Walsmolens Crankandstein

Gestart door pladijs, 15-02-2005 22:24 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

pladijs

Dag Samen!

Iemand ervaring met walsmolens van Crankandstein uit de VS? Het lijken robuuste instelbare walsmolens voor 100-200 $, met de zwakke dollar valt dat dan toch redelijk mee, niet?

Hier een link:
http://www.crankandstein.com/productsnew.htm

Het lijkt me dat Brouwland enkel flauwe molentjes of totaal overdreven grote modellen heeft , maar deze lijken me de ideale tussenmaat.

Heb net een mailtje gestuurd met de vraag wat transport naar België moet kosten en ineens maar voorgesteld dat ze Brouwland als salesrep kunnen gebruiken; vraag me wel af of de marge die zij erop zouden pakken misschien wel hoger ligt dan de transportkosten die ik nu betaal :P

Groeten,

pladijs

Edgar

Ik weet 100% zeker dat je op nieuwsgroepen (rec.crafts.brewing bijvoorbeeld) heel veel info over die molens zult kunnen vinden. 'Millwars' voeren is immers een nationale Amerikaanse brouwerssport.

Ik weet niet of je wilt dat Brouwland ze gaat importeren. Met alle respect voor die winkel, maar het zou wel eens een dure molen kunnen worden.

Zie mijn avatar overigens voor een niet ideale, maar toch verdraaid goed werkende molen. En er zijn er hier verschillenden die prachtige eigen molens hebben gebouwd. Celocelava bijvoorbeeld.

Maar on topic: Euh, nee. En ja ze lijken robuust. En pas op voor de importheffingen die j soms wel, en soms niet hoeft te betalen.

 :degroeten:

fritz

Is dat een Maltmill van Jack Schmidling, Edgar? Ik heb er zo eentje en ben daar heel tevreden over. Ook zeer robuust.

fritz

Edgar

Yep, van Schmidling. Hij maalt zeer goed, en met bevochtigde mout maalt 'ie fantastisch. Ik vind wel de constructie matig. Moeren trillen altijd weer los bij gebrek aan antislipringen, en ook de aandrijving van de tweede rol middels een o-ringetje vind ik knullig.

 :degroeten:

pladijs

Hebben jullie daar dan ook een aandrijving op gemonteerd, misschien met een boormachine? Ik ben op zoek naar een type molen waarmee dit gemakkelijk gaat.

Neen ik ben niet lui, ik ben gewoon calorie-efficient ;)

Groenten,

 :degroeten: pladijs

Edgar

Ik span gewoon mijn accu-schroefboormachine erop, met 2 accu's kan ik dan een kilo of 15 vochtig schroten. Gaat vrij gemakkelijk, je moet alleen even afstellen zodat 'ie goed in het midden zit.

 :degroeten:

pladijs

Deze Zweed http://www.humle.se/ begint die molens binnen een maand te verkopen voor 130 € (eenvoudigste model met 2 afstelbare walsen) tot 235 € (laatste model met 3 afstelbare walsen). Die prijzen zijn all-in, met oa een transportkost van maar liefst 33 €. Maw, zonder de transportkost zou je voor nog geen 100 € een mooie afstelbare walsenmolen hebben. (Je moet er wel zelf nog een trechter enz voor bouwen)

Mij lijken de molens zo geschikt omdat ze expliciet gebouwd zijn om er een boormachine op aan te sluiten en er stevig uitzien. Ik ken ook geen andere drie-walsen model in die prijsklasse. Op het net ben ik er alleen maar lovende commetaar over tegengekomen. Hou me wel aub tegen als je het hier niet mee eens bent/ een beter alternatief weet,...!  Mijn eeuwige dankbaarheid zal de uwe zijn :groots: . Ik vraag me wel af waar jullie je molens dan wel vandaan halen, bv die Maltmill van Jack Schmidling: in de VS besteld?

Indien er nog mensen een bestelling willen plaatsen (al lijk ik hier wel de enige enthousiasteling), en deze er niet tegen opzien deze in Grimbergen (tegen Brussel) of in Leuven te komen afhalen, geef me dan een seintje. Wellicht kunnen we de transportkost zo drukken.

          :brouwen:
 :degroeten: Pladijs :degroeten:

          :brouwen:

Edgar

mijn Zweeds is een beetje røstig... Zou je een link naar de molenpagina willen plaatsen Pladijs?

