Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Filterprobleem  (gelezen 4489 keer)

Offline Etn82

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Life is too short to drink bad beer
    • www.debebaardebrouwer.nl
Filterprobleem
« Gepost op: 31-12-2012 13:31 u »
Beste medebrouwers,

Bij mijn Stout & Nieuw brouwsessie loop ik nu tegen een filterprobleem aan. Ik heb voor het eerst gebruik gemaakt van Gerstevlokken, en ik merkte bij het spoelen al dat de viscositeit van het beslag stroperiger was dan normaal. Door de maisch heen nam het wel af.

Maar nu zit ik met een zeer langzaam doorlopend filterbed. Ik gebruik de Anglo-Amerikaanse methode (Een koelbox als mashtun met een filter van 12 mm koperen buizen voorzien van sleufjes aan de onderkant). Ik ben nu een kwartier aan het spoelen, en ik heb nog maar 2 liter wort verzameld. In dit tempo duurt het wel erg lang (30 liter nodig).

Heeft iemand misschien een tip?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
Re: Filterprobleem
« Reactie #1 Gepost op: 31-12-2012 13:39 u »
Met gerstevlokken en deze beslagdikte zou je eigenlijk niet zoveel problemen moeten hebben.

Achteraf bezien misschien toch moeten voorverstijfselen.

Nu zou je misschien de maisch in het spoelvat wat langer kunnen laten staan en hopen dat enzymactiviteit nog wat doet en de zetmelen verder afbreekt (als je niet hebt uitgemaischt).

Een andere optie is het het bed een keer omroeren of misschien eerst alleen de bovenkant van het bed lossnijden.

Offline Etn82

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 31-12-2012 13:44 u »
Met gerstevlokken en de beslagdikte zou je eigenlijk niet zoveel problemen moeten hebben.

In theorie niet, maar de praktijk wijst helaas anders uit...

Achteraf bezien misschien toch moeten voorverstijfselen.

Tot die conclusie ben ik ook gekomen.

Nu zou je misschien de maisch in het spoelvat wat langer kunnen laten staan en hopen dat enzymactiviteit nog wat doet en de zetmelen verder afbreekt (als je niet hebt uitgemaischt).

Wat bedoel je met spoelvat?

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #3 Gepost op: 31-12-2012 13:47 u »
Tja, praktijk en theorie ;D

Wat bedoel je met spoelvat?

Jouw koelbox. Als er nog enzymactiviteit zou dit nog wat kunnen afbreken. Maar als je echt hebt uitgemaisch bij 78C zul je daar weinig kans op hebben.

Ligt er boven op het filterbed misschien een dikke grijzige laag? Zo ja, probeer dat eens los te woelen / snijden. Deze zou alles kunnen blokkeren.

Offline Etn82

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 31-12-2012 13:51 u »
Ah duidelijk.

Ik heb niet uitgemaischt, maar door het langzame spoelen is de temp. inmiddels al gezakt tot 58 graden. Heb zojuist even de bovenste laag losgewoeld en laat het nu heel even rusten. Dan probeer ik over 10 min. of het helpt.

Mocht dat niet baten, dan maar het hele filterbed omroeren en laten rusten?

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #5 Gepost op: 31-12-2012 13:54 u »
De dalende temperatuur is ook niet bevorderlijk. Hierdoor neemt de viscositeit van de vloeistof toe.

Mocht het omroeren van de bovenste laag niet werken dan misschien dieper omroeren en ook wat heet / kokend water toevoegen om het op temperatuur te krijgen.

Soms blaas ik mijn hevelfilter door als het niet lukt (dus in omgekeerde richting van de stromingsrichting). Lukt dat bij jou?

Offline Oxhead

• Super lid
  • Elektriek fantastiek
« Reactie #6 Gepost op: 31-12-2012 13:59 u »
Een trucje dat ik ook wel eens heb moeten toepassen is door de hevelfilter blazen en het filterbed doorroeren.
Daarna moet je wel weer opnieuw de eerste liters terugvoeren om het wort helder te krijgen.
Succes. :biersmile:

Offline Etn82

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 31-12-2012 14:05 u »
Optie A werkt helaas niet.

