Filteremmer

Gestart door MaartenM, 30-06-2003 09:37 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

MaartenM

Hallo!

Zo ik ben vrijdag naar Jubbega gegaan en heb ingeslagen :) Ik heb nu bijna alles om te brouwen! Ik had nog een vraagje over filteremmers: wat voor emmers gebruiken jullie hiervoor? Ik zat zelf te denken aan gewoon twee huishoud emmers die in elkaar passen, dan de bodem uit eentje en dan vitrage als filter (moet nog even kijken of deze tegen 100 graden kan.)
tips?

Met vriendelijke groeten
Maarten

Bubblegun

Ik gebruik zelf twee huishoudemmers van 10l, waarvan eentje de bodem eruit, en als filter "vliegenraamgaas". Uit ervaring vind ik een emmer van 10l net iets te klein. Ik ben nu dus aan het uitkijken naar emmers van 20l.
Normaal ga je er geen kokende wort doorgieten, deze zal maar een temperatuur hebben van 80°C. Dat was geen probleem bij het filteren/spoelen, behalve dat ik m'n vingers verbrand heb bij het leegmaken van de emmer ::)

Frederik.

MaartenM

Mja, maar moet dat gaas niet gedesinfecteerd worden? ik dacht om het te koken....

MaartenM

Maar ik ga het denk ik ook zo proberen. Bedankt voor de tip!

Bubblegun


Edwin

Ha mannen  :proost:

Als jullie toch aan het klussen gaan, dan zou ik een hevelfilter bouwen van koper en niet gaan rommelen met filteremmers. Ik heb dat ook een aantal keren gedaan, maar het blijft kliederen. (stilvallende filtratie, hor/vitrage die losvalt, waardoor bostel in het wort komt. Bij een dubbele emmer waarbij de bovenste een geperforeerde bodem had sloeg de hele bodem onder de emmer uit).
Bij het hevelen van het hete beslag naar de filteremmers heb je ook nog eens veel kans op oxidatie.
Een hevelfilter zet je 'gewoon' in de maischketel en je zuigt het wort aan. Dit loopt zo in de volgende pan, zodat je meteen kunt doorverwarmen voor het koken.

Ikzelf ben absoluut niet handig, maar ik heb wél een hevelfilter kunnen bouwen met een rol koperen buis (bij de gamma).

Edwin

Bas

CiteerMja, maar moet dat gaas niet gedesinfecteerd worden? ik dacht om het te koken....

Je hoeft het gaas niet te desinfecteren, want al het wort dat je na filtratie overhoudt ga je toch nog koken (dus deinfecteren). Natuurlijk is het schoonmaken van de filtratiekuip wel aan te raden, maar dan meer om vreemde bijsmaakjes zo veel mogelijk te voorkomen. Ik zou me bij filtratie niet te veel zorgen maken over infectiegevaar.

P.s: Ik raad je ook aan om eens over een hevelfilter / wortverzamelpijp na te denken.

Grt, Bas H.

MaartenM

Bedankt voor de tips heren!
Zo'n hevelbuis is inderdaad te overwegen, maar voor mijn eerste brouwsel lijkt een filteremmer me wel een poging waart. Wat denken jullie van een filtersysteem zoals in het boek van Jan van Schaik? (een filterzak van tentdoen en hordoek)
mvg
Maarten

Edwin

Ha Maarten  :proost:

Mijn eerste ingeving is "zonde van de tijd". Als je toch energie gaat stoppen in het maken van zo'n filtersysteem, gebruik dan die energie voor een hevelfilter. Deze heeft bewezen een stuk beter te werken dan een uit de kluiten gewassen koffiefilter.

Edwin

MO

Maarten,

niet veel brouwers doen het zoals ik, en dat pleit niet voor mij. Toch snap ik het niet: tot 25-30 L schaal is er geen simpelere oplossing dan de mijne.
Neem een grote emmer, net zo groot als je maispan. Boor hier gaatjes in van 6, 8 of 10 mm. Ik gebruik tegenwoordig 10 mm. Breng de hele inhoud van de maispan in de emmer en laat maar lopen. Breng het filtraat ruim voordat de bostel is drooggevallen terug in de maispan, verwarm naar 80 grC, en filtreer opnieuw over de bostel. Spoel na met zoveel als je maar wilt.
Filtratietijd: 30 min voor een lichter bier, 60 min voor 10% jongens. Ik heb het geluk dat mijn emmer precies past op het std. 30 L Brouwland plastieken gistvat.
En nauwelijks geknoei, en je hoeft niet met koper te spelen.
Gr
MO

Herman

Ik zou ook voor de hevelfilter gaan. Werkt inderdaad veel mooier en ook sneller.
Mocht je toch willen 'emmeren': ik had/heb 3* 10l curver emmers. Van 2 de bodem er uit, horregaas er tussen (lang genoeg zodat het aan beide kant boven de emmers uitkomt). De 3e heeft een gat aan de zijkant waar een rubberen stop met kraantje in kwam. Een van de emmers had aan de onderkant een halfronde uitsparing die op de stop kon rusten. In noodgevallen (rampenrogge) gebruik ik hem nog wel es. Het is zeker voor beeinners een snelle en makkelijke manier om een filter te maken, goedkoop ook. Veel grotere emmers zou ik niet nemen ivm druk die op het gaas komt te staan.

