Moutextract Palm-kloon

Gestart door Gerald, 17-02-2013 14:43 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gerald

Na een aantal keren met blikken gebrouwen hebben ga ik binnenkort met moutextracten aan de gang. Natuurlijk kan ik een "moutextractpakket" van Brewferm pakken. (En ga dat waarschijnlijk ook een keer uit proberen.) Maar daarnaast probeer ik te plannen voor een volgende brouwsel.

Anders gezegd een Palm-achtige met moutextract.


Nu heb ik ondertussen BrouwHulp geïnstalleerd, maar in dit programma kom ik eigenlijk niet weg met de moutextracten. Is er soms aanvullende data die gedownload moet worden hiervoor? Of zie ik iets over het hoofd?

Zoals  o.a. in dit
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,15265.0/all.html
en dit
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,18825.msg282147.html#msg282147

topic te lezen valt moet het te doen zijn, maar ik loop even vast.
vanuit een ander topic:
Citaat van: RobinB op 22-09-2012  16:13 uHet topic doorlezend kom je inderdaad op een ander recept uit dan die in de topicstart.

Als ik het een gooi zou moeten geven:
95% pale
5% cara120 of cara60 (ff checken met je kleurberekening op Morey) 21 EBC
East kent goldings 18 IBU, kleine aromagift

Moutige bovengister op lagere temp vergist: W1007 (15 ºC ), W3655 (18-20 ºC) (evt kennelijk de Brewferm top op 17 ºC?)
Mocht dit alles niet lukken, dan kan je een andere neutrale gist gebruiken: US05 of Nottingham bij 18 ºC.

Zie hier voor een andere poging:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,18825.msg282147.html#msg282147
[/i]

Maar hier kom ik dus nu met moutextracten niet uit in BrouwHulp. Anders gezegd: HELP!

Eigen voorkeuren ivm brouwinstallatie in aanbouw: moutextract en korrelgisten.

RobinB

Wat je kan doen is licht moutextract gebruiken en ca 5 gewichts% steepen (soort thee trekken) met Cara120 of 60.
Je wilt ca 1050, aangezien moutextract niet zo goed vergist.
100 g/l geeft 1040, dus 125 g/l geeft 1050.

Succes!

Gerald

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptmalp
Brouwdatum
BiertypePale Ale (Belgisch)
Volume10,00 l
Begin SG1,054 SG
Berekende kleur (Morey)22 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)17 IBU
Brouwzaalrendement100,0 %
Kooktijd60 min.

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
1,40 kgPilsmoutDingemans3 EBC93,3 %
0,10 kgSpecial BDingemans350 EBC6,7 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte

Hop
HoeveelheidNaam% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
10,9 gE.K. Goldings4,9 %60 min.16,0 IBU
3,0 gE.K. Goldings4,9 %0 min.0,7 IBU

Gist
HoeveelheidNaamtype
0,00 l starterSchelde Ale(3655)bovengist

Als ik het nu goed begrijp zou ik met dit recept een eind op weg komen om deze palmkloon te kunnen maken met moutextract.
De special B gebruik ik alleen om te steepen. Ik heb gekeken wat er zou gebeuren met Cara 120, maar om dan op een ebc van 21 uit te komen zit je op een 15% ipv de bovengenoemde 5%.
Kan special B hier een goede vervanger voor zijn? Of heeft er iemand een andere opmerking. Ik hoor het graag.

RobinB

Zou best goed kunnen uitpakken. Mijn ervaring is dat met het steepen minder smaakoverdracht plaatsvindt dan door brouwen met hetzelfde percentage.

Je hebt echter wel pilsmout in je recept staan ipv moutextract, dat nog even corrigeren?

Gerald

Zo het verliep niet helemaal vlekkeloos maar staat nu wel te vegisten.

Ik had me verteld met het aantal liter en kwam daar tijdens het koken achter, dus een half uur langer gekookt en uiteindelijk staat er nu ruim 18l te vergisten met een sg van 1047 ipv 1050.

Ik zal blij zijn als binnenkort de chinese molens geleverd zijn want mijn koffiemolen had er ook weinig zin in vandaag. Nu waren het steeping granes uiteindelijk is dat ook wel weer goed gekomen, maar toch.

Nu maar even afwachten hoe alles uitpakt wat smaak betreft.

RobinB

Ja, klopt.
Probleem met donker moutextractpoeder is dat het niet bekend is wat de samenstelling is en dus wat de smaak is.
Ik heb alleen ervaring met licht extract en licht tarwe-extract. :)

Citaat van: Gerald op 24-02-2013  20:16 uIk wil wel, maar in BrouwHulp staan de moutextracten niet in.

Dat is inderdaad wel vervelend. Ook vreemd, want de Excel-versie had die optie wel?
BrouwVisie ook wel overigens. :)


Hoe dan ook; 125 g/l moutextract geeft 1050, dus kan je berekenen hoeveel je nodig hebt voor je brouwvolume. :)

Gerald

ik heb geen idee of BrouwHulp dit in het verleden wel had of niet, vandaag was het pas de 2e keer dat ik met het programma bezig was.

Als BrouwVisie wel de moutextracten er in heeft staan moet ik die maar eens proberen. ;)

Bedankt voor je hulp.

Gerald

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptmalp
Brouwdatum
BiertypePale Ale (Belgisch)
Volume17,50 l
Begin SG1,050 SG
Berekende kleur (Morey)21 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)18 IBU
Brouwzaalrendement100,0 %
Kooktijd90 min.

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2,13 kgMoutextract-8 EBC92,6 %
0,17 kgSpecial BDingemans350 EBC7,4 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte

Hop
HoeveelheidNaam% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
20,0 gE.K. Goldings4,9 %60 min.16,8 IBU
10,0 gE.K. Goldings4,9 %0 min.1,4 IBU

Gist
HoeveelheidNaamtype
1 pak(ken)Schelde Ale(3655)bovengist

Recept iets aangepast tussen de BrouwHulp en BrouwVisie en mijn eigen logisch denk vermogen. Dus hij komt als het goed is op 1050 uit.
Totale hoeveelheid omhoog geschroefd zodat ik binnenkort een ander een krat kado kan doen. Ben benieuwd hoe hij het straks gaat vinden.
Ik moet zeggen dat 23L startvolume + extract niet veel ruimte meer overhoudt in mijn 29 l weckpan.


Ben nu aan het koken, dus straks meer.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.