[RIMS] van Bas

Gestart door Bas_Pierik, 30-01-2013 14:47 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bas_Pierik

Naar aanleiding van dit topic:

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,22113.0.html

Dit zijn de tekeningen:






Dit is het resultaat tot nu toe:









Het wordt een eenpans rims met een pomp uit Engeland, die in het bovenstaande topic nader besproken wordt. in de binnenpan moet nog geperforeerde plaat worden gemonteerd. Deze komt eind volgende week met de volgende specificaties: 1,6 mm gaten, 30x30 cm en 44% doorstroom (met dank aan Anton die mij na een eindeloze speurtocht kon voorzien).

Ik heb voor deze opstelling gekozen, omdat ik een HERMS te groot vindt, en het lijkt mij onpraktisch werken met 3 vaten en zo veel slangen. Ik kan met deze pan 27 liter bier brouwen. Ook denk ik erg helder bier te krijgen met deze installatie, omdat het wordt al vele malen door het filter is gestroomd, en dus hebben de kafjes een goede filterbodem opgebouwd.

Helaas kan ik geen foto van de binnenkant van de pomp sturen. Ik kan de laatste schroef niet verwijderen, omdat het T-stuk in de weg zit.


Vragen? Stel ze gerust, en hopelijk kan ik ze beantwoorden :proost:

Dorstige Alexander

Mooi werk, maar ik denk dat je technisch gezien niet van een rims kan spreken. Je verwarmt immers van onder in de pot, terwijl bij een rims het verwarmingselement buiten de pot zit en je je wort eroverheen pompt. Denk ik... maar schiet me niet dood als ik er naast zit.



Glorfindel

Het maakt toch niet uit of je buiten de maischketel een verwarmingselement hebt waar het wort doorheen stroomt of onderin de ketel? Het blijft een directe opwarming. Een variant van een Rims. Ik heb hem ook wel eens onder de naam Leidsche Rims gezien.

Bas_Pierik

Zo ver ik weet is een rims een manier van brouwen, waarbij het wort rond wordt gepompt door het bierborstel en direct wordt verwarmt (in tegenstelling tot een herms). Dit is mijn verbetering van de rims (of op deze manier vind ik het zelf praktischer)

JAVAL

Dag Bas,
je laat nu de slang met opgepompte wort bovenin je ketel aflopen. Zou je geen gebruik kunnen maken van de energie in die wort door een min of meer haaks gebogen buis aan je slang te verbinden en die zodanig midden in het wort te richten dat er een draaiende en wervelende beweging ontstaat waardoor er een betere menging/spoeling plaatsvindt en de temperatuur in het beslag veel homogener is? Ik weet wel, het is tegen het bestaande RIMS principe waarbij je je wort bovenin op het beslagpakket laat lopen, maar een innige werveling lijkt me ook zijn voordelen te hebben tijdens de omzetting. Dit is gemakkelijk uit te proberen toch?
Jaap 

Bas_Pierik

Citaat van: JAVAL op 30-01-2013  16:10 uDag Bas,
je laat nu de slang met opgepompte wort bovenin je ketel aflopen. Zou je geen gebruik kunnen maken van de energie in die wort door een min of meer haaks gebogen buis aan je slang te verbinden en die zodanig midden in het wort te richten dat er een draaiende en wervelende beweging ontstaat waardoor er een betere menging/spoeling plaatsvindt? Ik weet wel, het is tegen het bestaande RIMS principe dat je je wort bovenin op het beslagpakket laat lopen, maar een innige werveling lijkt me ook zijn voordelen te hebben tijdens de omzetting. Dit is gemakkelijk uit te proberen toch?
Jaap

Goed plan! Gewoon een stukje koper haaks buigen en aan mijn silicone slang maken met een slangklemmetje. Dan trekt de slang direct ook wat meer naar beneden(en komt in het midden v/d pan terecht) omdat deze verzwaard is en mijn "warme" wort wordt gelijkmatig verdeeld over mijn bierbeslag.

