Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: 'Chinese walsenmolen' versus 'budget moutmolen'  (gelezen 4609 keer)

Offline Aart

• Super lid
  • Land: nl
'Chinese walsenmolen' versus 'budget moutmolen'
« Gepost op: 20-01-2013 13:23 u »
Momenteel gebruik ik deze budget moutmolen met daarop aangesloten een boormachine:

Nu vraag ik mij af of er mensen zijn die deze molen en de Chinese walsenmolen daadwerkelijk met elkaar hebben vergeleken.

Wat zijn de voordelen van deze molen (of andere walsenmolens) t.o.v. mijn goedkope moutmolen?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Re: 'Chinese walsenmolen' vs. 'budget moutmolen'
« Reactie #1 Gepost op: 20-01-2013 13:27 u »
Wat zijn de voordelen van deze molen (of andere walsenmolens) t.o.v. mijn goedkope moutmolen?

Het voordeel is meer een stukje luxe en gemak. Het schroten gaat sneller. Die 10 kilo die jij in 30 min. doet doe ik in ± 5-10 minuten zonder dat ik er omkijken naar heb, want die 10 kilo kan ik bijna in 1 keer in de molen storten.
Het schrootsel wordt er ietsje beter van, maar dat zijn toch cijfers achter de komma... :)

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #2 Gepost op: 20-01-2013 13:27 u »
Het schroten gaat een stuk sneller met een walsenmolen en het filteren mogelijk ook wat.
Verder zijn de verschillen verwaarloosbaar.

Offline Hoppenbrouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Übung macht den Meister
    • Peels Bierbrouwersgilde
« Reactie #3 Gepost op: 20-01-2013 13:33 u »
Verschil?
De prijs ;)

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #4 Gepost op: 20-01-2013 13:35 u »
Ondanks dat  de verschillen marginaal zijn, ben ik toch blij dat ik de aanschaf (ook via gezamenlijke inkoop via dit forum) destijds heb gedaan... :)

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 20-01-2013 13:38 u »
Dat wel, maar zonder zo'n inkoopactie zou ik het niet doen.
Voor kleinere hoeveelheden is een Bielmeier Marga ook goed.

Offline Aart

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 20-01-2013 13:44 u »
Dat wel, maar zonder zo'n inkoopactie zou ik het niet doen.
Voor kleinere hoeveelheden is een Bielmeier Marga ook goed.
Het ding is dat wij best wel grote hoeveelheden brouwen (40 tot 50 liter); dan is schrootsnelheid natuurlijk wel een voordeel.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 20-01-2013 13:45 u »
Dan wel! :)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: 'Chinese walsenmolen' versus 'budget moutmolen'
« Reactie #8 Gepost op: 20-01-2013 14:04 u »
Ik heb nu al jaren een MaltMill walsenmolen. Ik beschouw het als een van de beste aankopen die ik gedaan heb.
Doordat ik de molen op een grote plank gemonteerd heb past er een grote emmer onder de brede gleuf die ik gemaakt heb onder de uitstroom van de molen. Ik heb hierdoor geen enkele stofverspreiding. Verder heb ik de molen gemotoriseerd en heb ik de trechter vergroot door er een emmer met een gat doorsnede 15 mm boven te zetten. Schroten is kinderspel nu.

Daarnaast heb ik gemerkt dat het filteren ook beter verloopt. Nooit heb ik spijt gehad van mijn aanschaf, ook al heb ik er de volle mep er voor betaald.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #9 Gepost op: 20-01-2013 14:09 u »
Voordat ik een maltmill had gebruikte ik dezelfde budget Corona-molen als dat je nu gebruikt.

Naast de al eerder genoemde voordelen van de Maltmill vind ik een nadeel van de Corona dat het altijd een tijdje duurde voordat de molen netjes was afgesteld. Ik heb het idee dat je dat met die schroef en ringetjes niet nauwkeurig kon instellen.

Het is natuurlijk wel een investering (die bij bulkaankoop dan weer mee kan vallen).

Offline koffie

• Super lid
  • Wat in het vat zit, verzuurt wel zeker!
« Reactie #10 Gepost op: 20-01-2013 14:53 u »
Ik heb nu al jaren een MaltMill walsenmolen. Ik beschouw het als een van de beste aankopen die ik gedaan heb.
Doordat ik de molen op een grote plank gemonteerd heb past er een grote emmer onder de brede gleuf die ik gemaakt heb onder de uitstroom van de molen. Ik heb hierdoor geen enkele stofverspreiding. Verder heb ik de molen gemotoriseerd en heb ik de trechter vergroot door er een emmer met een gat doorsnede 15 mm boven te zetten. Schroten is kinderspel nu.
Hoewel ik inmiddels ook de walsenmolen boven de schijvenmolen prefereer, zijn bovenstaande plusplunten ook toe te passen op de schijvenmolen.

Wij hadden destijds een trechter gemaakt waar een kilo of 6 in 1 keer in paste terwijl we de molen met de boormachine aandreven.
Op de uitloop hadden we een kussensloop, welke in een emmer hing. Op die manier vang je ook stofvrij alle mout op.

Wat mij elke keer opvalt is hoe moeiteloos een walsenmolen alle mout schroot, zonder een krimp te geven. De schijvenmolen moet harder werken.

Offline redox

• Vol lid
« Reactie #11 Gepost op: 20-01-2013 14:55 u »
Ik heb zo'n molen van de inkoopactie. Voor mij is het: de prijs (hehe student!) maar vooral de snelheid het verschil. Gisteren voor het eerst gebruikt: 13 kg klam geschroot in minder dan 10 minuten.
Mijn schijvenmolen zou daar 45 minuten over doen. Klam schroten in een schijvenmolen is gewoon moeilijker voor de boormachine.

Tags: