Verwarmen met stoom

Gestart door Bierke, 08-02-2005 14:29 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bierke

Beste brouwers,

Heel wat grote brouwerijen verwarmen hun brouwketels met stoom. Omdat bij een HERMS installatie er toch ietst te veel koperionen in het bier geraken en bij een gewone verwarming met gas er kans is op aanbranden van de mout als je niet goed roert zou ik willen overschakelen naar een verwarming met stoom.
Is dit praktisch haalbaar als hobbybrouwer of wacht ik beter tot het er ooit van komt om eens een grotere installatie te bouwen?
Heeft er iemand ervaring met het verwarmen met stoom of heeft er iemand foto's van brouwinstallaties die met stoom verwarmen?
Of is zo'n installatie gewoon zo complex dat het niet haalbaar is dit zelf te bouwen?
Ik veronderstel dat zo'n ketel dan dubbelwandig zal moeten zijn??

Ik ben echt benieuwd of jullie hiermee ervaring hebben!

Brouwgroeten,
Bierke  :hoera:

Adrie

Citaat van: bierke op 08-02-2005  14:29 uOmdat bij een HERMS installatie er toch ietst te veel koperionen in het bier geraken...

Ha Bierke,

Hoe kom je daarbij?

Overigens moet je met stoom erg oppassen, want je werkt met temperaturen boven de 100 graden en met hoge druk. Als je zoiets zelf in elkaar gaat knutselen moet je wel heel goed weten waar je mee bezig bent.

Groeten,

A3

Bierke

Wel Ad,

Naar 't schijnt zou brouwerij Achouffe zo hun ketels verwarmen. Misschien is dit ook zelf te realiseren?

Groeten,

Bierke :brouwen:

Adrie

ha Bierke,

Er zijn heel veel brouwerijen die met stoom werken. Maar die worden wel gecontroleerd door het Stoomwezen, een controlerende instantie die erop toeziet dat de installatie veilig is. Natuurlijk kun je in principe zoiets ook thuis maken, maar wees alstjeblieft voorzichtig. Ik ken trouwens geen enkele thuisbrouwer die met stoom werkt.

En nogmaals: waar heb jij de informatie vandaan dat er met een HERMS (of WURMS op z'n Nederlands) teveel koper in je bier zou komen?

Groeten,

A3

Adrianus Tripel

Hoi Bierke,

In onze vereniging hebben we vorig jaar in een instellingskeuken bier gebrouwen. We hadden 7 ketels van 55 tot 155 liter tot onze beschikking. Deze werden d.m.v. stoom verwarmd. Dit is een zeer aangename gewaarwording. Opwarmen gaat heel snel en heel gecontroleerd. Op het moment dat je de stoomdruk van de betreffende ketel haalt is de warmteinput ook weg. Deze week doen we dit nog een keer over. In totaal maken we 395 liter bier volgens 6 verschillende recepten.
Dit zal de laatste keer zijn dat we hier terecht kunnen.  :huilen: :huilen: Door de hoge kosten gaat dit jaar april de stoomketel plat. De keuken wordt dan deels ontmanteld.

Om dit thuis te doen is sterk af te raden. Mijn voorganger heeft al geschreven dat stoomketels onder het stoomwezen vallen.  :Alle drukvaten ook. :echtboos: Zo ook de ketels in de instellingskeuken.

Er is in dit Forum wel eens iemand geweest die zijn installatie op de centrale verwarming heeft aangesloten. Misschien een veiliger optie. :bijdrage_forum:

Groeten
Ad

Hopmans

Hoi Ad,

CiteerMijn voorganger heeft al geschreven dat stoomketels onder het stoomwezen vallen.  :Alle drukvaten ook.  Zo ook de ketels in de instellingskeuken.

Is dit niet pas boven de 1 bar?   ???  :weetniet:

Groetjes,

Hoppie

Huub Krekels

Hoppie, een Bar ???

Dan valt mijn fietsband ook onder het stoomwezen.  ;D

Gr.

Huub

SiriS

Voor alle duidelijkheid water onder druk van 1 bar (bij de cv is doorgaans max 3,5 bar) en stoom van 1 bar is heel wat anders. De energie inhoud van verzadigde stoom van 100 ºC is veel hoger dan de energie inhoud van water van 100 ºC. Zal misschien wel iets te maken hebben met de fase overgang van vloeibaar naar gas ;D Thuisbrouwen met stoom kan ik zeer afraden, een goed bevriende brouwer gebruikt de in deze thread omschreven stoomketels uit een gaarkeuken van het leger. Het gasverbruik bij dit soort installaties is doorgaans veel hoger dan wanneer je met een brander werkt. En de installatie werkt alleen snel en goed als de ketel maximaal gevuld is bij het koken.

Groet, SiriS

Adrianus Tripel

Hallo,

Ik ken niet de stoomwet uit mijn hoofd. Ik wilde alleen maar duidelijk maken dat je thuis niet met stoom moet gaan klooien. Op een hevig verbrand :rundum: of nog erger  :engel: forumlid zitten we niet te wachten.

Groeten Ad

Hopmans


Tenzij je tevens lid bent van een modelbouw/stoom-club.  ;D

                        O  O  O  O  O  O                        0           ______                         .}{___n_n_ |DD [                       >( _________|__|                         _ / oo OOO     oo'          ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Tjoeke, Tjoeke,

Hoppie

wim

Hoppie, jij moet brouwen zie ik al, veel te veel tijd over.

Begrijp ik doen dat de topicstarter gewoon een soort 50 hogedrukpan wil realiseren?
Dat moet dan wel een heel stevige zijn. Ik zou me niet prettig voelen in de nabijheid van een dergelijk apparaat denk ik, tenzij ik heel goed allerlei overdrukventielen kon aanschouwen.

:degroeten:

Wim

Hopmans

Hoi Wim,

As weekeinde Ha Ha.

Is het niet zo iets ?

Lijkt mij vrij onschuldig.
Oops Veiligheidsventiel vergeten te tekenen Ha Ha.

Groetjes,

Hop

 

Johannes

Hoppie,

De door jou getekende pan bouwt geen druk op aangezien de bovenkant open is. Je zult eerder de stoom doen condenseren door het koudere wort dan wort opwarmen met stoom.

:degroeten:

Johannes

Hopmans

Hoi Johannes,

Ja, ik zie het. Je hebt helemaal gelijk.
Dus is er wel degelijk druk nodig.
Ja, dan wordt het wel linke soep.
Dan moet je inderdaad weten waar je mee bezig bent.
Moelijk te bouwen ook.
Kan je beter een elektrische roerder maken om aankoeksel te voorkomen.  :neenee: :police:
Uhhh.. Zwakstroom uiteraard  :engel:
 :police: :duimop:

Groetjes,

Hoppie

Charles

Hallo Bierke,

Ik werk nu ongeveer 30 jaar als onderhoudstechnicus in een
Stroomcentrale bij DSM. Ik heb dus ervaring met stoom variërend
van 3 tot 180 bar. en een temperatuur van 180 tot 580 graden.
Ik kan je een goede raad geven, BLIJF er af!!!
Niet alleen de stoomdruk, maar vooral de condens die zich vormt
in een dubbelwandig vat is niet te sturen. Je moet gaan werken
met overdruk ventielen, en stoom van 3 bar heeft al een temperatuur
van 180 graden. Stoomwezen zal ook niet zo blij zijn met een zelfgebouwde
dus niet gekeurde overdrukinstallatie. Laat staan je inboedelverzekering!

Geniet van je hobby, en maak het niet gevaarlijk.

Nog veel lekkere biertjes,

Charles

Edgar

Citaat van: Charles op 08-02-2005  21:15 uIk werk nu ongeveer 30 jaar als onderhoudstechnicus in een
Stroomcentrale bij DSM.

Geweldig toch, zo'n forum...

