Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Poll

Mocht dit zo blijven, wat ga je dan doen in dat weekend?

Alleen op zondag naar het ONK
14 (25.5%)
Alleen op zaterdag naar de Brand wedstrijd
7 (12.7%)
Op zaterdag naar Brand Wijlre en op zondag naar het ONK
3 (5.5%)
Op zaterdag richting het ONK (voor de pre-ONK party), niet naar Brand
18 (32.7%)
Op zaterdag eerst naar Brand en daarna richting het ONK (voor de pre-ONK party)
1 (1.8%)
Naar geen van deze evenementen
10 (18.2%)
Anders, namelijk ......
2 (3.6%)

Totaal aantal stemmen: 55

Auteur Topic: ONK en Brandwedstrijd in één weekend  (gelezen 68258 keer)

Offline heijligers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouwerij HeijligGerst - HolyBarley Brewery
ONK en Brandwedstrijd in één weekend
« Gepost op: 01-02-2013 10:06 u »
Gisteren is bekend geworden dat de finale van de Brandwedstrijd in hetzelfde weekend valt als het ONK (incl. pre-ONK bbq op zaterdag). Zie ook http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,21754.msg333668.html#msg333668. Ik wil graag weten hoe het zit met de animo om deze evenementen te bezoeken in hetzelfde weekend.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
Re: ONK en Brandwedstrijd in één weekend
« Reactie #1 Gepost op: 01-02-2013 10:32 u »
Heel ongelukkig. Spijtig en onbegrijpelijk dat Brand en Pint een wedstrijd organiseren voor hobbybrouwers en geen rekening houden met het grootste hobbybrouwevenement van het jaar. Daar snap ik nou echt helemaal niets van. Het gaat er bij mij niet in dat er geen ander weekend mogelijk zou zijn.

Offline hansm

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 01-02-2013 10:47 u »
Voor mij is het heel simpel. Ik moet aanwezig zijn bij het ONK-festival en het weekend ervoor is de keuring.
Ik denk dat ik de Brand-wedstrijd over moet slaan.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #3 Gepost op: 01-02-2013 11:53 u »
Als Brand het weekend niet verzet, kies is voor het ONK met als rand-effect dat ik ook geen inzending doe voor de Brand Wedstrijd (wel opgegeven).

Maar ik hoop dat Brand niet zijn poot stijf houd en het weekend verschuift...

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 01-02-2013 12:17 u »
Laten we ook allemaal even twitteren. Tweet "Verplaats finale brouwwedstrijd!" naar @brouwwedstrijd.

Offline guuz

• Groningsch Bier- en Wijnmakersgilde
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
« Reactie #5 Gepost op: 01-02-2013 12:39 u »
Heb geen Twitter en daarom op de site van de brouwerij gereageerd via mail, dus dat kan ook nog  ;)

Offline Paide

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #6 Gepost op: 01-02-2013 12:39 u »
Verzoek aan de mannen van PINT:
Help ons uit de brand!

Twee superleuke evenementen en dan zo beroerd gepland dat we niet voluit van beide kunnen genieten, sterker nog, dat we waarschijnlijk moeten kiezen.
Dit kan toch nooit de bedoeling zijn...

Offline Sjaak_Deventer

• De Roode Toren
  • Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 01-02-2013 12:42 u »
Misschien JeroenCV even spammen! Die weet er misschien ook meer vanaf waarom ze voor deze datum hebben gekozen... ;)

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #8 Gepost op: 01-02-2013 12:44 u »
Jongens en meisjes,

Pint is reeds ingelicht over deze ongelukkige situatie (en Brand ook hoop ik)... dus ik neem aan (hoop) dat er wel iets mee gaat gebeuren...

Offline matthew

• Vol lid
« Reactie #9 Gepost op: 01-02-2013 12:46 u »
Getweet...  ;D

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #10 Gepost op: 01-02-2013 13:19 u »
Voor mij is het heel simpel. Ik moet aanwezig zijn bij het ONK-festival en het weekend ervoor is de keuring.
Ik denk dat ik de Brand-wedstrijd over moet slaan.

Ik laat in dat geval absoluut de Brand wedstrijd schieten... ik vind de gezelligheid met hobbybrouwers 10x zo belangrijk dan een wedstrijd, simpel.

Offline Hoppenbrouwers

• Super lid
  • Übung macht den Meister
« Reactie #11 Gepost op: 01-02-2013 13:24 u »
Als het ONK op de zaterdag is... en zondag hoef je pas om 13.00 in Wijlre te staan. Wat is dan eigenlijk het probleem?
(Ongelukkig gepland oke, maar het is toch te doen?)

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 01-02-2013 13:35 u »
Als het onk op de zaterdag is... en zondag hoef je pas om 13.00 in wijlre te staan. Wat is dan eigenlijk het probleem?
(ongelukkig gepland oke, maar het is toch te doen?)

Op zaterdag is het pre-ONK met een BBQ en dergelijke. Met mijn brouwbroeders heb ik al afgesproken dat we er een heel weekend van maken met kamperen en wandelen in de duinen en bij mooi weer nog even een duik in zee. Heen en weer sjezen door het land is niet mijn definitie van een relaxed weekend.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #13 Gepost op: 01-02-2013 13:39 u »
Als het ONK op de zaterdag is... en zondag hoef je pas om 13.00 in Wijlre te staan. Wat is dan eigenlijk het probleem?

Het is andersom: de daadwerkelijke ONK uitreiking is op zondag, echter het gezellige hobbybrouwers feest/BBQ is nu vooraf, dus op zaterdag. Sowieso is het dus dubbel. :)

Offline matthew

• Vol lid
« Reactie #14 Gepost op: 01-02-2013 14:15 u »
Citaat van de Brand site;

De planning
Wil je deelnemen aan deze unieke brouwwedstrijd? Geef je dan vóór 1 maart 2013 op via de website van PINT. De wedstrijd gaat alleen door als er voldoende aanmeldingen zijn.

Lijkt me duidelijk dat als iedereen die naar het ONK gaat zich niet aanmeld of weer afmeld, dat de kans dat deze wedstrijd doorgaat niet zo heel groot is.

Offline Pizzabakker

• Senior lid
  • Wie brouwt heeft vrienden.
« Reactie #15 Gepost op: 01-02-2013 14:41 u »
Ik laat ook mijn allereerste ONK ooit niet schieten voor een marketingdingetje van een pilsbrouwer.
Ik denk dat mijn inzending voor het ONK dit jaar een blond is  :brouwen:

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 01-02-2013 15:01 u »
Jongens en meisjes,

Pint is reeds ingelicht over deze ongelukkige situatie (en Brand ook hoop ik)... dus ik neem aan (hoop) dat er wel iets mee gaat gebeuren...
Dat is mooi, maar het maakt meer indruk maakt als er meerdere "klachten" komen. Waar is Jeroen eigenlijk?

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 01-02-2013 15:07 u »
Dat is mooi, maar het maakt meer indruk maakt als er meerdere "klachten" komen.

Precies. Tweeten en facebooken dus!

