Vermenging suikeroplossing tijdens bottelen

Gestart door glaasjebier, 01-02-2013 09:47 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

glaasjebier

Dag allen,

Bij al mijn vorige brouwsels heb ik bij het bottelen telkens een suikeroplossing gemaakt en deze met een spuitje toegevoegd aan elk individueel flesje. Aangezien dit toch behoorlijk arbeidsintensief was en niet een consistente hoeveelheid suikers in de flesjes bracht, heb ik het onlangs anders gedaan. Ik heb de suikeroplossing in een schoon bottelvat gedaan, en hier overheen mijn bier geheveld. Daarna het vat een beetje gezwenkt en begonnen met het bottelen. 55 flesjes verder, aangekomen bij mijn laatste 3 flesjes om te bottelen, kwam ik erachter dat er een vrij doorzichtige, hoog viscose laag onder aan het bottelvat aanwezig was. In mijn optiek was dit de suikeroplossing, welke dus niet goed vermengd was met het bier. Ik heb in het verleden gelezen dat hevelen van het jongbier over de suikeroplossing in combinatie met een beetje zwenken voldoende zou moeten zijn.

De flesjes zijn gebotteld op dinsdag 22 februari en zijn weggezet op 21 C tot 31-01-2013 (9 dagen). Gisteren het eerste flesje opengetrokken om te zien of er al koolzuurvorming was. Ik hoorde een heel kleine sis. Geen koolzuur aanwezig nog in het bier zelf, maar dat komt met name omdat de koolzuur nog niet de kans heeft gehad om op te lossen in het bier.

Ik kan nu drie dingen doen:
- Gewoon afwachten en hopen dat het goed komt
- Alle flesjes openen en alsnog suiker toevoegen (ik ga er vanuit dat er nog wat levende gist aanwezig is, brouwdatum: 30-12-2012)
- Alle flesjes openen en suiker en wat gist toevoegen

Al met al, ik twijfel dus in hoeverre er goede vermenging heeft plaatsgevonden van de suikeroplossing in mijn bier. Iemand die hier zijn ervaringen over uit wil spreken?



Gerb

Hoe dik was jouw suikeroplossing? Ik gebruik altijd ongeveer 2-3 keer zoveel water als suiker, dat even laten koken. Was het niet te dik/hoog visceus? Vervolgens hevel ik een deel van het bier op de suikeroplossing in het pannetje en dat breng ik over in het bottelvat. Daarna de rest van het bier erop hevelen. Het uiteinde van de slang leg ik niet in het midden, maar er ontstaat een draaiende beweging van het bier. Als laatste roer ik nog een keer de hele oplossing door met een lepel.

Voor wat betreft het lage koolzuur gehalte: hoe zwaar is het bier? Hoe warm hebben ze gestaan en hoe lang al op fles. Wanneer dit korter dan 2 tot 3 weken is, nog even wachten. Soms kan het langer duren. Wachten dus.

glaasjebier

De suikeroplossing was aardig dik. 140 gram suiker op zo'n 240 gram water.  Het was dus aan de dikke kant. Ik heb de slang ook aan de zijkant gelegd, zodat er een draaiende beweging ontstond bij het hevelen.

Het is een zwaar bier. Begin SG: 1095, eind SG (voor bottelen, zonder suikertoevoeging): 1020. Ze stonden 9 dagen op fles op 21 C exact, voordat ik de eerste heb geopend.

Ik weet dat het erg snel is om bijv. koolzuur te evalueren, maar aangezien ik dus mijn twijfels heb of er wel genoeg suiker is meegekomen moet ik nu snel keuze maken tussen nieuwe suiker toevoegen en gebruik maken van de nu nog levende gist, of afwachten...