Glorfindel

Zou dat goed gaan? Mijn H-vormige terugloop is eens naar beneden gezakt en had zich flink in het filterbed ingegraven. Nu is mijn terugloop wel flink zwaarder dan een los kniestukje, maar toch. Ik kan me voorstellen dat de inloop in het filterbed zal zinken. Uitproberen kan natuurlijk geen kwaad. Wellicht doe ik dat ook een keer.  ;D

Bas_Pierik

Trouwens, zoals te zien is op de eerste tekening (die erg duidelijk was ::) ) zie je een 2e gaatjes rooster met 4 mm gaatjes (ook op een vd foto's te zien) deze ligt als het ware op het wort en laat op ongeveer 20 plekken het wort door, dus eigenlijk heb ik dit probleem opgelost. Maar ik heb nu een haaks stukje koper gebogen, waardoor er een "kolk" ontstaat op die gatenplaat. Daardoor wordt het wort ook gelijkmatig verdeeld over het draf.

JanSt

Mooi zeg... Ik ga het als voorbeeld voor mijn installatie gebruiken.
Vraagje na het maischen hoe haal je de borstel er uit?
Of hevel je het eerst over naar een aparte ton...

Bas_Pierik

Citaat van: JanSt op 30-01-2013  20:43 uMooi zeg.. Ik ga het als voorbeeld voor mijn installatie gebruiken.
Vraagje na het maischen hoe haal je de borstel er uit?
Of hevel je het eerst over naar een aparte ton...

Het is een eenpansinstallatie. In de hoofdketel (de weckketel) zit een 2e pan van 20 l. In deze pan zit het mout. deze pan heeft een valse bodem (door middel van een gatenplaat). Tijdens het maischen pompt de pomp het water deze 20 l pan in. Als het maischen klaar is, haal je voorzichtig de binnenpan van 20 l uit de ketel met behulp van een takel.

Glorfindel

Citaat van: Bas_Pierik op 30-01-2013  20:29 uTrouwens, zoals te zien is op de eerste tekening (die erg duidelijk was ::) ) zie je een 2e gaatjes rooster met 4 mm gaatjes (ook op een vd foto's te zien) deze ligt als het ware op het wort en laat op ongeveer 20 plekken het wort door.

 :) Niet gezien. Ik denk dat het bochtje niet snel door die plaat zal zakken of zinken.

Anton

Citaat van: Bas_Pierik op 30-01-2013  14:47 uHet wordt een eenpans rims met een pomp uit Engeland, die in het bovenstaande topic nader besproken wordt. in de binnenpan moet nog geperforeerde plaat worden gemonteerd. Deze komt eind volgende week met de volgende specificaties: 1,6 mm gaten, 30x30 cm en 44% doorstroom (met dank aan Anton die mij na een eindeloze speurtocht kon voorzien).


Heel goed bezig Bas. Zelf heb ik ook een éénpans brouwerijtje, ik brouw op de halve vierkante meter.
Je zou eens bij mij moeten kijken, ik denk dat ik wel wat tips en voorbeelden voor je heb.

Anton

McMelloW

Citaat van: Anton op 30-01-2013  23:48 uZelf heb ik ook een éénpans brouwerijtje, ik brouw op de halve vierkante meter.
Je zou eens bij mij moeten kijken, ik denk dat ik wel wat tips en voorbeelden voor je heb.

Anton
Anton,
Heb je ergens een fotootje geplaatst van je installatie? Ik al gezocht, maar nog niet gevonden.

JAVAL

Citaat van: Anton op 30-01-2013  23:48 uHeel goed bezig Bas. Zelf heb ik ook een éénpans brouwerijtje, ik brouw op de halve vierkante meter.
Je zou eens bij mij moeten kijken, ik denk dat ik wel wat tips en voorbeelden voor je heb.