Offline Nico Lammers

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #18 Gepost op: 01-02-2013 15:22 u »
Beste hobbybrouwers,

Wij hebben gemerkt dat er wat consternatie is over de datum van de finale van Brouwwedstrijd op 1 juni bij de Brand Bierbrouwerij in Wijlre in samenhang met de ONK finale op 2 juni in Haarlem. Om een en ander even wat te verhelderen en onnodige scheve gezichten te voorkomen, het volgende:

- De Bierbrouwwedstrijd wordt georganiseerd door Brand Bierbrouwerij en bierconsumentenvereniging PINT, een onafhankelijke vereniging van kritische bierliefhebbers;
- Onze doelgroep zijn alle hobbybrouwers van Nederland (ongeveer 12.000), waarvan het overgrote deel ongebonden is;
- Hoewel de Brand Bierbrouwerij een commercieel bedrijf is en dus ook commerciele belangen heeft, wijzen wij de suggestie dat commerciele belangen bij de wedstrijd voorop staan resoluut van de hand;
- De Bierbrouwwedstrijd is onderdeel van de Week van het Nederlands Bier die plaatsvindt van 23 mei t/m 2 juni;
- Tijdens de Week van het Nederlands Bier worden honderden activiteiten in relatief korte tijd georganiseerd. Het is onvermijdelijk hierbij dat er ongelukkige planningen plaatsvinden. Laten we blij zijn dat ze plaatsvinden;
- Dit betekent dat ook de finale van de Brouwwedstrijd tijdens de Week van het Nederlandse Bier zal plaatsvinden, en wel in een van beide weekenden, waarbij het eerste weekend al gevuld is;
- Ook de combinatie met de Open Brouwerijdagen op 1 juni is voor ons van essentieel belang;
- Wij hebben wel degelijk rekening gehouden met het ONK op 2 juni. Wat ons betreft is dit ook prima te combineren;
- Wij hebben dit ook vooraf afgestemd met Jeroen Carol-Visser, de voorzitter van PINT (ook een regelmatig deelnemer van  het ONK), die geen bezwaar zag;
- Het was ons niet bekend dat jullie hier ook een kampeerweekendje aan vast plakken en het spijt ons dat een aantal hobbybrouwers zal moeten kiezen tussen ONK of Brouwwedstrijd.

Ik hoop dat dit een en ander opheldert en dat jullie ons (Brand en PINT) niets kwalijk zullen nemen. En om maar even voor geheel eigen rekening een balletje op te gooien: misschien volgend jaar een combinatie maken van beide events (?)

Wat mij betreft zijn het twee prachtige events vlak na elkaar. Laten we er iets moois van maken!

Met vriendelijke biergroet,

Nico Lammers
PINT persvoorlichter
T: +31 (0)6 4672 2150
E: nico.lammers@pint.nl
W: www.pint.nl

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #19 Gepost op: 01-02-2013 15:46 u »
Ze kunnen natuurlijk ook het ONK verplaatsen... kwestie van samen regelen?

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #20 Gepost op: 01-02-2013 16:13 u »
Ze kunnen natuurlijk ook het ONK verplaatsen... kwestie van samen regelen?

Dat zou voor Jopen ook nog eens veel aantrekkelijker zijn: én een ONK weekend én een dag in de week van het Nederlands bier.

- Het was ons niet bekend dat jullie hier ook een kampeerweekendje aan vast plakken en het spijt ons dat een aantal hobbybrouwers zal moeten kiezen tussen ONK of Brouwwedstrijd.

Dit is natuurlijk het grootste pijnpunt voor een aantal mensen. We moeten ons natuurlijk wel realiseren dat de forumbrouwers maar een deel is van de hobbybrouwgemeenschap, maar wel een fanatieke.

Ik ben benieuwd of er ook zoveel bezwaren komen van brouwers binnen verenigingen die wat minder georganiseerd zijn.

Offline Hoppenbrouwers

• Super lid
« Reactie #21 Gepost op: 01-02-2013 16:36 u »

- De Bierbrouwwedstrijd is onderdeel van de Week van het Nederlands Bier die plaatsvindt van 23 mei t/m 2 juni;
- Tijdens de Week van het Nederlands Bier worden honderden activiteiten in relatief korte tijd georganiseerd. Het is onvermijdelijk hierbij dat er ongelukkige planningen plaatsvinden. Laten we blij zijn dat ze plaatsvinden;
- Dit betekent dat ook de finale van de Brouwwedstrijd tijdens de Week van het Nederlandse Bier zal plaatsvinden, en wel in een van beide weekenden, waarbij het eerste weekend al gevuld is;
- Ook de combinatie met de Open Brouwerijdagen op 1 juni is voor ons van essentieel belang

Wat mij betreft zijn het twee prachtige events vlak na elkaar. Laten we er iets moois van maken!
Wat mij betreft is dit een heel goede en legitieme verklaring. Om naar het ONK te gaan is natuurlijk een keuze die je kan maken, daar ben je zelf bij.
Het gezegde; "kiezen is verliezen" gaat ook hier weer op. Je kan nu eenmaal niet alles hebben in het leven. Ik snap dat het voor Brand als bierbrouwer ook erg belangrijk is om dergelijke activiteiten te organiseren in de week van het Nederlandse bier, zoals elke bier gerelateerde organisatie dat graag wil.
Wat mij betreft blijf ik gewoon deelnemer van zowel het ONK als de Brand bierbrouwwedstrijd en ik zie tegen die tijd wel waar ik naar toe ga.
 :)

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #22 Gepost op: 01-02-2013 16:38 u »
Ik denk ook dat beide organisatoren eens goed met elkaar moeten overleggen over hoe en wat. Als de evenementen wat dichter bij elkaar waren qua locatie en OV, dan was het misschien te combineren... maar gezien er ook een tentje opgezet moet worden etc. wordt het echt te veel. Het moet, zoals A3 geheel terecht aangeeft, wel leuk blijven allemaal.

Offline arluijen

• Super lid
  • Tegen een touw kun je niet duwen.
« Reactie #23 Gepost op: 01-02-2013 16:48 u »
Ik denk ook dat beide organisatoren eens goed met elkaar moeten overleggen over hoe en wat. Als de evenementen wat dichter bij elkaar waren qua locatie en OV,

Tja. Maar dan is de Brand wedsrrijd natuurlijk wel aan Wijlre gebonden... (een gebied waar je heel leuk kan kamperen overigens...)

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #24 Gepost op: 04-02-2013 00:43 u »
De Week van het Nederlands Bier is natuurlijk ook ongelukkig gekozen t.o.v het ONK. Dat valt ieder jaar in ongeveer dezelfde periode. :'( Terwijl het ONK prima buiten deze week kan.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #25 Gepost op: 04-02-2013 08:48 u »
Het ONK heeft jaren het alleenrecht gehad als hobbybierfestival. Die tijd is nu voorbij, de organisatie zal zich beter moeten gaan orienteren op wat er nog meer aan festivals wordt georganiseerd.

Volgend jaar kan de organisatie bewijzen dat het beter kan. Laten we hopen dat ze die uitdaging oppakken.

Offline Ronald_

• Super lid
    • vandeStreek bier
« Reactie #26 Gepost op: 04-02-2013 11:24 u »
Ze spreken van 12000 hobbybrouwers in Nederland. Hoeveel daarvan doen mee/ komen er op het ONK? 400 inschrijvingen meen ik me te herinneren, de meeste sturen meerdere bieren in.. Kortom, wij zijn slechts een marga van wie Brand wil bereiken :)

Offline koffie

• Super lid
  • Wat in het vat zit, verzuurt wel zeker!
« Reactie #27 Gepost op: 04-02-2013 11:26 u »
Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat er meer mensen naar de Brand wedstrijd gaan dan het ONK?!
Op de foto bij Brand vorig jaar stonden er in ieder geval geen 12000 :P

Offline Ronald_

• Super lid
    • vandeStreek bier
« Reactie #28 Gepost op: 04-02-2013 11:34 u »
50 (of misschien wel minder) inzendingen is voor hun natuurlijk genoeg.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #29 Gepost op: 04-02-2013 11:55 u »
Ze spreken van 12000 hobbybrouwers in Nederland.

