Even voorstellen: Tronic

Gestart door Tronic, 01-01-2013 13:54 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tronic

Hallo medeforumleden.

Allereerst de beste wensen voor 2013 en dat het maar een goed brouwjaar mag worden  :brouwen:!

Een mooi moment om mij even voor te stellen. Ik ben Sverre, 52 jaar oud en woon in Alkmaar. Al vele jaren liefhebber van speciale bieren. Ongeveer een half jaar geleden heeft het brouw-virus ook bij mij toegeslagen. Een collega van mij, die ik toch al jaren ken, bleek zijn eigen bier te maken en na diverse gesprekken en het proeven van zijn bier was het voor mij duidelijk.

Wat hij kon, zou ik toch ook moeten kunnen...

Dan ga je, zoals zoveel andere forumleden, een interessant (brouw)avontuur aan. Ik ben begonnen met een startset en daarna rustig aan de spullen gaan verzamelen. Uiteindelijk ben ik een brouwketel van 60 liter met brander, hevel filter, koeler en bijbehorende spullen verder. Dit forum is door de enthousiaste leden voor mij een geweldige informatiebron. Elke vraag van een "nieuweling" wordt door de ervaren brouwers geduldig beantwoord, geen onvertogen woord, heel fijn  :groots:

Dit maakt het voor mij als nieuweling makkelijker om de vragen die ik heb, binnen dit forum te stellen.

Ik ben nu 6 brouwsels verder waarvan een aantal zeer goed gelukt. Maar ook een tweetal die minder waren. De belangrijkste lessen hiervan waren. Als er in het recept "spoon" staat... zoek dan uit of het een eetlepel suiker per fles is, of een theelepel. Ik koos uiteraard voor de eetlepel en het resultaat laat zich raden; een paar ontplofte flesjes in een opslagruimte vol met spullen. (Mijn vrouw kon dit niet zo waarderen.) Ook als je na het koken 20 liter moet overhouden, moet dit geen 23 liter zijn. Een alcoholpercentage van 2,9% i.p.v. 5,5% was het gevolg.

Afijn, iedereen heeft denk ik wel een paar batches geproduceerd die minder waren.

In andere topics kom ik vanzelf met de vragen die ik heb.

Ik hoop dat ik net zoveel plezier in het brouwen zal hebben als hier op dit forum elke keer weer duidelijk naar voren komt.

Groeten,

Sverre

Albertus

Welkom.
1 januari, een mooie dag om je aan te sluiten bij het forum.

Bert

Etn82

Welkom!

En een zeer bierig 2013 toegewenst  :brouwen:

Sjaak_Deventer

Veel plezier... De bieren zullen alleen maar beter worden!

Jacques

Welkom Sverre op dit forum!

Bierbrouwen leer je vooral via vallen en opstaan. Het beste is dan ook zo vaak als je (op) kunt te brouwen.

Waarschijnlijk heb je het al hier op het forum al gevonden maar voor de zekerheid ik geef je een paar links voor de vragen waar je als beginnende brouwer tegenaan loopt:

- Cursus blikbrouwen
- Veel gestelde vragen door beginnende brouwers
- de tag beginner
- alle andere tags

En verder kan ik je aanraden om ook de zoekfunctie te gebruiken. Dat kan via het forum of via het zoekformulier dat aan de bovenkant van elke pagina staat . Je kunt dan ook bijvoorbeeld specifiek zoeken binnen een bepaald board. Maar ook via Google zoekresultaten krijgen binnen deze site (een hele bruikbare optie).

En als je echt niet gevonden krijgt of niet snapt wat er eerder geschreven is kun je natuurlijk een vraag stellen. Dit forum is er immers om te helpen bij het boeiende pad dat een hobbybrouwen heet.

Let op! Hobbybrouwen is verslavend. Houd je vrouw te vriend. Creëer een plek waar je je partner niet in de weg zit, dit ter behoud van je hobby en je partner.  ;)

Gelukkig nieuwjaar met een mooie nieuwe hobby. Proost!  :biersmile:

kroezanne


heijligers


Herman

Welkom Sverre,

Schroom niet om je brouwervaringen op het forum te zetten. Niet zelden worden slechte ideëen getorpedeerd voordat je ze uitvoert. Bijvoorbeeld je lepel incident, dit was 100% zeker niet gebeurd als je dit voornemen had gemeld.


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.