Dag allen,
Bij al mijn vorige brouwsels heb ik bij het bottelen telkens een suikeroplossing gemaakt en deze met een spuitje toegevoegd aan elk individueel flesje. Aangezien dit toch behoorlijk arbeidsintensief was en niet een consistente hoeveelheid suikers in de flesjes bracht, heb ik het onlangs anders gedaan. Ik heb de suikeroplossing in een schoon bottelvat gedaan, en hier overheen mijn bier geheveld. Daarna het vat een beetje gezwenkt en begonnen met het bottelen. 55 flesjes verder, aangekomen bij mijn laatste 3 flesjes om te bottelen, kwam ik erachter dat er een vrij doorzichtige, hoog viscose laag onder aan het bottelvat aanwezig was. In mijn optiek was dit de suikeroplossing, welke dus niet goed vermengd was met het bier. Ik heb in het verleden gelezen dat hevelen van het jongbier over de suikeroplossing in combinatie met een beetje zwenken voldoende zou moeten zijn.
De flesjes zijn gebotteld op dinsdag 22 februari en zijn weggezet op 21 C tot 31-01-2013 (9 dagen). Gisteren het eerste flesje opengetrokken om te zien of er al koolzuurvorming was. Ik hoorde een heel kleine sis. Geen koolzuur aanwezig nog in het bier zelf, maar dat komt met name omdat de koolzuur nog niet de kans heeft gehad om op te lossen in het bier.
Ik kan nu drie dingen doen:
- Gewoon afwachten en hopen dat het goed komt
- Alle flesjes openen en alsnog suiker toevoegen (ik ga er vanuit dat er nog wat levende gist aanwezig is, brouwdatum: 30-12-2012)
- Alle flesjes openen en suiker en wat gist toevoegen
Al met al, ik twijfel dus in hoeverre er goede vermenging heeft plaatsgevonden van de suikeroplossing in mijn bier. Iemand die hier zijn ervaringen over uit wil spreken?