Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Commercieel brouwen, een droom?  (gelezen 2492 keer)

Offline ciesvandekwis

• Super lid
  • Land: be
  • napalm is er nog palm
Re: Commercieel brouwen, een droom?
« Reactie #25 Gepost op: 20-03-2017 13:33 u »
Tof artikel.
Dit weekend nog op een klein festival in Brussel gehoord van de organisator: 'leuke bierlijst? Zeker, maar ik heb maar de helft van de primeurs al kunnen proeven, zoveel nieuw bier op de markt dat we het niet meer kunnen bijhouden'.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline HopSwiers

• Vol lid
  • Land: be
  • A beer a day keeps the doctor away!
« Reactie #26 Gepost op: 20-03-2017 15:13 u »
Ik blijf, de kleinschaligheid waarmee je al commercieel kan gaan, fascinerend vinden  :biersmile:
Het blijft toch nog iets complexer dan iemand die voor en na wat meubels maakt.

Offline Homme

• De Wortketel
  • Vol lid
  • Land: nl
    • Jonge Beer Brouwerij
« Reactie #27 Gepost op: 20-03-2017 17:33 u »
Mooi artikel Jacques!
De reacties leggen natuurlijk veel nadruk op constant kwalitatief goed bier (laten) brouwen. Zelf ben ik pas na 30 jaar hobbybrouwen commercieel gegaan met eigen ketels, hoe klein dan ook, en leer nog steeds elke dag bij.

Untapped en Ratebeer mogen belangrijk zijn, maar moeten niet overschat worden. Onze turfporter wordt er als een asbak leegdrinken beoordeeld door iemand die niet van rookbier houdt(!), maar hetzelfde bier wordt ook zeer positief beoordeeld door liefhebbers van peated-whisky die dit in een bier ook waarderen. Het is maar net waar je van houdt. En voorkeur dien je wel mee te wegen.

Dan nog dit: AGP, NVWA, HACCP en boekhouding. Wat dacht je van gewoon winst maken en een boterham verdienen?
Ik krijg regelmatig hobbybrouwers en werkzoekenden over de vloer op advies van bijvoorbeeld het UWV(!) met de opmerking "laat ik ook maar een brouwerijtje beginnen". De realiteit is inderdaad iets weerbarstiger. En om er een boterham mee te kunnen verdienen moet je ook een behoorlijke capaciteit hebben. Kun je de installatie niet zelf financieren (en banken zijn echt niet happig), dan moet je huurbrouwen. Maar hier gaat een deel van de opbrengst natuurlijk naar de eigenaar van de ketels. Op termijn zijn eigen ketels aantrekkelijker, maar maak dan eerst een goed doortimmerd buisiness-meerjarenplan.

Uiteindelijk zijn de meeste van mijn CRAFT medeleden, net als ik gewoon liefhebbers, want de verdienste zal menigeen erg tegenvallen.

Als je meer van bier geniet dan van hard werken, dan zou ik het afraden om commercieel te gaan en gewoon van een prachtige hobby blijven genieten.
Er is weer een Bierbrouwerij in Hoogeveen.
De eerste sinds 1850!

Jonge Beer Brouwerij Hoogeveen
Boek uitgegeven: De Bierbrouwers van Hoogeveen (1672-1850)

Offline Marksbrew

• Junior lid
  • **
  • Nano-brouwer
« Reactie #28 Gepost op: 20-03-2017 17:59 u »
Helemaal eens qua boterham. Ikzelf vind het wel jammer dat je bier alleen binnenshuis moet blijven kort gezegd.
Het zou leuk zijn als je zo af en toe wat meer mensen dan alleen je vrienden mee kan laten genieten tegen een kleine vergoeding.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #29 Gepost op: 20-03-2017 21:33 u »
Uiteindelijk zijn de meeste van mijn CRAFT medeleden, net als ik gewoon liefhebbers, want de verdienste zal menigeen erg tegenvallen.