Anton
Hoi Anton, je maakt mij ook nieuwsgierig naar jouw éénpanssysteem, een paar foto's zou leuk zijn.
Jaap

JAVAL

Dag Bas,
Als je klaar bent met koken circuleer je dan de hete wort met de pomp door je platenkoeler en je ketel totdat hij de gewenste temperatuur heeft of laat je het hete wort er op eigen gewicht uitlopen door de koeler?
Jaap

seed7

Citaat van: JAVAL op 31-01-2013  14:06 uHoi Anton, je maakt mij ook nieuwsgierig naar jouw éénpanssysteem, een paar foto's zou leuk zijn.
Jaap

Anton's installatie

s7.

ciesvandekwis

Citaat van: seed7 op 31-01-2013  14:10 uAnton's installatie

s7.

Dat manueel flessenspoelsysteem (in de video zo rond 5:11 'bottelen') lijkt me wel héél interessant. Idee waar dit te vinden-bestellen valt?

Dorstige Alexander

Citaat van: ciesvandekwis op 31-01-2013  15:38 uDat manueel flessenspoelsysteem (in de video zo rond 5:11 'bottelen') lijkt me wel héél interessant. Idee waar dit te vinden-bestellen valt?

Die avinatore (of zoiets)? Gewoon bij Brouwland of bms of zo.

seed7

Citaat van: ciesvandekwis op 31-01-2013  15:38 uDat manueel flessenspoelsysteem (in de video zo rond 5:11 'bottelen') lijkt me wel héél interessant. Idee waar dit te vinden-bestellen valt?

Die heet Avvinatore en is bij diverse online-shops te vinden (~€ 15.- ) .

s7.

Bas_Pierik

Ik gebruik de platenkoeler mbv. de zwaartekracht om het kokende bier direct af te koelen tot een graadje of 25. De pomp maakt hier geen deel van uit en staat op dat moment uit.

John

Hoe lang doe je erover om ongeveer 25 liter tot 25 graden terug te koelen en hoeveel platen heeft de koeler: bij mij duurt het "een eeuwigheid"...

Bas_Pierik

Ik heb nog nooit gebrouwen...

Het is een koeler met 12 platen, en het gaat waarschijnlijk sneller dan het afkoelen wat ik nu doe (kokend wort in een emmer en een nachtje laten staan, volgende morgen gist er bij).

Jasper0907

Hoi Bas,

Kun je wat meer vertellen over de huiddoorvoer? Hoe groot is deze? En hoe heb je het gat geboord, ging dit gemakkelijk?

 :biersmile: Jasper

Bas_Pierik

Citaat van: Jasper0907 op 01-02-2013  18:19 uHoi Bas,

Kun je wat meer vertellen over de huiddoorvoer? Hoe groot is deze? En hoe heb je het gat geboord, ging dit gemakkelijk?

 :biersmile: Jasper


Ik heb een huiddoorvoer besteld bij een webshop, omdat deze bij de plaatselijke ijzerhandels niet te krijgen was. Ik moet er bij vertellen dat deze zeer prijzig was en normaal wordt gebruikt voor boten. Ik heb een uitvoering die een 1/2" buitendraad aansluiting heeft (dit was makkelijk met het aansluiten op mijn pomp, die ook een 1/2" buitendraad aansluiting heeft. Het T stuk wat er tussen zit is 1/2-1/2-1/2 bi-bi-bi. Ik heb een gat geboord met een grote ijzerboor (14 mm). Daarna heb ik met een veil het gat op de juiste grootte gebracht. Om de huiddoorvoer waterdicht te maken, heb ik een siliconen o-ring gekocht. Bij de aankoop van deze ring moet je er op letten dat hij erg dik is.

Tevens heb ik vandaag een pan gekocht voor het spoelwater en de geperforeerde plaat komt nu ook mijn kant op. Dus eind deze week verwacht ik dat mijn brouwerij zo goed als klaar is. Het wachten is dan op de "takel" die inmiddels besteld is (via een kennis die het er voor het plezier bij doet. Ik moet dan alleen de onderdelen betalen) en dan kan ik waarschijnlijk volgende week donderdag mijn eerste brouwsel brouwen in de nieuwe ketel.

Ronnie

Citaat van: Bas_Pierik op 04-02-2013  18:49 uIk heb een huiddoorvoer besteld bij een webshop, omdat....

Linkje?
 :biersmile:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.