Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Poll

Mocht dit zo blijven, wat ga je dan doen in dat weekend?

Alleen op zondag naar het ONK
14 (25.5%)
Alleen op zaterdag naar de Brand wedstrijd
7 (12.7%)
Op zaterdag naar Brand Wijlre en op zondag naar het ONK
3 (5.5%)
Op zaterdag richting het ONK (voor de pre-ONK party), niet naar Brand
18 (32.7%)
Op zaterdag eerst naar Brand en daarna richting het ONK (voor de pre-ONK party)
1 (1.8%)
Naar geen van deze evenementen
10 (18.2%)
Anders, namelijk ......
2 (3.6%)

Totaal aantal stemmen: 55

Auteur Topic: ONK en Brandwedstrijd in één weekend  (gelezen 65220 keer)

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
Re: ONK en Brandwedstrijd in één weekend
« Reactie #25 Gepost op: 04-02-2013 08:48 u »
Het ONK heeft jaren het alleenrecht gehad als hobbybierfestival. Die tijd is nu voorbij, de organisatie zal zich beter moeten gaan orienteren op wat er nog meer aan festivals wordt georganiseerd.

Volgend jaar kan de organisatie bewijzen dat het beter kan. Laten we hopen dat ze die uitdaging oppakken.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Ronald_

• Super lid
  • Land: nl
    • vandeStreek bier
« Reactie #26 Gepost op: 04-02-2013 11:24 u »
Ze spreken van 12000 hobbybrouwers in Nederland. Hoeveel daarvan doen mee/ komen er op het ONK? 400 inschrijvingen meen ik me te herinneren, de meeste sturen meerdere bieren in.. Kortom, wij zijn slechts een marga van wie Brand wil bereiken :)

Offline koffie

• Super lid
  • Wat in het vat zit, verzuurt wel zeker!
« Reactie #27 Gepost op: 04-02-2013 11:26 u »
Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat er meer mensen naar de Brand wedstrijd gaan dan het ONK?!
Op de foto bij Brand vorig jaar stonden er in ieder geval geen 12000 :P

Offline Ronald_

• Super lid
    • vandeStreek bier
« Reactie #28 Gepost op: 04-02-2013 11:34 u »
50 (of misschien wel minder) inzendingen is voor hun natuurlijk genoeg.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #29 Gepost op: 04-02-2013 11:55 u »
Ze spreken van 12000 hobbybrouwers in Nederland.

Dat zou kunnen, maar lijkt mij nogal hoog ingeschat. Dat zou namelijk betekenen dat maar slecht een klein deel van de hobbybrouwers zich actief op internet bevindt.

* LABO : ± 800-1000 leden
* Forum : ± 2000 leden
* FAWBG : 500 (Brouwers) ??? Ruwe schatting
* Ongebonden : ± 8000?

Echter bleek vorig jaar dat het meeste publiek kwam van dit forum en uit de gilden (Voornamelijk LABO). en met ± 50 inschrijvingen vorig jaar is dat slechts 1,2 - 2% (afgerond naar boven) van de "gebonden" brouwers.
Het ONK heeft jaarlijks zo'n 100-150 deelnemers. Dus het % deelnemers voor een wedstrijd is maar vrij klein.

Als je rekend op een potentieel van 12000 brouwers, doet er maar ± 1 - 2% mee aan een wedstrijd  :).

Offline heijligers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Beheerder
  • Super lid
  • Brouwerij HeijligGerst - HolyBarley Brewery
« Reactie #30 Gepost op: 04-02-2013 12:00 u »
Wat ik eerder ook al stelde:
Misschien moeten ze de deelnamelijst van Brand van vorig jaar vergelijken met de deelnamelijst van het ONK.
Ik vermoed dat er niet veel  op de lijst van Brand overblijft, als alle ONK deelnemers daarvan worden weggestreept.
Er vissen twee evenementen in een erg kleine vijver aan deelnemers.
We zullen wel zien.