Dat zou kunnen, maar lijkt mij nogal hoog ingeschat. Dat zou namelijk betekenen dat maar slecht een klein deel van de hobbybrouwers zich actief op internet bevindt.

* LABO : ± 800-1000 leden
* Forum : ± 2000 leden
* FAWBG : 500 (Brouwers) ??? Ruwe schatting
* Ongebonden : ± 8000?

Echter bleek vorig jaar dat het meeste publiek kwam van dit forum en uit de gilden (Voornamelijk LABO). en met ± 50 inschrijvingen vorig jaar is dat slechts 1,2 - 2% (afgerond naar boven) van de "gebonden" brouwers.
Het ONK heeft jaarlijks zo'n 100-150 deelnemers. Dus het % deelnemers voor een wedstrijd is maar vrij klein.

Als je rekend op een potentieel van 12000 brouwers, doet er maar ± 1 - 2% mee aan een wedstrijd  :).

Offline heijligers

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #30 Gepost op: 04-02-2013 12:00 u »
Wat ik eerder ook al stelde:
Misschien moeten ze de deelnamelijst van Brand van vorig jaar vergelijken met de deelnamelijst van het ONK.
Ik vermoed dat er niet veel  op de lijst van Brand overblijft, als alle ONK deelnemers daarvan worden weggestreept.
Er vissen twee evenementen in een erg kleine vijver aan deelnemers.
We zullen wel zien.

Offline matthew

• Vol lid
« Reactie #31 Gepost op: 04-02-2013 12:23 u »
Ik heb gisteren mijn Blond gebrouwen. Zien wel wat het wordt. Insturen doe ik in ieder geval. Naar het ONK gaan ook. Komt tijd komt raad. Ik zeg Grolsch :D

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #32 Gepost op: 04-02-2013 12:37 u »
We gaan nu toch niet met z'n allen bij Brand inschrijven en dan niet op de prijsuitreiking aanwezig zijn? Dat is toch wel het recept voor het verprutsen van het feest.
De winnaar hoort aanwezig te zijn. Ga je er willens en wetens niet bij zijn, schrijf dan niet in! Hou het leuk voor de organisatie en collegas.

Offline matthew

• Vol lid
« Reactie #33 Gepost op: 04-02-2013 12:43 u »
Kans dat ik wel ga is wel groot hoor. Pre-ONK gaat toch niet lukken voor mij. Heb een leasebakkie. Dus even op zaterdag naar Limburg (2 uurtjes heen en 2 uurtjes terug) en zondag naar Haarlem is op zich geen probleem. De kinderen zijn al geparkeerd in dat weekend :D

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #34 Gepost op: 04-02-2013 12:52 u »
We gaan nu toch niet met z'n allen bij Brand inschrijven en dan niet op de prijsuitreiking aanwezig zijn? Dat is toch wel het recept voor het verprutsen van het feest.
De winnaar hoort aanwezig te zijn. Ga je er willens en wetens niet bij zijn, schrijf dan niet in! Hou het leuk voor de organisatie en collegas.

Het zou leuk zijn als iedere brouwer zo dacht... maar ook bij het ONK komt het ieder jaar weer voor dat er prijswinnaars niet aanwezig zijn.

Maar ik heb mij wel ingeschreven bij de Brandeedstrijd, maar twijfel nog over mijn deelname, omdat ik er toch niet aanwezig ben... :-(  Wel Jammer...

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #35 Gepost op: 04-02-2013 13:00 u »
Ze zouden bij elke wedstrijd in het reglement moeten opnemen dat een prijs enkel wordt uitgereikt indien de winnaar aanwezig is. Bij afwezigheid gaat de prijs door naar de volgende.

Offline matthew

• Vol lid
« Reactie #36 Gepost op: 04-02-2013 13:02 u »
Ze zouden bij elke wedstrijd in het reglement moeten opnemen dat een prijs enkel wordt uitgereikt indien de winnaar aanwezig is. Bij afwezigheid gaat de prijs door naar de volgende.

Op zich mee eens, maar stel je krijgt net een dag van te voren een auto ongeluk. Kan even niemand bereiken. Heb je dus dubbel pech.

Offline Ronald_

• Super lid
    • vandeStreek bier
« Reactie #37 Gepost op: 04-02-2013 13:25 u »
Wat een onzin, je zoekt toch het beste bier? Je zoekt toch niet de persoon met de meeste tijd om naar Wijlre te rijden?  ;)

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #38 Gepost op: 04-02-2013 14:48 u »
Wat een onzin, je zoekt toch het beste bier? Je zoekt toch niet de persoon met de meeste tijd om naar Wijlre te rijden?  ;)

Brand zit heus niet op een amateurbier te wachten. Ze kunnen heel goed zelf een nieuw bier ontwikkelen.

Nee, er is een hele happening omheen georganiseerd. Iedereen wacht in spanning af. Een prijsuitreiking met pers en televisie. Mijnheer Brand zelf komt op het podium om de prijs te overhandigen...en dan is de winnaar er niet? Dat zou niet leuk zijn. Vandaar een reglementsaanpassing om dit te voorkomen.

Ik vind het overigens nogal asociaal om mee te doen, wetende dat je niet aanwezig zal zijn op de prijsuitreiking.

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #39 Gepost op: 04-02-2013 14:55 u »

Dus als er dan veel deelnemers wegblijven bestaat de kans dat bijvoorbeeld nummer dertien de prijs uitgereikt krijgt?

Hopbier

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #40 Gepost op: 04-02-2013 15:16 u »
Ik vind het overigens nogal asociaal om mee te doen, wetende dat je niet aanwezig zal zijn op de prijsuitreiking.

Yep, eens.

Offline Ronald_

• Super lid
    • vandeStreek bier
« Reactie #41 Gepost op: 04-02-2013 15:26 u »
Brand zit heus niet op een amateurbier te wachten. Ze kunnen heel goed zelf een nieuw bier ontwikkelen.

Nee, er is een hele happening omheen georganiseerd. Iedereen wacht in spanning af. Een prijsuitreiking met pers en televisie. Mijnheer Brand zelf komt op het podium om de prijs te overhandigen...en dan is de winnaar er niet? Dat zou niet leuk zijn. Vandaar een reglementsaanpassing om dit te voorkomen.

Daar heb je gelijk in.. Maar je eerste zin zou dan de reden moeten zijn om niet mee te doen wat mij betreft.

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #42 Gepost op: 04-02-2013 15:45 u »
Pint is niet de organisator van het ONK,  maar dat is 't Wort wat en in een breder verband het LABO. Brand en Pint hadden op zijn minst kunnen overleggen met deze organisaties. Dát zou sociaal geweest zijn. Als je een wedstrijd organiseert voor hobbybrouwers ligt het voor de hand op zijn minst te overleggen met hobbybrouwers. Nu is een ongewenste situatie ontstaan die vermeden had kunnen worden. Beide evenementen lijden hieronder en dat had niet gehoeven. Zoveel hobbybrouwevenementen zijn er niet in het jaar.

De datum van het ONK stond al veel langer vast dan die van de Brand wedstrijd. Het organiseren van keurmeesters is ook altijd veel werk en moeite, waardoor de datum al ruim van tevoren vast moet staan. Misschien is de timing met de week van het Nederlandse bier ongelukkig, maar het ONK is altijd rond die datum. De Brand wedstrijd is ook niet gebonden aan die week. Vorig jaar was het ook niet met die week verbonden, als ik me goed herinner.

