Kloekus 12

Gestart door William, 27-12-2012 14:21 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

William

De slurrie van Kloekus 6 dubbel  mag zich zaterdag uitleven op een wort die redelijk lijkt op die van de Kloekus 6. Het verschil zit hem in wat meer vergistbare suikers uit de maisvlokken, een wat hogere bijdrage aan kandijsiroop. Deze siroop heb ik vandaag weer gemaakt.

Ik twijfel nog of ik ga maischen bij 67°C of toch maar een heel stuk lager (62°C). Nu kies ik voor de 67°C om al die smaken uit de siroop, cara120, specialB toch wat tegenwicht te bieden. Er zit tenslotte ook voldoende vergistbare suiker in.

De vergisting wil ik laten beginnen bij 20°C en vanaf de piek van de vergistingsactiviteit  laten oplopen naar 23°C binnen zo'n 3 dagen.

Bij deze brouwsessie komt iemand meekijken waarmee ik in 1990 een paar keer samen heb gebrouwen. Hij had z'n oude spullen nog en wil weer voorzichtig beginnen....

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkWK80
Naam receptKloekus 12
Brouwdatum29-12-2012
BiertypeQuadrupel
Volume17,20 l
Begin SG1,081 SG
Berekende kleur (Morey)49 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)30 IBU
Brouwzaalrendement80,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
19,00 lWater uit Veghel8,62spoelwater

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,40 kgPilsmoutDingemans3 EBC58,6 %
0,25 kgCara 120Dingemans120 EBC4,3 %
0,15 kgSpecial BDingemans350 EBC2,6 %
0,50 kgMaïsvlokkenSupermarkt3 EBC8,6 %
1,10 kgMünchenermoutDingemans15 EBC19,0 %
0,40 kgDonkere kandijsiroop (als suiker) Zelf gemaakt250 EBC6,9 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Tussenrust67 °C5 min.45 min.3,5 l/kg
Amylaserust72 °C1 min.15 min.3,5 l/kg
Uitmaischen78 °C1 min.1 min.3,5 l/kg

Hop
HoeveelheidNaam% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
19,4 gSelect Spalt6,6 %90 min.16,1 IBU
17,0 gSelect Spalt6,6 %30 min.10,1 IBU
20,0 gSaaz3,3 %15 min.3,8 IBU

Gist
HoeveelheidNaamtype
0,4 l starterBelgian Abbey II slurrie (1762)bovengist


Gerb

Dat ziet er lekker uit!

Drents Hopbier

Citaat van: William op 27-12-2012  14:21 uNu kies ik voor de 67°C om al die smaken uit de siroop, cara120, specialB toch wat tegenwicht te bieden. Er zit tenslotte ook voldoende vergistbare suiker in.

Leg eens uit.

Hopbier

William

Citaat van: Drents Hopbier op 27-12-2012  14:58 uLeg eens uit.

Hopbier

Ik zal een poging doen.

De donkere kandijsiroop, cara120 en specialB geven nogal wat donkere smaken aan het bier. Als dit in een te dun bier (lees een ver uitvergist bier zoals een Rochefort 10) komt dan vind ik de smaken te intens. Bij een wat minder uitvergist bier zouden donkere smaken wat meer tegen de body wegvallen.

Oh ja, om een op de loer liggende discussie voor te zijn; ik denk dat een maischschema effect heeft op de uiteindelijke vergistingsgraad.

Jacques

Citaat van: William op 27-12-2012  15:08 uOh ja, om een op de loer liggende discussie voor te zijn; ik denk dat een maischschema effect heeft op de uiteindelijke vergistingsgraad.

Op de uiteindelijke vergistingsgraad heeft dit inderdaad effect. Op de volmondigheid/body ook. Maar voor de beleving van een zoete smaak is het ander verhaal. Niet vergistbare suikers zijn maar heel weinig zoet...

William

Er zit weer 16.5 liter wort met een eind SG van 1083 in het vat. Ik heb een maischschema van 67°C aangehouden.

De maischvlokken heb ik van te voren gekookt in een 5% oplossing, met de blender fijn gemaakt, en daarna aangevuld met koud water om op de inmaischtemperatuur te komen. Bij het koken zie je rond de 80/85°C een duidelijk viscositeitsverhoging wat voor mij aangeeft dat bij maisvlokken al het zetmeel niet volledig is verstijfseld en dat zo'n kookstap meer zetmeel vrijmaakt.

Zie TControl voor de vergisting.

 

Henielma

Zo te zien is binnen 2,5 uur de koolzuurproductie gestart en dat is weer snel. De slurrie heeft er weer zin in.

William

Klopt, ik kom net thuis en zie dat na zo'n 8 uur na toevoegen van de gist de vergistingsgraad al op 5% staat.

RobinB

De volgende wordt een kloekus 24? ;D

Oxhead

De 13 natuurlijk  >:D

William

Citaat van: RobinB op 30-12-2012  11:51 uDe volgende wordt een kloekus 24? ;D

Citaat van: Oxhead op 30-12-2012  11:53 uDe 13 natuurlijk  >:D

Jullie antwoorden zegt meer over jullie dan over mij ;D - de één is recht-toe-recht-aan de ander ziet direct weer grotere verbanden.

Ik weet het nog niet.

Herman

Je weet toch dat als RobinB ooit een zoon krijgt, deze RobinC zal heten?

Inkopper.




;)

RobinB

Nee, ook mijn partner heet B... ;)

Herman


RobinB

Dat is inderdaad een optie! ;D

William

Zes dagen na het maken van dit bier is de vergistingssnelheid er helemaal uit. Het SG is gedaald van 1083 naar 1021, een vergistingsgraad van 75%.
Ik heb dit bier net overgeheveld naar de mandfles van 15 liter maar heb nu een dikke halve liter over die ik maar proef :o.
De smaak is overweldigend droppig, licht karamellig en in de nasmaak nagloeiend maar wel doordrinkbaar. Ik denk dat de donkere kandijsiroop hier een groot aandeel in heeft.

Hieronder nog een plaatje van de vergisting. Op het moment van de dip in de temperatuur moest de lamp vervangen worden. Gelukkig werd ik hierop geattendeerd via een e-mail door TControl en kon ik de noodzakelijke instructies aan mijn vrouw doorgeven :D Op het moment van het teruglopen van de temperatuur zie je de vergistingssnelheid ook direct inzakken. Nadat de lamp vervangen is zie je de vergisting weer aantrekken.

De plotse verandering in de vergistingsgraad (beige lijn) komt door een aanpassing van de ijkfactor op basis van een actuele sg / Brix meting.


MO

Is het SG nog verder gezakt?

William

Nee, die is nog steeds 1021/22. Dit weekend maar bottelen.

William

Hij is gebotteld op een eind SG van 1020 ofwel een vergistingsgraad van 76%, niet veel voor een bier met toch wel wat suiker in de vorm van zelfgemaakte donkere kandijsiroop. Straks ga ik het experiment naar de vergistbaarheid van verschillende soorten kandijsiroop afronden. Eens kijken of donkere siroop echt een lagere vergistbaarheid geeft.

De smaak van dit bier was heel erg vol en lekker droppig, karamellig en licht gebrand. Lekker.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.