Biertester´s besturing met een LOGO!

Gestart door Biertester, 06-02-2013 14:20 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Biertester



1 = Logo 24RC   OBA6
2 =  LOGO TD  Display
3 = Programma
4 = Temperatuurvoeler 0-10Volt
5 = Satronic TFI 812.2 gas ontstekingsautomaat ( word in Kachels gebruikt)
6 = Logo 24 V  Voeding
7 = Finder koppelrelais ( meerdere )
8 = Ontstekingstransformator
9 = Ionisatievoeler (vlambewaking)
10 = Dubbel ontsteekkontakt
11 = Magneetklep 220 V ~
12 = Gasfles
13 = Drukregelaar met slang
14 = Ruitenwissermotor
15 = Gasbrander zonder ontsteking en beveiligingen
16 = RVS Pan met dikke bodem

Niet op de foto: kast waar het ingebouwd is, kabel, installatiemateriaal, siliconen ontsteekkabels, ventilatortje wat de vlam rondblaast tijdens ontsteken, 12 V trafo voor de ruitenwissermotor, deksel met klep voor de pan, installatierack , zoemer voor alarm, 30 ma aardlekschakelaar, LOGO programmeersoftware met speciaal kabeltje. Roerpaddel

De gas ontstekingsautomaat werkt op 220 V ~ dus we moeten dat schakelen met een relais want de LOGO heeft transistoruitgangen.
Ook de storing moeten we weer met een relais omzetten naar 24V= voor een ingang.
Ook de zoemer heeft een relaisje nodig. ( dat pokkeding piepte al op de lektroom van de uitgangstransistor.)

Nou in wezen komt het erop neer dat met de logo 5 temperaturen en 4 rusttijden gestuurd worden (de laatste zonder tijdbegrenzing) en de gasvlam met behulp van de ontstekingsautomaat ontstoken word en de gasklep open gaat.
De rusttijden starten pas als de temperatuur bereikt word (2 piepjes worden dan gegeven).
De ionisatievoeler bewaakt die en ontsteekt opnieuw (als de vlam uitgewaaid wordt) of hij gaat op storingsmodus waarna je op een resetknop moet drukken.Vandaar de zoemer, want dat moet je wel doen!
Omdat de ontsteking het lukte om maar een enkel stom vlammetje aan te steken en de vlam niet rond de brander ging heb ik nog een blowertje geplaatst die iets luchtbeweging veroorzaakt . Sindsdien ontsteekt hij altijd helemaal. Na het ontsteken gaat het blowertje uit.

De Satronic TFI 812.2 gas ontstekingsautomaat word in kachels gebruikt en daar prutsen we natuurlijk niet aan.
Veiligheid gaat voor.
Dat is de reden waarom ik met een LOGO werk en niet zelf een microcontoller oplossing geknutseld heb. (Wat ik best wel kan hoor !)
De installatie heeft natuurlijk geen keuring maar ik zou niet weten waarom hij dat niet zou kunnen krijgen. (Misschien de slangpilaartjes aan de gasklep?)

Ik wil nog wel even een waarschuwing uitspreken voor wie dit na wilt bouwen.
Ik ben van oorsprong elektromonteur (diploma van 1975 in Scheveningen) en heb dus alle kennis, gereedschap en materiaal om dit vakkundig te kunnen bouwen en heb dat dus ook gedaan. Alle kabeltjes hebben hulsjes aan het einde met een speciale tang gemonteerd.
In de schakelkast zit zelfs een extra aardlekschakelaar wat in principe niet nodig is want er zit er al een in de meterkast maar de installatie is verplaatsbaar en wie weet waar je nog eens wilt brouwen met dat stalen rek.

Er kunnen mensen of kinderen ( = kleine mensen) voorbij lopen en daar is de pan met heet water al gevaarlijk genoeg. Ze moeten niet ook nog een schok krijgen.
Die hoeveelheid hete vloeistoffen hebben mij er ook toe bewogen de gasbrander in het RVS frame vast te schroeven wat op verstelbare pootjes staat. Daar kun je nu stevig tegenaan lopen zonder dat de pan aan de haal gaat. (Ook mensen met Inmaakketels moeten daar eens over nadenken.)

Zo genoeg gezeurd.
B.

Anton

Zo, dat is degelijk werk. :groots:
Is dit al gebouwd of gaat dat nog gebeuren?
Succes er mee,

Anton

Biertester

O ik dacht dat het te lezen was dat het af is en werkt!
 ;)

citrasimcoe

Mooie installatie!  :groots:

Maar kan iemand uitleggen wat een LOGO is?  :weetniet:

Dorstige Alexander

Citaat van: Aart op 06-02-2013  15:41 uMooie installatie!  :groots:

Maar kan iemand uitleggen wat een LOGO is?  :weetniet:

Soort mini plc van Siemens, de simpelere versie ervan.

citrasimcoe

Citaat van: Dorstige Alexander op 06-02-2013  15:42 uSoort mini plc van Siemens, de simpelere versie ervan.
En wat is een mini plc?