Als je meer van bier geniet dan van hard werken, dan zou ik het afraden om commercieel te gaan en gewoon van een prachtige hobby blijven genieten.

Het feit dat de verdiensten behoorlijk kunnen tegenvallen is een aspect dat ik inderdaad wat meer had kunnen belichten.

Het is niet zo dat ik het hard werken schuw maar ik heb een goede baan en realiseer mij dat als ik een commerciŽle brouwerij zou beginnen ik heel veel liters moet verkopen om een vergelijkbaar inkomen te verwerven.

Voor mij voldoende reden om steeds door te gaan met het hobbybrouwen en daar veel plezier aan te beleven. Daarnaast vind ik het leuk om beginnende brouwers te helpen via dit forum. Ook leer ik ook nog steeds door bijdragen van anderen aan het forum.
Het forum is voor mij de hobby in de hobby. Kost wel de nodige tijd. Als ik die tijd had besteed aan een commerciŽle brouwerij had ik waarschijnlijk een leuk bedrag kunnen bijverdienen... Maar het feit dat dit forum bijdraagt aan de biercultuur in Nederland maakt veel goed.
Bierbrouwen is niet altijd een exacte wetenschap, alhoewel het er soms wel op lijkt.
Biertypen komen en gaan, bier zal altijd bestaan!

Offline Homme

• De Wortketel
  • Vol lid
    • Jonge Beer Brouwerij
« Reactie #30 Gepost op: 22-03-2017 18:07 u »
Ik denk dat ik namens alle forumleden wel kan zeggen dat we je inzet voor het forum zťťr waarderen!  :groots:

We leveren allen een bijdrage aan de ontwikkeling van de biercultuur in Nederland.
Zelf brouw ik zo weinig dat ik voldoende energie hoop over te houden om er ook over te kunnen praten en schrijven, en dat doe ik dan ook graag. Juist om de vele aspecten van onze biercultuur en zijn rijke historie meer bekendheid te geven.
Dat een ieder zijn eigen weg daarin vindt en volgt  :proost:
Er is weer een Bierbrouwerij in Hoogeveen.
De eerste sinds 1850!

Jonge Beer Brouwerij Hoogeveen
Boek uitgegeven: De Bierbrouwers van Hoogeveen (1672-1850)

Offline Eskil

• Vol lid
  • G.H.B Genooier Hoes Brouwerie
    • Genooier Hoes Brouwerie
« Reactie #31 Gepost op: 23-03-2017 00:02 u »
Wat is er nou leuker dan complimenten krijgen over je zelf gebrouwen bier ? Of als vrienden of collega's komen vragen of ze het ook van je kunnen kopen, en ze zetten je bier op Untapped. Als je dan bier proeft van een commerciŽle brouwerij dat naar paardenzeik smaakt, dan denk je, er moet voor mijn bier toch een plaatsje op de markt zijn.
En dat plaatsje is er ook! Ik weet zeker dat de plaatselijke kroeg of  biercafť mijn 4 kratten met plezier zou verkopen, en dat de klanten  met smaak het lokaal gebrouwen bier zouden drinken.
Maar helaas werkt het zo niet. Je craftbeer cafť heeft misschien met hun eigen baard hun steigerplanken interieur in elkaar getimmerd, ze zijn gewoon eigendom van de bank en betrekken hun bier bij 1 leverancier en dat moet gewoon 3 keer over de kop. Daar raak je niks aan kwijt, wel aan hun leverancier de groot-slijterij, maar die koopt echt niks van een amateurtje. De kroeg op de hoek, die zal misschien best eens een krat of een vat verkopen, maar zal nooit permanent dit risico nemen.
Dan maar huurbrouwen, maar ja dan brouw je dus niet zelf. Ik zie ze wel staan hoor bij de slijter onder het kopje lokale brouwers, maar alleen niet lokaal gebrouwen door de brouwer. Nee, uitbesteedt bier heeft voor mij toch niet de charme.
Dus ondanks de waarschuwingen zit er maar 1 ding op als ik mijn bier onder de mensen wil brengen, ik zal toch officieel een brouwerij moeten beginnen. :biersmile:
"Je bent pas dronken als je niet meer op de grond kan liggen zonder jezelf vast te houden" , (Dean Martin)

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #32 Gepost op: 23-03-2017 13:01 u »
Dan maar huurbrouwen, maar ja dan brouw je dus niet zelf.

