Orange Lambiek 2.0

Gestart door orangeloo, 03-02-2013 22:28 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

orangeloo

Zo het gaat er nu toch eindelijk van komen....nog net voor het carnaval losbarst...ff een lambiekje brouwen. Want het vat moet weer vol.
Een jaar geleden mijn eerste lambiek gebrouwen en ondertussen gebotteld.
En nu ik een HERMS heb gaat ook mijn maischschema op de schop. Gewoon een 1stapsschema is het nieuwe brouwen. (voor mij dan toch)
Ik heb trouwens uit betrouwbare bronnen vernomen dat ze dat in Zeeland nog ergens doen... maar of dat waar is  :weetniet: dat zie 30 november wel.  ^-^

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptOrange Lambiek @ vogelpiekland
Kenmerknr 050 13/2
Brouwdatum2/4/2013
BiertypeLambi(e)k (oude(B))
Aantal liters25
Gewenst begin SG1050 (5.3 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement70.8%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal benodigd brouwwater41.3 liter
Maischdikte3.8 l/kg
Maischwater24.1 liter
Spoelwater17.2 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur8 EBC (Dan A. Morey)
Berekende bitterheid37 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC50.0 %3.166 kg3 EBC
Tarwemout40.0 %2.533 kg3 EBC
Viennamout10.0 %0.633 kg7 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Saaz (USA) oud3.3 %119 gr90 minuten39 EBU

Opmerkingenoude hop gekocht 28-12-10. enkele maanden bewaard buiten de diepvries.

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortGist uit de omgevingslucht
Gist toegevoegd als
OpmerkingenNa het koken gaat het wort 24 uur in de buitenlucht staan om te koelen en de gist te vangen.

Maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
167°C75 minuten3.8 l/kg
278°C5 minuten3.8 l/kg


orangeloo

Zo de ketels staan weer op het vuur. Orange lambiek 2.0 is in worting  :brouwen:

PS En dan nu maar een beetje minder subtiel. >:D
Kan die discussie over webfouten elders gevoerd worden, en dus verplaatst worden.  alstublieft  :groots:

koffie

Leuk!

Maak je nog foto's?

Hoe is het met de Lambiek 1.0? Je ging die destijds bottelen, maar heb er volgens mij daarna niets meer van gehoord.
Heb je 'm al geproefd? Heb je al die tijd het vat leeg/droog gehad?

orangeloo

5 minuten voor dat de mout erbij kan belt mijn vrouw op...vanaf haar werk.
Kun je even komen want er heeft een man van 93 met zijn auto tegen mijn geparkeerde auto gereden.
Vervolgens is onze auto tegen die auto daarnaast geduwd, en die weer tegen auto nummer 3.

Met andere woorden de brouwerij stil gelegd en Orange lambiek 2.0  zal voor een andere keer zijn. GRRRRR >:D >:D >:D >:D

wordt vervolgd.  :brouwen:

koffie

Oei oei, dat is balen!

Had je niet je maischwater kunnen verwarmen en dan storten? :P

tjleet


orangeloo

Zo vandaag poging 2. De ketel staat weer op het vuur.
Hopelijk rijden ze vandaag NIET mijn auto in de prak en kan in ongestoord brouwen :brouwen:

orangeloo

Citaat van: koffie op 04-02-2013  13:35 uHad je niet je maischwater kunnen verwarmen en dan storten? :P

Was een goed idee geweest, maar gelukkig niet gedaan want was pas om 15.30 uur terug thuis na al het geregel na zo'n aanrijding.

Citaat van: tjleet op 04-02-2013  13:47 uNiemand gewond?

Nee geen gewonden, de auto stond zonder iemand erin geparkeerd. Maar toch bedankt dat je het vraagt.  :duimop:

koffie

Succes vandaag!

Houd je ons op de hoogte (met foto's)?  :brouwen:

orangeloo

Zo, het is er dan toch van gekomen...er staat weer 30 liter buiten gist te happen.



Nog wel ff een klein foutje. Ik dacht ik ga het wort zonder te koelen via de pomp in mijn vat pompen...
Maar dat vond de pomp zo te horen toch niet echt leuk. >:(  Daarom maar het vat hoger gezet en op zwaartekracht verder gegaan...  :) ^-^



Tussendoor nog ff 15 liter gebotteld en 15 liter overgeheveld... Druk dagje dus... :D ;D


orangeloo

O Ja das waar ook, na de discussie bij Oscar zijn lambiek projecten over de voedselveiligheid van zijn kuip....
Bij mij staat er PP op het vat. :P
Vast ook niet goed zeker... :o

koffie

Leuke foto's! :)
Ik vroeg me al af waarom je ging koelen, maar je legde het even later al uit :)

RobinB

Citaat van: orangeloo op 05-02-2013  18:40 uBij mij staat er PP op het vat. :P
Vast ook niet goed zeker... :o

PP is doorgaans wel oke. :)

Oxhead

Ach als je het alleen zelf opdrink maakt het niet uit toch.
Maar als je het op een festival schenkt dan moet je wel aan de voedselveiligheid denken. ;)

Oscar

Citaat van: Oxhead op 05-02-2013  21:13 uMaar als je het op een festival schenkt dan moet je wel aan de voedselveiligheid denken. ;)

Ik denk er ook wel aan... ;D ;D

orangeloo

Citaat van: koffie op 05-02-2013  19:38 uLeuke foto's! :)
Ik vroeg me al af waarom je ging koelen, maar je legde het even later al uit :)
Ja haha, macht der gewoonte. :-[ Bouwde de boel op en dacht later waarom heb ik die koeler daar eigenlijk gezet... :weetniet:
Het blijft toch een rare brouwdag , zo'n lambiek brouwen...
Geen giststarter maken, niet desinfecteren, niet koelen, geen gist toevoegen... een vat buiten zetten.
Zelfs mijn vrouw vroeg een paar dagen geleden al aan mij moet je geen starter maken? Toch wel weer aardig van haar. :-*

Oscar

Citaat van: orangeloo op 05-02-2013  22:50 uZelfs mijn vrouw vroeg een paar dagen geleden al aan mij moet je geen starter maken???

Ze zei eigenlijk: Ga de tuin eens netjes maken... ;D ;D

orangeloo

Vandaag na 20 uur is de lambiek in het vat gegaan, nu maar wachten op actie... :brouwen:


orangeloo

Zo na een dag of 10 en carnaval achter de rug toch maar eens gekeken of de Orange Lambiek 2.0 aan de vergisting is begonnen, en jawel het is weer gelukt.  :dansen:


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.