In ieder geval is er vanuit het LABO een brief verstuurd naar de organisatie van de Brand wedstrijd met het verzoek om de datum te heroverwegen.

En het geeft geen pas om mensen uit te maken voor asociaal. Het staat iedereen vrij om mee te doen aan welke wedstrijd dan ook en te besluiten al of niet bij de prijsuitreiking aanwezig te zijn.

Offline matthew

• Vol lid
« Reactie #43 Gepost op: 04-02-2013 15:57 u »
Pint is niet de organisator van het ONK,  maar dat is 't Wort wat en in een breder verband het LABO. Brand en Pint hadden op zijn minst kunnen overleggen met deze organisaties. Dát zou sociaal geweest zijn. Als je een wedstrijd organiseert voor hobbybrouwers ligt het voor de hand op zijn minst te overleggen met hobbybrouwers. Nu is een ongewenste situatie ontstaan die vermeden had kunnen worden. Beide evenementen lijden hieronder en dat had niet gehoeven. Zoveel hobbybrouwevenementen zijn er niet in het jaar.

De datum van het ONK stond al veel langer vast dan die van de Brand wedstrijd. Het organiseren van keurmeesters is ook altijd veel werk en moeite, waardoor de datum al ruim van tevoren vast moet staan. Misschien is de timing met de week van het Nederlandse bier ongelukkig, maar het ONK is altijd rond die datum. De Brand wedstrijd is ook niet gebonden aan die week. Vorig jaar was het ook niet met die week verbonden, als ik me goed herinner.

In ieder geval is er vanuit het LABO een brief verstuurd naar de organisatie van de Brand wedstrijd met het verzoek om de datum te heroverwegen.

En het geeft geen pas om mensen uit te maken voor asociaal. Het staat iedereen vrij om mee te doen aan welke wedstrijd dan ook en te besluiten al of niet bij de prijsuitreiking aanwezig te zijn.

+1  :groots:

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #44 Gepost op: 04-02-2013 16:01 u »
Het staat iedereen vrij om mee te doen aan welke wedstrijd dan ook en te besluiten al of niet bij de prijsuitreiking aanwezig te zijn.

Dat is helemaal waar, we leven in een vrij land.

Maar gepland niet aanwezig zijn bij de prijsuitreiking, vind ik niet getuigen van respect voor de wedstrijdorganisatie, noch voor je collega brouwers. Het sociale aspect van dit soort evenementen wordt dan volledig genegeerd. Vandaar a-sociaal.

Het zou jammer zijn indien Brand besluit af te zien van de wedstrijd in de toekomst om die reden...

Je kunt nu eenmaal niet overal zijn. Waarom dan insturen als je er niet bij gaat zijn? Prijzengraaigedrag? Als je je er toe geroepen voelt, dan is het denk ik tijd om eens te leren kiezen.

Brouwland heeft dat in hun wedstrijd slimmer aangepakt.  :duimop:

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #45 Gepost op: 04-02-2013 16:05 u »
Je kunt nu eenmaal niet overal zijn. Waarom dan insturen als je er niet bij gaat zijn? Prijzengraaigedrag? Als je je er toe geroepen voelt, dan is het denk ik tijd om eens te leren kiezen.

Je mist het punt. Overleg tussen de organisatie van de Brand wedstrijd en LABO/'t Wort Wat had al dit gedoe én moeten kiezen kunnen voorkomen.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #46 Gepost op: 04-02-2013 16:45 u »
Je mist het punt. Overleg tussen de organisatie van de Brand wedstrijd en LABO/'t Wort Wat had al dit gedoe én moeten kiezen kunnen voorkomen.

Daar ben ik het helemaal mee eens, maar volgens mij had ik dat een post of wat eerder ook al opgemerkt. Maar nu het zover is, gaat het erom hoe we ermee omgaan.

Ik vrees iedereen daar nog eens goed over moet nadenken!
Een wedstrijd is een sociaal gebeuren. Om dat tot een succes te maken, is het belangrijk dat inzenders aanwezig zijn.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #47 Gepost op: 04-02-2013 17:57 u »

Goede actie!  :duimop:

Offline Paide

• Junior lid
  • **
« Reactie #48 Gepost op: 04-02-2013 19:48 u »
Zoals het nu gepland staat en wat ook wel bevestigd wordt door de emoties in dit en het andere Brand-topic, kent deze situatie alleen maar verliezers. Beide evenementen zullen hieronder lijden, wat zonde is van alle moeite die in de organisatie gestopt is. En voor de enthousiaste brouwers die met beide evenementen mee zouden willen doen is het uitermate vervelend, of je nu wel of niet naar het pre-onk gaat.
De reactie van Brand is misschien dan wel feitelijk juist, maar helpt niemand verder. Ik hoop op een constructief overleg tussen Labo/'t Wort Wat en Brand. Er is immers nog tijd genoeg om tot een echte oplossing te komen.

Offline heijligers

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #49 Gepost op: 04-02-2013 20:52 u »
Ik had me al ingeschreven voordat deze onhandige datum bekend was gemaakt.
Heel erg eens met Adrie en ik hoop dat dit iets oplevert.
Citaat
ik las ergens een reactie over wel meedoen en niet komen .... prijzen weggraaien ...  maar die zie ik niet meer
Ik heb me bij Brand niet ingeschreven om prijzen te winnen (zou wel leuk zijn, maar ik zit nog niet op het prijzenweggraainiveau), maar om mijn bier te laten keuren buiten Labo hokjes en omdat het vorig jaar een gezellig evenement was.

Hopelijk kan iemand nog zijn evenement verschuiven en komt alles nog goed, anders volgend jaar beter nadenken. Het ONK hoort (wat mij betreft) van deze twee evenementen het minste thuis in de WvhNB. Proost  :biersmile:

Hoe dan ook ga ik zaterdag toch een volmout sterke blonde brouwen (die niet ik het Labo hokje past).  :brouwen:

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #50 Gepost op: 04-02-2013 22:17 u »
Het ONK heeft jaren het alleenrecht gehad als hobbybierfestival. Die tijd is nu voorbij, de organisatie zal zich beter moeten gaan orienteren op wat er nog meer aan festivals wordt georganiseerd.

Volgend jaar kan de organisatie bewijzen dat het beter kan. Laten we hopen dat ze die uitdaging oppakken.
Het ONK wordt jaarlijks door een andere vereniging georganiseerd, periode mei/juni. Organisatie start uiterlijk ca een jaar van te voren, er wordt hierbij rekening gehouden met data. Je hebt altijd met Hemelvaart en Pinksteren te maken, die data vallen al af.  Daarnaast heb je te maken met de eisen/wensen van de locatie waar je e.e.a. organiseert, dat verminderd de speelruimte nog meer. Ten slotte wordt wel degelijk gekeken of er nog meer speelt rond een bepaald weekend, maar dat is veelal nog niet bekend op het moment dat de datum voor het ONK wordt geprikt.

Tot zover mijn eigen ervaringen op dit vlak.

PS het is wat makkelijk de schuld schuiven in de schoenen van het ONK, hoezo is het hun schuld?
PPS je hebt nog immer een kerstman in je avatar

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #51 Gepost op: 05-02-2013 08:51 u »
PS het is wat makkelijk de schuld schuiven in de schoenen van het ONK, hoezo is het hun schuld?

Ik probeer geen schuld te schuiven. Ik begrijp ook wel dat het allemaal erg lastig is. Ik daag enkel de ONK van organisatie volgend jaar uit om het zo te plannen dat het een win is voor iedereen.