Herman

Jacques

Hoi Maarten,

Ik sluit me geheel bij de anderen aan. Maak geen filteremmer maar ga meteen over tot het vervaardigen van een hevelfilter. Als je knelkoppelingen gebruikt hoef je niet te solderen. Bijkomend voordeel is dat je hem makkelijk uit elkaar kunt halen voor het schoonmaken.
Geloof me maar het maken van een hevelfilter is echt niet veel meer werk dan het maken van een filteremmer.

In feite is een filteremmer achterhaalde techniek. Ruim 10 jaar geleden was dit de manier van filteren voor de hobbybrouwer. Door de introductie van de hevelfilter is daar drastisch een verandering in gekomen. Al snel ontdekte men dat een dergelijke manier van filteren een aantal voordelen heeft ten opzichte van de filteremmer. Geen geklieder en je hebt veel sneller een heldere wort. Verder heb je veel minder last van vastlopende filtraties en zoals Edwin al aanduidde inzakkend horrengaas.

Overigens noem ik een hevelfilter bij voorkeur een  wortverzamelpijp omdat hevelen niet per se noodzakelijk is. Je kunt ook filterbuizen maken in een filtreerkuip.
Hevelen vanuit de beslagkuip heeft wel het voordeel dat je minder last hebt van oxidatie van het wort en dat komt de kwaliteit van het uiteindelijke bier ten goede. Zorg er wel voor dat de slang voldoende lang is zodat het uiteinde op de bodem van een opvangvat/-emmer kan komen te liggen.

 :degroeten: Jacques

KJ!

Volledig met het voorgaande eens!  Als je gaat lopen tobben met emmers, dan loop je snel tegen allerlei problemen aan.  De lust tot brouwen vergaat je dan snel.  Ik gebruik zelf al jaren een omgebouwde koelbox. Onderin een kraantje met aan de binnenkant wat koperen buizen met daarin kleine zaagsnedes.  werkt echt als een trein!!!  

Mijn advies: ga niet lopen emmeren!

den_organolept

Ik sluit me lekker aan bij de rest.

Ook ik zweer bij de hevelfilter, voor het filteren van je beslag werkt ie super!

Voor het filteren van het gekookte wort werkt ie ook prima met een zak van kaasdoek er omheen, maar dan moet je wel desinfecteren en das wat lastiger want de hevelfilter met doek in kokende wort houden is opwaartse natuurkrachten tegenwerken.

Maar al met al  is de hevelfilter/wortverzamelpijp een must voor de thuisbrouwer!!


groet van den organolept


Jeroen - Soest

:weetniet: Ik ben van plan een hevelfilter te maken, zoiets als die bij Brouwland te koop is. Heeft iemand ervaring met deze hevelfilter? Bij dit model hoef je niet te solderen. Ik heb ergens op dit forum gelezen dat er bij de Gamma/Karwei buigzame koperleiding te koop is die hiervoor geschikt is?

gep

Jeroen,
Als je "harde" roodkoperen pijp koopt bij gamma etc, kun je deze buigzaam maken door de pijp met bv een gasbrander te verhitten en vervolgens onder de koude kraan snel af te koelen. Dit heet uitgloeien en maakt het koper zacht.
Om te voorkomen dat je de zachte buis bij het buigen platdrukt, zou je deze kunnen vullen met droog, fijn zand. Eerst de buis aan 1 kant afdichten met bv een knelkoppeling met blindkap, de buis rechtop zetten en er tijdens het vullen regelmatig tegen kloppen met bv een plastic hamer zodat het zand de buis echt goed vult. De andere kant ook afdichten en buigen maar. Ook als je voor de zachte buis van de gamma gaat (die hebben ze ook, alleen moet je dan wel een hele rol kopen en dat is niet goedkoop), kun je het beste zo werken. Na het buigen de zaagsneden erin maken (eerst zand eruit).
Ik zou de knelkoppeling aan de inlaatkant laten zitten. Je kunt de boel dan veel beter reinigen (koppeling los en doorspoelen met heet water en/of soda); ik weet uit ondervinding inmiddels dat een hevelfilter dat niet goed schoongemaakt is, een geweldig bron van vuiligheid wordt...
Succes en  :degroeten:
Gep