Bij 't IJ verwarmen ze ook met stoom en die mannen van 't Stoomwezen kwamen daar inderdaad op inspectie. Ze zagen er streng uit. >:(

Jacques

Hoi Bierke,

Ik heb zo'n kleine 20 jaar gelden wel een paar keer met stoom gebrouwen. Dat stoom kwam van een oridnaire fluitketel. In de mond van de ketel was een siliconen stop bevestigd met een gat waarin een vrij hard plastc slangetje was gemaakt. Het materiaal had ik gekocht van iemand uit Eindhoven die deze brouwmethode propagandeerde.
Het vrije uiteinde stak je rechtstreeks in het beslag, dat door het inblazen van het stoom in temperatuur steeg. Het stoom implodeerde in het beslag en je hoorde steeds kleine knalletjes. Net alsof je naast een brommer stond te brouwen.
Naast de herrie had het systeem als nadelen het verdunnen van het beslag, de langzame temperatuurstijging bij hogere temperaturen en het verbrandingsgevaar.
Het voordeel was dat je geen maillardreacties had en je dus heel licht gekleurde bieren mee kunt brouwen.

Na een paar keer geprobeerd te hebben en ik toch maar weer gewoon met een pan op het gas gaan brouwen.

 :degroeten: Jacques

Bierke

Beste Adrie,

Dat van veel koperionen in je bier met een HERMS heb ik op talloze plaatsen op 't net gevonden.
Men maakte zelfs problemen van het feit dat een koperen worpijp een beperkt aantal koperionen in het bier zou brengen. Wort heeft namelijk een zuur karakter en kan dus chemisch reageren met koper. De hoge temperatuur van het wort bovordert deze chemische reactie.

op onderstaande linken kan je er zeker meer over vinden:
http://www.xs4all.nl/~ocam44/brouwtechniek/meerkoper.htm

Groeten,

Bierke

Johannes

Hallo Bierke,

Als ik dat artikel zo lees kunnen een paar koperen leidingen absoluut geen kwaad, er zijn brouwers die immers maischen en koken in koperen ketels zonder dat daarmee teveel koper in bier terecht komt.

:degroeten:

Johannes

Adrie

Beste Bierke,

De conclusie van het verhaal is dat het gebruik van koperen leidingen absoluut geen kwaad kan. De hoeveelheid koper die oplost is klein en het grootste deel daarvan verdwijnt ook nog eens in de gist.

Groeten,

A3

Hopmans

Hoi brouwmaatjes,

Geen kwaad. Niet " Absoluut geen kwaad". Koperoxide is en blijft giftig.
Koper oxide ontstaat wanneer water achterblijft in een leiding nadat deze droog valt.
(Dit kan je niet afdrogen met een doekje)

Een hevelfilter moet je daarom eerst doorspoelen.

Niet voor niets gaat koper er uit bij brouwers.

Goed, de lucht die ik in adem nabij Corus is giftiger.
Maar het woordje "absoluut" zou ik niet in mijn mond durven te nemen.

Groetjes,

Hoppie

Adrie

Ha Hoppie,

Koperoxide is inderdaad giftig, maar deze stof ontstaat niet tijdens het brouwen als koper in oplossing gaat in het wort. Die koper is dus wel absoluut onschadelijk in kleine hoeveelheden. Met koperoxide moet je inderdaad oppassen, zoals jij terecht stelt. Doorspoelen met water werkt niet zo heel goed, eigenlijk moet je doorspoelen met een zure oplossing.

Groeten,

A3

Hopmans

Hoi Adrie,

Een zure oplossing is inderdaad het beste. Ik schreef vanochtend nog in de topic over ontsmetten hoe schoon mijn koelspiraal wordt door de citroenzuur in een sulfietoplossing.

Je hebt gelijk: Met koperoxide ben ik offtopic gegaan.
Maar goed, dit is ook wel belangrijk bij het begin van het brouwen.
Altijd koper doorspoelen met een zure oplossing bij aanvang brouwen. Desnoods een scheut azijn in water.

Groetjes,

Hoppie

SiriS

1) Elke stof is giftig!!!! Alleen de concentratie is bepalend; Wat heeft dit verder met de thread verwarmen met stoom te maken?

2) Bedankt Charles voor je duidelijke advies, stoom met bijbehorende temperaturen en drukken is echt NIET iets voor thuis!!

Groet, SiriS

Hopmans

Oh,

Wie ging er hier ook al weer uit z'n dak over een plaatje zink ?

     Oh ja..............   :P

Groetjes,

Hoppie


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.