PPS je hebt nog immer een kerstman in je avatar

Die verdwijnt vanzelf zodra mijn nieuwste bier gefusteld is. ;D

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #52 Gepost op: 05-02-2013 20:30 u »
Ik probeer geen schuld te schuiven. Ik begrijp ook wel dat het allemaal erg lastig is. Ik daag enkel de ONK van organisatie volgend jaar uit om het zo te plannen dat het een win is voor iedereen.

Als je de eerste bent die een groot evenement ruim van te voren plant dan lijkt het mij dat anderen met jou rekening hebben te houden.
Met de Brandwedstrijd kon op geen enkele manier rekening worden gehouden. De datum is pas bekend geworden.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #53 Gepost op: 05-02-2013 20:38 u »
Als je de eerste bent die een groot evenement ruim van te voren plant dan lijkt het mij dat anderen met jou rekening hebben te houden.
Met de Brandwedstrijd kon op geen enkele manier rekening worden gehouden. De datum is pas bekend geworden.

Ik heb het over volgend jaar... lijkt me niet moeilijk meer na de ervaring van dit jaar... toch?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #54 Gepost op: 05-02-2013 21:51 u »
Ik heb het over volgend jaar... lijkt me niet moeilijk meer na de ervaring van dit jaar... toch?

Ok. Je bedoelt dus dat dan bij de planning rekening moet worden gehouden worden met evenementen die ruim een half jaar na het vaststellen van de datum bekend worden.  ::)  >:D

Offline koffie

• Super lid
« Reactie #55 Gepost op: 06-02-2013 09:24 u »
Ik neem aan dat een half jaar van tevoren de datum van week van het bier wel bekend zal zijn ;)

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #56 Gepost op: 06-02-2013 09:36 u »
Ok. Je bedoelt dus dat dan bij de planning rekening moet worden gehouden worden met evenementen die ruim een half jaar na het vaststellen van de datum bekend worden.  ::)  >:D

Nee, nu hou je vast aan hoe het was. Dat moet juist anders.

Door eerder te gaan praten met andere festivalorganisatoren hoeft dat niet meer zo te zijn. Ook die anderen zijn gebaat bij een grote opkomst en willen vast wel meewerken aan een win-win planning.

Maar ook wij hobbybrouwers moeten er misschien rekening mee gaan houden dat er meer georganiseerd gaat worden dat we kunnen behappen. Keuzes maken wordt dan belangrijker. Dat is toch een prachtig luxe probleem  :D.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #57 Gepost op: 06-02-2013 20:07 u »
Nee, nu hou je vast aan hoe het was. Dat moet juist anders.

Door eerder te gaan praten met andere festivalorganisatoren hoeft dat niet meer zo te zijn. Ook die anderen zijn gebaat bij een grote opkomst en willen vast wel meewerken aan een win-win planning.

Maar ook wij hobbybrouwers moeten er misschien rekening mee gaan houden dat er meer georganiseerd gaat worden dat we kunnen behappen. Keuzes maken wordt dan belangrijker. Dat is toch een prachtig luxe probleem  :D.

Een bekend uitgangspunt bij het plannen van een agenda is dat degene die als eerste komt ook als eerste maalt.
Met andere woorden degene die later komt hoort rekening te houden anderen die al het een en ander gepland hebben.

Keuzes maken zou niet nodig zijn als er bijvoorbeeld 2 weken zit tussen de beide evenementen. Dan is iedereen blij.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #58 Gepost op: 12-02-2013 12:34 u »
Nog iets bekend over de datum? Ik hou mijn inschrijving nog even vast voor het geval dat de datum verschoven wordt... maar als er volgende week niets bekend is, dan schrijf ik me uit.

Offline Erick

• Super lid
  • Land: sy
    • Erick
« Reactie #59 Gepost op: 12-02-2013 12:43 u »
 ;D "Heel de Brand Brouwerij ligt stil als onze machtige arm dat wil" ;D

(ik doe overigens niet mee heb ik besloten)

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #60 Gepost op: 12-02-2013 13:57 u »
Nog iets bekend over de datum? Ik hou mijn inschrijving nog even vast voor het geval dat de datum verschoven wordt... maar als er volgende week niets bekend is, dan schrijf ik me uit.

Tot nu toe is de datum niet veranderd.

Offline heijligers

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #61 Gepost op: 12-02-2013 14:49 u »
Ik wacht nog even af en heb maar een Tweet verzonden zoals Adrie aan gaf.
Mijn brouwsel zit inmiddels in het vat. Mocht het nier veranderen, dan wordt het erg druk met hoppige sterke blondes in de vrije klasse op het ONK  ;D

Offline Raymond293

• Super lid
« Reactie #62 Gepost op: 12-02-2013 15:00 u »
Inschrijven op het ONK kon ik toch al niet, dus heb besloten met mijn buurman een hobbymatig brouwsel in te schrijven bij Brand.
Vind het een leuke happening die we 's avonds gaan afsluiten in Maastricht.

Als vrouwlief meewerkt op zondag naar Haarlem voor het vervolg van de pret... ideaal weekend eigenlijk :D

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #63 Gepost op: 12-02-2013 15:04 u »
Inschrijven op het ONK kon ik toch al niet, dus heb besloten met mijn buurman een hobbymatig brouwsel in te schrijven bij Brand.

Waarom zou "met mijn buurman een hobbymatig brouwsel in te schrijven bij ONK" niet kunnen?

Hopbier

Offline Gerald

• Senior lid
  • without faillure there is no succes.
    • praktijk manitou
« Reactie #64 Gepost op: 12-02-2013 15:27 u »
Waarom zou "met mijn buurman een hobbymatig brouwsel in te schrijven bij ONK" niet kunnen?

Hopbier
Gokje, omdat hij normaal professioneel brouwt?

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #65 Gepost op: 12-02-2013 15:43 u »
Beide wedstrijden zijn niet voor commerciele brouwers, de "truc" die hij nu dus doet voor Brand, kan dan net zo goed voor het ONK. :)

Offline Raymond293

• Super lid
« Reactie #66 Gepost op: 12-02-2013 18:25 u »
Kan inderdaad. Maar er voor gekozen dat niet te doen :)
We hebben samen ouderwets met twee pannetjes en een roerstok een brouwsel gemaakt in de keuken van de buurman... net als de meeste van jullie. Moet kunnen lijkt me ;)

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #67 Gepost op: 12-02-2013 21:40 u »
Kan inderdaad. Maar er voor gekozen dat niet te doen :)
We hebben samen ouderwets met twee pannetjes en een roerstok een brouwsel gemaakt in de keuken van de buurman... net als de meeste van jullie. Moet kunnen lijkt me ;)

Tja...

Eerder is besloten dat eenmaal commercieel, je niet meer mee zou moeten willen doen.

Er blijven altijd achterdochtige vragen... waar komt de gist vandaan, hoe is die opgestart, zijn er andere voordelen, bla bla bla.

Maar mij maakt het niet uit hoor, want ik doe niet mee aan het ONK  ;D.

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #68 Gepost op: 12-02-2013 21:52 u »
In overleg tussen LABO en Pint komt er hoogstwaarschijnlijk een creatieve oplossing voor mensen die zowel aan het ONK als aan de Brand wedstrijd willen meedoen en beide evenementen willen bezoeken. Ik kan op dit moment nog niet meer zeggen, maar na de LABO vergadering van aanstaande zaterdag zal het nieuws denk ik wel publiek gemaakt mogen worden. Nog even geduld dus.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #69 Gepost op: 12-02-2013 21:55 u »
maar na de LABO vergadering van aanstaande zaterdag zal het nieuws denk ik wel publiek gemaakt mogen worden.