Ep

Hoi Jeroen, :degroeten:

Een "gewone" zelfgemaakte hevelfilter/wortverzamelpijp hoef je ook niet te solderen, sterker nog het is beter om dit niet te doen omdat het voor het schoonmaken handig is als je hem uit elkaar kan halen. Je kan knelkoppelingen gebruiken of gewonen koppelingen en dan de uiteiden van de buizen een beetje ovaal knijpen zodat het in de koppeling klemt.
Volgens mij staat elders op dit forum een uitgebreide uitleg van hoe je zo'n ding maakt.

Ep

Jeroen - Soest

;) OK, binnenkort maar even naar de bouwmarkt om e.e.a. aan te schaffen. Dat gedoe met die emmers ben ik onderhand zat.

Patrik_Claes

Dag Jeroen,

Je kan zonder solderen noch klemkoppeling werken als je in de doe-het-zelf zo'n rol zacht koperen waterleidingbuis koopt. Let erop dat je diameter 12mm neemt: deze laat zich goed buigen zonder te plooien en is toch redelijk stevig. Gewoon een uiteinde dichtknijpen met een tang, en dan een spiraal rollen ter grootte van de bodem van je ketel. Buitenkant spiraal plooi je 90 graden omhoog, en aan de bovenrand van je ketel terug naar beneden. Slang erop met darmklem. Onderaan gleufjes zagen met een metaalzaag (om de 2 cm is best genoeg), maar let wel dat je niet te diep zaagt, dit verzwakt de buis. Je moet er enkel op letten wat draf uit je ketel te scheppen voor je de hevelfilter uit je ketel haalt, anders loop je kans dat hij toch verbogen geraakt. Succes verzekerd!!!

Groet,

Patrik

Gerb

Hoi Maarten,

Ik heb een aantal jaar met van die filteremmers gewerkt en dat werkte toch echt wel prima. Het kost niet veel en is makkelijk te maken, makkelijker dan een hevelfilter vind ik. Mocht je na een aantal keer brouwen de moed opgeven dan heb je alleen 2 emmers vernacheld. Ik vind het een prima oplossing voor beginnende brouwers. Als je de smaak van het brouwen te pakken hebt, kun je later alsnog een hevelfilter maken, wat toch nog wel een hoop werk is, vind ik.

Gerb

Jacques

Hoi Gerb,

Het maken van een filteremmer is inderdaad best makkelijk.
Een hevelfilter (of wortverzamelpijp zoals ik zo'n ding hardnekkig blijf noemen) werkt echter veel beter!
Je krijgt er veel sneller een heldere wort mee en je hebt veel minder last van oxidatie van het wort. Het rendement is zeker niet veel lager dan een filteremmer. Al met al is een wortverzamelpijp een veel betere keus dan een filteremmer.

 :degroeten: Jacques

Jeroen - Soest

;) Heren, bedankt voor de tips, ik ga komende week zo'n rol zachtkoperen buis van 12 mm kopen en aan de slag. Om te beginnen lijkt me dat prima. Wellicht dat ik later nog wel zo'n wortverzamelpijp maak met een koelbox, eerst dit eens proberen.

Jeroen - Soest

:D Gisteren de koperbuis aangeschaft + afsluitdopjes en een goede ijzerzaag.

Weet iemand wat voor slang het meest geschikt is en waar die te koop zijn? Dat geldt ook voor het kraantje dat op de slang moet. In Soest heb ik nergens iets kunnen vinden.

Alvast bedankt,
Jeroen

MO

koper zaag je niet maar draai je met een speciaal apparaatje met een scherp wieltje. koper is namelijk absoluut niet stevig. apparaatjes is zelfs te koop bij de kl*** klusmarkten zoals Gamma & Praxis (waar ze nooit hebben wat ik zoek)

gr
MO

Patrik_Claes

Hoi Martin en Jeroen,

Koperbuis zagen gaat ook heel vlot hoor! 10mm is wat fragiel, maar 12 mm is goed te zagen. Welke diameter heb je gekocht Jeroen? Zoals ik in de thread al zei is het voordeel van 12mm vs. 15mm dat 12mm beter te plooien is, 15mm heeft de neiging om door te buigen en 'dicht te klappen' bij het plooien. Let wel een beetje op dat je niet te diep zaagt voor de gleufjes, want dat verzwakt de buis. Schep ook steeds een deel van de draf weg voor je de filter uit je maischketel tracht te trekken, anders verbuig je hem.

Groetjes,

Patrik



Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.