u »
Ik denk dat er drie potentiele problemen zijn:

Te  weinig vitale gist ook al komt ie op gang. Ik denk dat dit het grootste gevaar is vooral ook omdat je een ondergister gebruikt. Misschien moet je proberen een deel van de gist, als deze op de bodem ligt, bij hogere temperatuur op te starten en weer toe te voegen. :weetniet:

Door de lange tijd dat er niets door de gist wordt omgezet hebben bacterieen ook een kans om te groeien. Met netjes werken hoeft dat niet zo'n punt te zijn.

Als je het wort goed belucht hebt zou die zuurstof nu ook bepaalde componenten kunnen oxideren. Normaal zou de gist de zuurstof snel opmaken en anaeroob verder gaan. Bij lage temperaturen zoals bij een ondergister zal zo'n reactie wat langzamer verlopen maar bij lage temperaturen is ook meer zuurstof oplosbaar.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #72 Gepost op: 03-01-2014 22:54 u »
Temperatuur verhogen en rustig afwachten...

Maar een topbier wordt het niet meer. Daarvoor had je meer actieve gist moeten toevoegen.

Offline Hoppenbrouwers

• Super lid
  • bung macht den Meister
« Reactie #73 Gepost op: 10-01-2014 10:11 u »
Uiteindelijk ng een pak Wyeast besteld en die toegevoegd. Gelukkig had de leverancier hem al gesmackt voor verzending dus toen hij aankwam deed de postbode er wat langer over om zijn werk te doen maar het is hem gelukt. Met gist van drie maanden oud is het nu alsnog gelukt om hem binnen een dag aan de gang te brengen. Al denk ik dat de andere gist ook al een eind op weg was.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #74 Gepost op: 12-01-2014 18:44 u »
Gelukkig had de leverancier hem al gesmackt voor verzending

Serieus?
Had je daarom gevraagd?

Tags: vergisting