Goed zo!  :duimop: :duimop: Dus Brand heeft in overleg met PINT toch naar ons geluisterd... dat klinkt positief! We wachten af.

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #70 Gepost op: 12-02-2013 22:00 u »
In overleg tussen LABO en Pint komt er hoogstwaarschijnlijk een creatieve oplossing voor mensen die zowel aan het ONK als aan de Brand wedstrijd willen meedoen en beide evenementen willen bezoeken. Ik kan op dit moment nog niet meer zeggen, maar na de LABO vergadering van aanstaande zaterdag zal het nieuws denk ik wel publiek gemaakt mogen worden. Nog even geduld dus.

Dat zou mooi zijn voor iedereen... zolang de Brandwedstrijd maar niet wordt verplaatst naar na de zomer, want dan heb ik wel een heel oud blondje.

Offline koffie

• Super lid
« Reactie #71 Gepost op: 12-02-2013 22:00 u »
Goed zo!  :duimop: :duimop: Dus Brand heeft in overleg met PINT toch naar ons geluisterd... dat klinkt positief! We wachten af.
Niet dat ik me nu zo betrokken voel bij de partijen, maar een thumbs up mag ook best wel na het publieke bitchen van 'ons' :)

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #72 Gepost op: 12-02-2013 22:21 u »
Dat zou mooi zijn voor iedereen.....zolang de Brandwedstrijd maar niet wordt verplaatst naar na de zomer, want dan heb ik wel een heel oud blondje.

Dat recept kun je vast herbrouwen ;) .

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #73 Gepost op: 12-02-2013 22:23 u »
Busvervoer?

Offline heijligers

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #74 Gepost op: 12-02-2013 22:48 u »
Busvervoer?
Dat lijkt me nu een crea oplossing  ;D

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #75 Gepost op: 13-02-2013 06:28 u »
Busvervoer?

Straalverbinding?

De winnaars met helicopter naar de andere locatie?

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #76 Gepost op: 13-02-2013 08:10 u »
Busvervoer?

Dat zou een mooie grap zijn... 5 uur van je dag (Haarlem - Brand - Haarlem) doorbrengen in de bus, joepie ;) . Ik hoop gewoon op een andere datum, dan kan ik er tenminste een nachtje aan vast plakken (eventueel met vriendin).

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #77 Gepost op: 13-02-2013 08:53 u »
Dan zal het een groot scherm worden met live reporters op beide plaatsen. Een soort simultaan bierwedstrijd.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #78 Gepost op: 13-02-2013 20:13 u »
Dan zal het een groot scherm worden met live reporters op beide plaatsen.

Dan zitten we allemaal op een glasveldje in Haarlem met BBQ naar een groot scherm, te kijken... whoahahaha  :) :biersmile:

Offline koffie

• Super lid
« Reactie #79 Gepost op: 13-02-2013 22:17 u »
Er is maar 1 oplossing lijkt me: met de Brand camper naar het ONK :)

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #80 Gepost op: 13-02-2013 22:25 u »
Mijn Blonde Brand wordt een Beam me up Brand ;D

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #81 Gepost op: 13-02-2013 23:12 u »
En wat nu als we op de ONK camping, als symbool zeg maar, Brand gaan stichten ?  ;D ;D ;D ;D

Offline hansm

• Super lid
« Reactie #82 Gepost op: 16-02-2013 18:40 u »
Busvervoer?

Busvervoer!

Vanmiddag is Nico Lammers van Pint even aangeschoven bij de LABO-vergadering.

Het verplaatsen van de Brandwestrijd is niet mogelijk. Maar voor deelnemers die zowel met het ONK als met de Brand-wedstrijd mee willen doen, wil Brand busvervoer beschikbaar stellen. Wel wordt natuurlijk als voorwaarde gesteld dat er genoeg animo voor is.

Meer weet ik ook nog even niet, nadere info zal binnenkort te vinden zijn op de PINT-site.

Het is trouwens niet ondenkbaar dat in de toekomst de Week van het Nederlandse Bier en het ONK elkaar vaker in de weg zullen zitten. Voor het LABO, Pint en Brand een leuke uitdaging hiervoor iets te bedenken (samenwerken?)

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #83 Gepost op: 16-02-2013 18:48 u »
Het is trouwens niet ondenkbaar dat in de toekomst de Week van het Nederlandse Bier en het ONK elkaar vaker in de weg zullen zitten. Voor het LABO, Pint en Brand een leuke uitdaging hiervoor iets te bedenken (samenwerken?)

Zolang het maar geen wedstrijd binnen een wedstrijd wordt. De een kan het bal openen en de ander kan sluiten.

Waarom eigenlijk maar een week?
Waarom niet twee?

Dan is er ook gelegenheid om in het middelste weekeinde de open brouwerijdagen, de "bierparade", die "bier-biënnale" en lokale / regionale evenementen te houden.

s7.

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #84 Gepost op: 16-02-2013 21:33 u »
Hé, Hans is me voor. Fijn dat Pint en Brand/Heineken met een constructieve oplossing komen voor brouwers die aan beide wedstrijden willen meedoen.  :duimop:

Er is ook uitgesproken dat Pint met de organiserende vereniging van volgend jaar overlegt over hoe volgend jaar problemen te voorkomen. Hopelijk was dit dus het laatste jaar dat verschillende evenementen elkaar in de wielen rijden.

Offline NicovK

• Boven 10 berichten
  • *
  • zoek en gij zult vinden
    • Hobbybierbrouw clubje De3Meren
« Reactie #85 Gepost op: 16-02-2013 21:43 u »
Het verplaatsen van de Brand westrijd is niet mogelijk. Maar voor deelnemers die zowel met het ONK als met de Brand-wedstrijd mee willen doen, wil Brand busvervoer beschikbaar stellen. Wel wordt natuurlijk als voorwaarde gesteld dat er genoeg animo voor is.

Ik zie de door Brand genoemde oplossing niet echt als een optie voor de meesten. Degene die namelijk aan de Pre-ONK party deel wil gaan nemen zal met de Brand bus nooit voor 10 uur s'avonds in Haarlem zijn. Ergo, party half voorbij. Van degenen die naar beide evenementen willen zullen de meesten de nacht thuis doorbrengen en niets aan het aanbod hebben.

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #86 Gepost op: 16-02-2013 21:48 u »
De party duurt meestal wel wat langer dan 10 uur. En na zo'n busreis heb je wel zin in een lekker bier. De busreizigers missen natuurlijk wel de BBQ. Maar aangezien het ONK niet meer verplaatst kan worden en Brand/Heineken de finaledag niet wil verplaatsen, lijkt dit me de best mogelijke oplossing. Daarnaast hoef je natuurlijk niet aan de Brand/Pint wedstrijd mee te doen als je het de pré-ONK-party niet wil missen.

Offline matthew

• Vol lid
« Reactie #87 Gepost op: 16-02-2013 21:52 u »
Kan de brand bus me dan smorgens  in Enschede ophalen en zondag avond in Enschede weer afzetten? Anders moet ik gewoon met de auto.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #88 Gepost op: 16-02-2013 21:55 u »
Hahaha, busvervoer!
Naja, leuk dat ze íets doen... ;D

Offline heijligers

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #89 Gepost op: 16-02-2013 22:16 u »
Kan mogelijk werken, maar hoe ziet dat busvervoer er uit?
Zaterdag ochtend vertrekken vanaf camping nabij Haarlem en daar 's avonds weer worden afgeleverd?