Nu maar optie B. 5 liter water van 90 C toegevoegd, en het hele beslag nog eens goed omgeroerd. Nu 10 min. laten rusten, en dan proberen we het weer. 

Offline Etn82

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 31-12-2012 14:27 u »
Optie B werkt! Het loopt nog steeds niet heel snel, maar wel goed door.  :brouwen:

Offline KJ!

• Senior lid
« Reactie #9 Gepost op: 31-12-2012 14:40 u »
Ik hoop dat je voor 12 uur klaar bent  :P

Balen als het niet doorloopt. Ik gebruik in mijn koelbox de ouderwetse mesjes methode als het niet wil vlotten. Ik snij door de koek heen om weer wat beweging in het geheel te krijgen... Hoef dan het hele bed niet te verstoren..

Ik ga vanavond je flesje bier proberen!  Ben benieuwd.. :-)

Offline Etn82

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 31-12-2012 16:46 u »

Ben nu eindelijk aan het koelen,... wat een dag.

Ik ga vanavond je flesje bier proberen!  Ben benieuwd.. :-)

Ben benieuwd naar je bevindingen :-) Ga zo ook maar eens een lekker eignbrouwtje doen, heb ik wel verdiend na alle misere vandaag

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #11 Gepost op: 31-12-2012 17:28 u »

Ben nu eindelijk aan het koelen,... wat een dag.

Ben benieuwd naar je bevindingen :-) Ga zo ook maar eens een lekker eignbrouwtje doen, heb ik wel verdiend na alle misere vandaag

Troost je, door dit soort dingen leer je pas echt jouw installatie kennen.

Als ik dit teruglees zou ik vooral nog eens kijken naar hoe je de eerste vloeistof laat aflopen. Ik doe dat met een hevel een soms gaat dat niet omdat de hevel teveel bedekt is met mout. Even doorblazen in de omgekeerde richting en weer opnieuw aanzuigen helpt dan altijd wel. Nadat de hevel loopt, zet ik hem stil om het bed beter te laten vormen en na 5 minuten gaat de kraan weer een stukje open.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #12 Gepost op: 31-12-2012 19:24 u »
In theorie niet, maar de praktijk wijst helaas anders uit...

Het hoeft niet het (niet) verstijfselen te zijn h?
Gerstvlokken hebben geen kaf meer, dat zou ook kunnen.

De rest van je gerst is immers ook niet/nooit verstijfseld. :)

Offline hansm

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 31-12-2012 20:34 u »
Het hoeft niet het (niet) verstijfselen te zijn h?
Gerstvlokken hebben geen kaf meer, dat zou ook kunnen.

De rest van je gerst is immers ook niet/nooit verstijfseld. :)

Als er te weinig kaf zou zijn zou je verwachten dat het wort er heel snel doorheen loopt, maar dat het niet helder wil worden.
Volgens mij moet je aan de klassieke oorzaken denken: te fijn geschroot of eiwitten die de boel verpesten.

@Etn82: Misschien de volgende keer een (korte) eiwitrust als je ongemoute granen (of vlokken) gebruikt?

Offline Etn82

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 01-01-2013 12:11 u »
@Etn82: Misschien de volgende keer een (korte) eiwitrust als je ongemoute granen (of vlokken) gebruikt?

Dat is een idee, maar dat is wellicht onhandig in een koelbox-maischvat. Heb ook nog een maischpan met filterplaat, dan zal ik het daarin moeten doen.

Offline hansm

• Super lid
« Reactie #15 Gepost op: 01-01-2013 17:42 u »
Dat is een idee, maar dat is wellicht onhandig in een koelbox-maischvat. Heb ook nog een maischpan met filterplaat, dan zal ik het daarin moeten doen.

Je hoeft natuurlijk geen eiwitrust voor je hele maisch te houden. Als je vlokken-storting slechts ongeveer 10% van je totale storting bedraagt, kan je bijvoorbeeld een mini-maisch van ca. 10% basismout (voor de enzymen) en de 10% ongemout maken in een grote gewone pan en een minuutje of 10 op 53 graden houden. Daarna doorverwarmen naar 67 graden (je "koelbox"-temperatuur), de minimaisch bij de koelbox-maisch gieten en even goed doorroeren.