Joost81

In het begin hevelde ik het bier ook op de suikeroplossing zonder te roeren. Maar daarmee heb ik al een aantal keer een ongelijke verdeling van de suiker gehad waardoor sommige flesjes te veel en andere te weinig koolzuur hebben.
Bij het bottelen van een bier wat ik had terug gekoeld naar 5 graden was de suiker helemaal niet opgelost. En toen ik het laatste restje uit het bottelvat proefde was dat ontzettend zoet. Na meting met de refractometer bleek er in het eerste flesje nauwelijks suiker te zitten en in de laatste veel te veel. Die heb ik meteen terug gegoten in het bottelvat, doorgeroerd en opnieuw gebotteld.

Sindsdien roer ik het altijd even door voor het bottelen.

Oscar

De methode die je gebruikt hebt is goed. Echter moet je voor de zekerheid na die tijd nog wel even flink roeren of zwenken met het vat. En als je zorgt dat er bij het hevelen veel werveling plaats vindt heb je wel genoeg menging.

En je suikeroplossing hoef je niet te koelen, die mag je gewoon kokend heet in je bottelvat doen  :)

hansHalberstadt

Ik heb precies hetzelfde probleem gehad. Ik had de suiker gekookt en toen leek het heel vloeibaar, maar zodra het afkoelt op de bodem van het vat als je het bier eroverheen laat lopen ontstaat een taaie stroop die zelfs met flink zwenken niet snel oplost. Om dit in de toekomst te voorkomen moet je meer water gebruiken en toch nog flink roeren, 1 (gewichtsdeel) suiker plus 2 delen water, evt in het klein eerst uitproberen om te zien of het dan afgekoeld vloeibaar genoeg is.

Nu kun je niet veel doen, omdat de suiker waarschijnlijk ook nog eens zeer onregelmatig is verdeeld over de flesjes, dus je weet nooit welke te veel of te weinig suiker hebben.
HansH

George81

Waarom niet gewoon in je bier gieten ipv bier op je suiker?
Zo heb ik het geleerd.
En daarna goed roeren met een ontsmette roerspaan/opscheplepel/etc.
Dat ontsmetten kan lastig zijn (vanwege de lengte) maar met een vlammetje, wat alcohol of kokent water kost het niet al teveel moeite.

Ik gebruik ook een 1:2 verhouding voor het oplossen van suiker en ik heb nooit problemen dus daar ligt het niet aan.
In het begin leken sommige flesjes wat meer koolzuur te hebben maar dat lag echt aan het roeren.

glaasjebier

Als ik het zo eens overlees dan begrijp ik dat de beste keuze waarschijnlijk is om niets te doen op dit moment. Het is inderdaad onbekend hoeveel suiker er nu in welk flesje zit (alhoewel ik het vermoeden heb dat alleen in het laatste flesje suiker zit). En dan over een maand nog eens bekijken wat het resultaat is. Ze hebben nu in totaal 10 dagen de tijd gehad om de suikers te fermenteren op 21C. Ik wil ze nu koeler gaan wegzetten en dan afwachten of er wat koolzuur is en zal oplossen in het bier.

Mocht er over 3 weken nog geen enkele koolzuuractiviteit zijn, dan kan ik wellicht nog een suiker / gist mix toevoegen aan ieder individueel flesje, om er nog iets van te maken...

Jacques

Het roeren van het bier waaraan een suikeroplossing is toegevoegd is echt niet nodig. Gebruik 2 tot 3 keer zo veel water als het gewicht aan suiker. Dus voor 140 g suiker 300 tot 400 ml water. Heet toevoegen en kort daarna het bier er over heen hevelen. Deze methode gebruik ik al vele, vele en vele jaren. Heeft bij mij nooit problemen opgeleverd.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 01-02-2013  23:11 uHet roeren van het bier waaraan een suikeroplossing is toegevoegd is echt niet nodig.
De suikeroplossing is zwaarder en zou zonder stroming op de boden blijven liggen. Je gaat er dan vanuit dat het suikerwater goed mengt met het bier door de straal waarmee het bier in het bottelvat loopt.
HansH


Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 03-02-2013  21:43 uDe suikeroplossing is zwaarder en zou zonder stroming op de boden blijven liggen. Je gaat er dan vanuit dat het suikerwater goed mengt met het bier door de straal waarmee het bier in het bottelvat loopt.
HansH

Het ligt denk ik aan de dikte van de suikeroplossing. Bij een dunnere oplossing is de vermenging een stuk makkelijker. In ieder geval heb ik nooit geen problemen ondervonden. Maar ik weet dat vele anderen er wel last van hebben. Die gebruiken bijna allemaal een vrij dikke oplossing.

Oscar

Citaat van: Jacques op 01-02-2013  23:11 uGebruik 2 tot 3 keer zo veel water als het gewicht aan suiker. Dus voor 140 g suiker 300 tot 400 ml water.

Juist... voor 10 liter bier bottelen gebruik ik altijd 150 ml water om mijn suiker in op te lossen (60-70 g). Nooit problemen... :biersmile:

Hans VH

Citaat van: Oscar op 04-02-2013  00:03 uJuist... voor 10 liter bier bottelen gebruik ik altijd 150 ml water om mijn suiker in op te lossen (60-70 g). Nooit problemen... :biersmile:
Jammer om het bier met dat water te verdunnen. Ik tap een 200 ml bier af en los daarin mijn bottelsuiker op (even doorkoken).
Dan koud bier gewoon overhevelen op deze hete suikeroplossing, zonder nog te schudden of te roeren.
Maar ik vrees dat er inderdaad wel concentratieverschillen zijn. Af en toe heb ik wel een fles die kapot springt.

hansHalberstadt

Bier bestaat voor 90% uit water. Of je dat water nu bij het maischen of spoelen erbij doet of bij het bottelen maakt toch geen wezenlijk verschil? Als je een deel gaat koken raak je de alcohol kwijt (dat is toch zonde) en krijg je misschien een bijsmaak door het koken.
HansH

Jacques

Citaat van: Hans VH op 04-02-2013  13:20 uJammer om het bier met dat water te verdunnen. Ik tap een 200 ml bier af en los daarin mijn bottelsuiker op (even doorkoken).

Dat beetje water maakt niet zo veel uit. Vergeet niet dat je ook extra suiker toevoegt aan je bier waardoor de densiteit omhoog gaat. Echt verdunnen doe je dus niet.

Oscar

Citaat van: Hans VH op 04-02-2013  13:20 uJammer om het bier met dat water te verdunnen.

Citaat van: Hans VH op 04-02-2013  13:20 uMaar ik vrees dat er inderdaad wel concentratieverschillen zijn. Af en toe heb ik wel een fles die kapot springt.

Oftewel jij doet af en toe iets fout en ik (heb nooit last van kapot springende flessen) doe iets goed...

Die verdunning is marginaal en heel geen invloed op de kwaliteit op het bier. :biersmile:

glaasjebier

Allen bedankt voor de antwoorden! Ik ga het rustig afwachten in de hoop dat er op een of andere manier toch genoeg suiker in is vermengd. Was in ieder geval weer een wijze les!

Hans VH

Citaat van: Oscar op 05-02-2013  01:16 uOftewel jij doet af en toe iets fout en ik (heb nooit last van kapot springende flessen) doe iets goed...
Zal wel zo zijn. In 't vervolg zal ik nog wat roeren.

glaasjebier

Even het vervolg van mijn avontuur:

Op maandag 18 februari toch besloten om alle flesjes te heropenen en om handmatig suiker toe te voegen. Daarna een week weggezet op 20,5 C, en daarna wat kouder weggezet (+/- 15 C). Nu heb ik gisteravond (04-03-2013) een flesje open getrokken. Er was geen koolzuur te bekennen, het bier was helemaal dood. Ik neem aan dat de gist in de flesjes niet meer vitaal genoeg is geweest om nog iets te doen met de suikers. Misschien een te zwaar bier voor de gist (+/- 10,4 %) om na zo'n lange tijd nog te vergisten?