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #90 Gepost op: 16-02-2013 22:27 u »
Zaterdag ochtend vertrekken vanaf camping nabij Haarlem en daar 's avonds weer worden afgeleverd?

Ja dat is een leuke... :D of met openbaar vervoer naar Brand en dan zorgt Brand dat je op het ONK komt...

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #91 Gepost op: 17-02-2013 00:06 u »
Voor de pre-ONK-ers is het natuurlijk nog steeds niks. ;)

Offline matthew

• Vol lid
« Reactie #92 Gepost op: 17-02-2013 00:21 u »
Voor de pre-ONK-ers is het natuurlijk nog steeds niks. ;)

En voor mensen met een auto? Met de auto naar Brand dan met de bus naar het ONK en dan zondags met de benenwagen weer naar Limburg?

De enigen die er wat aan hebben zijn de mensen die met het openbaar vervoer gaan.

Dat wordt dus gewoon 2 dagen op en neer rijden.

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #93 Gepost op: 17-02-2013 12:53 u »
En voor mensen met een auto? Met de auto naar Brand dan met de bus naar het ONK en dan zondags met de benenwagen weer naar Limburg?

De enigen die er wat aan hebben zijn de mensen die met het openbaar vervoer gaan.

Dat wordt dus gewoon 2 dagen op en neer rijden.

Naar wat ik begreep is het een kwestie van halen en brengen. Dus je kan met de auto naar Haarlem en je tent opzetten. Vervolgens met de bus naar Brand en 's avonds word je weer in Haarlem afgezet.

Offline heijligers

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #94 Gepost op: 17-02-2013 13:47 u »
Naar wat ik begreep is het een kwestie van halen en brengen. Dus je kan met de auto naar Haarlem en je tent opzetten. Vervolgens met de bus naar Brand en 's avonds word je weer in Haarlem afgezet.
Als dat zo is klinkt het als een prima oplossing. Even de details afwachten.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #95 Gepost op: 18-02-2013 09:27 u »
Hahaha, busvervoer!

Ik hoop dat ze een grote WC aan boord hebben haha ;) . Ik vrees dat ik me ga uitschrijven... het wordt voor mij te veel. Volgend jaar beter :biersmile: .

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #96 Gepost op: 18-02-2013 20:05 u »
Ik vrees dat ik me ga uitschrijven... het wordt voor mij te veel.

Idem. :-\  Wel jamme, maar helaas. Hopen dat de diverse organisaties hier van leren. Dit had voorkomen kunnen worden als er op de achtergrond goede communicatie was geweest met de juiste personen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #97 Gepost op: 18-02-2013 21:24 u »
Hopen dat de diverse organisaties hier van leren.

Ik hoop dat vooral PINT hiervan geleerd heeft. De datum van het ONK stond immers al heel lang vast!

Offline hansm

• Super lid
« Reactie #98 Gepost op: 18-02-2013 22:07 u »
Ik hoop dat vooral PINT hiervan geleerd heeft. De datum van het ONK stond immers al heel lang vast!

Volgens mij ligt het iets anders. Er wordt een Week van het Nederlandse Bier gekozen. De gezamenlijke brouwers kiezen daarvoor een week die wat hun betreft mooi uitkomt: in mei, uiterlijk uitlopend tot de eerste week van juni, want in mei is het mooi weer en in juni beginnen de vakanties al.

Verder is er het Hemelvaartweekend, het Pinksterweekend, moederdag en vaderdag. Dan blijven er niet zoveel weken over.

Het ONK-festival wordt bij voorkeur georganiseerd in mei, uiterlijk begin juni. Want in mei is het mooi weer, en in juni beginnen de vakanties al. En verder is er ..., ..., ... Dan blijven er niet zoveel  weekenden over.

Ofwel, iedereen probeert van alles te organiseren, maar doet dat allemaal in dezelfde periode. En als je dan dezelfde doelgroep hebt, zit je elkaar in de weg.

Verplaatsen van de Week van het Nederlandse Bier gaan ze echt niet doen voor een paar hobbybrouwers. Dan blijven er nog maar een paar opties over. Verplaatsen van het ONK, op een of andere manier samenwerken of de Brand-wedstrijd voor hobbybrouwers niet meer organiseren. Of natuurlijk elkaar lekker in het vaarwater blijven zitten :weetniet:

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #99 Gepost op: 18-02-2013 22:08 u »
De ONK organisatie natuurlijk ook.
Nu is bekend dat volgend jaar waarschijnlijk weer de week van bier georganiseerd wordt, met eventueel weer een Brand bierwedstrijd. Daar kan/moet de ONK organisatie alvast rekening mee houden.
Of misschien niet ivm de matige opkomst komen jaar? ;)

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #100 Gepost op: 18-02-2013 22:43 u »
Ach jee, wat hebben jullie/we het zwaar!

:D

HansM heeft het m.i. goed verwoord. Tenzij het ONK na de zomer wordt georganiseerd (gebeurd toch niet) houden we dit 'probleem'. Brand zal e.e.a. toch lokaal willen houden op hun gewenste tijdstip, hetgeen hun goed recht is. Het ONK zwerft door het land, naar gelang wie het organiseert. Daarbij heeft men wel de medewerking van een locatie nodig, liefst een brouwerij. Niet zo vreemd dat men daar de week van het bier wel weer geschikt vind als tijdstip...

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #101 Gepost op: 18-02-2013 22:45 u »
Volgens jaar ONK in Wijlre !!  ;D ;D ;D

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #102 Gepost op: 18-02-2013 23:48 u »
De ONK organisatie natuurlijk ook.
Nu is bekend dat volgend jaar waarschijnlijk weer de week van bier georganiseerd wordt, met eventueel weer een Brand bierwedstrijd. Daar kan/moet de ONK organisatie alvast rekening mee houden.
Of misschien niet ivm de matige opkomst komen jaar? ;)

Vorig jaar was volgens mij de Brand wedstrijd niet in de Week van het Bier.

Dat je een betrekking nieuwe wedstrijd organiseert terwijl de grootste wedstrijd voor de hobbybrouwers de dag daarna plaatsvindt is heel erg ongelukkig gepland. Ten tijde van het vaststellen van de datum van het ONK kon met geen mogelijkheid rekening worden gehouden dat er ander grote wedstrijd een dag eerder zou worden gehouden. Met het ONK had PINT gewoon rekening moeten houden.

Voor volgend jaar kan een oplossing worden gezocht door het ONK buiten de Week van het Bier te houden (zoals eerlijk gezegd bij eerdere ONK's ook het geval was). En dan weer een zaterdag zodat het weer een mooi weekend kan worden.

Offline heijligers

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #103 Gepost op: 19-02-2013 00:20 u »
Voor volgend jaar kan een oplossing worden gezocht door het ONK buiten de Week van het Bier te houden (zoals eerlijk gezegd bij eerdere ONK's ook het geval was). En dan weer een zaterdag zodat het weer een mooi weekend kan worden.

Voor de week van het Nederlands bier heeft het ONK bewust gekozen:

Citaat van: ONK nieuwsflits 20 okt. 2012
Locatie en datum van het ONK
...
Hoewel de datum van het ONK nog niet 100% vast staat is het een goed idee om zondag 2 juni 2013 al vast in de agenda te zetten. Deze dag is tevens de laatste dag van “de week van het Nederlandse bier”. Het zou mooi zijn als het ONK dan deel kan uitmaken van de activiteiten die deze week landelijk georganiseerd zullen worden.
.

