Hopoogst 2013

Gestart door Cisdevésser, 08-01-2013 17:24 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Cisdevésser

Hoi,

Vandaag heb ik gezien dat mijn hopplanten beginnen uit te lopen, en dat zo vroeg in het jaar...
De natuur is wel heel erg van slag.




RobinB

Ja, was vorig jaar ook zoiets. Ze stoppen wel weer als het kouder wordt, heel veel lijken ze er niet onder te lijden. :)

gert-jan

Poten jullie hop stekjes of gaan jullie vanuit een zaadje. En waar zouden deze verkrijgbaar zijn?

gert-jan

RobinB

Stekjes bij voorkeur, met zaad weet je niet precies wat je krijgt (mannetjes bijvoorbeeld).

EBC

Citaat van: gert-jan op 08-01-2013  17:50 uPoten jullie hop stekjes of gaan jullie vanuit een zaadje. En waar zouden deze verkrijgbaar zijn?

gert-jan

Stekjes van andere hopkwekers, of plantjes kopen bij www.eickelmann.de (Continentale hoppen) of bare roots bij www.aplus-hops.co.uk (Engelse hoppen).

Beide leveranciers leveren topkwaliteit plantmateriaal.

gert-jan

Bedankt, lijkt me leuk om eens te proberen. Heb wel eens gehoord dat het net onkruid is.

gert-jan

Cisdevésser

CiteerPoten jullie hop stekjes of gaan jullie vanuit een zaadje. En waar zouden deze verkrijgbaar zijn?

Gewoon in maart op deze site nog eens vragen, er zijn genoeg "hobby-hoppers" die met plezier een stekje af willen staan.

sander_123

Vorig jaar 2 rhizomen (santiam en Challenger) gekocht bij:

http://www.willingham-nurseries.co.uk

Hebben het prima gedaan het eerste jaar (Santiam is best een lekkere hop!). Ik ben benieuwd hoe het dit seizoen zal gaan :)

Hoppenbrouwers

Dan ga ik dit topic ook weer in de gaten houden.
Ik ben nog op zoek naar wat stekjes om dit najaar wat bieren te brouwen met zelfgekweekte hop. De voorbereidingen zijn al getroffen, nu de stekjes nog.

Hoor het graag in maart :brouwen:!

heijligers

Dit jaar wil ik ook beginnen met mijn eigen "hop tuin".
Ik ben al ver in het adoptietraject voor een Hallertau Aroma.
 :D

Daarnaast hoop ik wat stekjes te mogen ontvangen van hoptelers hier op het forum.

RobinB

Voor een (wat verouderd) overzicht, zie ook het sticky-topic van dit board:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,14816.0.html

gert-jan

Ik heb het er met mijn vrouw eens over gehad, deze was duidelijk. Jij de garage ik de tuin. Dus voor mij geen hop uit eigen tuin.

gert-jan

Henielma

Er zijn vrouwen hier in de buurt die graag hopranken in de herfst hebben om herfstversieringen mee te maken. Misschien bied dit een opening in de onderhandeling. Je offert dan een deel van de opbrengst op voor de versiering van het huis of de tuin.

Cisdevésser

CiteerIk heb het er met mijn vrouw eens over gehad, deze was duidelijk. Jij de garage ik de tuin. Dus voor mij geen hop uit eigen tuin.

Maar als zij haar fiets in de garage mag zetten dan mag jij toch zeker wel één hopplantje...

gert-jan

Helaas gaat dit laatste niet op, de fiets past niet eens meer in de garage.

gert-jan :biersmile:

Gerb

Heeft er nog iemand een Chinook in de aanbieding?

RobinB

Ik heb nog helemaal niks in de aanbieding! ;D
't is nog vroeg. :)

Hoppenbrouwers

Is het het beste om de hopranken te delen in rhizomen of is een stekje van een jongen scheut net zo goed?

RobinB

Rhizomen lopen onder de grond en zijn gemakkelijk te verzenden. Stekjes zijn vrij kwetsbaar, kan je best in persoon uitwisselen.

Hoppenbrouwers

Citaat van: RobinB op 02-03-2013  17:11 uRhizomen lopen onder de grond en zijn gemakkelijk te verzenden. Stekjes zijn vrij kwetsbaar, kan je best in persoon uitwisselen.
Dat snap ik. Mijn vraag was ook niet duidelijk genoeg.
Met delen bedoelde ik de vermeerdering van de plant. Dus als ik een hopplant wil vermeerderen voor een medebrouwer. Kan ik hem dan beter een stek geven (die ik heb gemaakt van een jonge scheut) of een rhizoom.

Homme

Wie heeft binnenkort voor mij een Saaz en aroma Hallertau hop beschikbaar?

Op www.eickelmann.de Zag ik een Gimmli hop die niet hoger wordt dan 4 meter; heeft iemand hier ook ervaring mee?

Ik kan halen in omgeving Hoogeveen of Alkmaar, of is verzenden van rhizoma een idee?

RobinB

Citaat van: Hoppenbrouwers op 02-03-2013  17:27 uDat snap ik. Mijn vraag was ook niet duidelijk genoeg.
Met delen bedoelde ik de vermeerdering van de plant. Dus als ik een hopplant wil vermeerderen voor een medebrouwer. Kan ik hem dan beter een stek geven (die ik heb gemaakt van een jonge scheut) of een rhizoom.

Dat maakt dus niet uit. Alleen zijn rhizomen robuuster.

dennis

Hier dan maar een crosspost van de meest recente lijst.

En om het verhaal maar compleet te maken, we zijn nog op zoek naar:
Cascade, Saaz, Spalt, Target, Fugles, Northern Brewer, Perle, Saphir, Merkur, Styrian, Willamette, Magnum en/of Warrior

RobinB

Citaat van: Homme op 02-03-2013  17:28 uWie heeft binnenkort voor mij een Saaz en aroma Hallertau hop beschikbaar?

Zie de hoppenlijst van de hobbytelers.

tjleet

Hoe werkt dat dan?
De lente staat inderdaad voor de deur en binnenkort gaan we beginnen met de groentetuin en ik zou graag hop in de tuin hebben staan.
Kan ik iemand uit de lijst een bericht sturen met de vraag?
Ik ben in ieder geval op zoek naar Saaz en wellicht een Hallertauer variant.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.