Speidel: verdamping per uur

Gestart door NewLine, 10-02-2013 13:47 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

NewLine

Eigenlijk heb ik niet echt een goed idee van hoeveel ik bij het koken verdamp bij mijn 20 liter Speidel. Ik heb ook nog nooit echt goed kunnen meten om diverse redenen. Ik heb ook de indruk dat het erg afhangt van hoe ik kook: 100 ºC of 102 ºC, zonder deksel of deksel er half op, etc...
Ik heb de indruk dat ik tussen de ergens rond de 1.5 en 2 liter per uur verdamp.

Hoe zit dat bij jullie? Hoeveel verdamp je per uur met je Speidel en onder welke omstandigheden?

RobinB

Als het meezit binnenkort weer eens brouwen!
Zal eens opletten, heb de eerste keer ook 1,5-2 l per uur aangehouden.
Ik zet hem wel op 102 ºC, dan weet je zeker dat hij goed doorkookt. :)

goom

In de speidel literatuur staat 1 liter per 12 minuten.


RobinB

Dus 5 liter per uur?
Dat heb ik zéker niet gehaald.

Heb je het over een 20 l versie of 50 l?
Ik heb een 20 l.

goom

De 50 liter versie.
Getal heb ik via de Speidel zelf.
Ik heb toen mail contact gehad en een van de vragen was de verdampingssnelheid.

Oscar

Citaat van: NewLine op 10-02-2013  13:47 uIk heb ook nog nooit echt goed kunnen meten om diverse redenen.

Tuurlijk kun je dit meten. Als je alles bijhoud kun je gewoon volume voor koken en volume na koken meten. Er is geen reden waarom je dit niet kunt meten. Het zal nooit exact constant zijn, maar je hebt een goede indruk.

RobinB

Citaat van: goom op 10-02-2013  17:55 uDe 50 liter versie.
Getal heb ik via de Speidel zelf.
Ik heb toen mail contact gehad en een van de vragen was de verdampingssnelheid.

Oke, de 50 l versie heeft 3200 W verwarming, de 20 l versie 2000 W.
Bij lineariteit zou de mijne dus ca. 3 l per uur moeten verdampen. :)
Morgen eens meten!

goom

Citaat van: RobinB op 11-02-2013  16:24 uOke, de 50 l versie heeft 3200 W verwarming, de 20 l versie 2000 W.
Bij lineariteit zou de mijne dus ca. 3 l per uur moeten verdampen. :)
Morgen eens meten!
Bewerk bericht
Ehh er zijn meer variabelen in het spel.
Zoals isolatie van je ketel en snelheid van de dampafvoer om maar wat te noemen (ofwel de druk boven de vloeistof).
Ook is de viscositeit van je vloeistof een variabele, maar dat gaat te ver om mee te nemen.

NewLine

Ik vermoed dat vooral de grotere oppervlakte er zal voor zorgen dat de 50 l variant relatief meer verdampt.

RobinB

Overige variabelen zullen vast meespelen, maar de grootste invloed is uiteraard de warmte input, dus het verwarmvermogen.
Zonder energie toevoer, verdampt er immers niks.

goom

Citaat van: RobinB op 11-02-2013  21:56 uOverige variabelen zullen vast meespelen, maar de grootste invloed is uiteraard de warmte input, dus het verwarmvermogen.
Zonder energie toevoer, verdampt er immers niks.
Klopt helemaal


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.