Heeft het nog zin om deze batch te bewaren, kan de gist alsnog op gang komen?

Pim

Kan je het bier niet wat warmer wegzetten ? Bijvoorbeeld 24-25°C en dan zo constant mogelijk want gist houdt niet zo van temperatuurswisselingen. Dat een week of twee laten staan en dan nog eens testen.

Indien het dan nog niets is, zou ik enkele korrels champagnegist per flesje toevoegen.
Suiker zou er al voldoende in moeten zitten want dat heb je immers onlangs toegevoegd.
Champagnegist is in ieder geval een gist die wat hogere alcoholpercentages aan kan en zou dus wel aan de gang moeten gaan.

heijligers

Je moet het bier wat langer warm laten staan en pas koud zetten als je zeker weet dat er voldoende koolzuur op zit.
Citaat van: Pim op 05-03-2013  12:29 uKan je het bier niet wat warmer wegzetten? Bijvoorbeeld 24-25°C en dan zo constant mogelijk want gist houdt niet zo van temperatuurswisselingen. Dat een week of twee laten staan en dan nog eens testen.

Indien het dan nog niets is, zou ik enkele korrels champagnegist per flesje toevoegen.
Suiker zou er al voldoende in moeten zitten want dat heb je immers onlangs toegevoegd.
Champagnegist is in ieder geval een gist die wat hogere alcoholpercentages aan kan en zou dus wel aan de gang moeten gaan.
DIt heb ik al eens gehad bij een te zware quadrupel (11,6 %). Na drie maanden warm te hebben gestaan nog geen koolzuur. TOen heb ik een zakje champagnegist in water gedaan, alle flesjes geopend en met een pipetje 1 ml suspensie toegevoegd. Nieuwe kroonkurk erop en nog een paar weken warm laten staan en toen zat er voldoende koolzuur op.

Olaf H

Leuk om te lezen hoe verschilende brouwers dit doen. Ik roer bijvoorbeeld om de 6-10 flesjes opnieuw in het bottelvat om een zo goed mogelijk verdeling te krijgen. Volgens mij lukt dat ook steeds aardig, maar lijkt nu dus een beetje overdreven  ;)

RobinB

Citaat van: glaasjebier op 05-03-2013  12:17 uMisschien een te zwaar bier voor de gist (± 10,4 %) om na zo'n lange tijd nog te vergisten?

Hamvraag in dezen is: welke gist is het en hoe was de conditie bij het toevoegen?
An sich hoeft 10,4% geen probleem te zijn.

glaasjebier

Het was een 1762 Wyeast Belgian Abbey II smackpack. Opgeschaald in een beluchte giststarter, de conditie van de gist was naar mijn mening erg goed bij toevoeging aan het bier. Deze stam heeft een alcohol tolerantie tot 12% alcohol, aldus Wyeast. Dus dat lijkt mij op zich het probleem niet.

De flesjes staan nu weer in de vergistingskast op 24 C. Ik laat ze hier 2 weken staan op deze temperatuur. Mocht zich dan nog geen koolzuur hebben ontwikkeld dan is het wellicht raadzaam om champagnegist per flesje toe te voegen...

RobinB

Citaat van: glaasjebier op 05-03-2013  21:46 ueen 1762 Wyeast Belgian Abbey II smackpack. Deze stam heeft een alcohol tolerantie tot 12% alcohol, aldus Wyeast. Dus dat lijkt mij op zich het probleem niet.
Klopt, de monniken maken er zelf immers ook een bier à 11,3% mee. Blijft mijns inziens de conclusie dat de conditie toch niet goed genoeg was. Ik vraag me af of 2 weken op 24 ºC dan nog gaat werken?
Je kan het proberen natuurlijk...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.