Mocha Porter met koffie en chocolade

Gestart door Fons, 14-02-2005 00:10 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Fons

Hallo biervrienden,

Ik heb een biertje gebrouwen waarvan ik het recept uit Amerika heb overgehouden.
Ik heb het gebotteld op 06 01 05 en Johannes vroeg mij dit recept hier te plaatsen na het proeven van het resultaat op de gildeavond.

Hier volgt het recept:
-----------------------------------------------
ProMash Recipe Printout

Recipe : 117_Mocha Porter


Recipe Specifics
----------------

Batch Size (LTR):        20.00    Wort Size (LTR):   20.00
Total Grain (kg):         6.45
Anticipated OG:          1.058    Plato:             14.29
Anticipated EBC:         104.8
Anticipated IBU:          31.6
Brewhouse Efficiency:       65 %
Wort Boil Time:             60    Minutes

Color Formula Used:   Daniels
Hop IBU Formula Used: Rager

Additional Utilization Used For Plug Hops:         2 %
Additional Utilization Used For Pellet Hops:      10 %
Additional Utilization Used For First Wort Hops: -10 %

Grain/Extract/Sugar

   %     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
-----------------------------------------------------------------------------
 73.6     4.75 kg.  Pilsener                      Belgium        75.43      4
 15.5     1.00 kg.  Special B Malt                Belgian        60.88    150
  5.6     0.36 kg.  Chocolate Malt                France         65.04    800
  5.3     0.34 kg.  Black Malt                    Belgium        60.88   1589

Hops

   Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
 30.00 g.     Bullion                Pellet   7.40  31.6  First WH

Extras

  Amount      Name                           Type      Time
--------------------------------------------------------------------------
 90.00 gm     Perla Koffie                   Coffee     0 Days(boil)  10 min*
 60.00 gm     Droste Cacao Poeder            Other      0 Days(boil)  10 min

* Ik heb gewoon koffie gezet en het spul in de kookpot bijgevoegd, de chocolade was al poeder en lostte goed op.

Yeast
-----

Coopers  Pure brewery yeast

Mash Schedule
-------------

Mash Type: Single Step

Saccharification Rest Temp :  67  Time: 120
Mash-out Rest Temp :          76  Time:  10
Sparge Temp :                  0  Time:   0
------------------------------------------

De bevindingen van dit bier waren nogal goed en nee, ik heb dit niet gebotteld in euro pijpjes ( de lelijkste flesjes naar mijn smaak, kan de inzending wat dit betreft niet wat ruimer zoals bottelen in 33cl flesjes?)  zodat ik niet mee doe aan een ONK wedstrijd.
Misschien bij een tweede brouwsel dat ik het eens waag op op te sturen. :lekkerbier:

F


wim

Ziet er goed uit.
Chocolade mout, black mout, koffie én cacao. Diep donker van kleur. Kun je er nog doorheen kijken?

:degroeten:

Wim

Jacques

Hoi Fons,

Zou je het recept ook als ProMash .rec bestand bij jouw bericht willen plaatsen. Dat maakt het nabrouwen een stuk makkelijker. Het recept is dan ook makkelijk terug te vinden via het Download Centrum.

Jacques

Adrie

Ha Fons,

Zeer interessant recept. Is én koffie én cacao niet een beetje teveel van het goede? Wat overheerst: de koffie of de cacao? En meekoken van koffie: gekookte koffie is niet echt een genot. Waarom niet toegevoegd bijvoorbeeld na de hoofdgisting?

Groeten,

A3

Johannes

Citaat van: Adrie op 14-02-2005  10:23 uIs én koffie én cacao niet een beetje teveel van het goede?

Adrie,

Wat mij betreft niet, de koffiesmaak harmonieert mooi met de donkere mouten de chocoladesmaak komt langzaam opzetten in een heerlijke volle chocoladesmaak  :proost: yummie!

Deze zit zeker in mijn 'nog te brouwen' lijst.

Johannes

Edwin

Ha Fons :proost:

Kun je een duidelijke smaakbeschijving geven van dit bier? Ik weet dat er nogal wat afgeëxperimenteerd is/wordt met chocolade en koffie. Ik ben dus wel benieuwd naar de smaak van dit brouwsel. Gebrand?

Edwin

Fons

Hallo allemaal,
Naar mijn mening harmonieerd de koffie en de chocolade aardig goed in dit recept, Ik denk dat de chocolade een beetje de boventoon voert. Mijn volgende brouwsel wordt met meer koffie en dezelfde hoeveelheid Droste cacao.