Biertester

Google maar Siemens Logo
Dan vind je alles daarover hoor!

Dorstige Alexander

Citaat van: Aart op 06-02-2013  15:49 uEn wat is een mini plc?

PLC is voor de industrie wat een gewone pc is voor u en ik: het brein achter een hoop taken die bijvoorbeeld door een productielijn of machine of zo moet uitgevoerd worden. Volledig programmeerbaar met tal van in- en outputs.
Maar wel stabieler dan onze gewone huis pc :)


Een LOGO is ook zoiets: een klein elektronisch component waar je een reeks ingangen en uitgangen op hebt, die je kan binnenlezen/aansturen door er een simpel programmaatje in te programmeren (in de trend van: indien ingang-temperatuursensor lager is dan 65°C, uitgang-verwarmingselement aansteken)

Anton

Citaat van: Anton op 06-02-2013  14:42 uIs dit al gebouwd of gaat dat nog gebeuren?

Oh ja, overheen gelezen... :verbergen:

havu

Citaat van: Biertester op 06-02-2013  14:20 u

1 = Logo 24RC   OBA6
2 =  LOGO TD  Display
3 = Programma
4 = Temperatuurvoeler 0-10Volt
5 = Satronic TFI 812.2 gas ontstekingsautomaat ( word in Kachels gebruikt)
6 = Logo 24 V  Voeding
7 = Finder koppelrelais ( meerdere )
8 = Ontstekingstransformator
9 = Ionisatievoeler (vlambewaking)
10 = Dubbel ontsteekkontakt
11 = Magneetklep 220 V ~
12 = Gasfles
13 = Drukregelaar met slang
14 = Ruitenwissermotor
15 = Gasbrander zonder ontsteking en beveiligingen
16 = RVS Pan met dikke bodem

Niet op de foto: kast waar het ingebouwd is, kabel, installatiemateriaal, siliconen ontsteekkabels, ventilatortje wat de vlam rondblaast tijdens ontsteken, 12 V trafo voor de ruitenwissermotor, deksel met klep voor de pan, installatierack , zoemer voor alarm, 30 ma aardlekschakelaar, LOGO programmeersoftware met speciaal kabeltje. Roerpaddel

De gas ontstekingsautomaat werkt op 220 V ~ dus we moeten dat schakelen met een relais want de LOGO heeft transistoruitgangen.
Ook de storing moeten we weer met een relais omzetten naar 24V= voor een ingang.
Ook de zoemer heeft een relaisje nodig. ( dat pokkeding piepte al op de lektroom van de uitgangstransistor.)

Nou in wezen komt het erop neer dat met de logo 5 temperaturen en 4 rusttijden gestuurd worden (de laatste zonder tijdbegrenzing) en de gasvlam met behulp van de ontstekingsautomaat ontstoken word en de gasklep open gaat.
De rusttijden starten pas als de temperatuur bereikt word (2 piepjes worden dan gegeven).
De ionisatievoeler bewaakt die en ontsteekt opnieuw (als de vlam uitgewaaid wordt) of hij gaat op storingsmodus waarna je op een resetknop moet drukken.Vandaar de zoemer, want dat moet je wel doen!
Omdat de ontsteking het lukte om maar een enkel stom vlammetje aan te steken en de vlam niet rond de brander ging heb ik nog een blowertje geplaatst die iets luchtbeweging veroorzaakt . Sindsdien ontsteekt hij altijd helemaal. Na het ontsteken gaat het blowertje uit.

De Satronic TFI 812.2 gas ontstekingsautomaat word in kachels gebruikt en daar prutsen we natuurlijk niet aan.
Veiligheid gaat voor.
Dat is de reden waarom ik met een LOGO werk en niet zelf een microcontoller oplossing geknutseld heb. (Wat ik best wel kan hoor !)
De installatie heeft natuurlijk geen keuring maar ik zou niet weten waarom hij dat niet zou kunnen krijgen. (Misschien de slangpilaartjes aan de gasklep?)

Ik wil nog wel even een waarschuwing uitspreken voor wie dit na wilt bouwen.
Ik ben van oorsprong elektromonteur (diploma van 1975 in Scheveningen) en heb dus alle kennis, gereedschap en materiaal om dit vakkundig te kunnen bouwen en heb dat dus ook gedaan. Alle kabeltjes hebben hulsjes aan het einde met een speciale tang gemonteerd.
In de schakelkast zit zelfs een extra aardlekschakelaar wat in principe niet nodig is want er zit er al een in de meterkast maar de installatie is verplaatsbaar en wie weet waar je nog eens wilt brouwen met dat stalen rek.

Er kunnen mensen of kinderen ( = kleine mensen) voorbij lopen en daar is de pan met heet water al gevaarlijk genoeg. Ze moeten niet ook nog een schok krijgen.
Die hoeveelheid hete vloeistoffen hebben mij er ook toe bewogen de gasbrander in het RVS frame vast te schroeven wat op verstelbare pootjes staat. Daar kun je nu stevig tegenaan lopen zonder dat de pan aan de haal gaat. (Ook mensen met Inmaakketels moeten daar eens over nadenken.)