 :degroeten:

pladijs

Hallo Edgar,

Het zijn gewoon de molens vanop http://www.crankandstein.com/productsnew.htm

Ik had eerst gekeken bij hun Deense salesrep: http://www.maltbazaren.dk/shop/productlist.asp?Id=156 maar die is erg duur:

bv 134 € voor de 2A
of 222 € voor de 3D

Ik heb dan maar een mailtje gestuurd aan de maker van de molens zelf in de VS, die vond het ook niet leuk dat die Deen zoveel winst maakt op de molens en stuurde me dan maar door naar de Zweed, die op het eind van de maand een levering van hem krijgt (vandaar dat de molens nog niet op zijn site staan).  Na de Zweed gemaild (geconfronteerd !) te hebben met de prijzen van de Deen is die dan over de brug gekomen met volgende prijzen in SKR (EUR), *zonder* transportkosten (= overal + 33 €). Heel wat gedoe, maar zo is is er wel iets van een 20 € van de prijs af. ;)

grain mill CGM-2S         895 (98)
grain mill CGM-2A       1095 (120)
grain mill CGM-2D       1345 (148)
grain mill CGM-3E       1580 (174)
grain mill CGM-3D       1830 (201)

Als je er een neemt met een dubbele wals neemt (2S, 2A, 2D) ben je -zelfs met de dure transportkosten- toch een pak goedkoper af ivglm met de Brouwland-molens. Als verschillende personen hun transport kunnen bundelen al helemaal. Of gaat er iemand op vakantie naar Zweden deze zomer? :D  (Ik vraag me af of het niet mogelijk is rechtstreeks uit de VS te bestellen moesten er erg veel kandidaten zijn).

Ik heb tot na de zomer tijd om te bestellen (zit nu nog in het buitenland), dus laat maar weten iedereen...

 :degroeten: Pladijs

Edgar

Citaat van: pladijs op 17-02-2005  18:25 uHet zijn gewoon de molens vanop http://www.crankandstein.com/productsnew.htm

Ahja ok. Mooie molens overigens.

 :degroeten:

fritz

Citaat van: pladijs op 17-02-2005  16:57 uIk vraag me wel af waar jullie je molens dan wel vandaan halen, bv die Maltmill van Jack Schmidling: in de VS besteld?

Correct pladijs, ik heb de mijne in de VS besteld. Ik dacht eerst rechtstreeks bij Jack Schmidling te gaan, maar die raadde me The Grape and Granary aan, omdat hij er teveel transportkosten insteekt. Website: www.thegrape.net

 :degroeten:

fritz

Edgar

Ik was vermoedelijk de laatste naar wie Schmidling in Europa direct een molen heeft gestuurd. Die is dan ook niet aangekomen; tegengehouden door Douane Schiphol om volkomen onduidelijke redenen. Jack was er niet blij mee. Ik heb 'm uiteindelijk bij Rob van Gelder gekocht (geloof ik, kan ook Brouwland geweest zijn).

Henielma

Ik heb een Crankandstein CGM-2S walsenmolen nagebouwd. Van de twee walsen wordt er slechts 1 aangedreven door een boormachine. De andere wals moet als het goed is vanzelf mee gaan draaien als er mout tussen de walsen komt. De lengte van de walsen is 100 mm en de diameter is 40 mm. De afstand tussen de walsen is ongeveer 1,3 mm. Zie bijgevoegde foto.



Helaas wil het meedraaien van de tweede wals niet goed lukken. De niet aangedreven wals loopt (nog) wat zwaarder. Als ik de twee walsen wat klem zet door even aan de niet aangedreven wals te draaien dan komt het meestal wel even op gang.
In de bovenstaande berichten lees is dat Edgar zijn mout eerst vochtig maakt voor een beter resultaat. Mijn vraag is de volgende. Is dat vochtig maken ervoor dat het mout beter tussen de walsen door getrokken wordt? En hoe maak je het mout dan vochtig?
Heeft iemand verder nog een idee om dit probleem op te lossen?

Edgar

Het vochtig maken zorgt ervoor dat de kafjes elastisch worden en zodoende minder beschadigen tijdens het schroten. Je houdt meer hele kafjes over wat gunstig is voor de filtering. Het kleinere aantal scheurvlakken in het kaf heeft een gunstig effect op de smaak.

Ik kan me voorstellen dat de zachtere kaf in licht vochtige mout ook een goed effect heeft op het meedraaien van de tweede wals.

Nat maken doe je heel eenvoudig door al mengend met de hand, water te gieten in de mout. Goed doormengen (zwaar werk) en het vocht verdeelt zich. Ongeveer een glas water per 5 kg mout is geen probleem. Niet lang wachten met schroten om het meellichaam krokant te houden.