Een echte smaakomschrijving is een beetje moeilijk voor mij, gebrand is die zeker gezien de rest van de mouten die gebruikt zijn.
Ik zal hierbij het promash recept proberen bij te voegen.

De koffie er later bijgooien lijkt aannemelijk, ik hou ook niet van koffie dat al een tijdje heeft staan pruttelen, maar ik proef geen nadelige smaken hiervan, waarschijnlijk omdat het aardig verdunt is zou ik maar zeggen.
Met meer chocolade erbij gooien zou ik een beetje oppassen gezien de schuimkraag. Het is vet en het zou jammer zijn als het bier direct plat gaat na uitschenken.
In deze hoeveelheden is de chocoladepoeder in balans. :lekkerbier:



Groeten
Fons

Jacques

Hoi Fons,

Ik heb het afgelopen jaar ook geëxperimenteerd met chocolade bier. Ik ondervond grote filterproblemen (de hoeveelheid chocolade was wel aanzienlijk hoger). Ik heb gewerkt met chocoladerepen en cacao. De bieren waren verre van goed. Ik moet dus nog behoorlijk sleutelen aan mijn recept. Misschien ga ik wel jouw recept eens nabrouwen om te kijken hoe ik dan uitkom.

Mooi dat je zoi'n gedurfd recept hier post.


Edgar

Chocolade bevat veel cacaoboter, minstens 30% als ik juist ben geïnformeerd. Vaak zit er ook melkvet in. Dat wil je allemaal, lijkt mij, niet in bier. Vet en bier gaan immers maar héél beperkt samen.

Cacaopoeder daarentegen is in NL meestal vetarm oftewel "magere cacaopoeder"; de dure cacaoboter is er namelijk al uitgeperst. Ik kan het weten, want ik heb hééél lang geleden bij Droste nog de pers bediend. Met enorme druk werden er van cacaomassa keiharde cacaotegels geperst, die dan vermalen werden tot cacaopoeder. De uitgeperste boter ging in de chocolade die wij om die reden dus niet willen hebben.

Het poeder bevat nooit meer dan 20% cacaoboter en meestal veel minder. Gewone cacaopoeder bevat minstens 20% cacaoboter. Je bent dus voor bier beter met cacaopoeder dan met chocolade bezig, en dan liefst met magere cacaopoeder bezig, is mijn bescheiden mening.

Ik ben zeker dat ik daar al eerder op het forum over heb gepost, ik vind het echter niet terug.

 :degroeten:

Jacques

Hoi Edgar,

Dat vet van chocolade geeft eerlijk gezegd niet zo'n problemen. Het bier schuimde wel!
Haver schijnt ook wat meer vet te bevatten en geeft ook vaak een dikke 'vette' schuimkraag.
Het meeste vet raak je tijdens het brouwproces kwijt en komt niet terecht in het uiteindelijke bier.

Eerlijk gezegd vond ik de chocoladerepen fijner werken dan de cacaopoeder.


 :degroeten: Jacques

Edgar

Hoi Jacques,

Da's nog eens verassend. Weer wat geleerd.

 :degroeten:

Johannes

Citaat van: jacbier op 15-02-2005  23:02 uEerlijk gezegd vond ik de chocoladerepen fijner werken dan de cacaopoeder.

Jacques,

Waarom? Je zei eerder dat chocola juist filterproblemen opleverde?

:degroeten:

Johannes


Jacques

Hoi Johannes,

In beide gevallen ondervond ik filterproblemen. Bij zowel chocoladerepen (puur) als bij cacaopoeder ontstond een dikke laag onder in de kookketel die mijn filterdoeken om mijn hevelfilter finaal deden dichtslibben. Als eerste had ik gewerkt met chocoladerepen. Ik had verwacht dat het cacaopoeder een stuk beter zou gaan. Dat was dus niet het geval. Ook daarmee onstond een dikke emulsie onder in de ketel. Vermoedelijk zijn de filterproblemen een stuk minder bij het gebruik van een kleinere hoeveelheid aan chocoladrepen of cacaopoeder. Ik had 150 gram chocoladereep en 100 gram cacaopoeder per 10 liter gebruikt. Mogelijk dat 60 gram cacaopoeder veel minder filterproblemen geeft. Eens kijken hoe het uitpakt.

Overigens heb ik ook via via cacaobonen gekregen om mee te experimenteren.

 :degroeten: Jacques

Fons

Citaat van: jacbier op 16-02-2005  08:40 uMogelijk dat 60 gram cacaopoeder veel minder filterproblemen geeft. Eens kijken hoe het uitpakt.

Hallo Jacques,

Ik heb 60 gram gebruikt op 20 liter.....

Fons

Jacques

Proef je dan nog wel de chocoladesmaak?