Offline matthew

• Vol lid
« Reactie #31 Gepost op: 04-02-2013 12:23 u »
Ik heb gisteren mijn Blond gebrouwen. Zien wel wat het wordt. Insturen doe ik in ieder geval. Naar het ONK gaan ook. Komt tijd komt raad. Ik zeg Grolsch :D

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #32 Gepost op: 04-02-2013 12:37 u »
We gaan nu toch niet met z'n allen bij Brand inschrijven en dan niet op de prijsuitreiking aanwezig zijn? Dat is toch wel het recept voor het verprutsen van het feest.
De winnaar hoort aanwezig te zijn. Ga je er willens en wetens niet bij zijn, schrijf dan niet in! Hou het leuk voor de organisatie en collegas.

Offline matthew

• Vol lid
« Reactie #33 Gepost op: 04-02-2013 12:43 u »
Kans dat ik wel ga is wel groot hoor. Pre-ONK gaat toch niet lukken voor mij. Heb een leasebakkie. Dus even op zaterdag naar Limburg (2 uurtjes heen en 2 uurtjes terug) en zondag naar Haarlem is op zich geen probleem. De kinderen zijn al geparkeerd in dat weekend :D

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #34 Gepost op: 04-02-2013 12:52 u »
We gaan nu toch niet met z'n allen bij Brand inschrijven en dan niet op de prijsuitreiking aanwezig zijn? Dat is toch wel het recept voor het verprutsen van het feest.
De winnaar hoort aanwezig te zijn. Ga je er willens en wetens niet bij zijn, schrijf dan niet in! Hou het leuk voor de organisatie en collegas.

Het zou leuk zijn als iedere brouwer zo dacht... maar ook bij het ONK komt het ieder jaar weer voor dat er prijswinnaars niet aanwezig zijn.

Maar ik heb mij wel ingeschreven bij de Brandeedstrijd, maar twijfel nog over mijn deelname, omdat ik er toch niet aanwezig ben... :-(  Wel Jammer...

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #35 Gepost op: 04-02-2013 13:00 u »
Ze zouden bij elke wedstrijd in het reglement moeten opnemen dat een prijs enkel wordt uitgereikt indien de winnaar aanwezig is. Bij afwezigheid gaat de prijs door naar de volgende.

Offline matthew

• Vol lid
« Reactie #36 Gepost op: 04-02-2013 13:02 u »
Ze zouden bij elke wedstrijd in het reglement moeten opnemen dat een prijs enkel wordt uitgereikt indien de winnaar aanwezig is. Bij afwezigheid gaat de prijs door naar de volgende.

Op zich mee eens, maar stel je krijgt net een dag van te voren een auto ongeluk. Kan even niemand bereiken. Heb je dus dubbel pech.

Offline Ronald_

• Super lid
    • vandeStreek bier
« Reactie #37 Gepost op: 04-02-2013 13:25 u »
Wat een onzin, je zoekt toch het beste bier? Je zoekt toch niet de persoon met de meeste tijd om naar Wijlre te rijden?  ;)

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #38 Gepost op: 04-02-2013 14:48 u »
Wat een onzin, je zoekt toch het beste bier? Je zoekt toch niet de persoon met de meeste tijd om naar Wijlre te rijden?  ;)

Brand zit heus niet op een amateurbier te wachten. Ze kunnen heel goed zelf een nieuw bier ontwikkelen.

Nee, er is een hele happening omheen georganiseerd. Iedereen wacht in spanning af. Een prijsuitreiking met pers en televisie. Mijnheer Brand zelf komt op het podium om de prijs te overhandigen...en dan is de winnaar er niet? Dat zou niet leuk zijn. Vandaar een reglementsaanpassing om dit te voorkomen.

Ik vind het overigens nogal asociaal om mee te doen, wetende dat je niet aanwezig zal zijn op de prijsuitreiking.

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #39 Gepost op: 04-02-2013 14:55 u »

Dus als er dan veel deelnemers wegblijven bestaat de kans dat bijvoorbeeld nummer dertien de prijs uitgereikt krijgt?