Zo genoeg gezeurd.
B.

Interessant zo'n Logo. Ben zelf bezig geweest met een Easy, iets dergelijks.

Paar vragen:
  • de 0-10V temperatuuropnemer, is zoiets goed verkrijgbaar?
  • waarom een Satronic? Is duur, is het ook beter dan een waakvlam?

Gr.
Hans

Biertester

Ja de temperatuurvoeler is makkelijk te verkrijgen hoor.

http://www.sensorshop24.de

De Satronic... ach ja tis een mogelijkheid en iets duurder omdat je die kontakten en kabels en ontsteektrafo nodig hebt. Maar er is geen vuur in de pauzes, uit is uit en bewaakt. (Ook als de vlam uitwaait wordt hij weer ontstoken, bij een waakvlam is die dan ook uit.) Bij de waakvlam moet je die dan ook eerst aansteken en heb je 2 magneetkleppen nodig dus ook 2 aparte gasleidingen. Ik heb wel eens buiten gekookt, dat is dan erg handig zo als het nu is.

Ik kies niet altijd de goedkoopste weg.

havu

Biertester,

Ik heb met Easy vrijwel hetzelfde geprogrammeerd. Heb nog wel een probleempje: de maischtemperaturen geef ik in als analoge input (0-10 V, 6.8V=68 ºC) . Omdat de ramp van T1 naar T2 niet langzaam genoeg kan (ik kan alleen maar vinden dat hij met minimaal 1 unit/s = 0.1 ºC/s gaat, wellicht iets over het hoofd gezien) ben ik aan het klooien met meten van het verschil tussen de temperaturen, dat versterken, met ramp van 0 naar verschil (T2-T1)*60 gaan met stap van 1/s, delen door 60 en dat weer bij T1 optellen. Maar daar zitten nogal wat analoge versterkers in, en ik weet niet zo goed of dat voldoende stabiel is.

Nou dacht ik: laat ik eens kijken bij LOGO, en toen zag ik al snel dat de beschrijving van de EASY programmeer blokjes identiek is aan die van LOGO. Bij de PI regelaar is het zelfs een exacte kopie van LOGO.
Daarom aan jou de vraag hoe jij van T1 naar T2 gaat? Met ramp? Kan je die langzaam genoeg aanpassen (1  ºC/min)?  En hoe geef je de houdtijd op? Als analoge input, dan naar 0 gaan met ramp en dan bij in te stellen niveau doorschakelen?

Kan ik misschien een printout van jouw blokschema krijgen?

Ik ben van plan om Emile's oplossing voor het aansturen van een modulerende gasklep te gebruiken.

gr.

Hans

Biertester

CiteerDaarom aan jou de vraag hoe jij van T1 naar T2 gaat? Met ramp? Kan je die langzaam genoeg aanpassen (1  ºC/min)?  En hoe geef je de houdtijd op? Als analoge input, dan naar 0 gaan met ramp en dan bij in te stellen niveau doorschakelen?

Nee hoor ik stook gewoon door, ik heb een brander met 3 vlammen en 2 vlammen is 1 ° / min. Bij het maischen heb ik dus maar 2 vlammen aan. (Er zitten 3 gaskraantjes aan) als ik er ben ..schakelt de vergelijker gewoon uit. De enige energie die dan over is zit in de bodem van de pan. En ik schiet dan een half graadje door. Geeft nix , heb je gelijk een hysterese.
Kun je natuurlijk ook een half graadje te vroeg doen.

De tijd start dan en loopt gewoon in minuten naar beneden. Iedere tijd een eigen timertje met wat logica ervoor om ze na elkaar af te laten lopen.
Beter is vermoedelijk een schuifregistertje , dat wil ik nog eens proberen  maar ik was zo begonnen en ben pas later op dat idee gekomen.

 Ik heb gewoon een versterkertje van 0-1000 met één getal achter de komma. Doodsimpel.

Dat printen gaat niet, van alles loopt over mekaar. Het is in dat programma zo´n zooitje dat het moeilijk te zien is als je het een tijdje hebt laten liggen.
Dat zou met een S7 wat beter te zien zijn. Ze laten wel 200 blokken toe maar overzichtelijk is het niet meer zo of je moet erg veel tijd investeren.

B.

beeereke

Ik ben ook een installatie aan het maken met een plc van Unitronics: een SAMBA sm43-j-r20.
Ik had een vlambewaking gevonden op ebay:
http://www.ebay.co.uk/itm/DC-24V-0-20s-1-Channel-Fire-Flame-Detection-Sensor-Delay-Relay-Module-/191410021341

Maar nu blijkt dat deze detectie wel de gele vlam van een aansteker waarneemt maar niet de mooie blauwe vlam van de propaanbrander.

ik wil graag meer weten over de ionisatievoeler die jij gebruikt.
Dank bij voorbaat
Beeereke

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.