Waarom niet?  :weetniet:  Als jij dat wilt... :brouwen: Ik brouw al mijn commerciŽle bieren 100% zelf!

Offline EvdBroek

• Super lid
  • Selissen Bier
« Reactie #33 Gepost op: 23-03-2017 13:26 u »
Mooi artikel Jacques!

Waarom niet ?  :weetniet:  als jij dat wilt.... :brouwen: Ik brouw al mijn commerciŽle bieren 100% zelf !!
En zo hoort het ook!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #34 Gepost op: 23-03-2017 21:38 u »
Waarom niet?  :weetniet:  Als jij dat wilt... :brouwen: Ik brouw al mijn commerciŽle bieren 100% zelf!

Niet iedereen is in dienst van de brouwerij waar je bier gebrouwen wordt.
Er zijn brouwerijen waar de huurder van de brouwketel niet zo welkom is als er gebrouwen en vergist wordt. Als ik een bier zou laten brouwen een reden om dat niet bij een dergelijke brouwerij te laten doen...
Bierbrouwen is niet altijd een exacte wetenschap, alhoewel het er soms wel op lijkt.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #35 Gepost op: Gisteren om 09:15 »
Niet iedereen is in dienst van de brouwerij waar je bier gebrouwen wordt.

Dat heeft er niets mee te maken... Als huurbrouwer mag je er altijd bijzijn en meehelpen/zelf brouwen  :brouwen:  maar velen doen dat gewoon niet... :-\

Er zijn brouwerijen waar de huurder van de brouwketel niet zo welkom is als er gebrouwen en vergist wordt. Als ik een bier zou laten brouwen een reden om dat niet bij een dergelijke brouwerij te laten doen...

Inderdaad bij zo'n brouwerij zou ik ook niet brouwen... ;)

Offline Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
« Reactie #36 Gepost op: Gisteren om 09:18 »
Misschien drink ik de verkeerde bieren, maar ik kom maar weinig bieren tegen die echt slecht gebrouwen zijn. Dus volgens mij valt het wel mee met de kwaliteit van startende brouwers. Iemand voorbeelden van missers?

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #37 Gepost op: Gisteren om 09:24 »
Misschien drink ik de verkeerde bieren, maar ik kom maar weinig bieren tegen die echt slecht gebrouwen zijn. Dus volgens mij valt het wel mee met de kwaliteit van startende brouwers.

Dat komt omdat het daadwerkelijke gebrouwen wordt door ervaren brouwers... :)

Offline EvdBroek

• Super lid
  • Selissen Bier
« Reactie #38 Gepost op: Gisteren om 13:39 »
Misschien drink ik de verkeerde bieren, maar ik kom maar weinig bieren tegen die echt slecht gebrouwen zijn. Dus volgens mij valt het wel mee met de kwaliteit van startende brouwers. Iemand voorbeelden van missers?
Ja ben afgelopen half jaar regelmatig tegengekomen. Bier dat ik gewoon weg heb moeten gooien zo vies door bijsmaken

Offline wittrappistje

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Land: 00
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #39 Gepost op: Gisteren om 16:26 »
Goed stuk, verhelderend voor hobbybrouwers met ambitie. Ook de andere blogs zijn leuk om te lezen.

Offline mbroek

• Super lid
  • Hoe verder je gaat, hoe langer de terugweg.
    • Huisbrouwerij St. Chiellus
« Reactie #40 Gepost op: Gisteren om 20:06 »
Dat komt omdat het daadwerkelijke gebrouwen wordt door ervaren brouwers... :)

Helaas gaat ook dat wel eens mis heb ik gemerkt.
Ik heb een refractometer zonder die nutteloze SG schaal.

Offline DEVELUW

• Boven 10 berichten
  • *
  • Brood, het graan dat geen bier mocht zijn
« Reactie #41 Gepost op: Gisteren om 22:41 »
Ja ben afgelopen half jaar regelmatig tegengekomen. Bier dat ik gewoon weg heb moeten gooien zo vies door bijsmaken

Weggooien? Mocht je in het midden des lands wonen... Ik kom het wel halen :proost:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #42 Gepost op: Gisteren om 22:51 »
Weggooien? Mocht je in het midden des lands wonen... Ik kom het wel halen :proost:

Sommige bieren zijn echt niet de moeite waard om er ook maar 1 km voor te rijden. Op festivals gaat zo nu en dan ook bij mij de inhoud van een glas in de afvoer van de spoelbak... Niet al het bier dat gebrouwen wordt in Nederland is even goed. En waarom zou je op een bierfestival slecht bier opdrinken als er ook uitstekend bier te krijgen is bij een stand iets verderop.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #43 Gepost op: Gisteren om 23:11 »
Op festivals gaat zo nu en dan ook bij mij de inhoud van een glas in de afvoer van de spoelbak...

En ga je dan naar de brouwer om te zeggen dat zijn bier niet goed is?  :) En dat je je muntje terug wilt?

Offline bierfan

• Super lid
« Reactie #44 Gepost op: Gisteren om 23:22 »
Kwestie van smaak neem ik aan?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #45 Gepost op: Gisteren om 23:23 »
En ga je dan naar de brouwer om te zeggen dat zijn bier niet goed is?  :) En dat je je muntje terug wilt?

Dat laatste zeker niet. Dat is nu eenmaal het risico als je een onbekend bier koopt.

Het eerste doe ik ook niet al te vaak. Heb ik een beetje afgeleerd na een paar vervelende discussies met brouwers. Snap dat wel. Meestal kan het bier niet terug naar de brouwerij die het bier gebrouwen heeft.
De betreffende brouwerij komt bij mij in het lijstje van mindere brouwerijen. Meestal probeer ik een paar maanden het nog een keer met een ander bier. Als dat ook niet goed is heeft bij mij de brouwerij afgedaan. Met het grote aanbod aan goede bieren hoef ik niet bang te zijn dat ik dorst lijd op een festival. Want er worden ook hele mooie bieren gebrouwen in Nederland.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #46 Gepost op: Gisteren om 23:24 »
Kwestie van smaak neem ik aan?

Ja. Smaakafwijkingen...

Offline bierfan

• Super lid
« Reactie #47 Gepost op: Gisteren om 23:40 »
Smaakafwijkingen is niet best..  In hoeverre proeft een normale consument deze smaakafwijkingen ook?
(Ons als brouwers dus niet meegerekend)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #48 Gepost op: Gisteren om 23:44 »
Smaakafwijkingen is niet best..  In hoeverre proeft een normale consument deze smaakafwijkingen ook?
(Ons als brouwers dus niet meegerekend)

Je moet een smaak kennen om deze te kunnen herkennen.
Het probleem is dat consumenten vaak wel proeven dat het een afwijkende smaak heeft maar niet weten of het bewust die smaak heeft of dat het een smaak is die vermeden kan worden.

Offline bierfan

• Super lid
« Reactie #49 Gepost op: Gisteren om 23:52 »
inderdaad. consument heeft maar 2 oordelen. lekker of niet lekker.

Vind de consument de smaakafwijking lekker dan is het ook goed.

Tags: