Nieuwe Danstar gist: BRY-97

Gestart door Etn82, 16-02-2013 18:54 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Etn82

Beste medebrouwers,

Bij mijn laatste bezoekje aan een zekere brouwwinkel in het midden van het land, kwam ik een nieuwe gistsoort van Danstar tegen. De BRY-97, een "Westcoast Ale Yeast".

Ik vroeg me af of iemand inmiddels al ervaring heeft opgedaan met deze gist?

Oscar

Citaat van: Etn82 op 16-02-2013  18:54 uIk vroeg me af of iemand inmiddels al ervaring heeft opgedaan met deze gist?

Heb jij 'm gekocht ? Ga je er mee brouwen?  :brouwen: ;)

Etn82

Citaat van: Oscar op 16-02-2013  19:30 uHeb jij 'm gekocht ? Ga je er mee brouwen ?  :brouwen: ;)

Ja ik kon het niet laten liggen. Heb dus één zakje meegenomen. Was benieuwd of iemand anders er al ervaring mee had opgedaan.

Anders wordt het een mooi gistexperiment in de zin van 20 liter IPA brouwen en het wort splitsen in 2 batches met US-05 en BRY-97. Heel misschien zelfs een 30 liter batch, waar ik ook nog 10 liter met All American Ale II (1272) vergist. Ik heb tenslotte nog slurry staan.

Ik krijg eigenlijk wel zin in dat experiment  :brouwen:

RobinB

De vergelijking tussen de US05, BRY-97 en W1056 zou erg interessant zijn. :)

Jacques

Ik heb hem ook gekocht maar nog niet gebruikt.
Ook ik dacht een vergelijking te maken met de US-05.

Herman

Klinkt interessant, die gist!

citrasimcoe

Leuk dat er in korte tijd twee nieuwe korrelgisten bij zijn gekomen voor ons!

Ben natuurlijk benieuwd naar de ervaringen met deze gist; dus zet hem op Etienne  :D

Etn82


In dit draadje zal het gistexperiment te volgen zijn  :brouwen:

Albertus

Ruim een maand geleden heb ik met de BRY-97 een APA gebrouwen.
Ik ben zeer tevreden over deze gist. Het is een goede APA geworden waarbij de hopsmaken heel mooi uitkomen, iets dat ook door anderen is geconstateerd.
Aanrader!

Bert

Etn82

Ha Albertus,

Dank voor het delen van je ervaringen. Ikzelf heb inmiddels ook een APA en een BlackIPA met deze gist gebrouwen. Morgen ga ik beide bottelen, dus verwacht binnen twee weken weer nieuwe proefnotities.

De monsters smaakte al veelbelovend!

 :degroeten:

Hoppenbrouwers

Omdat ik maar drie hits kreeg schop ik dit draadje maar even omhoog.
Zijn er nieuwe ervaringen te melden? Ik heb hem nu ook in huis en wilde graag weten hoe hij bevalt en waar hij zoal allemaal voor gebruikt kan worden.
Ben benieuwd.

Peterrr

Goede vraag.. :D

Er zat er eentje bij het Emmertje ik ga volgende week iets met Honing maken, pilsmout en wat Münchener .
Zou hem misschien wel ervoor willen gebruiken...

StiegXL

Ik heb een paar maanden geleden de BRY-97 gebruikt voor een blond bier van 5,5%. Pilsmout, Pale en tarwemout met Cascade en Golding hop. Heerlijk smaakvol biertje geworden! Dus ik ben best tevreden over deze BRY-97 gist.

Ronnie

Citaat van: Hoppenbrouwers op 08-02-2014  17:38 uOmdat ik maar drie hits kreeg schop ik dit draadje maar even omhoog.
Ik post niet zo graag meer links naar het Vlaams Forum, om niemand tegen de borst te stoten.

Maar omdat je dit nu vraagt, en er niet zoveel respons op komt, kijk eens op deze draad of je er iets mee bent.
En hier plan ik een dubbelgisting ermee: T58 in combinatie met de BRY-97.

Stilletjes aan zal de interesse en ervaring voor de BRY wel groeien, probleem met deze gist is dat het niet goed gestart is omdat iedereen in de waan was dat die gist identiek is aan US-05. Allesbehalve zo dus.

Ronnie

Citaat van: Ronnie (op Vlaams Forum)Zowel in dit recept hier en in dat van mijn Omerta III merk ik dat er een significant verschil is tussen die BRY-97 (Danstar) en de US-05 (Fermentis)
Nochtans, met de US-05 heb ik onderwijl al heel wat ervaring.

Die BRY-97 is echt zeer neutraal en zuiver. Komt waarschijnlijk omdat die niet zo hevig tekeer gaat, geeft ook hoegenaamd geen esters..

Nog een recept ermee, de eerste biertjes ervan zijn gisteren geproefd, met succes! Beter dan Omerta I en II.
Omerta III

Peterrr

Een goede link naar /met de  "Buren" is nooit erg vind ik, bedankt ga ik even doorspitten.

Grt Peterr

William

Citaat van: Peterrr op 09-02-2014  12:35 uEen goede link naar /met de  "Buren" is nooit erg vind ik, bedankt ga ik even doorspitten.

Vind ik ook. Ik snap eigenlijk niet zo waarom over en weer linken een issue is.  Het gaat toch om het delen van nuttige informatie.

Iedereen heeft toch zijn eigen thuisbasis?

goom

Ik heb er al een ipa mee gemaakt.
Resultaat = mmmm een heel lekkere doordrinkbare ipa

LRFokken

Ik had hem vandaag in een pakketje van Brouwmarkt, ben benieuwd!

RobinB

Citaat van: William op 09-02-2014  13:16 uIk snap eigenlijk niet zo waarom over en weer linken een issue is.  Het gaat toch om het delen van nuttige informatie.
Mee eens, maar graag wel met een volwaardige post/citaat en niet enkel een link. :)

Etn82

Inmiddels heb ik al een aantal maal met deze gist gebrouwen. De resultaten zijn naar tevredenheid.

Met een APA met BRY-97 en Nelson Sauvin hop heb ik 82 punten gescoord op het OBBK. Ook heb ik er een lekkere Black IPA mee gebrouwen.

Naar mijn idee is deze gist nog 'cleaner' dan de US-05, en proef je de afzonderlijke smaken van ingrediënten daardoor beter.


Ronnie

Citaat van: Etn82 op 10-02-2014  13:07 uNaar mijn idee is deze gist nog 'cleaner' dan de US-05, en proef je de afzonderlijke smaken van ingrediënten daardoor beter.

Blij dat ik niet alleen ben met deze bevinding  :brouwen:

Johan de Jong

Ik heb zondag een ipa gebrouwen en tot nu toe lijk het een prima gist, wel iets langzamere start dan de Wyeast die ik normaal gebruik.
Maar dat zal wel de korrelgist zijn.

RobinB

Citaat van: Johan de Jong op 11-02-2014  16:42 uMaar dat zal wel de korrelgist zijn.
Hoe bedoel je dat?
Ik heb de ervaring dat korrels in adequate dosering vlot opstarten.

EvdBroek

Citaat van: RobinB op 11-02-2014  17:07 uHoe bedoel je dat?
Ik heb de ervaring dat korrels in adequate dosering vlot opstarten.
Ik ook, binnen enkele uren gaat een korrelgist wel zijn werk doen, die zijn over het algemeen in een goede conditie.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.