Johannes

Citaat van: Edgar op 09-12-2005  11:39 uOngeveer een glas water per 5 kg mout is geen probleem. Niet lang wachten met schroten om het meellichaam krokant te houden.

Ze smaken zoals ze kraken! Misschien is het gebruik van een plantenspuit handig?

Henielma

Gisteren mijn nagebouwde CGM-2S molen voorzien van een o-ring in het midden om de niet aangedreven wals zodat deze meegenomen wordt en langzamer draait dan de aangedreven wals. Deze o-ring zit geklemt tussen de twee walsen waardoor ze allebei draaien als de ene wals aangedreven wordt. Zie onderstaande foto.


Een boormaschine in de lage versnelling gebruik ik als aandrijving. Met de traploze toerentalinstelling wordt de snelheid verder nog wat beperkt.

Het schroten gaat dankzij deze o-ring nu prima met deze walsenmolen. In 5 minuten 5 kg droog mout geschroot waarbij het kaf vrij grof blijft. Zie onderstaande foto.


De trechter heb ik gemaakt van een deksel van een 25 liter emmer. Deze half doorgesneden en over elkaar heengeschoven en met een paar schroeven vastgezet. Daarna in de punt een sleuf gesneden die in het midden boven de walsen uitkomt. Hieronder nog een foto van de gehele opstelling:


Kortom als de orginele walsenmolen het net zo goed doet als deze dan voldoet die prima volgens mij.

Henielma

Helaas is de oplossing met de o-ring voor het meedraaien van de niet aangedreven rol niet robuust genoeg gebleken tijdens het afgelopen half jaar. Het was regelmatig nodig om een nieuwe o-ring te plaatsen omdat de andere kapot was gegaan. Met name bij het schroten van tarwemout bleken de o-ringen niet lang mee te gaan.
Afgelopen tijd de walsen uitgebreid met twee tandwielen voor het meedraaien van de niet aangedreven rol. Deze aanpassing vandaag getest en na het veranderen van de draairichting i.v.m. de rechtse schroefdraad achter de tandwielen bleek het prima te werken. Uiteraard heb ik tegelijk met het veranderen van de draairichting ook boven en onder verwisselt zodat het geschrote mout er aan de onderzijde uitkomt.
Hieronder nog twee foto's van het hiermee geschrote mout en van de tandwielen. Het geschrote mout lijkt nog grover dan eerst dus dat is mooi meegenomen.





Henielma

Ik wil een betere trechter maken voor mijn walsenmolen. Zou iemand een foto kunnen posten van een JSP Maltmill trechter met zo'n gaasje erin. Volgens mij zitten daar een aantal goede ideeen in die ik wil hergebruiken. Graag van boven af fotograferen. Ik ben met benieuwd waar het hardboard ophoud en de walsen beginnen. En of dit bij allebei de walsen gelijk is of niet. En hoe breed de doorgang voor mout is die overblijft.

Alvast bedankt.

oranjeboombiertje

Ik heb even een fototje voor je gemaakt:



Is dit voldoende of wil je nog wat andere foto's?

 :degroeten:
Wesley

Henielma

Oranjeboombiertje,

Dit is voldoende, bedankt.  :hoera:

Het ging er mij onder andere over hoeveel je beide rollen kan zien en hoe breed de opening tussen de doorzichtige driehoeken is. Zo te zien is dat zo'n 3 cm.

Jacco

Waarom zit er eigenlijk zo'n gaasje in.  :weetniet:

korek

Het plastic gaasje heb ik verwijderd bij de laatste keer schroten en ik heb geen verschil gemerkt. Overigens heb ik ook ondervonden dat vochtig schroten soepeler gaat dan droog.

Henielma

Volgens mij is dat gaasje om het gros van de korrels met een punt naar beneden te laten wijzen. Hierdoor worden de korrels volgens mij beter meegenomen door de walsen. Ik ga dat in ieder geval nu ook toepassen. Samen met alleen de moutaanvoer op een klein deel van de walsen en niet over de hele breedte zoals ik nu doe.

Johannes

Dit gaasje is net als de rest van de molen gefabriekt in een land met een claimcultuur. Geloof me, je wilt echt niet je vingers tussen die -al dan niet gemotoriseerde- walsen krijgen.

Jacco

Citaat van: Johannes op 14-03-2007  12:13 uDit gaasje is net als de rest van de molen gefabriekt in een land met een claimcultuur. Geloof me, je wilt echt niet je vingers tussen die -al dan niet gemotoriseerde- walsen krijgen.

Daar had ik natuurlijk ook zelf op kunnen komen.  :huilen:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.