Mijn bier proefde niet overdreven naar chocolade met de grote hoeveelheid die ik gebruikt had.

 :degroeten: Jacques

Fons

Jacques,

De chocoladesmaak is goed aanwezig maar weer wat minder dan van het bier dat ik eerder met baking chocoalate heb gebrouwen.
Het schuim daarentegen is zeer goed in tegenstelling tot het bier met baking chocolate.
Waarschijnlijk heb ik het bier wat te vroeg gebotteld want ik heb nu overmatig stevig schuim.
Als je echt van veel chocolade houdt dan kun je volgens mij wel 100 gram per 20 liter gebruiken. Ik geloof dat ik dat ga doen en ook wat meer koffie toevoegen.

Fons

wim

Citaat van: Fons Ronde op 19-02-2005  17:31 ubaking chocoalate ...
 baking chocolate


??? wat is dit?

:degroeten:

Wim

Fons


Citaat van: wim op 20-02-2005  04:23 ubaking chocoalate

Dat is bak- chocolade. Het recept komt uit Amerika waar ik een jaartje heb gewoont.
Er wordt daar erg veel gebruik gemaakt van chocolade in allerlei recepten dus kun je dit in elke supermarkt vinden. Bij deze chocolade is volgens mij geen of weinig suiker verwerkt en smaakt ook niet om zo te gebruiken. Overigens smaakt gewone Amerikaanse chocolade ook nergens naar evenals de kaas.

Fons



Jacques

Hoi Fons,

Nog even een vraagje. Hoelang heb jij gelagerd?

Aanleiding voor deze vraag is dat ik zojuist een chololadebier open gemaakt heb. Het bier had ik een tijdje niet meer gedronken. De smaak is aanzienlijk afgewogener. Op de bodem van de fles zat een dikke laag bezinksel. Meestal is dat een teken dat de lagering langer had gemogen. Zelf had ik het bier 3 weken gelagerd.

Fons

Hoi Jacques,

Ik had mijn bier twee maanden gelagerd.
Naar mijn mening komen de meeste complexe bieren pas na 6 weken tot hun recht.

Groeten
Fons

Johannes

Voor morgen staat dit recept op het programma:

Ik had de volgende wijzigingen in gedachten:

Palemout ipv Pilsmout, in het recept staat choco 800 zou het verstandig zijn om ontbitterde mout te gebruiken? Hop wordt waarschijnlijk Chinook of Centennial, gist wordt Danstar Windsor. Ook gebruik ik iets meer cacao 100 gram en gooi ik de koffie op einde kooktijd in de ketel
zonder er eerst koffie van te zetten.

Johannes




Adrie

Kun je de koffie niet beter tijdens de lagering toevoegen? Koffie bevat vluchtige bestanddelen die een grote rol spelen bij de smaak (daarom moet je koffie ook altijd in goed gesloten bussen bewaren). Tijdens de hoofdvergisting zouden wel eens veel van deze stoffen kunnen verdwijnen. Verder ben ik heel benieuwd hoe dit bier gaat worden. Ben ik even blij dat je naar Velp bent verhuisd.  :hoera:

Johannes

ai, van de donkere mouten choco enz had ik alles al in huis blijk ik niet voldoende special B te hebben dit brouwsel moet maar even later worden gebrouwen helaas....

Koffie toevoegen tijdens de lagering lijkt me ook een goed idee inderdaad. Waar het gaat om coffee-chocolade porters/stouts zijn er nogal verschillende mogelijkheden/inzichten waar het gaat om het toevoegen van de koffie en de chocola zowel als de vorm waarin je het toevoegd als het tijdstip waarop dit gebeurd vooral onze amerikaanse collega's houden zich hier nog wel eens mee bezig.

Johannes

   

Jacques

Morgen ga ik wel mijn derde poging uitvoeren om te komen tot  een goed chocoladebier. Mijn eerste twee pogingen waren niet erg geslaagd door vastlopende filteringen en het verzuren van het bier (waarschijnlijk door de extreem lange filtering).

Deze keer geen chocolademout in het recept maar meer Special B (ik had gelukkig nog wel voldoende in huis).
Als gist ga ik gebruiken European Ale van Wyeast. Anders dan Johannes zal ik geen koffie gaan toevoegen.

Meer bijzonderheden van het bier zal ik na het brouwen geven.

Hopmans

Citeerai, van de donkere mouten choco enz had ik alles al in huis blijk ik niet voldoende special B te hebben dit brouwsel moet maar even later worden gebrouwen helaas....

Is Cara-aroma 300 geen equavalent van special B ?  ???

 :degroeten:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.