ONK Nieuwsflits #1

Offline hansm

• Super lid
« Reactie #104 Gepost op: 19-02-2013 00:23 u »
Vorig jaar was volgens mij de Brand wedstrijd niet in de Week van het Bier.

Nico Lammers van PINT vertelde afgelopen zaterdag dat de Brand-wedstrijd vorig jaar ook op de 2e zaterdag van de Week was, net als dit jaar. Alleen viel toen het ONK-festival een week 2 weken later, dus pas ná de Week van het Nederlandse Bier.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #105 Gepost op: 19-02-2013 08:01 u »
Nico Lammers van PINT vertelde afgelopen zaterdag dat de Brand-wedstrijd vorig jaar ook op de 2e zaterdag van de Week was, net als dit jaar. Alleen viel toen het ONK-festival een week 2 weken later, dus pas ná de Week van het Nederlandse Bier.

Pas na de Brand wedstrijd werd duidelijk dat die wedstrijd een vervolg zou krijgen maar toen was het ONK al gepland. We moeten het natuurlijk niet omdraaien. PINT had gewoon geen rekening gehouden met het feit dat het ONK al gepland was. Het is niet anders. En toen ze er achter kwamen hebben ze het probleem niet ingezien. Er was toen nog alle tijd om de Brand wedstrijd op een ander tijdstip te houden.

Offline Hoppenbrouwers

• Super lid
« Reactie #106 Gepost op: 19-02-2013 09:38 u »
Eens met Herman en Hans. Zoals al eerder aangegeven maken we ons echt druk om niets. Er zijn hier 33 mensen die laten weten bezwaar te hebben tegen de gelijktijdige organisatie van evenementen. We hebben 12.000 hobbybrouwers dus dat is ruim gezegd 0.28% van alle hobbybrouwers die het hebben laten weten. Hoe belangrijk vind je jezelf dan als je verwacht dat een organisatie als Brand een heel evenement (waar hun de organisatie voor moeten dragen en natuurlijk rekening moeten houden met talloze agenda's) voor 0.28% van de hele doelgroep gaat verzetten. Ik zou zelfs hoogste verbaasd zijn als ze er al uberhaupt over na gaan denken.

Ik snap best dat het voor sommige mensen die het lastig vinden om keuzes te maken jammer is. Maar dat is dan maar jammer. Je kan niet alles hebben wat je wil. Dan doe je het ene jaar Brand en het andere jaar ONK als het toevallig samen loopt. Misschien dat Brand alle ophef (van maar liefst 33 leden waaronder nog niet eens 88% uitsluitend voor het ONK kiest) meeneemt in hun organisatie voor volgend jaar. Mijn idee is dat het toch weer rond de periode van de week van het Nederlandse bier georganiseerd gaat worden dus kunnen we de topics 2014 ev. ook al aanmaken.

Of we leren gewoon te kiezen en hebben veel lol bij het ONK óf bij Brand. Je zou maar tevens een enorme voetbal fan zijn. Dan heb je elke zondag een probleem.

Nu is het eigenlijk te hopen dat er volgend jaar alle grotere brouwerijen in dezelfde week een evenement van dit kaliber gaan organiseren. Dan wordt het nog een leuk iets over hoe iedereen elkaar af gaat troeven met de leukste dingen of nieuwe snufjes.

Offline JeroenCV

• Super lid
  • Brouwen = verslavend
    • PINT
« Reactie #107 Gepost op: 23-02-2013 22:07 u »
Pas na de Brand wedstrijd werd duidelijk dat die wedstrijd een vervolg zou krijgen maar toen was het ONK al gepland. We moeten het natuurlijk niet omdraaien. PINT had gewoon geen rekening gehouden met het feit dat het ONK al gepland was. Het is niet anders. En toen ze er achter kwamen hebben ze het probleem niet ingezien. Er was toen nog alle tijd om de Brand wedstrijd op een ander tijdstip te houden.

Jacques,
Het is niet alleen een PINT feestje... En we bieden een oplossing aan!

Er is een busreis aangeboden voor de deelnemers. Geheel kostenloos! Lijkt mij een top aanbieding. En na terugkomst op de camping in Haarlem tot in de late uurtjes door gaan met de PRE-ONK (waar ik nog nooit voor 3 uur in bed lag....) Dus wie heeft zich al aan gemeld voor de busreis?

En er is aan geboden om volgend jaar de organisatie van de Brand wedstrijd met de ONK-organisatie te combineren. Ik hoop persoonlijk dat de Roerstok, die in 2014 de organisatie heeft, dit met twee handen aanpakt.

Offline heijligers

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #108 Gepost op: 23-02-2013 22:16 u »
Dus wie heeft zich al aan gemeld voor de busreis?

Nog niet gezien waar daarvoor kan worden aangemeld.
Behalve van Adrie heb ik daarover nog geen info gezien.

Offline heijligers

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #109 Gepost op: 26-02-2013 10:40 u »
Ik weet nog niet wat ik met Brand ga doen.
Wie overweegt om met de Brand bus naar het pre-ONK te gaan?
In het andere draadje wil hier maar niemand op reageren.

Er komt deze week duidelijkheid over de bustrip:
Citaat van: PINT_Pakt@PINT_Pakt
@M_Heijligers @brouwwedstrijd @Brand_Bier Hoi Maarten, lees de Nieuwsbrief die deze week uitkomt, daarin staan meer details

Offline heijligers

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #110 Gepost op: 02-03-2013 00:22 u »
GAAT ER NOG IEMAND MET DE BRAND BUS VAN EN NAAR DE CAMPING VOOR HET PRE-ONK??

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #111 Gepost op: 02-03-2013 00:25 u »
Wil je alleen ja antwoorden of ook de nee stemmers?
Ik: nee. :)

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #112 Gepost op: 02-03-2013 00:28 u »
GAAT ER NOG IEMAND MET DE BRAND BUS VAN EN NAAR DE CAMPING VOOR HET PRE-ONK??

Nee  :)

Offline heijligers

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #113 Gepost op: 02-03-2013 00:29 u »
Ik zocht eigenlijk wat algemene instemming van pre-ONK'ers om wel of niet met de Brandbus mee te gaan. Kan aan de ene kant best leuk zijn, maar is ook weer zo'n gedoe.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #114 Gepost op: 02-03-2013 11:13 u »
Nee, ik woon zo ergens tussen Wylre en Haarlem in. Dit jaar voor mij geen ONK pre of after gebeuren voor mij. Ik vind dat wel jammer maar dit is nu eenmaal gevolg van deze zeer ongelukkige planning.

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #115 Gepost op: 02-03-2013 11:42 u »
Nee, ik woon zo ergens tussen Wylre en Haarlem in. Dit jaar voor mij geen ONK pre of after gebeuren voor mij. Ik vind dat wel jammer maar dit is nu eenmaal gevolg van deze zeer ongelukkige planning.

Idem. Van het ONK weet ik sowieso nog niet of ik daar na toega.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #116 Gepost op: 02-03-2013 12:31 u »
Nee, ik ga niet naar het ONK.

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #117 Gepost op: 02-03-2013 13:27 u »
Ik ga hoogstwaarschijnlijk in verband met familieverplichtingen alleen naar de Onk middag bij Jopen.  :'(

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #118 Gepost op: 02-03-2013 21:06 u »
Toch jammer dat er zo'n verdeeldheid gaat optreden... Dit is natuurlijk niet goed voor beide wedstrijden. Maar dat was al duidelijk. Ik heb nog geen idee of ik überhaupt naar 1 van de evenementen ga.

Tags: