Gist opslaan voor later met glycerine

Gestart door dennisbier, 14-01-2013 17:23 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

dennisbier

Vraagje. Ik heb een ondergistend bier geoogst gisteren, de Czech pils van Wyeast en wilde deze opdelen in kleinere
samples. Nu heb ik gehoord dat de gist goed in leven te houden is in de vriezer met toevoeging van glycerine.

Vraag: binnen welke tijd is het echt nodig de gist te gaan conserveren  in de vriezer met glycerine.
Hij staat nu in de koeling 50% vergistbier / 50% goeie gistneerslag. Prima te scheiden voor de samples.
En wat is de verhouding gisttrub : glycerine.


Jaap


RobinB

10-20% glycerine (eindconcentratie) om in te vriezen. Beste/handigste is het gebruik van schroefdop-cupjes à 1,5 - 2 ml. :)

dennisbier

En bier uit hoofdvergisting in de koelkast? Ik maak dan voor de volgende brouw een giststarter.
Blijft bier ondervergist en bij lagere temperatuur en lagere alcohol percentage beter aktief dan de gist bij bovengistende zwaarderer bieren?

RobinB

Slurry bewaren in de koelkast kan gewoon in het jongbier zelf. De gist zal uitzakken en de laag erboven helder trekken.
Als het jongbier erg zwaar was, kan je het met water verdunnen.

Je kan het dan enkele maanden bewaren, mits hygiënisch behandeld.
Gist van lichter bier bewaart naar verwachting beter dan van zwaarder bier, net als met flesopkweek.

tjleet

Citaat van: RobinB op 14-01-2013  19:10 uBeste/handigste is het gebruik van schroefdop-cupjes à 1,5 - 2 ml. :)
Heb je toevallig een link hiervoor? Glycerine is namelijk al wel binnen, hier ben ik nog naar op zoek...

Wybe

Dennis, je kan ook bij de apotheek injectiespuitjes kopen. Deze zijn al steriel verpakt en kosten bijna niks.
Eerst een derde  glycerine opzuigen en daarna pas tweederde gist, zo houd je de glycerine schoon. Schudden en het uiteinde van het spuitje dichtbranden boven een vlam en met een ontsmette tang dichtknijpen. Na vijf minuten in de vriezer nogmaals even schudden.
Voor gebruik het dichtgebrande deel afknippen met een ontsmette schaar. Het spreekt voor zich dat je deze spuitjes maar een keer kunt gebruiken, maar nogmaals : ze zijn erg goedkoop.

dennisbier

Ok, bedankt voor de antwoorden.
De glycerine halen en een gistdatabase aanleggen!  8)
Die spuitjesmethode is wel handig. topje smelten en dichtknijpen.

RobinB

Citaat van: tjleet op 15-01-2013  10:23 uHeb je toevallig een link hiervoor? Glycerine is namelijk al wel binnen, hier ben ik nog naar op zoek...
Daar is ooit een inkoopactie via eBay van geweest. Ik heb het gekocht via het lab. :)

Jacques

Citaat van: tjleet op 15-01-2013  10:23 uHeb je toevallig een link hiervoor? Glycerine is namelijk al wel binnen, hier ben ik nog naar op zoek...

Zie bijvoorbeeld hier.

Of hier.

tjleet

Citaat van: Jacques op 15-01-2013  21:42 uZie bijvoorbeeld hier.
Of hier.
Dank je wel.

dennisbier

Spuitjes zijn nog makkelijker denk ik. En spotgoedkoop. Elke drogist kan ze leveren.

RobinB

Ik vind spuitjes lastiger.
Cryotubes zijn perfect af te sluiten door de rubber ring in het schroefdeksel. Zonder die ring moet je niet hebben, ook geen standaard "epjes" dus.

Met spuitjes moet je weer dat mondje dichtsmelten, hopen dat het volledig dicht is en ervoor zorgen dat er een afknipbaar deel overblijft.

Ook nemen spuitjes meer ruimte in in de vriezer, cryo tubes kan je mooi geordend in bakjes zetten.

Wat kosten die spuitjes?

tjleet

Citaat van: RobinB op 15-01-2013  19:03 uIk heb het gekocht via het lab. :)
Via "het lab" is altijd handig. Helaas heb ik geen "het lab" voor handen ;) .

RobinB

Tja, zo kan eenieder z'n voordeel uit de eigen werksituatie halen. Anderen zijn bijvoorbeeld metaalbewerker, installateur, elektrotechnicus, programmeur, enz.

Het enige wat ik kan doen is aangeven welke geschikt zijn, uit ervaring. Dat doe ik dus ook, echter omdat er al vele topics over zijn geweest, verwijs ik naar vorige.

seed7

Wat is eigenlijk de optimale hoeveelheid gist om weer mee op te kweken voor een nieuw brouwsel. Mijn brouwsels zijn ca. 10 l groot. Zo'n cryo buisje is maar 1 a 2 ml, zelf zat ik aan blanco's voor PET flessen (PETling) te denken, of is dat weer te veel van het goede.

s7.

RobinB

Je begint natuurlijk klein, die 2 ml kan wel in 100 ml wort. Als de activiteit alweer wat voorbij is en je duidelijke groei ziet kan je verder opschalen.
Voor een 10 l brouwsel kan je bijvoorbeeld door naar 1 l of eventueel 2 afhankelijk van het SG van je brouwsel.
Uiteraard wel gistvoeding gebruiken. :)

seed7

Citaat van: RobinB op 16-01-2013  20:45 uJe begint natuurlijk klein,[...]

Dat is niet helemaal zoals ik bedoelde Robin. Ik snap dat ik in principe van een cel kan opkweken en ook min of meer hoe. Ik bedoel eigenlijk wat is de optimale hoeveelheid om in te vriezen als ik uiteindelijk 10 l brouwsels maak. Wat is het efficiëntste opkweken, wat levert de flitste gist etc.

s7.

RobinB

Voor elk brouwsel vries ik hetzelfde in, ca 1,5-2 ml.

De starter die je er vervolgens mee maakt, dat maakt het verschil. :)
Daar zijn al meerdere topics over geweest, je kan het zo gek niet bedenken. ;D

dennisbier

Een xl smackpack is iets van 125 ml. Is voldoende voor 10 liter bij mij. Het start binnen een dag goed op met een jubelend waterslot. Meer is misschien beter en een giststarter levert zo 500 ml gistcultuur.

Spuitjes 10 ml .99 cent.  Op spuitjes.nl maar bij apothekers zal het nog wel goedkoper kunnen zijn.

Ik heb nu 8 spuitjes gemaakt met 4 ml gistslurrie en 4 ml 2 : 1 (water : glycerol) in 10 ml spuitjes.
Zo'n XL pack Wyeast is toch al 10 euro (bijna). Het is wel altijd goed spul wil ik toegeven.  Nooit problemen mee gehad.

Enfin, mijn gistbank is gestart. :brouwen:

RobinB

€ 1 per spuitje is natuurlijk wel duurder dan een cupje. Kan ook niet anders gezien het materiaal en constructieverschil.
Ook twijfel ik aan de afdichting van de zuiger.

Jaap

Citaat van: dennisbier op 19-01-2013  16:38 uSpuitjes 10 ml .99 cent.
Dat kan een stuk goedkoper

dennisbier

Ja, dat scheelt al. Ik denk dat de afdichting genoeg is om vacuüm te trekken.
Verder gaat het meteen in de vriezer en na het ontdooien ook snel in de giststarter.
Weinig infectie kans denk ik, hoor.
Met de cupjes kun je iets sterieler werken en infectie meer uitsluiten.

seed7

Citaat van: dennisbier op 19-01-2013  22:07 uVerder gaat het meteen in de vriezer en na het ontdooien ook snel in de giststarter.

Wat ik her en der lees is het verstandig om het eerst eens 24 uur in de koelkast te zetten. Dit zou de gist er toe aanzetten eerst z'n eigen anti-vries aan te maken. Pas dan in de vriezer.

s7.

dennisbier

De gist lag een week in de koeling op 2 °C.
Zal een kwestie van een zachte landing zijn voor de gist. Eigen antivries aanmaken? Waar komt dat vandaan.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.