Hopbier

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #40 Gepost op: 04-02-2013 15:16 u »
Ik vind het overigens nogal asociaal om mee te doen, wetende dat je niet aanwezig zal zijn op de prijsuitreiking.

Yep, eens.

Offline Ronald_

• Super lid
    • vandeStreek bier
« Reactie #41 Gepost op: 04-02-2013 15:26 u »
Brand zit heus niet op een amateurbier te wachten. Ze kunnen heel goed zelf een nieuw bier ontwikkelen.

Nee, er is een hele happening omheen georganiseerd. Iedereen wacht in spanning af. Een prijsuitreiking met pers en televisie. Mijnheer Brand zelf komt op het podium om de prijs te overhandigen...en dan is de winnaar er niet? Dat zou niet leuk zijn. Vandaar een reglementsaanpassing om dit te voorkomen.

Daar heb je gelijk in.. Maar je eerste zin zou dan de reden moeten zijn om niet mee te doen wat mij betreft.

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #42 Gepost op: 04-02-2013 15:45 u »
Pint is niet de organisator van het ONK,  maar dat is 't Wort wat en in een breder verband het LABO. Brand en Pint hadden op zijn minst kunnen overleggen met deze organisaties. Dát zou sociaal geweest zijn. Als je een wedstrijd organiseert voor hobbybrouwers ligt het voor de hand op zijn minst te overleggen met hobbybrouwers. Nu is een ongewenste situatie ontstaan die vermeden had kunnen worden. Beide evenementen lijden hieronder en dat had niet gehoeven. Zoveel hobbybrouwevenementen zijn er niet in het jaar.

De datum van het ONK stond al veel langer vast dan die van de Brand wedstrijd. Het organiseren van keurmeesters is ook altijd veel werk en moeite, waardoor de datum al ruim van tevoren vast moet staan. Misschien is de timing met de week van het Nederlandse bier ongelukkig, maar het ONK is altijd rond die datum. De Brand wedstrijd is ook niet gebonden aan die week. Vorig jaar was het ook niet met die week verbonden, als ik me goed herinner.

In ieder geval is er vanuit het LABO een brief verstuurd naar de organisatie van de Brand wedstrijd met het verzoek om de datum te heroverwegen.

En het geeft geen pas om mensen uit te maken voor asociaal. Het staat iedereen vrij om mee te doen aan welke wedstrijd dan ook en te besluiten al of niet bij de prijsuitreiking aanwezig te zijn.

Offline matthew

• Vol lid
« Reactie #43 Gepost op: 04-02-2013 15:57 u »
Pint is niet de organisator van het ONK,  maar dat is 't Wort wat en in een breder verband het LABO. Brand en Pint hadden op zijn minst kunnen overleggen met deze organisaties. Dát zou sociaal geweest zijn. Als je een wedstrijd organiseert voor hobbybrouwers ligt het voor de hand op zijn minst te overleggen met hobbybrouwers. Nu is een ongewenste situatie ontstaan die vermeden had kunnen worden. Beide evenementen lijden hieronder en dat had niet gehoeven. Zoveel hobbybrouwevenementen zijn er niet in het jaar.

De datum van het ONK stond al veel langer vast dan die van de Brand wedstrijd. Het organiseren van keurmeesters is ook altijd veel werk en moeite, waardoor de datum al ruim van tevoren vast moet staan. Misschien is de timing met de week van het Nederlandse bier ongelukkig, maar het ONK is altijd rond die datum. De Brand wedstrijd is ook niet gebonden aan die week. Vorig jaar was het ook niet met die week verbonden, als ik me goed herinner.

In ieder geval is er vanuit het LABO een brief verstuurd naar de organisatie van de Brand wedstrijd met het verzoek om de datum te heroverwegen.

En het geeft geen pas om mensen uit te maken voor asociaal. Het staat iedereen vrij om mee te doen aan welke wedstrijd dan ook en te besluiten al of niet bij de prijsuitreiking aanwezig te zijn.

+1  :groots:

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #44 Gepost op: 04-02-2013 16:01 u »
Het staat iedereen vrij om mee te doen aan welke wedstrijd dan ook en te besluiten al of niet bij de prijsuitreiking aanwezig te zijn.

Dat is helemaal waar, we leven in een vrij land.

Maar gepland niet aanwezig zijn bij de prijsuitreiking, vind ik niet getuigen van respect voor de wedstrijdorganisatie, noch voor je collega brouwers. Het sociale aspect van dit soort evenementen wordt dan volledig genegeerd. Vandaar a-sociaal.

Het zou jammer zijn indien Brand besluit af te zien van de wedstrijd in de toekomst om die reden...

Je kunt nu eenmaal niet overal zijn. Waarom dan insturen als je er niet bij gaat zijn? Prijzengraaigedrag? Als je je er toe geroepen voelt, dan is het denk ik tijd om eens te leren kiezen.

Brouwland heeft dat in hun wedstrijd slimmer aangepakt.  :duimop:

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #45 Gepost op: 04-02-2013 16:05 u »
Je kunt nu eenmaal niet overal zijn. Waarom dan insturen als je er niet bij gaat zijn? Prijzengraaigedrag? Als je je er toe geroepen voelt, dan is het denk ik tijd om eens te leren kiezen.

Je mist het punt. Overleg tussen de organisatie van de Brand wedstrijd en LABO/'t Wort Wat had al dit gedoe én moeten kiezen kunnen voorkomen.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #46 Gepost op: 04-02-2013 16:45 u »
Je mist het punt. Overleg tussen de organisatie van de Brand wedstrijd en LABO/'t Wort Wat had al dit gedoe én moeten kiezen kunnen voorkomen.

Daar ben ik het helemaal mee eens, maar volgens mij had ik dat een post of wat eerder ook al opgemerkt. Maar nu het zover is, gaat het erom hoe we ermee omgaan.

Ik vrees iedereen daar nog eens goed over moet nadenken!
Een wedstrijd is een sociaal gebeuren. Om dat tot een succes te maken, is het belangrijk dat inzenders aanwezig zijn.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #47 Gepost op: 04-02-2013 17:57 u »

Goede actie!  :duimop:

Offline Paide

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #48 Gepost op: 04-02-2013 19:48 u »
Zoals het nu gepland staat en wat ook wel bevestigd wordt door de emoties in dit en het andere Brand-topic, kent deze situatie alleen maar verliezers. Beide evenementen zullen hieronder lijden, wat zonde is van alle moeite die in de organisatie gestopt is. En voor de enthousiaste brouwers die met beide evenementen mee zouden willen doen is het uitermate vervelend, of je nu wel of niet naar het pre-onk gaat.
De reactie van Brand is misschien dan wel feitelijk juist, maar helpt niemand verder. Ik hoop op een constructief overleg tussen Labo/'t Wort Wat en Brand. Er is immers nog tijd genoeg om tot een echte oplossing te komen.

Offline heijligers

• Beheerder
  • Super lid
  • Brouwerij HeijligGerst - HolyBarley Brewery
« Reactie #49 Gepost op: 04-02-2013 20:52 u »
Ik had me al ingeschreven voordat deze onhandige datum bekend was gemaakt.
Heel erg eens met Adrie en ik hoop dat dit iets oplevert.
Citaat
ik las ergens een reactie over wel meedoen en niet komen .... prijzen weggraaien ...  maar die zie ik niet meer
Ik heb me bij Brand niet ingeschreven om prijzen te winnen (zou wel leuk zijn, maar ik zit nog niet op het prijzenweggraainiveau), maar om mijn bier te laten keuren buiten Labo hokjes en omdat het vorig jaar een gezellig evenement was.

Hopelijk kan iemand nog zijn evenement verschuiven en komt alles nog goed, anders volgend jaar beter nadenken. Het ONK hoort (wat mij betreft) van deze twee evenementen het minste thuis in de WvhNB. Proost  :biersmile:

Hoe dan ook ga ik zaterdag toch een volmout sterke blonde brouwen (die niet ik het Labo hokje past).  :brouwen:

Tags: