Stoppelbaard Stout II (American Stout)

Gestart door Etn82, 17-12-2012 19:28 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Etn82

Vandaag weer aan het puzzelen aan een nieuw receptje voor van de kerstvakantie. Het zal een Amerikaanse Stout worden.

BrouwHulp geeft aan dat ik nog al veel gips en kalk moet toevoegen. Is dat niet wat veel?

Graag weer jullie op- en aanmerkingen:

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptStoppelbaard Stout (II)
Brouwdatum
BiertypeAmerikaanse Stout
Volume20,00 l
Begin SG1,062 SG
Berekende kleur (Morey)73 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)66 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
[row][row][row]
HoeveelheidIngrediënt
16,00 lWater uit Rotterdam7,3 gCaCO313,1 gCaSO410,76spoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
422 mg/l8 mg/l46 mg/l441 mg/l57 mg/l504 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
0,45 kgGerstvlokkenSupermarkt2 EBC8,1 %
4,60 kgPilsmoutDingemans3 EBC82,9 %
0,35 kgPale Chocolate moutThomas Fawcett and Sons525 EBC6,3 %
0,15 kgGeroosterde gerstDingemans1600 EBC2,7 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
67 °C2 min.60 min.2,9 l/kg

Hop
HoeveelheidNaam% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
20,4 gColumbus15,8 %60 min.35,5 IBU
20,0 gColumbus15,8 %30 min.26,8 IBU
10,0 gSummit17,0 %5 min.3,7 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamtypeGebruik
2,0 gIers mosklaringsmiddelkoken

Gist
HoeveelheidNaamtype
0 pak(ken)GF All American Ale(1272)bovengist


RobinB

Wat is het waterprofiel zonder deze toevoegingen?

Niet nog wat crystalmout erbij? Vind ik altijd wel lekker...

Etn82

Citaat van: RobinB op 17-12-2012  21:14 uWat is het waterprofiel zonder deze toevoegingen?


Waterprofiel Rotterdams water
CaMgNaHCO3ClSO4
48 mg/l8 mg/l47 mg/l122 mg/l65 mg/l67 mg/l

Citaat van: RobinB op 17-12-2012  21:14 uNiet nog wat crystalmout erbij? Vind ik altijd wel lekker...

Het idee was om eerst wat restjes op te ruimen, daarna weer nieuwe mouten bestellen. Crystal staat op het verlanglijstje  ;)




Oscar

Citaat van: Etn82 op 17-12-2012  19:28 uBrouwHulp geeft aan dat ik nog al veel gips en kalk moet toevoegen. Is dat niet wat veel?

Allemaal leuk en aardig. Maar hoe tevreden ben jij over je bieren ? En wat voor verbetering denk je te behalen met het aanpassen van je water ?  :weetniet:

RobinB

Citaat van: Etn82 op 18-12-2012  00:29 uWaterprofiel Rotterdams water
CaMgNaHCO3ClSO4
48 mg/l8 mg/l47 mg/l122 mg/l65 mg/l67 mg/l


Lijkt me een prima profiel voor een stout. ;)

Citaat van: Etn82 op 17-12-2012  19:28 uBrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
BiertypeAmerikaanse Stout
Volume20,00 l

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt16,00 lWater uit Rotterdam


Deze volumeverschillen vind ik ook wel vreemd. Als je brouwzouten gebruikt, behandel je toch al je water? ???
En dat biertype, heb je die zelf bedacht?
Of gebruikt Adrie voor BrouwHulp de BJCP indeling? Bij het LABO komt deze nl niet voor.

Ook ben ik benieuwd welke gist je gebruikt, GF gist ken ik niet?
:)

Etn82

Goed om te horen dat het waterprofiel geschikt is voor een stout.

Het was mij al opgevallen dat donkere bieren over het algemeen beter in balans zijn dan lichte bieren. Bij lichte bieren vind ik de smaak soms een beetje hard.

Wat betreft de verhoudingen. De brouwzouten voeg ik toe aan het maischwater (hier doen ze toch hun werk?). Het spoelwater zuur ik alleen aan tot de gewenste pH. Vandaar dat er in dit geval 16 liter staat aangegeven.

Het biertype komt inderdaad uit BrouwHulp, en is volgens mij afkomstig van de BJCP. Voor zover bij mij bekend heeft een Amerikaanse stout een meer uitgesproken hopsmaak door het gebruik van Amerikaanse hopsoorten (Vandaar de Summit aromagift in mijn recept). Daarnaast hebben een aantal commerciële voorbeelden een hoger alcohol percentage. Maar het is in principe het Amerikaanse neefje van de Irish Dry Stout.

Edit: De GF gist is 'American Ale II' (Wyeast 1272).

RobinB

Ik ben van mening dat dit een gangbaar waterprofiel is waar je wel van alles mee moet kunnen brouwen. Het is iets waar ik misschien een recept mee op punt zou zetten als je hem wilt "perfectioneren", niet zo belangrijk voor een enkel brouwsel. Vandaar ook de ;), "don't fix it if it ain't broke" zeg maar.
Als je er dan mee bezig gaat, doe dan ook heel je water, ook spoelwater eindigt immers in je bier?
Tuurlijk zijn er ook wel gebieden met extreem water die aandacht vragen, maar dat is dit niet.

Waar staat die GF voor dan als er Wyeast wordt bedoeld? ???

Etn82

Citaat van: RobinB op 18-12-2012  15:50 uHet is iets waar ik misschien een recept mee op punt zou zetten als je hem wilt "perfectioneren", niet zo belangrijk voor een enkel brouwsel.

Voor mijn bitterrecept dat ik aan verbeteren ben is het dus wel een optie. Daar heb ik ook al met succes twee keer met brouwzouten gebrouwen.

Citaat van: RobinB op 18-12-2012  15:50 uWaar staat die GF voor dan als er Wyeast wordt bedoeld? ???

Dat is mij ook nog onduidelijk, misschien dat Adrie het kan zeggen?

De-Geert

Wyeast heeft Gluten Free versies van de 1272 en Bavarian lager, geloof ik. Waarschijnlijk slaat het daarop, maar waarom je die zou gebruiken is mij een raadsel.

Etn82

Citaat van: De-Geert op 18-12-2012  20:35 uWyeast heeft Gluten Free versies van de 1272 en Bavarian lager, geloof ik. Waarschijnlijk slaat het daarop, maar waarom je die zou gebruiken is mij een raadsel.

Misschien heb ik de verkeerde geselecteerd dan.


Citaat van: De-Geert op 18-12-2012  20:35 u...maar waarom je die zou gebruiken is mij een raadsel.

Om zelf glutenvrij bier te brouwen  :weetniet: Het bestaat wel in ieder geval.

RobinB

Scherp Geert! :duimop:
Wel grappig dat die ook in BrouwHulp staan. ;D

En die verdwaalde gluten van de starter/smackpack krijg je wel weer weg met Clarex... ;)

Caspar

Wel opvallend dat ik de laatste tijd zulke zulke hoge brouwzout toevoegingen voorbij zie komen.

Is dit een standaard functie uit BrouwHulp of iets dergelijks?

500 mg/l sulfaat in een Stout lijkt me wel heavy... of heb je goede ervaringen hiermee?

seed7

Citaat van: Caspar op 19-12-2012  21:28 uIs dit een standaard functie uit BrouwHulp of iets dergelijks?

BrouwHulp heeft een optie om de toevoegingen te berekenen. Daarvoor moet je dan dan wel nauwkeurig je eigen brouwwater invullen en met name de pH niet vergeten. Had ik in het begin ergens fout gedaan en kreeg ook van die hoge doseringen.

s7.

RobinB

Komt er ook een waarschuwings pop-up wanneer je eraan begint?
Vooral als het zo gemakkelijk is om compleet de mist in te gaan... :-\

Etn82

Gister en vandaag nog een beetje gesleuteld aan het recept.

Heb nu wat meer gerstevlokken toegevoegd (20%) en een extra hopgift. Verder de brouwzouten achterwege gelaten.

Maandag wil ik deze gaan brouwen, iemand nog opmerkingen?

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk018
Naam receptStoppelbaard Stout (II)
Brouwdatum29-12-2012
BiertypeAmerikaanse Stout
Volume25,00 l
Begin SG1,062 SG
Berekende kleur (Morey)73 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)65 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
20,00 lWater uit Rotterdam13,48spoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
49 mg/l8 mg/l46 mg/l163 mg/l57 mg/l47 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
1,40 kgGerstvlokkenSupermarkt2 EBC20,0 %
5,00 kgPilsmoutDingemans3 EBC71,4 %
0,40 kgPale Chocolate moutThomas Fawcett and Sons525 EBC5,7 %
0,20 kgGeroosterde gerstDingemans1600 EBC2,9 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
67 °C2 min.60 min.2,9 l/kg

Hop
HoeveelheidNaam% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
25,0 gColumbus15,8 %60 min.34,7 IBU
25,0 gColumbus15,8 %30 min.26,6 IBU
14,0 gSummit17,0 %5 min.4,2 IBU
10,0 gSummit17,0 %0 min.0,0 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamtypeGebruik
2,5 gIers mosklaringsmiddelkoken

Gist
HoeveelheidNaamtype
0 pak(ken)American Ale II(1272)bovengist


Etn82

Oh, en nog een vraagje.

Heb zojuist gerstevlokken gekocht bij Brouwmarkt. Wat ik begrepen heb, is dat je deze eerst een halfuurtje moet koken voordat je ze aan de maisch toevoegt. Zijn daar speciale verhoudingen voor (vlokken/water) en voeg je het water ook meteen toe aan de maisch. Want dan moet je daar ook weer rekening mee houden met je maischwater toch?

RobinB

Je moet wel rekening houden met je maischwater, verder moet het gewoon niet al te dik worden tijdens het verstijfselen. 1:3 of 1:4 moet lukken.

Ik zou het echter niet apart verstijfselen omdat gerst verstijfselt op maischtemperaturen. Haver bijvoorbeeld is hiermee een ander verhaal. :)

Etn82

Citaat van: RobinB op 30-12-2012  12:17 uIk zou het echter niet apart verstijfselen omdat gerst verstijfselt op maischtemperaturen. Haver bijvoorbeeld is hiermee een ander verhaal. :)

Las ergens anders op het forum dat je de vlokken inderdaad gewoon toe kan voegen aan je maisch. Blijkbaar ook voor een éénstapsmaisch.

Maar havervlokken is een ander verhaal? Die moet je wel eerst apart verstijfselen?

William

Citaat van: Etn82 op 30-12-2012  12:22 uLas ergens anders op het forum dat je de vlokken inderdaad gewoon toe kan voegen aan je maisch. Blijkbaar ook voor een éénstapsmaisch.

Maar havervlokken is een ander verhaal? Die moet je wel eerst apart verstijfselen?

De verstijfselingstemperatuur van de zetmeel in haver ligt hoger dan de maischtemperaturen die je aanhoudt. Hetzelfde geldt ook voor maisvlokken.

Op zich worden deze vlokken tijdens het proces waarin er vlokken van worden gemaakt wel gestoomd maar dat is maar met beperkte hoeveelheid water en gedurende korte tijd dus het is maar de vraag in hoeverre het zetmeel al volledig is ontsloten.

Ik merkte gisteren bij mijn brouwsel waar maisvlokken inzaten dat bij het oplossen boven de 80°C er nog flink wat extra viscositeitsopbouw plaats vond. Voor mij een teken dat er nog extra verstijfseling heeft plaatsgevonden die je niet bij normale maischtemperaturen zou krijgen.

Jacques

Citaat van: Etn82 op 30-12-2012  12:22 uMaar havervlokken is een ander verhaal? Die moet je wel eerst apart verstijfselen?

Mijn ervaring is dat je havervlokken niet apart hoeft te verstijfselen. In het document van de link van William zie ik geen verstijfselingstemperatuur voor haver.

Even zoeken leverde dit resultaat:
CiteerThe gelatinization temperature range for oats is 127.degree. F. to 138.degree. F. (53-59.degree. C.)
Een bevestiging dat je haver niet vooraf hoeft te verstijfselen.

RobinB

In het groot zelf-bierbrouw-boek van van Schaick werd dacht ik 85 ºC of zo genoemd? Vandaar mijn eerdere post.
Weet niet waar hij dat vandaan had. :)

Jacques

Citaat van: RobinB op 31-12-2012  00:14 uWeet niet waar hij dat vandaan had. :)

Als bronnen heb ik:
http://www.flex-news-food.com/console/PageViewer.aspx?page=29987
en
http://www.winning-homebrew.com/cereal-mash.html (een Engels verhaal voor de hobbybrouwer)
en
http://www.aviagen.com/assets/Tech_Center/Broiler_Breeder_Tech_Articles/English/AviaTech_FeedPhysical_Oct07.pdf (niet bierig maar wel een lezenswaardig artikel)

Etn82

Na een klein filterprobleem zit ook deze Stout en nieuw brouwsessie er bijna op. Het wort loopt het vergistingsvat in.

Een volgende keer ga ik denk toch wel even de gerstvlokken eerst apart verstijfselen, hopelijk lost dat het filterprobleem op. Nu heb ik het wort voor het koken wat met water moeten aanlengen om op volume te komen. De bostel was nog behoorlijk vochtig, waardoor ik veel suikers mis ben gelopen. Jammer, maar wel weer een leermomentje.


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.